تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۴ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

۴ گزینه داغ برای جانشینی کارلوس کی‌روش

اسدی مربی و کارشناس فوتبال گفت: من با گزینه ایرانی برای جانشینی کی روش کاملاً موافق هستم.

جانشین کارلوس کی‌روش

رویداد۲۴ تیم ملی ایران با قبول شکست در دیدار آخر خود مقابل آمریکا، از دور رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حذف شد. شاگردان کارلوس کی روش برای صعود تاریخی به یک تساوی نیاز داشتند اما نمایش آن‌ها در بازی آخر به شدت ضعیف بود. کریستین پولیسیک تک گل آمریکایی‌ها را به ثمر رساند و باعث حذف ایران شد.

۲ شکست و یک پیروزی، حاصل تلاش ملی پوشان ایران بود. با توجه به عدم توفیق در راه‌یابی به دور بعدی مسابقات، جایگاه کی روش در تیم ملی متزلزل شده و احتمال برکناری او وجود دارد. منتقدان بر این باور هستند که کی روش نمی‌تواند آن مربی مناسب برای ساختن تیمی آینده دار برای ایران باشد و فدراسیون باید هرچه سریع‌تر یک گزینه بهتر را استخدام کند.

مهدی تاج که در پروژه بازگشت کی روش نقش مهمی را ایفا کرد، پس از حذف تلخ تیم ملی، موضع روشنی در خصوص نیمکت تیم ملی نداشته است. گسترش نیوز برای بررسی بیشتر شرایط تیم ملی و عملکرد ملی پوشان و کادر فنی در جام جهانی، گفت‌وگویی با مرتضی اسدی مربی و کارشناس فوتبال انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

نیاز فوتبال ایران به یک تغییر اساسی

مرتضی اسدی درباره عملکرد تیم ملی در جام جهانی و حذف از این رقابت‌ها گفت: به نظر من شرایط تیم ملی در چهار سال پیش، به‌مراتب بهتر و قابل‌قبول‌تر بود. در این دوره و با توجه به حواشی مختلف و برخی جابه‌جایی‌ها، نتیجه مدنظر کسب نشد و بازهم در صعود به دور بعد ناموفق بودیم. دیگر زمان آن رسیده که یک تغییر اساسی در فوتبال ایران اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: از مدیریت تا سرمربی و بازیکنان، باید تغییراتی صورت بگیرد. مثلاً در بخش ملی پوشان، برخی از بازیکنان جوان و شایسته به تیم ملی دعوت نشدند که جای آن‌ها در قطر خالی بود. تنها برد ما مقابل ضعیف‌ترین تیم جام جهانی رقم خورد.

اسدی افزود: فوتبال ما در حال حاضر اختلاف سطح بالایی با دیگر تیم‌هایی مطرح قاره آسیا پیدا کرده است. تیم‌هایی نظیر ژاپن، عربستان و کره جنوبی که اکثراً از مربیان بومی هم استفاده کردند، شرایط بسیار بهتری داشتند و فوتبال زیباتری هم ارائه دادند. این پیشرفت و رشد به‌دست‌آمده، برخاسته از یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است.

بیشتربخوانید:  کارشناس فوتبال: کی‌روش دندان ما را شمرده است!

به لیگ برتر اعتماد نشد

این کارشناس فوتبال در مورد لیست بازیکنان اعزامی به قطر بیان کرد: در لیگ برتر بازیکنان باکیفیت و مؤثری برای حضور در لیست تیم ملی وجود داشت. بازیکنانی مثل محبی، نورافکن و سرلک می‌توانستند به تیم ملی کمک کنند. به‌ویژه امید نورافکن که در سمت چپ خط دفاعی عملکرد خوبی داشته است. ما از این ناحیه در جام جهانی ضربه خوردیم و گل آمریکا نیز از همین سمت پی‌ریزی شد.

اسدی در ادامه اضافه کرد: اکثر لژیونرهای ما موفق به انجام بازی‌های درخشان در جام جهانی نشدند و در این شرایط، بهتر بود که به بازیکنان لیگ ایران اعتماد می‌شد. مشابه جام جهانی قبلی، کی روش از همان فرمول سابق استفاده کرد و بازهم نتیجه مطلوبی حاصل نشد. او در ۳ دوره جام جهانی و ۲ دوره جام ملت‌ها، هیچ عنوان درخوری برای ما به دست نیاورد.

او در ارتباط با ادامه همکاری فدراسیون با کادر فنی فعلی و ابقای کارلوس کی روش اظهار کرد: با این مربی اتفاق جدیدی در فوتبال ما رخ نمی‌دهد. کی روش بیش از ۱۰ سال مربی تیم ملی ما بوده و دریغ از یک جام یا افتخار مهم. ژاپن تحت هدایت یک مربی بومی، نمایش زیبایی ارائه داده و از گروه خود به‌عنوان تیم اول صعود می‌کند.

کاپیتان اسبق باشگاه تراکتور تصریح کرد: تیم ملی ژاپن افتخار آسیا است و لیاقت آن را هم دارد. مربی ژاپن حتی پس از حذف نیز به شکلی زیبا و نمادین از مردم کشورش عذرخواهی می‌کند؛ اما در فوتبال ایران چنین چیزی وجود ندارد و حتی با لحن طلبکارانه صحبت می‌شود. کی روش وظیفه خود را باز هم انجام نداد و دیگر ماندن او به صلاح تیم ملی نیست.

با گزینه ایرانی برای جانشینی کی روش موافق هستم

اسدی در مورد جانشین کارلوس کی روش و احتمال انتخاب یک گزینه داخلی به گسترش نیوز گفت: من با گزینه ایرانی برای جانشینی کی روش کاملاً موافق هستم. ۳ دوره ناکامی در صعود از دور گروهی با مربی داخلی هم رخ می‌داد. فدراسیون می‌تواند از مربیانی چون جواد نکونام، علی دایی، فرهاد مجیدی و یحیی گل محمدی بهره بگیرد. این مربیان شناخت خوبی نسبت به بازیکنان دارند و می‌توانند با هزینه کمتر به تیم ملی کمک کنند. انتخاب‌های غلط همواره به فوتبال ما ضربه زده است.

او در خصوص قهرمان احتمالی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر عنوان کرد: در این جام شگفتی‌های زیادی رخ داد. از صدرنشینی ژاپن در گروه مرگ گرفته تا شکست آرژانتین مقابل عربستان و پیش روی مراکش تا نیمه‌نهایی، اتفاقات خاص و عجیب این دوره بودند. به اعتقاد من فرانسه و آرژانتین از همان ابتدای مسابقات بیشترین شانس را داشتند. نکته مهم ثبات برخی کشورها بود که منجر به کسب نتایج عالی هم شد.

مرتضی اسدی در پایان درباره شرایط تیم پانیک تالش بیان کرد: تیم ما دیر و در فاصله ۱۰ روز تا شروع مسابقات بسته شد و نفرات شاخص تیم در فصل قبل، به تیم‌های دیگر منتقل شدند. ما در فرصت محدود توانستیم مهره‌های مدنظر را به خدمت بگیریم. امیدوارم که در چهار بازی پیش رو نتایج درخوری کسب کنیم و جایگاه خود را ارتقا دهیم. البته من از آقای افشاریان و آقای سلیمانی گلایه دارم که متأسفانه این اشخاص نسبت به وضعیت داوری‌ها، توجه و نظارتی ندارند. تیم ما در هشت هفته به شکل محسوسی متضرر شده و هیچ‌کس پاسخگو نبوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کارلوس کی روش
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
1
1
فرهاد مجیدی بهترین گزینه هم با مربیان بزرگ کارکرده هم درایران وامارات خوب نتیجه گرفته
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان