تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

قهرمانان ادوار جام‌های جهانی فوتبال

تا کنون ۲۲ دوره جام جهانی برگزار شده و تیم ملی فوتبال برزیل با کسب پنج مقام قهرمانی، به عنوان پرافتخارترین تیم در رقابت‌های جام‌های جهانی به شمار می‌رود.

قهرمانان جام جهانی از ابتدا تا کنون

رویداد۲۴ حسین فلاحی: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به انتهای راه خود نزدیک می‌شود. پس از انجام چهار بازی مرحله یک چهارم نهایی، تیم‌های آرژانتین، مراکش، کرواسی و فرانسه با شکست حریفان خود به مرحله نیمه نهایی صعود کردند. مرحله نیمه نهایی قطر ۲۰۲۲، از سه شنبه شب آغاز شد که آرژانتین به مصاف کرواسی رفت و با پیروزی به فینال رسید.

در این مطلب قصد داریم به قهرمانان ادوار مختلف جام جهانی بپردازیم؛ اینکه در دوره‌های مختلف جام‌های جهانی کدام تیم‌ها قهرمان شده اند و پرافتخارترین آن‌ها در جام‌های جهانی کدام هستند؟

۱. جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه / قهرمان اروگوئه

نخستین جام جهانی در سال ۱۹۳۰ به میزبانی اروگوئه برگزار شد. دیدار فینال این دوره در تاریخ ۳۰ جولای سال ۱۹۳۰ بین تیم‌های آرژانتین و اروگئه در حضور بیش از ۶۸ هزار تماشاگر برگزار شد. در این دیدار تیم ملی فوتبال ارگوئه موفق شد با نتیجه ۴ بر ۲ تیم آرژانتین را شکست دهد. روز پس از قهرمانی اروگوئه در این جام، به عنوان روز تعطیل عمومی در این کشور اعلام و جشن ملی برپا شد. در این دوره از رقابت‌ها  «گیرمو استابیله» از آرژانتین به عنوان آقای گل انتخاب شد.

آخرین بازیکن بازمانده تیم ملی فوتبال آرژانتین از آن جام جهانی «فرانسیسکو وارالو» بود که در ۳۰ آگوست سال ۲۰۱۰ در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت. همچنین آخرین بازیکن بازمانده تیم ملی فوتبال اروگوئه، «ارنستو ماسکرونی» بود که در تاریخ ۳ جولای ۱۹۸۴ در سن ۷۶ سالگی از نیا رفت.

جام جهانی

۲. جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا / قهرمان ایتالیا

دومین دوره جام جهانی در کشور ایتالیا برگزار شد. تیم‌های ملی ایتالیا و چکسلواکی بازی فینال را در تاریخ ۱۰ ژوئن در حضور بیش از ۵۵ هزار تماشاگر برگزار کردند. در این دیدار تیم ایتالیا موفق شد در وقت‌های اضافه با نتیجه ۲ بر ۱ از سد حریف عبور کند. یکی از حاشیه‌های این بازی گرمای هوا بود. در روز بازی، دمای هوا ۴۰ درجه سانتی گراد بالای صفر که روی کیفیت بازی تاثیر زیادی گذاشته بود.

جام جهانی فوتبال

۳. جام جهانی ۱۹۳۸ ایتالیا / قهرمان ایتالیا

سومین دوره جام جهانی نیز در ایتالیا برگزار شد که این کشور با پیروزی در بازی فینال برابر تیم مجارستان از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. تیم ملی ایتالیا در بازی فینال که در تاریخ ۱۹ ژوئن در حضور بیش از ۴۵ هزار تماشاگر برگزار شد موفق شد تیم مجارستان را با نتیجه ۴ بر ۲ شکست دهد. این جام آخرین جام جهانی فوتبال پیش از آغاز جنگ جهانی دوم بود.

قهرمان جام جهانی

۴. جام جهانی ۱۹۵۰ اروگوئه / قهرمان اروگوئه

جام جهانی ۱۹۵۰ اروگوئه، اولین دوره از مسابقات جام جهانی پس از جنگ جهانی دوم بود. بازی فینال در تاریخ ۱۶ جولای میان تیم‌های برزیل و اروگوئه با حضور بیش از ۱۷۳ هزار تماشاگردر ورزشگاه ماراکانا ریودوژانیرو برزیل برگزار شد. از این بازی به عنوان پرتماشاگرترین بازی ادوار جام جهانی فوتبال یاد می‌شود. در این بازی، اروگوئه موفق شد میزبان را در مقابل هواداران بی‌شمارش با نتیجه ۲ بر ۱ شکست دهد و جام قهرمانی را تصاحب کند.

جام جهانی
۵. جام جهانی ۱۹۵۴ سوئیس / قهرمان آلمان غربی

جام جهانی ۱۹۵۴ در کشور سوئیس برگزار شد. در فینال این دوره، تیم‌های آلمان غربی و مجارستان در حضور بیش از ۶۲ هزار تماشاگر در ۴ جولای ۱۹۵۴ به مصاف هم رفتند که در پایان تیم آلمان غربی با نتیجه ۳ بر ۲ از سد حریف خود گذشت. این فینال به عنوان یکی از بهترین بازی‌های تاریخ جام جهانی یاد می‌شود. «شاندور کوچیش» از مجارستان به آقای گلی این دوره دست یافت.

میزبان جام جهانی

۶. جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد / قهرمان برزیل

جام جهانی ۱۹۵۸ در کشور سوئد برگزار شد. در فینال آن دوره از رقابت‌های جام جهانی، تیم‌های برزیل و سوئد در تاریخ ۲۹ ژوئن در حضور بیش از ۴۹ هزار تماشاگر به مصاف هم رفتند که در پایان تیم برزیل موفق شد تا حریف خود را با نتیجه ۵ بر ۲ شکست دهد. این اولین قهرمانی برزیل در تاریخ جام‌های جهانی بود.

قهرمان جام جهانی

۷. جام جهانی ۱۹۶۲ شیلی / قهرمان برزیل

جام جهانی ۱۹۶۲ در کشور شیلی برگزار شد. مسابقه فینال بین تیم‌های برزیل و چکسلواکی در تاریخ ۱۷ ژوئن برگزار شد. بیش از ۶۸ هزار تماشاگر از نزدیک این بازی را تماشا کردند. تیم برزیل با دفاع از عنوان قهرمانی خود، موفق شد تیم ملی چکسلواکی را با نتیجه ۳ بر ۱ شکست دهد.

قهرمان جام جهانی

۸. جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان / قهرمان انگلیس

جام جهانی ۱۹۶۶ در انگلیس برگزار شد. بازی حساس فینال در تاریخ ۳۰ جولای بین تیم‌های انگلیس و آلمان غربی در حضور بیش از ۹۶ هزار تماشاگر در ورزشگاه ومبلی لندن  برگزار شد. در پایان این تیم ملی انگلیس بود که موفق شد تا حریف خود را با نتیجه ۴ بر ۲ شکست دهد. «بابی چارلتون» هافبک شیاطین سرخ و تیم ملی انگلیس به عنوان بهترین بازیکن این جام شناخته شد.

تیم ملی انگلیس

۹. جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک / قهرمان برزیل

جام جهانی ۱۹۷۰ در کشور مکزیک برگزار شد. در بازی فینال این دوره از رقابت‌های جام جهانی تیم‌های بریل و ایتالیا رو به روی یکدیگر قرار گرفتند. در این بازی که در تاریخ ۲۱ ژوئن حضور بیش از ۱۰۷ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزتکا مکزیک برگزار شد تیم ملی برزیل با نتیجه ۴ بر ۱ رقیب خود را شکست داد و به سومین عنوان قهرمان در تاریخ جام جهانی دست یافت.

تیم ملی برزیل

۱۰. جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی / قهرمان آلمان غربی

میزبان جام جهانی ۱۹۷۴، آلمان غربی بود. بازی فینال بین تیم‌های هلند و آۀمان غربی برگزار شد. در این بازی که در تاریخ ۷ جولای در حضور بیش از ۷۵ هزار تماشاگر برگزار شد تیم ملی آلمان غربی با نتیجه ۲ بر ۱ از سد حریف خود گذشت. «یوهان کرویف» از هلند به عنوان بهترین بازیکن این جام برگزیده شد.

تیم ملی آلمان غربی

۱۱. جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین / قهرمان آرژانتین

تیم ملی فوتبال آرژانتین در جام جهانی ۱۹۷۸ در حالی قهرمان شد که میزبانی این دوره را بر عهده داشت. بازی فینال بین تیم‌های آرژانتین و هلند در تاریخ ۲۵ ژوئن در حضور حدود ۷۲ هزار تماشاگر برگزار شد. تیم آرژانتین موفق شد در این دیدار رقیب خود را با نتیجه ۳ بر ۱ مغلوب کند. «ماریو کمپس» از آرژانتین به عنوان بهترین بازیکن و همچنین آقای گل این جام برگزیده شد.

تیم ملی آرژانتین

۱۲. جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا / قهرمان ایتالیا

جام جهانی ۱۹۸۲ در سال ۱۹۸۲ در اسپانیا برگزار شد. در بازی فینال تیم‌های ایتالیا و آلمان غربی مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در این بازی که در تاریخ ۱۱ جولای در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو شهر مادرید و در حضور بیش از ۹۰ هزار تماشاگر برگزار شد تیم ملی ایتالیا با نتیجه ۳ بر ۱ از سد حریف خود گذشت. «پائولو روسی» از ایتالیا، بهترین بازیکن این جام انتخاب شد.

قهرمانای ایتالیا

۱۳) جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک / قهرمان آرژانتین

میزبان جام جهانی ۱۹۸۶، کشور مکزیک بود. در دیدار پایانی این جام، تیم‌های آرژانتین و آلمان غربی در تاریخ ۲۹ ژوئن در حضور نزدیک به ۱۱۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزتکا مکزیک به مصاف هم رفتند. در پایان این تیم ملی فوتبال آرژانتین بود که موفق شد تا حریف خود را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست دهد و عنوان قهرمانی را بدست آورد.  «دیگو مارادونا» اسطوره فوتبال جهان به عنوان بهترین بازیکن این جام انتخاب شد.

قهرمانی آرژانتین

۱۴) جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا / قهرمان آلمان غربی

جام جهانی ۱۹۹۰ در کشور ایتالیا برگزار شد. بازی فینال این دوره از رقابت‌های جام جهانی، تکرار فینال دوره قبل بود. در دیدار فینال تیم‌های آرژانتین و آلمان غربی به مصاف هم رفتند که در پایان این بار تیم آلمان غربی بود که موفق شد تا حریف خود را با نتیجه ۱ بر ۰ شکست دهد. دیدار فینال در تاریخ ۸ جولای و در حضور بیش از ۷۳ هزار تماشاگر در ورزشگاه المپیکو شهر رم برگزار شد. در این دوره از رقابت‌ها «سالواتوره اسکیلاچی» که به «شیلاچی» هم معروف بود، به عنوان بهترین بازیکن و همچنین آقای گل رقابت‌ها انتخاب شد.

تیم آلمان غربی

۱۵) جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا / قهرمان برزیل

میزبان جام جهانی ۱۹۹۴، ایالات متحده آمریکا بود. تیم‌های ایتالیا و برزیل پس از شکست حریفان خود به دیدار فینال راه یافتند. در دیدار فینال که با حضور بیش از ۹۴ هزار تماشاگر در ورزشگاه رزبول برگزار شد تیم برزیل در ضربات پنالتی حریف خود را مغلوب کرد. دیدار دو تیم در ۱۲۰ دقیقه بدون گل خاتمه یافته بود. در این دوره «روماریو» ستاره آن سال‌های برزیل به عنوان بهترین بازیکن جام شناخته شد.

قهرمانی برزیل

۱۶) جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه / قهرمان فرانسه

جام جهانی ۱۹۹۸ در فرانسه برگزار شد. در دیدار فینال این تیم ملی فرانسه بود که با نتیجه ۳ بر ۰ از سد تیم برزیل گذشت. دیدار فینال در تاریخ ۱۲ جولای در ورزشگاه استادو فرانس سنت دنیس با حضور بیش از ۷۵ هزار تماشاگر برگزار شد. در این دوره «رونالدو» ستاره نوظهور برزیلی به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد.

تیم ملی فرانسه

۱۷) جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی- ژاپن / قهرمان برزیل

کشور‌های کره جنوبی و ژاپن، به صورت مشترک میزبانی جام جهانی ۲۰۰۲ را بر عهده داشتند. دیدار پایانی این جام در تاریخ ۳۰ ژوئن بین تیم‌های آلمان و برزیل با حضور حدود ۷۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه یوکوهاما ژاپن برگزار شد. در این بازی تیم ملی برزیل با نتیجه ۲ بر ۰ از سد حریف خود گذشت و قهرمان شد. «الیور کان» دروازه بان تیم آلمان به عنوان بهترین بازیکن این جام انتخاب شد.

رونالدو

۱۸) جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان / قهرمان ایتالیا

جام جهانی ۲۰۰۶ به میزبانی آلمان برگزار شد. در تاریخ ۹ جولای تیم‌های در دیدار فینال تیم‌های فرانسه و ایتالیا به مصاف هم رفتند. در این بازی که در ورزشگاه المپیا شهر برلین و در حضور بیش از ۶۹ هزاز تماشاگر برگزار شد دو تیم در پایان ۱۲۰ دقیقه به تساوی ۱ بر ۱ رسیدند. در ضربات پنالتی این تیم ایتالیا بود که موفق شد با نتیجه ۵ بر ۳ از سد فرانسه عبور کند. زین الدین زیدان، بازیکن تیم فرانسه به عنوان بهترین بازیکن این جام انتخاب شد.

تیم ملی ایتالیا

۱۹. جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی / قهرمان اسپانیا

جام جهانی ۲۰۱۰ به میزبانی آفریقای جنوبی برگزارشد. در دیدار فینال که در تاریخ ۱۱ جولای در ورزشگاه اف.ان.بی شهر ژوهانسبورگ برگزار شد  تیم‌های اسپانیا و هلند به مصاف هم رفتند که تیم اسپانیا با نتیجه ۱ بر صفر حریف خود را شکست داد و جام قهرمانی را تصاحب کرد.

تیم  ملی اسپانیا

۲۰) جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل / قهرمان آلمان

میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ کشور برزیل بود. برزیل با وجود میزبانی، موفق نشد به دیدار فینال راه یابد. دیدار فینال در تاریخ ۱۳ جولای در ورزشگاه ماراکانا برزیل و با حضور حدود ۷۵ هزار تماشاگر برگزار شد که در پایان تیم آلمان موفق شد حریفش را در وقت‌های اضافه با نتیجه ۱ بر صفر شکست دهد. «لیونل مسی» ستاره حال حاضر فوتبال آرژانتین و جهان در آن جام به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.

قهرمانی تیم ملی آلمان

۲۱) جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه / قهرمان فرانسه

جام جهانی ۲۰۱۸ به مزیبانی کشور روسیه برگزار شد. در دیدار فینال تیم‌های فرانسه و کرواسی مقابل یکدیگر قرار گرفتند. این بازی در تاریخ ۱۵ جولای در ورزشگاه لوژنیکی مسکو و با حضور بیش از ۷۸ هزار تماشاگر برگزار شد. در پایان این دیدار، این تیم ملی فوتبال فرانسه بود که موفق شد تا حریف قدرتمند خود را با نتیجه ۴ بر ۲ شکست دهد. تیم فراسنه در جام جهانی قطر از عنوان قهرمانی خود دفاع می‌کند. در آن دوره از مسابقات «لوکا مودریچ» از کرواسی به عنوان بهترین بازیکن جام شناخته شد. همچنین هری کین از انگلیس، عنوان آقای گلی جام را بدست آورد.

قهرمانی فرانسه
۲۲) جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قهرمان آرژانتین

بازی فینال جام جهانی قطر ۲۰۲۲ روز یکشنبه، ۱۸ دسامبر در ورزشگاه لوسیل شهر دوحه قطر برگزار شد و بازی نفسگیر آرژانتین و فرانسه در نهایت با نتیجه ۳ بر ۳ به ضربات پنالتی کشید و آرژانتین توانست در ضربه‌های پنالتی از سد فرانسه بگذرد و قهرمان دوره بیست و دوم جام جهانی در قطر شود.

جام جهانی 2020 قطر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
0
1
جام جهانی ۱۹۵۰ اروگوئه؟ نه برزیل
نظرات شما
پیشخوان