تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۶ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مراسم ۱۶ آذر امسال چگونه برگزار شد؟

مراسم روز ۱۶ امسال با اعتراضات در ایران همپوشانی پیدا کرد و فضای برخی دانشگاه‌ها در ایران بسیار ملتهب‌تر و تندتر از روز‌های گذشته بود. در این گزارش وضعیت دانشگاه‌های کشور در روز دانشجو را بخوانید.

اعتراضات دانشجویی 16 آذر

رویداد۲۴ مراسم ۱۶ آذر و روز دانشجو در شرایط عادی هم سیاسی است، چه رسد به آنکه این مراسم به اعتراضات ۱۴۰۱ گره بخورد. طبیعتا این همپوشانی باعث شد مراسم امسال روز دانشجو کمی پرتنش‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود. در چند سال اخیر جریان قدرت تلاش داشت مراسم روز دانشجو با برنامه‌های شاد و هیجان‌انگیز و استندآپ کمدی برگزار شود اما همچنان فضای سیاسی این مراسم همچنان باقی مانده و هنوز جنبش‌های دانشجویی فعال در دانشگاه‌ها از استحاله این روز جلوگیری کرده‌اند؛ چنانچه نمود آن از روزهای گذشته مشخص بود و اوج آن نیز از ۱۵ آذر بود که علیرضا زاکانی به دانشگاه شریف رفته بود و اعتراضات به درگذشت مهسا امینی در آن برنامه هم ادامه یافت.

حضور ابراهیم رئیسی در دانشگاه تهران

ابراهیم رئیس‌جمهوری صبح روز ۱۶ آذر برای شرکت در مراسم گرامیداشت روز دانشجو راهی دانشگاه تهران شد و به همین دلیل فضای خیابان انقلاب به شدت امنیتی بود و نیروهای نظامی تمام راسته خیابان انقلاب را پوشش داده بودند و حراست دانشگاه با دقت بیشتری وضعیت دانشجویان برای حضور در دانشگاه را بررسی می‌کرد و البته خود رئیسی هم در میان سخنانش این نکته را گفت که به او توصیه شده به خاطر شرایط امروز برای سخنرانی در دانشگاه حاضر نشود یا دست‌کم به دانشگاه تهران نرود اما او نپذیرفته است.

در برنامه حضور رئیسی نمایندگان دانشجویی صحبت کردند که عمده صحبت‌های آنها، انتقاد به وعده‌های رئیسی بود؛ از جمله انتقاداتی که درباره فیلترینگ به رئیسی شده بود و او هم پاسخ داد: «من در انتخابات حرفی زدم که گاهی هم بعضی‌ها می‌خواهند آن را یادآوری کنند! من خودم یادم هست! هرآنچه را که گفتیم به خاطر داریم. سخن ما این است که اگر دشمن آمد در فضا و بستزی دشمنی کرد و خواست کشور را بهم بریزد شما می‌گویید به او اجازه بدهیم؟ محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل اخلال دشمن و ایجاد ناامنی است که در آن ایجاد کرد؛ محدودسازی شده و حتما بدانید با شرایط امن، وضعیت متفاوت خواهد بود.

البته در ابتدای مراسم یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران به روند مدیریت دولت در دوران کرونا اعتراض کرد که رییسی در پاسخ به او گفت: ان‌شاءالله به دانشگاهتان می‌آییم و همه حرف‌هایتان را گوش می‌دهیم.

چرا جلیلی به دولت رئیسی نرفت؟

رئیسی در پاسخ به سوال دانشجو مبنی بر اینکه چرا به سعید جلیلی مسئولیت نداده‌اید، گفت: «من خودم شخصا چند مسئولیت را به ایشان پیشنهاد دادم و ایشان نپذیرفتند؛ البته همین الان که ایشان در سایه قرار دارند به دولت کمک می‌کنند.»

علیرضا زاکانی در دانشگاه شهید بهشتی

زاکانی که روز گذشته به دانشگاه شریف رفته بود، امروز به دانشگاه شهید بهشتی رفت و سخنرانی کرد. برخی منابع خبری گفته‌اند از حضور تعدادی از دانشجویان معترض جلوگیری شده است. سخنرانی زاکانی با کف و سوت دانشجویان حامی زاکانی همراه بود و تعداد اندکی از منتقدان حضور داشتند. از معدود دانشجویانی که در جلسه حضور داشتند، برخی شعار دادند و زاکانی در پاسخ به شعار گفت: «مرگ بر هرچه دیکتاتور در این کشور است اما آدرس اشتباهی ندهید و با ترقه‌بازی نمی‌شود انقلاب کرد.»

تصاویر و فیلم‌هایی که از دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده، نشان می‌دهد که دانشجویان این دانشگاه امروز سرودهای اعتراضی مختلفی در دانشگاه خوانده‌اند.

فضای اعتراضی شدید در دانشگاه خواجه نصیر

در دانشگاه‌های دیگر ایران وضعیت کمی ملتهب‌تر بود که مهمترین آن در دانشگاه خواجه نصیر تهران بود که اعتراضات دانشجویی بسیار گسترده‌تر از دیگر دانشگاه بود و شعارهایی که در این دانشگاه سر داده شد نیز تندتر از سایر دانشگاه‌ها بود.

مهمترین اتفاقی که در دانشگاه خواجه نصیر رخ داد، راهپیمایی دانشجویان بود که در محوطه دانشگاه و حتی راهروهای ساختمان دانشگاه با شعارهایی همچون «جونمون دستمونه، ظلم و ستم بسمونه» انجام شد. دانشجویان این دانشگاه با فراخوان اعتصاب در روزهای ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ آذر همراهی کرده‌اند.

منابع خبری نیز اطلاع داده‌اند برخی دانشجویان این دانشگاه  همچون علیرضا پورصفر و محمدامین افتخاری بازداشت شده‌اند و تا این لحظه حتی معلوم نیست نهاد بازداشت‌کننده کجا بوده است و در کجا نگهداری می‌شوند.

دانشگاه شریف و حاشیه‌های حضور علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی مراسم روز دانشجو را از ۱۵ آذر آغاز کرد و به دانشگاه شریف رفت! اما سخنرانی او در این دانشگاه حاشیه‌های زیادی داشت که مهمترین آن، ادبیات زاکانی در سخنرانی خود بود؛ از جمله اینکه در تناقضی عجیب، او دانشجویان معترض را «گروه‌های فشار» نامید یا در مقطعی در پاسخ به یکی از دانشجویان گفته بود حواست باشد انقلاب توی گلویت گیر نکند!

ماجرا از این قرار بود که زاکانی در بخشی از سخنانش گفته بود «خود او سال‌هاست که ایده‌اش «انقلاب» است و معتقد است در کشور باید انقلاب صورت بگیرد تا اصلاح شود.» این ادعای او با واکنش یک دانشجوی معترض مواجه شد که گفت «ما می‌خواهیم انقلاب کنیم، ولی شما نمی‌گذارید» و شهردار تهران در پاسخ گفت: «انقلاب شما که بچه‌بازی است. بشین بابا. وقتی می‌خواهی اسم انقلاب را ببری، گلویت را خوب بمال تا در گلویت گیر نکند.»

در بخش دیگر علیرضا زاکانی با حمله به غرب و رسانه‌های فارسی خارج از کشور گفت «در نظام تبلیغی غرب چه کسی به فکر زن و زندگی و آزادی ماست؟»، یکی از دانشجویان هنگامی که به اعتراض از شهردار تهران پرسید: «نکنه شما هستی؟»

قبل از حضور زاکانی، برخی منابع خبر داده بودند «حضور دانشجویان محدود شده و حراست با دانشجویان برخورد می‌کند» رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به انتقادات گفته «دانشگاه کمترین تعداد بازداشتی‌ها در میان دانشگاه‌های سطح تهران را داشته است، گفت: تاکنون هیچ کسی را از خوابگاه محروم نکرده‌ایم و فقط به ۱۳ دانشجو پیامک عدم حضور در خوابگاه ارسال کرده‌ایم که البته ممکن است این تعداد افزایش یابد.»

بعد از پایان سخنرانی، ویدئویی از تجمع دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به حضور شهردار تهران در این دانشگاه منتشر شد. این تجمعات با شعارهای تند دانشجویان همراه بود.

منتفی شدن حضور انسیه خزعلی در دانشگاه امیرکبیر

بنا بود انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دیروز در دانشگاه امیرکبیر حاضر شود که برنامه مذکور به دانشگاه شریف منتقل شد. ساعاتی بعد نیز مسئول بسیج خواهران دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده که؛ معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری حضور در برنامه دانشگاه امیرکبیر را قطعی کرده بودند، اما در گفتگو با ریاست دانشگاه به ایشان مطرح شده که دانشگاه نمی‌تواند امنیت ایشان را در این برنامه تضمین کند.

تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر روز 16 آذر

تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مقابل دانشکده ریاضی تجمع کردند. آنها شعارهای اعتراضی سر می‌دهند.

اعتصاب دانشجویان دانشگاه سوره

اعتصاب دانشگاه سوره

اعتصاب دانشجویان دانشگاه سوره

منابع خبری گفته‌اند امروز دانشجویان دانشگاه سوره نیز امروز بر سرکلاس حاضر نشدند.

دانشگاه تربیت مدرس

تجمع در دانشگاه تربیت مدرس

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تحصن کوچک داشتند. تصاویر نشان می‌دهد تعداد این دانشجویان زیاد نبوده است. اعتراض این دانشجویان ظاهرا در واکنش به بازداشت چند نفر از دانشجویان این دانشگاه بوده است.

تجمعات دانشگاه امیرکبیر

درگیری در دانشگاه امیرکبیر

در میان دانشگاه‌های کشور، بیشترین تجمعات مربوط به دانشگاه امیر کبیر بوده که در چند مورد، درگیری‌هایی نیز گزارش شده است. با توجه به اینکه تعداد دانشجویان بازداشتی در این دانشگاه زیاد بوده است، تجمعات بیشتری در آن رخ داده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
17
4
عشق است زاکانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
توچه عقب مونده ای هستی که عشقت اون لمپن بی سواده !
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
باهاش ایشالا محشور بشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
احتمالا دامادشه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
4
12
خفقان کامل ....
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
4
11
پیش بسوی انقلاب...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
3
9
هر گاه حکومتی، بدون تعصب، روز تاسیس دارالفنون را روز دانش آموز و روز تاسیس دانشگاه تهران را روز دانشجو نامگذاری کرد آن روز، روز آغاز حرکت ایران بسوی پیشرفت است. شما نمی توانید بدون گام نهادن در مسیر درست به مقصد درست برسید.
اصلا انتظار ندارم جزم اندیشان عمق این گفتار را درک کنند
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
3
11
دانشجویان نخبه کشور را مورد ضرب و شتم قرار می دهند، به زندان می اندازند، ناپدید و در گونی می کنند، بعد برای شنیدن صحبتهای آنان نمایش مسخره اجرا می کنند، عجب رآفت و درک بالایی!
همدرد بلوچ مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
2
5
زنده باد دانشجوی آزادیخواه
الان دانشگاه ، الهام بخش جامعه است
بیشتر از هر زمانی دوستتان دارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
1
5
واقعا چه شده که رئیسی و تمام دولت و اعوان و انصارش به دانشگاه ها سرازیر شده اند!؟ آیا تجمعات و میتینگ های انتخاباتی از الان شروع شده است!؟ آیا برای از دست دادن مقام و موقعیت خود احساس خطر کرده اند...!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
1
0
درود بر جمهوری اسلامی
آزادی
|
Canada
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
1
0
خیلی خوب است که در این شرایط سخت این گزارش ها را کار می کنید اما مراسم ۱۶ آذر هنوز تمام نشده و در برخی شهرها و تهران مراسم ادامه دارد و جمع زیادی از مردم تهران همین حالا در میدان آزادی هستند . اما شما اجازه ندارید هیچ خبر و گزارشی از حضور مردم بدهید . متاسفانه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
1
0
انقلاب اسلام به سلامتی رو له پیشرفت تا کور شود دشمن
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
0
3
کاش حاکمان ما می‌آموختند برای حفظ نظام جز سرکوب راههای دیگری هم هست.
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
0
2
از این زاکانی فاسد تر در این حکومت نیست. بعد میگه من دشمن فسادم. همین که شهرداری را قبول کرده علامت قدرت طلبی است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
0
2
این شهردار "بی‌چاک‌دهن" سال ۵۷ که بعضیا بانک‌ها رو آتش می‌زدن یه بچه‌ی ۱۳ ساله بوده حالا اسم خودشو گذاشته انقلابی! منظورم از سال ۵۷ همون موقع هستش که چشم‌آبی‌ها پشت شاه بی‌لیاقت‌تر از اینا رو خالی کردن و گوشت افتاد دست گربه!
نظرات شما
پیشخوان