تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا ملی‌گرایان و چپ‌‌ها پس از انقلاب حذف شدند؟

پس از انقلاب احزاب چپ‌گرا و ملی‌گرا آرام آرام به محاق رفتند و به حاشیه رانده شدند. در یک تحلیل گفته می‌شود که آنها درکی از شعارها و باورهای انقلابیون اسلامگرا نداشتند و مفهومی عرفی از آزادی را می‌فهمیدند و آن را فراانسانی و لاهوتی تفسیر نمی‌کردند.

تصاویر انقلاب ایران

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: آزادی یکی از اصلی‌ترین شعار‌های انقلاب ۵۷ بود. توسعه اقتصادی ایران در دوران محمدرضاشاه موفق بود و ایرانیان به یکی از ثروتمند‌ترین مردم منطقه تبدیل شده بودند و نهاد‌های مدرنی چون دانشگاه، تامین اجتماعی و آموزش و پرورش در کشور شکل گرفته بود.

درآمد هر ایرانی در دهه ۳۰ حدود ۲۰۰ دلار بود و در اوایل دهه ۵۰ این سرانه به حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دلار رسید. این پیشرفت‌ها به دلیل رابطه اقتصادی و فرهنگی با غرب و وجود تکنوکرات‌های کارکشته در دولت امیرعباس هویدا بود.

جامعه مدنی و شهروندان نیز اغلب آزادی‌های اجتماعی مانند حق انتخاب پوشش و سبک زندگی فردی را به‌دست آورده بودند اما از زمان کودتای ۲۸ مرداد تا سال‌های آخر حکومت پهلوی، آزادی‌های سیاسی به صورت فزاینده‌ای محدود شدند.

محمدرضاشاه در سال‌های میانی حکومت خود به همگان وعده داده بود فضای سیاسی باز و اجازه فعالیت احزاب را تضمین کند: «اگر من دیکتاتور بودم و پادشاه مشروطه نبودم، می‌بایست وسوسه می‌شدم تا همانند هیتلر یا مانند آنچه امروز در کشور‌های کمونیستی می‌بینید، حزب واحد مسلطی تشکیل دهم. اما من به عنوان یک پادشاه مشروطه آن توان و جسارت را دارم که فعالیت‌های حزبی گسترده به دور از خفقان نظام یا دولت تک حزبی را تشویق کنم.» بر خلاف چنین سخنانی، در سال ۱۳۵۳ حزب رستاخیز تاسیس شد و حکومت رسما تک‌حزبی شد.

نیرو‌های ملی‌گرا و گروهی از احزاب چپ‌گرا اصلی‌ترین معترضان فقدان آزادی‌های سیاسی بودند. این مساله به‌خوبی در نامه معروفی که سه تن از رهبران ملی‌گرا -کریم سنجابی، شاپور بختیار و داریوش فروهر- نوشتند مشخص است: «این مشروحه سرگشاده به مقامی تقدیم می‌گردد که چند سال پیش در دانشگاه هاروارد فرموده‌اند: نتیجه تجاوز به آزادی‌های فردی و عدم توجه به احتیاجات روحی انسان‌ها ایجاد سرخوردگی است و افراد سرخورده راه منفی پیش می‌گیرند تا ارتباط خود را با همه مقررات و سنن اجتماعی قطع کنند و تنها وسیله رفع این سرخوردگی‌ها احترام به شخصیت و آزادی افراد و ایمان به این حقیقت‌ها است که انسان‌ها برده دولت نیستند، بلکه دولت خدمتگزار افراد مملکت است.»

اصلی‌ترین عامل پیوستن احزاب ملی‌گرا، ملی‌مذهبی و چپ‌گرا به انقلاب همین فقدان آزادی‌های سیاسی بود. اما خواست آزادی، روایت دیگری نیز داشت که به روایت مسلط بدل شد چرا که در میان توده‌ها محبوبیت داشت و با عقاید سنتی و دینی ایرانیان تطابق داشت. این روایت آزادی را نوعی «آزادی عرفانی» برای رهیدن از دنیای مادی تفسیر می‌کرد و آزادی را نوعی رهایی روحی می‌فهمید.

در نگاه عرفانی و دینی جهان مادی اصالت فی‌نفسه ندارد و گذرگاهی برای عالم آخرت است. متفکران نوافلاطونی که پدران عرفان به حساب می‌آیند، برای بیان جسم مادی از لغت «سوما» استفاده می‌کردند که به معنی زندان است. دنیا و جسم دنیوی زندان روح است و عارف آرزویی جز مرگ و رهایی از بند تن ندارد. در تصویری که از انقلابیون ثبت شده است بیت معروفی از مولانا دیده می‌شود که بیانگر همین مضمون است: «این جهان زندان وما زندانیان/ همتی بنما و خود را وارهان»


بیشتر بخوانید: ریشه‌های انقلاب ایران و سقوط پهلوی/ «معترضین اندک» چگونه شاه را سرنگون کردند؟


در واقع معنایی که امروزه بشر مدرن از آزادی دارد بیشتر معنی سیاسی این واژه است و به حق انتخاب شخصی برای زیست جمعی و فعالیت اجتماعی دلالت می‌کند. اما آزادی یا رهایی در گفتمان عرفانی و دینی نه تنها چنین دلالتی ندارد، بلکه معنایی خلاف آن را در بر دارد.

در ادبیات دینی عالم مادی و طبیعی را «ناسوت» و می‌نامند؛ عالمی که چیزی جز گذرگاه نیست و آلوده شدن به آن تباهی و خسران است. در مقابل عالم فرامادی، «لاهوت» یا «ملکوت» نام دارد که به معنی پادشاهی است و منظور از آن قلمرو خداست. هدف زندگی دینی آمادگی برای گذر از است.

به گزارش رویداد۲۴ لیلی عشقی متفکر فرانسوی و شاگر هانری کربن، کتابی درباره انقلاب ۵۷ نوشته که در آن انقلاب ۵۷ را بر اساس همین مفهوم تحلیل می‌کند. وی می‌نویسد: «هجوم غرب و ارزش‌های مدرن آن، موجد نوعی احساس «غربت غربیه» شده و احساس تحقیر و ترک هویت به ایرانیان داده بود. نارضایتی از این غربت غربی تکانه اصلی انقلاب بود. آن چیزی که طلب می‌شد نوعی «بازگشت به خویشتن» یا «بازگشت به ایران» بود که آیت‌الله خمینی آن را رهبری می‌کرد. بازگشت به خویشتن یعنی برگرداندن ایران به ایرانیان و فارغ شدن از غربی که با سیطره خود اشراق ایرانی- شیعی را به سوی ظلمت می‌کشاند، انقلاب بازگرداندن نور به خانه بود که با وجود ارزش‌های غربی کم سو شده و ایرانیان را به نوستالژی سرزمین مألوف می‌کشاند.»

بنابر تحلیل کریستین ژامبه فیلسوف و اسلام‌شناس فرانسوی، باور ملکوتی و خواست رهایی از هر آنچه غیر از ملکوت است، باعث شد ایرانیان از تاریخ بگسلند و آن را به نفع ملکوت کنار بگذارند. عشقی نیز برای بیان این مضمون عبارت «زمانی غیر زمان‌های دیگر» را برای وقوع انقلاب ۵۷ انتخاب می‌کند؛ رویدادی عرفانی که به‌کلی بیرون از تاریخ و جهان مادی است.

رویداد‌های بزرگ و گسست‌آور ابتدا در زمان لطیف (جهان ملکوت) رخ می‌دهند و بعد به تاریخ می‌جهند که «زمان کثیف» است. عشقی با اشاره به گزارش‌هایی که مورخان از صحنه‌های روزمره انقلاب ثبت کرده بودند می‌نویسد: «انقلابیون خودشان را به جلوی گلوله می‌سپردند، آن‌ها احتیاط معمول را نداشتند، گویی که در عالم خاصی می‌زیستند و در ملکوت به سر می‌بردند؛ آن‌ها از این عالم بریده‌اند. به گونه‌ای که ارتش ایران به این نتیجه رسید که بدن‌های در مقابل آن‌ها قرار گرفته معمولی نیستند، شوقی دیگر دارند و به سلاحی دیگر مجهزند تا اینکه ارتش نیز خود را به رویداد سپرد و در واقع در برابر ملکوت تسلیم شد.»

البته تحلیل عشقی و ژامبه از انقلاب ایران بسیار تقلیل‌گرایانه است، ولی نکات درست و مستند بسیاری دارد. آیت الله خمینی خود پس از پیروزی انقلاب بار‌ها بر هدف معنوی و ضدمادی آن تاکید کرده بود: «مردم برای خربزه انقلاب نکردند برای اسلام انقلاب کردند.» یا «فرقی بین ملکوت و اینجا نیست، ملکوت می‌تواند همین جا باشد.»

این سخن آیت الله خمینی به شیوه‌ای جالب توجه، زمین و ناسوت را نیز ملکوتی می‌کند و با منطق ملکوت جهان ماده را درک می‌کند. معنای آزادی برای آیت الله خمینی و طرفدارانش بر همین منطق استوار بود.

احزاب ملی‌گرا و چپ که فهمی عُرفی از معنای آزادی داشتند، پس از پیروزی انقلاب خود را در وضعیت غیر قابل باوری می‌دیدند و دچار سرخوردگی شده بودند. آن‌ها فاقد درک ایده‌های رهبران مذهبی بودند که بر سنت عرفانی و دینی خاصی بنا شده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
3
35
قتل، کشتار، پاپوش، صحنه سازی ...
این صدام سالاری دینی ایران را نابود کرد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
احزاب چپ و ملی ارزیابی درستی از تعادل نیروها نداشتن . خودشون رو دست بالا گرفتن فدا شدن . البته چپ روی های بعضی و توهمات بعضی هم موثر بود
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
غیرتمندی و شرف
درست بود
منقلب دروغین
نادرست بود
معرفت و انسانیت نبود
عدالت و صداقت نبود
دورویی که نادرست بود
دشمن انسانیت
دشمن زن و مرد
دشمن خدا بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
3
58
انقلاب 57 مصادره شد و بقیه با بهتان و بهانه های واهی حذف شدن تا ایران رو به نابودی بره . قرار بود آخوندها هیچوقت مقام رسمی و کشوری و اداری نگیرند و این ثبت شده هست ولی زیرش زدن . زمانی هم کلیسا در اروپا حکمرانی میکرد ولی تموم شد
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
2
20
چپ ها سر خورده نشدن بلکه با توصیه ها امر مشتبه شد سرشونو بخورن !!! اتفاقا بنظرم هم اکنون ملت با کیفیت 4k دارن میبینن که چی شد انقلاب مترقی و آزادیخواهانه و بقول شما ملکوتی ایران چگونه به وقایع فردای ۲۲ بهمن ۵۷ انجامید ... به قول مسئولین امروز جریاناتی با جریان سازی، بصورت ادواری بعد از وقوع هرگونه انقلاب در ایران آنرا چپاستوریزه ( از چپی پاستوریزه سازی) و چپیلتراسیون (از چپی فیلتراسیون شده )میکنن و به شکلی از حکومت فردمحور میسپارند :-)
پاسخ ها
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
خودتم نفهمیدی الان چی گفتی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
2
55
چون آیت الله به دنبال تشکیل یک حکومتی آخوندی بود نه جمهوری
پاسخ ها
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
تاریخ را وارونه خوندی رفیق.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
3
34
چرا در فرهنگ ایرانی، تاثیر قدرت در فساد آدم ها بیشتر از فرهنگ های دیگر مخصوصا فرهنگ انگلیس است!؟ نه فقط صاحبان مطلق قدرت، بلکه یک نگهبان ساده دم درب یا یک کارمند اداره دولتی هم متناسب با قدرت اعطا شده فاسد می گردد‌
پاسخ ها
مدبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
هرکسی در هرجایگاهی اگر پست،پول،ثروت وقدرت زیر دندون اش مزه بده اصلاح ناپذیرمیشود
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
قدرت نعمت خداست
نعمتها طعم خوبی دارند
جهل و تکبر است که
ذات پلیدی دارد
پلیدی انسانها را تباه میکند
قدرت نعمت است
امتحان انسانهاست
این جهل و تکبر است که
انسانها را فاسد میکند
ظالم و ستمگر يعني فاسد
ظلم و ستم یعنی فساد
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
علتش اینه که بلدنیستیم حقمونو از یه نگهبان ساده بگیریم. اگر قانون بلد بودیم نگهبان که هیچ مسئولش هم جرات نمی کرد اختلاس کنه.
بنابراین مردمی که به کارمندان شهرداری و دیگر ادارات پول و رشوه می دهند تا کارشون راه بیافته نباید توقع اوضاع بهتر از اینو داشته باشند.
پول حرام
khomeini va rafsanjani ba haman chap rousi hameh ra hazf kardand
|
Canada
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
2
31
حفظ نظام پوتین بر مزدورانش از جان خود انها مهمتر است
تازه فهمیدی ؟
پاسخ ها
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
داداش اینجا ایرانه نه روسیه. پوتین هم مال روسیه ست.
الان کدوم کانال رو گرفتی؟!
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
0
11
مطلب جامع و جالبی بود.ممنون ازتون
tahere
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
3
18
به نظر تحلیل سطحی و ساده ای بود و فقط در پاراگراف آخر اشاره به چپها و دلیل کنار گذاشتن آنها شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
3
38
چون مهندسی انقلاب 1357 برای جلوکیری از خطر کمونیست بود.
غرب برای جلوگیری از انقلاب کمونیستی مثل همونی که در 7 اردیبهشت 1357 در افغانستان انجام شد با بردن شاه و دادن حکومت بدست مذهبیون دو هدف رو دنبال کرد.
اول اینکه مذهبیون معتقد به ولابت غیر معصوم برای حفظ قدرت از هیچ بدعتی در دین خودداری نمیکنن و بنام دین با کمونیستها با شدت و بی رحمی تمام برخورد خواهند کرد.
دوم اینکه اون مذهبیون که قدرت رو بدست گرفتن انقدر بنام دین خرابکاری میکنن که مردم از دین دور میشن پس با یک تیر دو نشون زده میشه، هم جلوی نفوذ کمونیست گرفته میشه هم ضربه مهلکی به اعتقاد دینی مردم وارد میشه.
شروع جنگ بین دو کشور شیعه هم از پایه غلط بود، صدام رهبر عراق گوش به فرمان شوروی بود و خمینی رهبر ایران 6 ماه قبل از شروع جنگ، مردم عراق رو امر به شورش و سرنگونی صدام میکنه و با گفتن این حرف به مردم عراق و مشکلات امنیتی که بخاطر انقلاب برای مملکت ایجاد شده بود صدام هم با چراغ سبز شوروی به ایران حمله کرد و جنگ بین دو کشور شیعه اغاز شد یکی بچه شوروی یکی هم به ظاهر نه غربی نه شرقی با شعار فتح قدس ان هم از راه کربلا بود و در انتها هم وقتی دو ابر قدرت به توافق رسیدن دستور پایان دادن جنگ رو دادن، شوروی مسئول بچه خودش بود و صدام هم با حرف شنوی قبول کرد و ایران قبول نکرد تا اینکه با زدن هواپیمای ایرباس رهبری ایران هم جام زهر و نوشید و خوشبختانه جنگ بیهوده بین دو کشور شیعه تمام شد.
شوروی در زمان جنگ سرد به چند ساعت فرصت احتیاج داشت تا بتواند از طریق ایران بر خلیج فارس مسلط شود تا بتواند بلوک غرب را با بحران انرژی مواجه کند و اگر موفق به انقلاب کمونیستی در سال 57 وسقوط سلطنت میشد شوروی سریعا نیروی نظامی خود را برای حمایت از انقلاب کمونیستی را وارد ایران میکرد مثل کاری که در افغانستان کرد و به ارزوی دستیابی به ابهای گرم می رسید و بلوک غرب رو با بحران بزرگی روبرو میکرد و جنگ جهانی سوم اغاز میشد.
ملت ایران قربانی نجات جامعه جهانی شد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
دقیقا بلایی رو که سر این سرزمین اومد رو فرمودی درود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
سینما رکس ابادان و 17 شهریور میدان ژاله هم کار عوامل شوروی بود و امریکا و انگلیس هم با سوار شدن بر موج انقلاب نقشه خودشون رو جلو بردن.
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
شوخی می کنی یا واقعا این طور فکر می کنی!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
1
43
الآن مردم با تمام وجودشان و کاملا واضح ، ملکوتی بودن انقلاب را درک می کنند !
نشانه هایی مانند تحدید آزادی ، گرسنگی ، رانت های حکومتی ، اختلاس های نجومی ، حقوق های نجومی ، مهاجرت فرزندانِ مسئولانِ ملکوت ، نشستن روی صندلی قدرت با هر شرایطی ، سیسمونی ، کامیون سوغاتی ، بنز ، پورشه ، سفر فنلاند ، پوتین ، اسد ، ......‌‌‌...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
خیلی راحت میوه چین انقلاب شدند خدعه کردند
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
البته ملکوتی بودن رافقط افرادی دریافتندکه فریب خورده ودرتظاهرات وجنگ جانشان راازدست دادند!حاصل چه بود؟حاکم شدن ظلم وزور
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
شما پاتو از کشور بزار بیرون ببین اوضاع اون طرف چطوره بعد خدارو شکر کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
کاربر سید یاسر خر خودتی
عطا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
1
17
تحلیلی و نظر یکی خیلی حالب بود و تازگی داشت یرام اونجا که نقش شوروری و خطر کمونیستی شدن ایران برای غرب رو گفت
پاسخ ها
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
خودتم در مورد نظرات فکر کن . شما هم در این کشور آزاد هستی فکر کنی. هیچ وقت از فکر دیگران تغذیه نکن.
خلق را تقلیدشان بر باد داد
ای دوصد لعنت بر این تقلید باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
11
2
این توهم هنوز هم از فیلسوف بیماری چون عبداکریم سروش پرچمداری میشه ههههه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
1
8
جنگ و حذف ملیون برنامه بود.
د
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
7
19
سال ۵۷ از اول هم از طرف دولت دموکرات کارتر برنامه ریزی شد تا منافع کوتاه مدت و میان مدت آمریکا رو تامین کنه که کرد، چپولهای ملی منقلی هم این وسط فقط برای آماده کردن کار برای آخوندها میخواستند،
ملت ایران باید به اصل خودش برگرده و دیگه پشت دستشو داغ کنه که هیچوقت طرف جمهوری نره، جمهوری یک سراب توخالی بیشتر نیست بویژه برای خاورمیانه، اگر دموکراسی خواه هم هستیم باید همان مشروطه رو به شکل مدرن‌تر و امروزی تر برپا کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
2
5
افسوس واقعا ملکوتی بودند اون جوونهایی که انقلاب و جنگ رو گردوندن
پاسخ ها
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
اگر ملکوتی نبودند پس چی بودند.
وطنت برای شما حکم چی رو داره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
0
11
اصولا در بازي تعادل قدرت جهان امروز ، نظام هاي دمكراتيك در كشورهاي درحال توسعه و كمتر توسعه يافته مانند ايران مستقر نمي شوند و تماميت گراها مخالفين را براحتي از ميدان بدر مي كنند . تفكر چپ و تفكر ملي گرايي در مقابل تشكلات مذهبي نما توان مفابله نداشتند و به انواع روش هاي غير دمكراتيك بطور فيزيكي و همجنين تبليغات غير منصفانه حكومت حذف شدند.
مهدی
|
United States of America
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
1
11
پله نظام بودند
پاسخ ها
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
دقیقا پله بودند برای راحتی امثال شما نمک نشناس ها.
گرانی حق مردمیه که به هم رحم نمی کنند و قدر نعمت های خداوند رو نمی فهمند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
8
1
ملی گرا ها وابسته بودند و انقلاب ضد وابستگی بود. چپ وابسته به شوروی بود که از سال 1958 مطابق گفته مائو تسه تونگ سرمایه داری بود و وجود نداشت. چپ چون ایدئولوژی نداشت کاملا فرصت طلب بود. سازمان های فراوان چپی برای پیشی گرفتن از یکدیگر از نیروی قدرتمند جمهوری اسلامی استفاده کردند. مجاهدین تا وقتی که پیکاری ها بودند به جمهوری اسلامی اعتقاد داشتند و در ازبین رفتن پیکار می کوشیدند. چریک های فدایی با هواداران خودشان بر سر پذیرفتن نظام مقدس جمهوری اسلامی در گیر بودند. حزب توده ظاهرا برای جمهوری اسلامی سینه چاک می کردند اما از پشت به نظام ضربه می زدند. کل چپ فرصت طلب بود و مبارز نبود و وابسته به کشوری بود که آن کشور اصلا وجود نداشت.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
2
15
متاسفانه آب ریخته شده را نمیشه جمش کرد مخصوصا با وجود آدم‌های کودن این روزگار گذشته ها گذشته و فقط باید حسرت اشتباهات دیگران بخوریم
پاسخ ها
سیدیاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
حسرت نخور برادر، تلاشت رو بیشتر کن تا مملکتتو خودت آباد کنی نه بیگانگان و استعمارگران.
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
5
3
سلام درود از اول انقلاب انتخابات داشتیم اگر انصاف و. وجدان و فطرت داشته باشید تمام کاندیدها ۸۰٪ تا ۹۰٪ افکار جامعه را پوشش می دادند حال کسی که قدقد می کند و تخم هایش را برای دشمنان ایران می گذارند موسوی نصف نفر اول رای آورد چقدر از هزینه امنیت مردم فقیر یتیم را با همفکرانش دزدید
حتی در انتخابات آخری دقیقا ترویج بی حجابی ( تکثیر ایدز ) را هم در تبلیغات رئیس جمهوری اورد
اقتصاد. کارمندان امریکا ۴۰۰۰ دلار می گیرد یعنی ماهیانه ۱۴۰ میلیون تومان با این درآمد اولا در شهرهای خوب و حتی متوسط هم نمی تواند آپارتمان ۱۰۰ متر به بالا بگیرند و زن مرد باهم باید کار کنند حال در تهران با ماهیانه ۴۰ میلیون تومان در پایتخت می توان زندگی مناسبی داشت من شنوای جواب منطقی شما هستم
پاسخ ها
معین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
خودت رفتی آمریکا اسکول یااقازادت رفتن الان کارگر توکشور آشغال همسایت ۱۰۰۰۰درهم میگیره اگه اطلاع نداری حرف روبادهوانزن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
حکومت یکدست مورد نطر آقاتون رو دیدید؟؟
ع. نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
ولی من معلم باز نشسته هشت ملیون حقوق می گیرم که چرا با این سن مسن و چشم کم سو. مجبور به مسافر کشی بشم. مگر سی سال خدمت نکردم. چرا خرجم کرایه خانه ام و هز ینه دانشگاه وخوابگاه بچه ها را نمی توانم بد هم. چهل ملیون حقوق نداریم در کشور
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
چکاره هستی که ماهی چهل میلیون میگیری . باید هم دفاع کنی. والا من که هر که رادیدم بالای ده میلیون نمی‌گیرید و همه نالان هستند.‌خوش یحالت . دستت کجا بند هست. ما را هم ببر.
محمدمبرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
7
0
سلام،متاسفانه یک مشت اراجیف ودروغ.
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
7
0
لطفا مخاطبتون رو گمراه نکنید . بله رشد اقتصادی زمان شاه خوب بود ولی ثروت عادلانه تقسیم نشده یود و بخش وسیعی از مردم فقیر و در محرومیت مطلق بودند . الان همه به نابرابری اعتراض می کنند حالا حجاب کنید این نابرابری که در حال حاضر وجود داره در دوره پهلوی بسیار شدیدتر بود. کافیه ضریب جینی دوره پهلوی رو بررسی کنیدو با ضریب جینی بعد انقلاب مقایسه کنید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
1
10
اب وبرق وگازمان رایگان شده پول نفت راهم که میگیریم دیگه چی میخوایم.گرانی وتورم هم که وجودنداره حقوق بازنشسته هم که زیادشد.دیگه بهترازاین نمیشه.ولی عجیبه که ملت دیگه جماعت اخوندرا نمیخوان.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
0
2
چه‌سنگی‌توچاه‌انداختی
سیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
1
5
فقط ما هستیم که غصه گذشته مان رو میخوریم
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
0
3
معلوم هست آنهای که حقوقهای نجومی میگیرند لز نظام دفاع می‌کنند. طرف میگه با چهل میلیون راحت میشه زندگی کرد. بجز مسؤلان و مدیرانی که با پارتی در راس کار هستند و عده ایی خاص جه کسی حقوق چل میلیونی می‌گیرد . آمار تامین اجتمایی می‌گوید ۷۵درصد حقوقها زیر ده میلیون هست.‌ولی اجاره یک آپارتمان چهل متری نزدیک ده میلیون. آیا مردم نباید اعتراً کنند. مگر چند سال زنده هستیم.‌چهل سال هست در رنج و عذاب هستیم. چند جا کار کردیم تا فقط خوانواده گرسنه نماند.‌بس کنید .
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
0
1
چپ ایرانی که البته اصلا نباید کلمه ایرانی رو براشون به کار برد و باید بهشون گفت ضد ایرانی
اونقدر خائن بود که حتی با صدام هم همدست شدن برای کشتن مردم ایران
تاریخ به خود چنین خائنانی رو ندیده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان