تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

جملاتی که باعث تخریب شخصیت کودک می‌شود

تربیت فرزندان و رابطه با آن‌ها اصلا کار آسانی نیست و حتی می‌توان گفت تا اندازه‌های زیادی بسیار پیچیده است ضمن این‌که هر فرد با دیگری متفاوت است و حتی دو خواهر یا برادر هم نیازهای خاص خود را دارند بنابراین تربیت و رفتار جداگانه‌ای نیاز دارند.

تربیت کودک

رویداد۲۴ تربیت فرزندان و رابطه با آن‌ها اصلا کار آسانی نیست و حتی می‌توان گفت تا اندازه‌های زیادی بسیار پیچیده است ضمن این‌که هر فرد با دیگری متفاوت است و حتی دو خواهر یا برادر هم نیاز‌های خاص خود را دارند بنابراین تربیت و رفتار جداگانه‌ای نیاز دارند.

شاید بتوان گفت یکی از پیچیده‌ترین روابط دنیا رابطه میان پدر و مادر و فرزندان است. تربیت کودکان در سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده است و با گذشته به‌هیچ‌روی قابل قیاس نیست. امروز پدر و مادر‌ها تلاش می‌کنند تا فرزندان خود را با استاندارد‌هایی تربیت کنند تا کم‌تر دچار آسیب‌های روحی و روانی شوند.

باید بدانید که گاه سخن‌گفتن درباره موضوعی یا بیان جمله‌ای می‌تواند چنان آسیبی به کودک وارد کند که تا بزرگ‌سالی با او همراه باشد و مدام به او آسیب زند. پدر و مادر باید نسبت به چیزی که به کودک می‌گویند کاملا آگاه باشند تا بتوانند مانع از آسیب‌های احتمالی به روح و جان کودک خود شوند.

به گزارش رویداد۲۴ باوجود تمامی آگاهی‌ها و اطلاعاتی که افراد در زمینه رشد و تربیت کودک دارند و تلاش می‌کنند هر روز سطح خود را برای داشتن فرزندانی بهتر بالا برند، اما برخی جملات هم‌چنان شنیده می‌شوند. جملاتی که آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به کودک وارد می‌کند. در ادامه جملاتی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که شما به‌عنوان پدر و مادر هرگز نباید به فرزند خود بگویید.

مادر تو نمی‌شوم

مسلم است که در هر وضعیت و شراطی مادر فرزندتان شما هستید، اما شاید ندانید کودکان توانایی استدلال این را ندارند که شما از آغاز تا پایان عمرشان مادرشان هستید و هنگامی‌که که به آن‌ها می‌گویید از این پس مادر تو نخواهم بود او دچار ترس و دلهره می‌شود که نکند شما را برای همیشه از دست بدهد و شما او را رها کنید.

کودک به‌راستی باور می‌کند، چون کاری که خواسته بودید را انجام نداده است برای همیشه شما را از دست می‌دهد بنابراین دچار استرس زیادی می‌شود.

گفتن دوستت ندارم به کودک

مادرانی هستند که وقتی از کودک خود و رفتارش دلخور می‌شوند و یا آن‌ها حرفشان را گوش نمی‌دهند مدام می‌گویند دیگر تو را دوست ندارم. هنگامی‌که کودک چنین جمله‌ای از مادرش می‌شنود فرو می‌ریزد و تمام اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفسش را از دست می‌دهد، چون هنگامی‌که به او می‌گویید دوستش ندارید او در ذهن خود تحلیل می‌کند که دوست‌داشتنی نیست به همین دلیل شما او را دوست ندارید. درواقع او فکر می‌کند لیاقت دوست‌داشته‌شدن ازسوی دیگری را ندارد و این حس تا بزرگ‌سالی با او خواهد ماند.


بیشتر بخوانید:  راهکارهای تربیت کودک مستقل


کودکی که چنین جمله‌ای می‌شوند در زندگی هرگز احساس امنیت نمی‌کند و برای به‌دست‌آوردن عشق و توجه دیگران دست به هر کاری می‌زند.

آموزش کودک زیر 5 سال

کاش هرگز به دنیا نمی‌آمدی

یکی از بدترین جملاتی که می‌توانید به فرزند خود بگویید این است که کاش به دنیا نمی‌آمدی. شما اجازه ندارید اگر خسته و کلافه هستید از جملاتی مانند این‌که کاش بچه نداشتم و یا بچه‌داشتن بد است و یا کاش هرگز به دنیا نمی‌آمدی یا کاش دوباره مدرسه‌ها باز شود تا راحت و آسوده شوم و مانند آن استفاده کنید.

شما این جملات را می‌گویید و می‌روید، اما آسیبی جدی به روح و روان کودکتان زده‌اید. او با شنیدن این جملات به این باور می‌رسد وجودش ارزش‌مند نیست و کسی نمی‌خواهد او وجود داشته باشد.

به کودک برچسب نزنید

هیچ‌گاه به کودک خود برچسب نزنید و یک صفت منفی را به او نسبت ندهید و او را با آن ننامید تا مثلا بخواهید او به شما گوش کند و یا تنبیه شود. کودک نمی‌توانید چیزی را که شما به او نسبت می‌دهید درک و هضم کند. کودک هر آن‌چه به او می‌گویید را باور می‌کند و خود را تا ابد متعلق به گروهی خاص که شما او را به آن‌ها نسب داده‌اید می‌داند.

تو را می‌گذارم و می‌روم

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید تحت هیچ‌شرایطی اجازه ندارید کودک خود را تهدید کنید. خستگی و ناراحتی شما ربطی به او ندارد پس پیش از انجام هر کاری و گفتن هر حرفی فکر کنید. به فرزند خود نگویید اگر فلان کار را انجام دهید می‌روم یا اکنون که این کار را کردی تو را می‌گذارم و می‌روم.

در این‌گونه مواقع فرزند شما احساس گناه و بی‌پناهی می‌کند و مدام فکر می‌کند هر لحظه ممکن است ازسوی شما ترک شود. غریزه کودکان آن‌ها را در زندگی هدایت می‌کنند و آن‌ها با این شکل تجربه می‌کنند پس فرزند خود را با دیگری مقایسه نکنید و تلاش کنید استعداد‌ها و توانایی‌هایش را ببینید و برروی آن‌ها تمرکز کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
0
متاسفانه چقدر این رفتارها زیاده تو خونه با بچه ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
فرزندپروری کار خوبی نیست شما فقط فرزندآوری کن.
نظرات شما
پیشخوان