تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

تجهیزات ضروری خودرو که در فصل زمستان باید همراه داشته باشید

برخی از وسایل ضروری خودرو، مانند چراغ‌قوه، لاستیک زاپاس، جک فرقی نمی‌کند در چه موقع از سال باشید، آن‌ها را باید همیشه در خودروی خود داشته باشید. اما در فصل زمستان، به‌دلیل هوای نامساعد و شرایط غیرقابل پیش‌بینی و بالقوه خطرناک، لازم است که حتما یکسری از وسایل را در خودرو نگه‌دارید. در این مقاله از «درجه»، به یکسری از این لوازم بسیار ضروری اشاره کرده‌ایم. پس با ما همراه شوید.

اخبار خودرو

رویداد۲۴ اگر در فصول سرد سال و هنگامی که بارش‌های فصلی شدت می‌گیرد، قصد استفاده از خودرو را دارید باید یکسری از لوازم ضروری با خود همراه داشته باشید. از برخی از این موارد می‌توان به کنترل قطعات فنی خودرو، بخاری، رادیاتور و استفاده از ضدیخ، بررسی برف‌پاک‌کن (که در روز‌های برفی و بارانی بسیار مهم است) اشاره کرد. پس از بررسی تمام این موارد باید یکسری تجهیزات ضروری زمستان در خودرو داشته باشید تا در مواقع اضطراری از آن‌ها استفاده کنید.

لاستیک زمستانی

لاستیک مخصوص هوای برفی یا در اصطلاح لاستیک زمستانی، برای حرکت در مسیر‌های برفی و یخ‌زده طراحی شده‌اند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که ماه‌های سرد و برفی‌تان طولانی است، پس بهتر است خودروی خود را به لاستیک‌های زمستانی مجهز کنید.

لاستیک‌های زمستانی برای رانندگی در دما‌های زیر ۷ درجه سلسیوس طراحی شده‌اند و اصطکاک خودرو روی سطوح یخ‌زده را افزایش می‌دهند. روی سطح برخی از لاستیک‌های زمستانی، گل‌میخ‌های فلزی یا سرامیکی وجود دارد که اصطکاک لاستیک‌ها را چند برابر افزایش می‌دهد و مناسب سطوح پربرف و بسیار یخ‌زده هستند.

همچنین در تولید لاستیک‌های زمستانی از پلاستیک‌های آب دوست استفاده می‌شود که این ویژگی موجب اصطکاک بیشتر روی سطوح مرطوب و یخ‌زده می‌شود. شیار‌های موجود روی لاستیک‌های زمستانی بیشتر و کج‌تر از لاستیک‌های معمولی یا تمام‌فصول است و باز هم این ویژگی اصطکاک لاستیک را بالا می‌برد.
البته لاستیک‌های مناسب تمام فصول هم لاستیک‌های مناسبی هستند، اما در مسیر‌های برفی یا یخ‌زده به خوبی لاستیک‌های زمستانی عمل نمی‌کنند.

زنجیر چرخ

اگر قصد دارید مسیر پربرفی را طی کنید، پس از زنجیر چرخ استفاده کنید. این زنجیرها، نه‌تن‌ها با افزایش اصطکاک جلوی سر خوردن خودرو را می‌گیرند، بلکه با فرو رفتن درون برف، مسیر را برای حرکت خودرو باز می‌کنند.
زنجیر چرخ یکی از ضروری‌ترین ابزار‌های مناسب فصل زمستان است و فقط برای حرکت روی مسیر‌های برفی طراحی شده است. از آن‌ها نباید در جاده‌های صاف و بدون برف استفاده کرد، زیرا برعکس جاده‌های برفی عمل کرده و از چسبندگی لازم لاستیک با جاده می‌کاهد.

در ضمن هنگام خرید زنجیر چرخ، باید زنجیری مناسب با اندازه لاستیک بخرید. حداکثر سرعت مجاز هنگام استفاده از زنجیر چرخ ۳۰ کیلومتر در ساعت است.

لاستیک زاپاس

اگرچه همیشه و در هر فصلی باید در خودرویتان لاستیک زاپاس داشته باشید، داشتن این وسیله در زمستان بیش از هر زمان دیگر واجب‌تر است. زمانی‌که به‌دلیلی لاستیک خودرویتان پنچر شد، لاسیتک زاپاس به‌دادتان می‌رسد و شما زمان کمتری در هوای سرد معطل می‌مانید.

کمپرسور باد خودرو

لاستیک خودرویتان از هر نوع برندی که باشد، در فصل سرد زمستان فشار هوای خود را کمی از دست می‌دهد. فشار هوای مناسب لاستیک برای ایمن رانندگی کردن مهم است؛ بنابراین باید آن را دائما در وضعیت مناسب قرار دهیم. کمپرسور باد خودرو یا دستگاه پمپ باد، این کار را برایتان راحت می‌کند؛ بنابراین یکی از این کمپرسور‌ها را در خودرویتان داشته باشید.

کیسه کوچک شن یا نمک دانه‌درشت

این مواد زبر و خشن می‌توانند اصطکاک لاستیک خودرو را روی مسیر برفی و یخ‌زده افزایش دهند. هر وقت که در مسیرتان، بخشی از جاده بسیار لیز و لغزنده بود، می‌توانید از کیسه شن یا نمک دانه‌درشت استفاده کرده و با خیال راحت از روی آن عبور کنید.

کابل برای اتصال باتری به باتری

هیچ کس دوست ندارد میان برف و در هوای نامساعد گرفتار شود، چه برسد به اینکه در این موقع باتری خودرویش هم تمام شود. در اینگونه مواقع می‌توان با استفاده یک جفت کابل، باتری تمام‌شده خود را به باتری دیگری متصل کرده و آن را شارژ کنید؛ بنابراین همیشه، به‌ویژه در هوای سرد، یک جفت کابل همراه خود داشته باشید.

باتری اضافی

همیشه یک بسته باتری اضافی برای خودرویتان تهیه کنید تا بتوانید لوازم الکترونیکی‌تان را همیشه شارژ و آماده استفاده نگهدارید.

این موضوع در روز‌های سرد زمستانی و زمانی‌که در جاده‌ای پربرف و یخ‌زده رانندگی می‌کنید بسیار مهم است. زیرا همیشه می‌توانید وسایل الکترونیکی خود از جمله، تلفن همراه‌تان را شارژ نگهدارید. شارژ بودن دائمی تلفن همراه در مواقعی که دچار سانحه شده‌اید و کمک می‌خواهید اهمیت خود را نشان می‌دهد.

مایع شستشوی ضدیخ شیشه جلوی خودرو

در فصل سرد زمستان باید از مایع شستشوی ضدیخ استفاده کنید تا هنگام تمیز کردن شیشه‌های خودرو در هوای سرد، آب روی شیشه یخ نزند. تمیز نگهداشتن شیشه جلوی خودرو در زمستان مهم است، زیرا هنگام برف و باران، جلوی مسیر خود را بهتر می‌توانید ببینید.

طناب یا زنجیر

همیشه و در تمام فصول، به‌ویژه زمستان، زنجیر یا طناب محکم در خودرو داشته باشید تا اگر خودرویتان در چاله‌ای یا درون برف گیر کرد، بتوانید آن را بیرون بکشید.

بیل تاشو و بیلچه

یک عدد بیلچه یا یک بیل کوچک تاشو که در صندوق خودرویتان به‌راحتی جا شود، قرار دهید. این ابزار وقتی خودرویتان به هر دلیلی درون برف گیر کرد، بسیار به‌کارتان می‌آید. گاهی‌اوقات هم ممکن است بخشی از مسیرتان پربرف باشد و مجبور باشید برای عبور از آن، راه‌تان را باز کنید. در اینگونه مواقع بیل یا بیلچه بهترین ابزار هستند.

جعبه ابزار

داشتن این جعبه در خودرو، در تمام فصول سال مهم است، اما در روز‌های سرد زمستان وقتی خودرویتان به‌دلیلی از کار افتاد، اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. البته بهتر است پیش از رانندگی در مسیر‌های سرد و سخت، تا حدی برخی از تعمیرات ساده خودرو را یاد بگیرید و مجبور نباشید ساعت‌ها منتظر رسیدن امداد باشید و در اینگونه مواقع از جعبه ابزار به بهترین وجه استفاده کنید.

بازتابنده‌های خودرو

برف و بوران در آب‌وهوای سرد زمستانی، از دید کافی راننده، چه در روز و چه در شب، می‌کاهد. اگر به‌دلیلی مجبور به توقف در کنار جاده شوید یا خودرویتان از حرکت بایستد، بازتابنده‌های خودرو باعث می‌شوند که خودرو‌های دیگر و همچنین خودرو‌های امداد بتوانند شما را راحت‌تر ببینند.

مثلث خطر تاشوی خودرو

این وسیله که مانند بازتابنده‌های خودروست، یکی از مهم‌ترین وسایلی است که باید حتما همراه خود در خودرو داشته باشید. مثلث خطر خودرو وقتی به‌دلیلی مجبورید کنار جاده پارک کنید و در شرایط دید کم، جلوی خطر تصادم خودرو‌های دیگر با خودرویتان را می‌گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
0
خوب بود
نظرات شما
پیشخوان