تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۲ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر

توماج صالحی کیست؟

خبرگزاری دانشجو آبان ماه 1401 خبر از بازداشت توماج صالحی خواننده و رپر و از فعالین فضای مجازی حین خروج از مرز‌های غرب کشور خبر داد. هشت ماه پس از بازداشت توماج صالحی و درحالیکه اتهام وی افساد فی‌الارض بود، تسنیم از تقلیل حکم اعدام وی به حبس خبر داد. 28 آبان 1402 او از زندان اصفهان آزاد شد.

توماج صالحی کیست؟

رویداد۲۴ خبرگزاری دانشجو از بازداشت توماج صالحی خواننده رپر و از فعالین فضای مجازی حین خروج از مرزهای غرب کشور خبر داد. حکم اعدام توماج صالحی بدلیل همکاری موثر با مسئولین پرونده به حبس تقلیل داده شد و 28 آبان ماه 1402 از زندان اصفهان آزاد شد. امیر رئیسیان، وکیل پرونده توماج صالحی درباره جلسه دادگاه  و اتهامات او چنین گفته بود: «مهمترین اتهامات عبارتند از افساد فی‌الارض موضوع ماده ٢٨۶ قانون مجازات اسلامی، با این توضیح که دادسرا مدعی است که موکل با انتشار توییت‌هایش مرتکب نشر اکاذیب به شکل گسترده و در نهایت موجب افساد فی‌الارض شده است؛ اتهام دیگر همکاری با دولت متخاصم است که موضوع ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات است و دادسرا اعتقاد دارد که، چون شبکه سی‌بی‌سی از تصویر سخنان موکل در یک برنامه تلویزیونی استفاده کرده این کار مصاحبه موکل محسوب می‌شود و همکاری وی با این رسانه است.»

توماج صالحی کیست؟

توماج صالحی خواننده رپ اهل اصفهان است. آهنگ‌های او عمدتا اعتراضی و درباره جامعه ایران است؛ از جمله آهنگ‌های «ترکمنچای» و «سوراخ موش» و «نرمال» که نام او با آن‌ها شنیده شد. توماج صالحی یک بار دیگر هم در تاریخ یک شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ در اصفهان به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شده بود.

توماج خواننده زیرزمینی رپ است که امروز خبر بازداشت و دستگیری او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

توماج صالحی کیست؟

توماج صالحی، خواننده رپ زیرزمینی در دهه هفتاد ۷۰ در اصفهان متولد شد. خواننده رپ ایرانی است و در کارگاه فلزکاری کار میکند

او به خواندن ترانه‌ها و آهنگ‌های سیاسی معروف است و با قطعه سوراخ موش با متن شعر جنجالی سر و صدای زیادی در شبکه‌های مجازی راه انداخت که همین موضوع منجر به بازداشت او در شهریور سال 1400 شد.

توماج صالحی کیست؟

توماج یکی از خوانندگان رپ زیر زمینی است که در سبک و سیاق هیچکس و پیشرو و… خوانندگی می‌کند و ترانه‌ها و آهنگ‌هایش با محتوا و متن شعر‌های ترانه‌هایش مربوط به مشکلات جامعه و انتقادی و اعتراضی است.

اتهامات توماج صالحی چیست؟

 توماج صالحی که روز یک‌شنبه، ۲۱ شهریورماه ساعت ۹ شب، بازداشت شده بود، در ابتدای بازداشتش اطلاعی از اتهامات او در دسترس نبود. تنها امیر رئیسیان از قول پدرش گفته بود که گویا تبلیغ علیه نظام یکی از اتهامات او است. اگرچه اتهامات او بیش از این بود. به هر حال اطلاعات اولیه نشان می داد پرونده توماج صالحی در دادسرای شاهین شهر اصفهان در حال پیگیری بوده است. چندی بعد مشخص شد توماج صالحی به افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به‌صورت گسترده به‌نحوی که موجب خسارات عمده شده است، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیرقانونی به‌قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز متهم است.

برگزاری دادگاه توماج صالحی

در حالیکه توماج صالحی هشتمین ماه حضور در در زندان اختصاصی اطلاعات اصفهان را می گذراند اعلام شد که دادگاه وی در 12 تیرماه 1402 برگزار شده است. امیر رئیسیان وکیل توماج صالحی در این خصوص گفته بود: «حجم اتهامات فراتر از این بود که در نیم ساعت مقرر حتی بتوانیم یک‌یک اتهامات را برای موکل تبیین کنیم. افساد فی‌الارض، همکاری با دول متخاصم، فعالیت تبلیغی علیه نظام و دعوت به اغتشاش برخی از این اتهامات بود.»

دادگاه توماج در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به ریاست قاضی براتی دو هفته پیش از آن یعنی در ۲۸ خرداد آغاز شده بود، اما با توجه به ناتمام ماندن موضوعات مطرح شده در جلسه رسیدگی، تنفس اعلام شد و ادامه رسیدگی به یک‌شنبه ۱۱ تیرماه موکول شد. 

حکم توماج صالحی چه بود؟

درحالیکه بنا بر اتهام افساد فی الارض توماج صالحی احتمال حکم اعدام برای وی می‌رفت، چندی بعد حکم او به زندان تقلیل داده شد. در واقع حکم اعدام توماج صالحی بدلیل همکاری موثر با مسئولین پرونده به حبس تقلیل داده شد. در نهایت نیز رای پرونده توماج صالحی، خواننده بازداشتی در جریان اعتراضات ایران صادر و او از بابت اتهام «افساد فی الارض» به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شد.

آزادی توماج صالحی 

امروز 28 آبان ماه 1402 وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در جریان اعتراضات ایران خبر از پذیرش درخواست فرجام‌خواهی و نقض حکم او در دیوان عالی کشور و متعاقبا آزادی این خواننده با قرار وثیقه داد.

محکومیت مجدد توماج صالحی

توماج صالحی که در پی آزادی از زندان یک ویدئوی چند دقیقه‌ای درباره وضعیتش در زندان منتشر شده بود، چندی بعد مجدداً بازداشت شد. در پی این بازداشت سخنگوی قوه قضاییه توضیحاتی درباره پرونده وی داد: «توماج صالحی بعد از آزادی با قرار وثیقه در یکی از شهرستان های شمالی نکاتی را اظهار داشت و پرونده قبلی که هنوز در حال رسیدگی است. در حال حاضر با قرار بازداشت موقت در بازداشت به سر می‌برد. متاسفیم کسانی که اینگونه مورد رافت اسلامی قرار می‌گیرند، باز هم متنبه نمی شوند.»

امیر رئیسیان وکیل توماج صالحی نیز اعلام کرد، بابت بازداشت دوم توماج صالحی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان، دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار محکوم شده است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: توماج صالحی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
1
20
عزیز دل بسیاری از جون به لب رسیده ها.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
25
1
احمق ها را مشهور نکنیم
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
منظورت یه احمقایی مثل خودته!!!
راهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
0
12
خوش برگشتی قهرمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
8
1
توماج ابله اصفهانی نیست از خوزستانی های متولد شاهین شهر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
1
13
به امید آزادی بی قید و شرط توماج عزیز ✌️
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان