تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۲ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

در جلسه غیررسمی شورای امنیت درباره اعتراضات ایران چه گذشت؟

جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا و آلبانی درخواست برگزاری آن را برای بررسی اعتراض‌ها در ایران داده بودند روز چهارشنبه برگزار شد. نمایندگان چین و روسیه اقدام آمریکا و آلبانی در برگزاری جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تحولات ایران را محکوم کردند.

اعتراضات مردمی

رویداد۲۴ نمایندگان چین و روسیه اقدام آمریکا و آلبانی در برگزاری جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تحولات ایران را محکوم کردند.

این جلسه، موسوم به «جلسه فرمول آریا درباره اعتراضات جاری در ایران» به درخواست آمریکا و آلبانی آغاز برگزار شد.

نماینده چین در سازمان ملل تصریح کرد هدف نشست‌های فرمول آریا، گزارش‌دهی غیررسمی به اعضای شورای امنیت درباره مسائل مرتبط با صلح و امنیت است، در حالی که مسائل اخیر ایران در حیطه مسائل داخلی این کشور است و نباید در دستور کار نشست فرمول آریا قرار گیرد.

نماینده روسیه نیز اظهار داشت: برای مرگ مهسا امینی دختر ایرانی متاسف هستیم و اطمینان داریم مقامات ایران درباره آن تحقیق خواهند کرد. اما هدف این نشست چیست؟ ابراز نگرانی از اعتراضات ایران ؟ درباره اعتراضات بروکسل، پاریس و برلین چطور؟ درباره مرگ جورج فلوید و کشتن اشلی بابیت به دست نیروهای امنیتی کنگره چطور؟ ایده پشت این نشست موضوع دیگری است، شورای امنیت هیچگونه وظیفه نظارتی بر حقوق بشر ندارد.

«به نوشته فارس، نشست فرمول آریا»، نوعی نشست غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد است که توسط یکی از اعضای این شورا برگزار می‌شود. در چنین نشست‌هایی به دلیل ساختار غیررسمی، حضور افراد یا سازمان‌های غیردولتی مجاز است.

به نوشته یورونیوز؛ در این جلسه جاوید رحمان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور ایران، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر سخنرانی کردند.

جاوید رحمان در این جلسه تحقیق مقام‌های ایران درباره جان باختن مهسا امینی را فاقد «استانداردهای حداقلی» ارزیابی کرد. به ادعای او ۴۰ نوجوان در این حوادث کشته شدند. به ادعای نماینده ویژه سازمان ملل در امور ایران خانواده جان باختگان تحت فشار قرار می‌گیرند.

شیرین عبادی نیز در این جلسه به دستگیری دو خبرنگاری اشاره کرد که جان باختن مهسا امینی را پوشش داده بودند. الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگاری هستند که از چند هفته پیش بازداشت شده‌اند. در بیانیه وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه این دو خبرنگار به جاسوسی متهم شدند. شیرین عبادی در بخشی از سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست تا «سمت درست تاریخ» بیاستد. 

نازنین بنیادی هم در سخنانش اعتراض‌های اخیر در ایران را گسترده‌تر از اعتراض‌های سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ دانست.

نماینده آمریکا در این نشست خواستار اخراج ایران از کمیسیون سازمان ملل برای جایگاه زن شد. وی افزود که دنیا وظیفه دارد شعار «زن زندگی آزادی» را محقق کند.

خبرگزاری ایرنا نیز درباره این نشست نوشت: این نشست در واقع نشستی غیررسمی در سازمان ملل بود که نمایندگان چین و روسیه اقدام آمریکا و آلبانی در برگزاری این نشست غیر رسمی درباره تحولات ایران محکوم کردند.

"هارولد ادلای اگیمن" (Harold Adlai Agyeman ) سفیر و نماینده دائم غنا در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جاری میلادی نوامبر برعهده دارد، روز سه شنبه به وقت محلی درباره برگزاری این نشست به ایرنا گفت: نشستی که روز چهارشنبه قرار است برگزار شود، آریافرمولا (نشستی غیررسمی) است.

وی با بیان اینکه شورای امنیت زمینه را برای اعضا فراهم کرده است که چنین نشست هایی را داشته باشند، در عین حال اظهار داشت: این نشست ها بطور فنی، جلسات شورای امنیت محسوب نمی شود.


بیشتربخوانید: وقتی ادعای حکومت مردم‌سالاری می‌کنیم، باید به قواعد آن هم پایبند باشیم/ سپاه باید در خدمت مردم باشد


از حضور رابرت مالی تا پیام ضد ایرانی کامالا هریس

در این نشست علاوه بر لیندا توماس گرینفلید سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز حضور داشت.

از آنجا که نشست های آریا فرمولا، غیررسمی هستند، حضور افراد و نهادهای غیر دولتی نیز در آنها مجاز است که دولت بایدن برای تحقق خواسته های پیدا و پنهان خود از این نشست، دو زن فعال حقوق بشری و مخالف جمهوری اسلامی ایران را دعوت کرده بود.

علاوه بر آن، جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر نیز گزارشی ارائه کرد که چند روز قبل از این هم، در یکی از کمیته های داخلی سازمان ملل، این ادعاها را مطرح کرده بود و نماینده ایران در آن نشست، ادعاهای یکجانبه او را بی اساس خوانده بود.

اما نکته قابل تامل تر در این نمایش ضد ایرانی این بود که همزمان با شروع این نشست در مقر سازمان ملل در نیویورک، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کند.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا که پیش از این، با یکی از فعالان حقوق بشر مخالف جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده بود، در بیانیه ای در تدام حمایت دولت جو بایدن از ناآرامی ها در ایران اعلام کرد: امروز ایالات متحده قصد خود را برای همکاری با شرکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام می‌ کند.خطاب به همه کسانی که در حال اعتراض هستند می‌گویم ما شما را می‌بینیم و صدای شما را می‌شنویم. شجاعت شما الهام ‌بخش است.

تلاش برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل همین سخنان را در نشست غیررسمی در سازمان ملل بر زبان آورد و گفت که درباره اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با شرکای خود در شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری خواهیم کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل، گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ناآرامی های اخیر در ایران مبنی بر تشکیل کمیسیونی مستقل و بین المللی برای پاسخگو کردن مقامات ایران را تایید و از آن حمایت کرد.

گرینفیلید تصریح کرد برای اخراج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل تلاش خواهیم کرد.

در این نشست متحدان آمریکا همچون آلبانی، ایرلند، گابن و کنیا، فرانسه، آلمان، انگلیس، امارات، نروژ، برزیل و نیوزیلند در همسویی با واشنگتن، ادعاهای او را تکرار و مدعی نگران بودن درباره وضعیت حقوق بشر و قطع اینترنت در ایران شدند.

نماینده برزیل در این نشست خواستار خویشتنداری مقامات ایران شد و نماینده مکزیک نیز گفت که مواردی مانند مرگ مهسا امینی در هیچ جای جهان نباید اتفاق بیفتدو نماینده کنیا نیز همه اشکال خشونت علیه زنان در جهان را محکوم کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
5
13
از بس با تیر مستقیم معترض کشتند و لاپوشانی کردند کار به نسل کشی و شورای امنیت کشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
14
2
درود بر چین و روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
چقدبیشعوری تو ساندیس مفت حال داده؟
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
2
2
چین وروسیه خ‌ودازایران باج میگیرندچین جنوب رابرده روسیه شمال ایران نفت معادن و....بایدازنسل کشی ایران دفاع کنند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
1
2
فعلاً چین و روسیه بخاطر منافع خودشان از ایران دفاع میکنند.فردا که تضاد منافع و رای پیدا کردند ما مردم بدبخت باید شعار مرگ بر چین و روسیه سر دهیم . مثل طالبان که دیروز بد بودند و الان خوب شدند. یا مرگ بر آل سعود که گاهی دوست است و گاهی دشمن. تکلیف خودشان با خودشان معلوم نیست . مردم بیگناه کشورها را دشمن هم می‌سازند.ما نمی‌خواهیم در دنیا رسوا و جنگ طلب باشیم . میخواهیم به همه مردم جهان با هردین و فرهنگی دوست باشیم . خداوند متعال در مورد عاقبت بهشتیان و جهنمیان حکم میکند شما چه کاره اید؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان