تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

الجزیره بازی ایران و آمریکا را تاریخی خواند / ورزش بر سیاست غلبه می‌کند؟

سایت الجزیره عربی به بازی مهم ایران و آمریکا در جام جهانی قطر پرداخته و می‌نویسد: یک ضرب‌المثل عربی می‌گوید: «سیاست هرگز چیزی را لمس نکرده است مگر آنکه آن را خراب نکرده باشد». اما پیش از رویارویی حساس ایران و ایالات متحده در جام جهانی 2022 قطر در روز سه شنبه، دور نگه داشتن سیاست از فوتبال تقریباً غیرممکن شده است.

الجزیره بازی ایران و آمریکا را تاریخی خواند / ورزش بر سیاست غلبه می‌کند؟

رویداد۲۴ دهمین روز از رقابت های جام جهانی 2022 قطر قرار است لحظات حساس و پر استرسی را پشت سربگذارد. تیم‌های ایران و آمریکا در رقابتی حساس امشب ساعت 22:30 مقابل یکدیگر به میدان خواهند رفت تا بخت خود را برای صعود به دور بعدی جام جهانی در رقابتی تاریخی و حساس بیازمایند.

سایت الجزیره عربی قطر، در گزارشی به حساسیت بازی امشب ایران و آمریکا پرداخته و می‌نویسد: هواداران فوتبال در سرتاسر جهان منتظر برگزاری یک بازی فوتبال در شرایط ویژه هستند که عصر روز سه‌شنبه بین تیم‌های ملی ایران و ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود تا راهیابی به مرحله دوم جام جهانی فوتبال را قطعی کنند. قطر 2022، مسابقه‌ای که نه تنها توجه هواداران فوتبال، بلکه سیاستمداران را نیز به دلیل "تضاد" سیاسی بین دو کشور جلب خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: بازی ایران و آمریکا در جام جهانی قطر/ آمریکا به بازی سیاسی روی می‌آورد؟


تیم آمریکا برای ربودن کارت مقدماتی باید در این دیدار پیروز شود، در حالی که تساوی ایران برای صعود به دور دوم کفایت می کند و ولز با سهم بزرگی انگلیس را شکست نمی‌دهد.

الجزیره این بازی را رقابتی تاریخی می‌خوانده و می نویسد: ایران و آمریکا پیش از این در یک دیدار قبلی و آن هم در سال 1998 در جام جهانی فرانسه با یکدیگر روبرو شده بودند که این رقابت با دو گل به سود ایران به پایان رسید و دیدار امروز دومین تقابل تاریخی میان این دو تیم است.

بازی ایران و آمریکا در جام جهانی 2022

الجزیره در گزارش دیگری با عنوان بعد از 24 سال "مادر مسابقات" فرانسه چه تغییری کرده است؟، به رقابت حساس میان تیم های ایران و آمریکا پرداخته و می‌نویسد: تیم های ملی ایران و آمریکا بار ده‌ها تنش سیاسی میان دو کشور را به دوش می‌کشند، موضوعی که باعث می‌شود گروه دوم جام جهانی 2022 قطر به عنوان گروه سیاسی معرفی شود. رویارویی ایران و آمریکا در این گروه که انگلیس و ولز را نیز شامل می‌شود، شامل بسیاری از مسائل غیرفوتبالی است.

این رویارویی 24 سال پس از آخرین دیدار دو تیم در جام جهانی 1998 فرانسه رخ می دهد که در آن زمان توسط آلن روتنبرگ، رئیس NFL، "مادر مسابقات" نامیده شد، زیرا این رویارویی همچنین در پرتو تنش شدید در روابط بین دو کشور برگزار شد.

الجزیره بازی ایران و آمریکا را تاریخی خواند / ورزش بر سیاست غلبه می‌کند؟

الجزیره در ادامه می‌نویسد: امروز «مادر مسابقات» تکرار خواهد شد، اما در زمین ورزشگاه الثمامه در دوحه، پایتخت قطر، در دور سوم مسابقات گروه دوم، در واقعیتی که قرعه کشی قبل از شروع مسابقات تحمیل کرده است. با وجود شعار فیفا که می گوید در فوتبال جایی برای سیاست نیست، حضور ایران و آمریکا در یک گروه برای جدا شدن از سیاست و پرداختن صرفا به ورزش موضوع سختی بود.

امروز در جام جهانی قطر نیز در شرایطی مشابه تاریخ تکرار می شود و هواداران منتظر دومین تقابل این دو حریف هستند. اما شرایط میان دو کشور هیچ تفاوتی با 24 سال پیش ندارد.

الجزیره در ادامه می‌نویسد: آنچه تنش را افزایش می‌دهد این است که تقابل قاطعانه برای صعود یکی از تیم‌ها به دور دوم است، زیرا ایران پس از شکست دادن ولز و باخت از انگلیس با سه امتیاز وارد مسابقه می‌شود در حالی که آمریکا با دو امتیاز از انگلیس وارد مسابقه می‌شود. تساوی با ولز و انگلیس و پیروزی هر یک از دو تیم به معنای صعود مستقیم آن به دور دوم است.

سایت الجزیره عربی نیز به این بازی مهم پرداخته و می‌نویسد: یک ضرب‌المثل عربی می‌گوید: «سیاست هرگز چیزی را لمس نکرده است مگر آنکه آن را خراب نکرده باشد». اما پیش از رویارویی حساس ایران و ایالات متحده در جام جهانی 2022 قطر در روز سه شنبه، دور نگه داشتن سیاست از فوتبال تقریباً غیرممکن شده است.

این گزارش در ادامه توضیح مفصلی درباره پیشینه روابط میان ایران و آمریکا و پرونده سیاسی موجود میان دو کشور پرداخته و می‌نویسد: با وجود این پس‌زمینه، بعید به نظر می‌رسد که بازی روز سه‌شنبه بین آمریکا و ایران تأثیر قابل‌توجهی بر روابط پیچیده بین دو کشور داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
0
1
مسئولین اماتورماورزش روسیاسی کردندوگرنه ورزش ورزشه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان