تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۰۶ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برخوردهای امنیتی آتش اعتراضات را شعله‌ورتر می‌کند/ کینه و نفرت تقویت شده است

غلامرضا ظریفیان در تحلیل برخورد امنیتی با اعتراضات دانشجویان می‌گوید: برخوردهای امنیتی و حضور نیروهای لباس شخصی در برخورد با دانشجویان آتش زیر خاکستر را شعله‌ور می‌کند و باعث می‌شود شعله‌هایش در حادثه‌های دیگر فعال‌تر می‌شود.

غلامرضا ظریفیان

رویداد۲۴ غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم در دولت خاتمی با اشاره اعتراضات در دانشگاه‌های مختلف و حضور لباس‌شخصی‌ها در دانشگاه به رویداد۲۴ می‌گوید: این تجربه‌ها را حداقل در ۲۰ سال گذشته در فضایی دانشجویی دیدم و بسته به اتفاقاتی که در کشور رخ می‌داد، دانشجویان اعلام موضع می‌کردند و واکنش نشان می‌دادند. تجربه شخصی ما این بود که هر زمان با دانشگاه همراهی، همزبانی و مدارا کردیم، نتیجه خوبی داشت و دانشگاه نیز صدای خودش را رساند، هشدار و پیامش را داد. هرگاه که با برخورد امنیتی کردیم و به جای اینکه موضوع را اجتماعی، سیاسی یا بحران ناکارآمدی ببینیم یا سعی کردیم از بیرون با آن‌ها برخورد کنیم، مانند اتفاق تلخی که در دانشگاه شریف رخ داد، فضای دانشگاه را از فضای اعتراضی به فضای خشم تبدیل کردیم.

او می‌گوید: نمی‌دانم چه زمانی قرار است از تجربه غنی‌ای که داریم در این رابطه استفاده کنیم؛ تجربه‌ای که در دوره‌های مختلف و با شرایط متفاوت آن را آزمودیم. دانشگاه فضای جوان و مطالبه‌گری دارد و بر اثر یک آسیب یا یک ترومایی که در کشور رخ داده است، در حال ابراز وجود و نظر است. طبیعی است بخشی از آن متناسب با فضای نسلی که وجود دارد، با هیجان ترکیب شود، که باز هم باید صدای آنان را شنید و با آن‌ها مدارا و همزبانی کرد. زمانی که دانشجو اقناع نشود و برخورد امنیتی هم صورت بگیرد، این تصور پیش می‌آید که مسئله را جمع کردیم، ولی اصل موضوع حل نشده است.


بیشتر بخوانید: لباس شخصی‌ها چه کسانی هستند و خاستگاه تاریخی آنها چیست؟


ظریفیان به حضور نیرو‌های امنیتی و لباس شخصی‌ها در دانشگاه‌ها و برخورد با دانشجویان اشاره می‌کند و می‌گوید این شیوه، شیوه آزموده شده و بسیار غلطی است و نتیجه آن باعث انزوای دانشجویان و آن‌ها را برای مهاجرت اقناع می‌کند لذا باید بگویم شرایط به گونه‌ای است که کنیه و نفرت را تقویت می‌کند. حضور نیرو‌های لباس شخصی و امنیتی کاملا غیرقانونی است و هیچ مجوزی برای حضور آن‌ها در دانشگاه وجود ندارد. واقعه ۱۸ تیر که رخ داد، به دلیل حضور نیرو‌های امنیتی در دانشگاه بود که نهاد‌های مختلف هم آن را محکوم و اعلام کردند نیرو‌های امنیتی نباید وارد دانشگاه می‌شدند.

او می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوعات درون دانشگاهی مانند اعتراضات و خواسته‌ها را به خود دانشگاه‌ها واگذار کرده است. اگر خطایی هم در دانشگاه صورت بگیرد، با سازوکار‌هایی کمیته انضباطی و امثال آن حل و فصل می‌شود. اگر دانشجو بیرون از دانشگاه خطایی کند، طبیعی است که با قوانین خارج دانشگاه و عرف جامعه با او برخورد می‌شود، اما درون دانشگاه به دلیل اهمیت و حساسیتی که وجود دارد، مسائل باید به آرامی و با قواعد حل شود. اتفاقاتی که در اعتراضات اخیر در دانشگاه‌ها شاهد هستیم، در سطح بین الملل ایجاد حساسیت می‌کند و به دلیل همین حساسیت‌ها، حل مسائل را به درون دانشگاه واگذار کردند.

ظریفیان با طرح این سوال که باید از مسئولان مربوطه پرسید که چه کسانی مجوز و اجازه حضور نیرو‌های امنیتی به دانشگاه‌ها را می‌دهند؟ گفت: برخوردهای امنیتی چه سرخود چه غیر سرخود، به جای ایجاد آرامش، آتش را شعله‌ور می‌کند و باعث می‌شود شعله‌هایش در حادثه‌های دیگر فعال‌تر می‌شود.

او ادامه داد: نقش مسئولان و روسای دانشگاه در این شرایط بسیار مهم است. اگر آن‌ها درک درستی از دانشجو و فضای دانشگاه داشته باشند، می‌توانند دستگاه‌های دیگر را مجاب کنند که این اتفاق نباید رخ دهد یا اگر افراطی در دانشگاه رخ دهد، با اعتبارشان بتوانند جو دانشگاه را با آرامش و گفت‌وگو حل کنند.

ظریفیان می‌گوید وقتی دانشگاه ساکت و خموش است، نظام و جامعه از کانون هشداردهنده خوب و مناسب بی‌بهره می‌ماند. بماند که این سرکوب تا چه اندازه روحیه دانشجویان را برهم می‌زند و روحیه مطالبه‌گری و پرسشگری آن‌ها را زیر سوال می‌برد. تبعات نشنیدن صدای دانشجویان و ساکت کردن آن‌ها به نظام و جامعه برمی‌گردد و همه ما متضرر خواهیم شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
0
11
استفاده از تجربیات خصیصهٔ اهل خرد و درایت است که در جمهوریت و جمهور متجلی است اما حاکمیت و قدرت ریشه در جهل و نادانی دارد! و اسیر خود خواهی و خود کامگی خودش است و چیزی از درس و عبرت و تجربه حالیش نیست!
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
0
6
مردم دم دار
جهل و تکبر و دورویی
دشمن انسانیت
دشمن زن و مرد
دشمن خدا بود
دشمن ملت غیرتمند
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
0
7
قوم منافق دو رو
دشمن انسانیت
غزال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
0
10
حال‌و روز ۸۵ میلیون ایرانی بیگناه رو سیاه‌کردین. زندگی نداریم. این‌اسمش زجر آهسته‌‌ تا نابودیه. بزرگترین دشمن ایران و ایرانی همینجا داخل ایران است. به ولای علایی میزان کینه و نفرت مردم رو لحظه ای لمس‌کنین، با سرعت نور فرار میکنین. شما را زنده زنده تکه تکه‌میکنیم.مقامات زنده مانده سال ها در مکانی مانند باغ وحش به‌نمایش گزاشته خواهند شد تا مایه عبرت و بیمه عدم تکرار ان کابوس شود. مزدوران تان سال ها بیل به دست خود خرابی هه دا می سازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
خانم غزال خشم و هیجان شما قابل درکه ولی اگر می‌خواهید شما جوان‌ها عالمی از نو بسازید باید اول ذهنتان و دیدگاهتان عاری از نفرت و خشونت باشد وگرنه دوباره آش همان است و کاسه همان فقط اسمها و اندکی رسم‌ها عوض میشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
واقعا اونقدر عصبانی هستی که بهت حق میدیم ولی به نظر من اینا باید تو یه جزیره که دست بنی بشر بهش نرسه فرستاد بهشون نون و آب هم نداد تا عبرتی بشه به تاریخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
0
5
بچه های بیگناه مردم را بازداشت میکنید ...و خانواده ها را بیخبر می‌گذارید ... تا کی ؟تا کی؟ ... وقت تنگ است ب خودتان بیایید ...
آنقدر دروغ گفته آید ک افردی هم ک کاری ب سیاست نداشته اند ... از شما متنفر شدند ... ب کجا خواهید رفت ؟!
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
4
1
بعله نباید فضا امنیتی بشه، به شرطی که اتفاقات امنیتی نباشه، وقتی تمام پیتگاههای امنیتی غرب بسیج شدننظان رو بزنند باید برخورد شدید باشه ،محکم و قاطع و روشن باشه.چطور وقتی توی غرب پلیس با خشونت برخورد میکنه هیچکدومتون صداتون در نمیاد؟ هیچ کدوم از بنگاههای سخنپراکنی اعتراض نمیکنند؟ هالا برا ما نباید امنیتی بشه ؟ اعتراضی که توام با خشونت و قتل و کشتار و تخریب باشه،اگه امنیتی نیست پس چیه ؟ دشمن ریشه نظام رو هدف گرفته ، باید به ریشش زد،محکم و قاطع هم زد.چنان هم زد که ریشه کن بشه ، هم خودش و هم عواملش تو اقتشاشات.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
غرب چه ربطی به ما داره،تو بیا مشکلات کشور خودت رو حل کن غرب و شرق پیشکش!! دولت تو حل مشکلات مردم خودش درمانده شده اونوقت ادعای حل و فصل مشکلات ملت های دیگه رو داره،موش تو سوراخ نمی رفت جارو به دمش می بست!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
0
3
خود کرده را تدبیر نیست حال بناز بر موشک های تون که پول ازدواج مسکن معیشت زندگی مردم را همه دادین موشک یا اختلاس و دزدی

اصلی ترین مولفه قدرت پشتوانه مردمی و قدرت اقتصادی مردم است امروز حتی درصدی هاتون هم شما را همراهی نمیکنند با دوقطبی کردن تون با این درصدی هاتون در گزینش ها پدر این کشور و ملت را در آوردید و جامعه را از حضور نخبگان محروم کردید با دو قطبی کردن جامعه راه به جایی نخواهید رساند امروز خواهش شما از ترس است آقای رییسی محصول شماست در ریاست جمهوری در مسکن چند درصد وعده هاش محقق شده شما میتوانید عمر من را که تباه کردید برگردانید مردم رفاه میخواهند امنیت واقعی میخواهند نه امنیت تعریف شما را
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان