تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵

سعید جلیلی: تجربه برجام مهم تر از خود برجام است/ برخی‌ها پاسخ بدهند که چرا باید از ظرفیت‌های داخلی محروم باشیم؟

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، گفت: امروز نیازمند تببین جمهوریت در حوزه‌های اقتصادی هستیم. نظام اسلامی با تعریف جمهوریت در حوزه سیاسی مصونیت و اقتدار پیدا کرد و مبنای جمهوریت در اقتصاد نیز همان اسلام و اراده‌های مردمی است.
رویداد۲۴- نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، گفت: امروز نیازمند تببین جمهوریت در حوزه‌های اقتصادی هستیم. نظام اسلامی با تعریف جمهوریت در حوزه سیاسی مصونیت و اقتدار پیدا کرد و مبنای جمهوریت در اقتصاد نیز همان اسلام و اراده‌های مردمی است.

سعید جلیلی که عصر دوشنبه(24 آبان) به دعوت بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاه کردستان در جمع دانشجویان این دانشگاه حاضر شده بود، گفت: جمهوریت در اقتصاد یعنی برخورداری همگان از فرصت‌های اقتصادی.

وی افزود: همان‌طور که "تصمیمات سیاسی" باید در درون کشور شکل بگیرد، "تصمیمات اقتصادی" هم باید در چارچوب منافع جمهور و اراده‌های داخل کشور شکل بگیرد.

جلیلی ادامه داد: جمهوریت یعنی ساز و کاری که در آن به مردم تکیه شود اما اجازه دخالت به بیگانگان داده نشود و اگر امکان فعالیت اقتصادی جمهور مردم با رانت و تبعیض محدود شود، خلاف جمهوریت و اسلامیت نظام است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: معوقات بانکی از سوی عده‌ای خلاف جمهوریت و حقوق مردم است و نظام بانکی ما باید منطبق با جمهوریت و اسلامیت نظام باشد، نه اینکه کسی برای وام 10 میلیونی دچار مشکل باشد و کسی صدها میلیارد تسهیلات اخذ کند!

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی یعنی اسلامی که برای جمهور و عامه مردم اصالت قائل است و نه برای عده ای خاص، افزود: امیرالمومنین علیه‌السلام «رضای عامه» را بر «سخط خاصه» مرجح می‌دانند.

جلیلی ادامه داد: دولت مقتدر دولتی است که بتواند رضایتمندی عموم را حفظ کند نه رضایتمندی عده‌ای خواص.

وی خاطرنشان کرد: هر قدر انحصارات اقتصادی برای عده‌ای ویژه‌خوار باشد، به همان میزان هزاران نفر در حصر بیکاری خواهند بود و تا آن انحصارات باشد حصر جوانان در بیکاری بیشتر و حصارها بالاتر خواهد رفت. حصارهای بیکاری است که نفس مردم را تنگ خواهد کرد.

جلیلی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در فضای تنفس مردم گشایش و طراوتی ایجاد شود، راه آن فرور ریختن خساراتی است که انحصارات عده‌ای خاص به دور اقتصاد کشور کشیده و آنچه زندگی را بر جمهور ملت سخت و نفس مردم را تنگ می‌کند، حصارهایی است که کدخداهای داخلی با اعتمادی که سیستم بانکی به آن‌ها می‌کند، بالا می‌برند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: کسانی که به انحصار هزارها میلیارد تومان از نقدینگی بانک‌ها در دست عده‌ای ویژه‌خوار رضایت می‌دهند در حقیقت هزاران نفر را در حصار بیکاری قرار می‌دهند.

جلیلی خاطرنشان کرد: یکی از علل افزایش معوقات بانکی اعتماد به منطق ویژه‌خواری کسانی است که ادعا می‌کنند در صورتی که سرمایه‌های ملی به پای آنها ریخته شود رونق کارآمدی ایجاد می‌کنند!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: معنای برد _ برد در منطق آمریکا یعنی اگر برای ایران بردی باشد اما همراه برد برای کدخدا نباشد باید از آن صرف‌نظر کرد و هدف دشمن از برجام 2 صرف‌نظر از بردهایی است که به ضرر کدخداست.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: برد_برد در اقتصاد یعنی محوریت اقتصاد ملی در تعامل با جهان و دنبال کردن منافع ملی؛ اگرچه با منافع نامشروع کدخداهای بین‌المللی در تضاد باشد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هدف آمریکا از تعامل یعنی تنظیم مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با محوریت آمریکا. یعنی آمریکا بگوید چه چیز بخرید یا نخرید! با چه کسی معامله بکنید یا نکنید!

وی تاکید کرد: افرادی تعامل را این‌گونه معنا می‌کردند که باید چیزی را از دست بدهیم تا چیزی را به دست بیاوریم و سپس فاز اول را که از دست دادن بود به سرعت به انجام رساندند. فعل از "دست دادن" برای گذشته و حال و آینده صرف شد اما امروز در صرف فعل "به‌دست آوردن" دچار لکنت شده‌اند!

جلیلی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گفتند چرا خودمان را از ظرفیت‌های غرب محروم کنیم، امروز باید پاسخ دهند چرا باید از ظرفیت‌های داخل محروم باشیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مهم‌تر از مفاد برجام «تجربه برجام» است، گفت:  خوب است امروز سیر «برجام خوانی» در دانشگاه‌های کشور به راه بیفتد تا با دقت بر تجربه به‌دست آمده، بهتر بتوانیم منافع کشور را تامین کنیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها که قبل از برجام می‌گفتند می‌خواهیم تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران وضع کنیم، پس از برجام تا به امروز ۷۳ طرح و بیانیه علیه ایران به کنگره ارایه داده‌اند! این‌ها واقعیات پسابرجام است و کسانی که می‌گویند سباست خارجی عرصه واقع‌نگری است باید این واقعیات را ببینند زیرا این‌ها واقعیت‌های سیاست خارجی آمریکا است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان