تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

بازی ایران و آمریکا در جام جهانی قطر/ آمریکا به بازی سیاسی روی می‌آورد؟

هر زمان که ایران و آمریکا، دو رقیب ژئوپلیتیکال که روابط دیپلماتیک خود را در آوریل سال 1980 قطع کردند، در هر گونه رقابت بین المللی ورزشی با یکدیگر دیدار کردند، آن رقابت چیزی فراتر از یک مسابقه بود.

ایران و آمریکا

رویداد۲۴ تایم انگلیس در گزارشی به اهمیت بازی روز سه شنبه ایران و آمریکا پرداخته و می‌نویسد: بازی دو تیم گروه B رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر میان آمریکا و ایران در تاریخ 29 نوامبر (هشتم آذر) در دوحه، پایتخت قطر به هیچ وجه یک استثنا نیست.

پس از پیروزی ایران مقابل ولز و تساوی آمریکا در مقابل انگلیس در مسابقات روز جمعه گذشته، آمریکا برای صعود به دور بعد مسابقات جام جهانی، باید ایران را در بازی روز سه‌شنبه شکست دهد. در صورت پیروزی ایران، تیم ملی این کشور صعود خواهد کرد. ایران حتی در صورت تساوی هم جزو 16 تیم راه یافته به مرحله حذفی خواهد بود، البته اگر انگلیس ولز را شکست دهد یا با این تیم به تساوی برسد.

ناکامی آمریکا در این بازی و راه یافتن به جمع 16 تیم مرحله حذفی، ناامید کننده خواهد بود چرا که حرکت این تیم برای حضور در جام جهانی 2026 که قرار است آمریکا به همراه مکزیک و کانادا میزبان آن باشند را متوقف خواهد کرد.

ایران به دنبال تکرار پیروزی در بازی ایران و آمریکا

این دومین جام جهانی است که شاهد رقابت میان تیم‌های ملی ایران و آمریکا با یکدیگر است. اولین مورد در سال 1998 در جام جهانی فرانسه و در شرایطی بسیار متفاوت به وقوع پیوست. بحران حمله به سفارت آمریکا در ایران در سال 1979 و 1980 همچنان در ذهن‌ها بود.


بیشتر بخوانید: چرا فدراسیون فوتبال آمریکا پرچم ایران را پیش از بازی روز سه‌شنبه تغییر داد؟


به هر حال، در آن رقابت درس‌هایی وجود داشت که امروز، به ویژه برای آمریکایی‌ها می‌تواند مفید باشد که مهمترین آن، این است که سعی کنید در این بازی، رقابت دیرینه ژئوپلیتیکال را مهار کنید. در حالی که تنش‌ها میان دو کشور همچنان بالا است.

در سال 1998 تیم آمریکا تمام تلاش خود را برای کم اهمیت جلوه دادن رقابت سیاسی با ایران انجام داد و استراتژی تمرکز بر روی بازی را پذیرفت. سپس ایران با 2 گل آمریکا را از مسابقات حذف کرد.

این باخت برای فوتبال آمریکا که پس از میزبانی موفقیت آمیز جام جهانی 1994، در حال رشد به نظر می‌رسید، امتیاز پایینی بود.

نتیجه بازی ایران و آمریکا ، همه چیز به سیاست ارتباط دارد

استیو سامپسون، مربی تیم ملی آمریکا در سال 1998 چند ساعت پیش از تجزیه و تحلیل بازی مرحله گروهی میان فرانسه و استرالیا، در گفتگو با یک شبکه اسپانیایی زبان، گفت که در طول 24 سال گذشته زمان زیادی را صرف فکر کردن به این موضوع کرده است که وی چه کار متفاوتی در آن بازی در مقابل ایران باید انجام می‌داد.

وی در این باره گفت: فیفا و کمیته سازماندهی مسابقات در فرانسه از ما خواسته بودند تا در مورد فوتبال صحبت کنیم نه سیاست. و من با آنها همراه شدم. در آن زمان من می‌توانستم در مورد سیاست صحبت کنم. وظیفه یک مربی این است که از هر ابزاری که در اختیار دارد برای آماده کردن تیمش استفاده کند.

سامپسون می‌گوید که در آن زمان یک مربی جوان بوده که تمایل داشت به جای اینکه سرکش باشد، مطابق با خواسته‌های سازمانی عمل کند.

پس از پایان جام جهانی آن سال، سامپستون پس از قرار گرفتن آمریکا در میان 32 تیم آخر حاضر در جام جهانی از سمت خود استعفا داد.

سامپسون می‌گوید اگر یک بار دیگر در آن شرایط قرار بگیرد، به رقابت ژئوپلیتیکی متمایل خواهد شد، درست مانند ایرانی‌ها.

ایران در آن بازی رویکرد کاملا تهاجمی در پیش گرفته بود. بر اساس مقاله‌ای که در مجله مطالعات خاورمیانه منتشر شده بود، محمد خاکپور مدافع ایرانی گفته بود که بسیاری از قربانیان جنگ ایران و عراق با ورزشکاران تماس گرفته و به آنها گفته‌اند که چقدر این بازی برای آنها اهمیت دارد و از آنها خواسته‌اند تا آمریکا را شکست دهند. خداداد عزیزی، مهاجم وقت تیم ملی ایران نیز پیش از بازی گفته بود که بسیاری از خانواده‌های شهدا در ایران از تیم ملی ایران انتظار پیروزی در مقابل آمریکا را دارند.

در طول مسابقه، چند شوت اولیه ایالات متحده به تیرک دروازه برخورد کرد. در دقیقه 40 ضربه سر زیبای حمید استیلی باعث برتری یک بر صفر ایران شد. الکسی لالاس، مفسر فاکس اسپورت، مدافع تیم ایالات متحده در سال 1998، می‌گوید: «بسیار بسیار واضح شد که برای ایران، این چیزی بیش از یک بازی فوتبال بود. "آنها ضربات را به گونه‌ای مهار کردند که ما نکردیم."

تایم در ادامه ادعا می‌کند که سامپسون می‌گوید که جلال طالبی، سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998، بعداً با او در میان گذاشت که در نیمه اول، مقامات دولتی ایران به رختکن تیم ملی ایران رفتند و پاسپورت بازیکنان را گرفتند. به گزارش سامپسون، طالبی ادعا کرده است که مسئولان به بازیکنان گفته‌اند که «اگر آمریکا را شکست ندهند، نه به ایران برمی‌گردند و نه خانواده‌هایشان از ایران استقبال می‌کنند». (نمی توان با طالبی برای اظهار نظر در رابطه با این ادعا تماس گرفت؛ یک مقام فوتبال ایران در قطر به درخواست تایم برای اظهار نظر پاسخ نداد.)

پس از سوت پایان، تیم ایالات متحده نتوانست ویرانی خود را پنهان کند. سامپسون و چند بازیکن دیگر گریه کردند. لالاس می‌گوید: «این یک شکست کامل و شکست و شرمساری بود.»

تایم در ادامه می‌نویسد: با حضور در آخرین بازی مرحله گروهی مقابل ایران در روز سه‌شنبه، برای بازیکنان آمریکایی دشوار است که همتایان ایرانی خود را به عنوان دشمنان سیاسی ببینند.

تایم در ادامه با طرح این ادعا که برخلاف مسابقه سال 1998 که اغلب بازیکنان تیم ملی ایران حامی حکومت بودند، اکنون چنین شرایطی وجود ندارد، می‌نویسد: سامپسون در تمام این سال‌ها به گرگ برهالتر، توصیه می‌کند که هم این رقابت تاریخی و هم جنبش اعتراضی را که در ایران جریان دارد، را اطلاع رسانی کند.

به عبارت دیگر، آمریکا می‌تواند از انگلیس سرنخ بگیرد، تیمی که ارزش‌های مترقی را در جلو و مرکز قرار داده، اما بر ایران در زمین مسلط شده بود. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
8
1
به امید نیکان روز سه شنبه ایران آمریکا را شکست میده و به مرحله حذفی بازی های جام جهانی صعود میکنه
روز چهارشنبه تعطیل اعلام میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
0
از خدا میخوام فوتبال آمریکا ، ایران رو سوراخ سوراخ کنه .
۴۰ ساله نماز رو ترک کردم . آمریکا ببره ، دوباره میخونم .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان