تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۴ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

اپراتورهای اینترنتی در حال ورشکستگی؛ وزیر ارتباطات مشغول دروغگویی

مدیرعامل شاتل به دنبال محدودیت‌های گسترده در دسترسی کاربران اعلام کرد، درآمد این شرکت بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته و این در‌حالی است که ۸۰ درصد هزینه‌های شاتل یا ثابت مانده‌اند یا با تورم افزایش یافته‌اند.

ورشکستگی اپراتورهای اینترنتی
رویداد۲۴ روز گذشته یک گروه هکری موسوم به ZZA نامه‌هایی را از سوی اپراتور‌های ارائه‌دهنده اینترنت به وزارت ارتباطات منتشر کرد.

به گزارش فرهیختگان نامه‌هایی که خبر از ضرر‌های شدید این اپراتور‌ها در پی تشدید محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ می‌داد. براساس این اسناد ایرانسل از ۲۹ شهریور تا ۷ آبان حدودا متحمل ۸هزار میلیارد ریال ضرر شده، شاتل ۶۰درصد ترافیک و ۴۰ درصد کل درآمد خود را از دست داده و مبین‌نت نیز ۱۰میلیارد تومان در ماه ضرر دیده است.

بدیهی است که مطابق رویه معمول امکان زیر سوال رفتن صحت و اصالت نامه‌ها از سوی وزارت ارتباطات کشور یا شرکت‌های فوق وجود دارد، اما لازم است توجه‌مان را به ۴ نکته بسیار مهم جلب کنیم، نکاتی که به صحت این نامه‌ها شهادت می‌دهند. اول آنکه تا ساعت‌ها پس از انتشار این نامه‌ها، اپراتور‌ها هیچ واکنشی نشان ندادند و صحت این اسناد را تکذیب نکردند.

دوم اینکه مدیرعامل یکی از این اپراتور‌ها یعنی شاتل در گفتگو با رسانه دیجیاتو اصالت نامه مربوط به شرکت خود را تایید کرده است.

از همه مهم‌تر نکته سوم آن است که انطباق ارقام ذکر شده دراین نامه‌ها با صورت‌های مالی یکی از مهم‌ترین اپراتور‌های کشور یعنی همراه اول که به لطف حضور در بورس و وجود دسترسی به داده‌های مالی‌اش در سامانه کدال یا همان پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده (فهرست شده در بورس)، می‌تواند صحت این نامه‌ها را تا حد زیادی تایید کند.

درباره نکته چهارم، اما باید گفت این کاهش ضرر‌ها و شکایت اپراتور‌های در آستانه ورشکستگی به وزارت ارتباطات امر جدیدی نیست که رسانه‌ای نشده باشد. کمتر از دو هفته پیش نامه آبان ماه مدیرعامل شرکت رایتل به وزیر ارتباطات رسما در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت و افت درآمد‌های قابل توجه این شرکت، احتمال ورشکستگی و خروج رایتل، سومین اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور از بازار ارتباطات وجود دارد. پس چه این نامه‌ها صحیح باشند و چه ساختگی، تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نخواهد شد؛ اینکه اپراتور‌های ارائه‌دهنده اینترنت همگی گرفتار ضرر‌های هنگفت‌اند.


بیشتر بخوانید: طبقات متوسط و پایین به دلیل سرعت اندک اینترنت هر روز خشمگین‌تر می‌شوند


در نامه‌های افشا شده از اپراتور‌ها به وزارت ارتباطات چه گفته شده؟ «بیژن عباسی آرند» مدیرعامل ایرانسل می‌نویسد که از تاریخ ۲۹ شهریور تا ۷ آبان درآمد از‌دست‌رفته این اپراتور حدودا ۸۰۰۰ میلیارد ریال یا ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل ایرانسل در نامه دیگری مجددا نوشته که در‌نتیجه اعمال محدودیت‌ها، عملا نیمی از ظرفیت شبکه کاهش یافته و استمرار محدودیت‌های اعمال‌شده در پهنای باند بین‌الملل مانعی جدی در ادامه فعالیت این شرکت است. «حسین طهرانی» مدیرعامل مبین‌نت نیز طی نامه‌ای به معاون وزیر ارتباطات نوشته است که به‌دلیل محدودیت‌های ایجاد‌شده در شبکه اینترنت، شرکت مبین‌نت متحمل ضرر و زیانی ۲۵ درصدی معادل ماهانه ۱۰ میلیارد تومان شده است. به گفته «احمدرضا نخجوانی».

مدیرعامل شاتل هم به دنبال محدودیت‌های گسترده در دسترسی کاربران، پهنای باند این شرکت بیش از ۶۰ درصد و درآمد نیز بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته و این در‌حالی است که ۸۰ درصد هزینه‌های شاتل یا ثابت مانده‌اند یا با تورم افزایش یافته‌اند.

به گفته وی این شرایط قابل‌تحمل نیست و می‌تواند باعث توقف سرویس‌دهی به مشتریان در سراسر کشور گردد. واقعیت‌هایی که هیچ‌یک قابل کتمان نیست. کمااینکه طبق نامه آبان ماه مدیرعامل رایتل به وزیر ارتباطات، ترافیک سرویس دیتا در این اپراتور از ۳۰ شهریور به بعد ۵۰ درصد و درآمد کل این شرکت ۴۳ درصدی کاهش یافته بود، اتفاقی که به گفته «یاسر رضاخواه» مدیرعامل این اپراتور، رایتل را در شرف ورشکستگی قرار داده است. وخامت اوضاع به‌قدری است که ایرانسل و رایتل عملا خواستار توقف توسعه شبکه شده‌اند و شاتل و رایتل نیز احتمال می‌دهند دیگر قادر به ادامه سرویس‌دهی نباشند، اما ظاهرا گوش وزیر ارتباطات بدهکار این صحبت‌ها نیست.

«عیسی زارع‌پور» چندی پیش در واکنش به نامه رایتل گفته بود: «این نامه مبنای تخصصی ندارد و عده‌ای تلاش دارند ضعف‌های مدیریتی خود را گردن اتفاقات اخیر بیندازند.» این درحالی است که مخاطب این نامه‌ها یعنی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در ۱۷ آبان ماه جایگزین شد.

روشن است که وزیر ارتباطات یا می‌بایست پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این شکایات اپراتور‌ها داشته باشد یا اگر منکر این صحبت‌هاست، درخصوص عملکرد خود و جابه‌جایی‌های اخیر در وزارت ارتباطات توضیح روشنی ارائه دهد.

محمد کشوری می‌گوید: «ضرر‌های مالی همراه اول که به سبب حضور این شرکت در بورس الزام به شفاف‌سازی‌شان وجود دارد، ۳۰ درصد کل درآمد و ۵۰ درصد درآمد دیتا است. پس عجیب نیست اگر باقی اپراتور‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش درآمد داشته باشند، این نسبت، نسبت معقولی است و دلیلی نیست که بخواهیم آن را رد کنیم.»

القصه در چنین وضعیتی که از بحران ناآرامی‌ها نیز فاصله گرفته‌ایم، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌جای چاره کردن ورشکستگی اپراتور‌ها بازگرداندن سرعت اینترنت و دسترسی‌ها به شرایط قبل روند عادی، ادعا‌هایی تماما غیرقابل باور و غیر‌منطقی مطرح می‌کند، ادعا‌هایی مانند اینکه سرعت کند اینترنت به‌خاطر فیلترشکن است، وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده، سرعت دسترسی به سایت‌های داخلی بیشتر از سایت‌های خارجی است و واتساپ جزء ضعیف‌ترین پیام‌رسان‌های دنیا است!

در‌حالی‌که تازه‌ترین آمار‌های سایت اسپیدتست نشان می‌دهد سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران در ماه «نوامبر» براساس دو شاخص میانگین و میانه کاهشی بوده است و سرعت اینترنت سیار با دو پله افت به جایگاه ۴۸ و سرعت اینترنت ثابت با سه رتبه افت به جایگاه ۱۴۴ رسیده است. یا «امیر محمدزاده‌لاجوردی»، عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت سال قبل رسما اعلام کرده بود که ۷۰ درصد ترافیک بین‌الملل کشور متعلق به اینستاگرام و واتساپ است.

واتساپ نیز در دنیا پرکاربردترین و پرتعدادترین شبکه پیامرسان از نظر مخاطب است؛ چراکه کاربرد اصلی واتساپ پیام‌رسانی است، و نه ایجاد کانال و گروه، گفتنی است ۲ میلیارد نفر در سراسر دنیا از واتساپ استفاده می‌کنند. از این گذشته چطور می‌توان گفت که فیلترشکن باعث کاهش سرعت کاهش شده است؟

اینکه فیلترشکن باعث‌شده سرعت کاهش یابد به این دلیل است که وقتی وزارت ارتباطات سعی می‌کند فیلترشکن‌ها را ببندد ناچار است در تنظیمات شبکه و پروتکل‌ها دست برده که منجر به کاهش کیفیت شبکه خواهد شد، در‌حالی‌که وزارت ارتباطات می‌تواند این میزان فشار غیر‌ضروری به شبکه وارد نکند و به فکر چاره‌ای برای ورشکستگی اپراتور‌ها باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
Sam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
29
1
انشاالله به لطف و تلاش دوستان شبکه ملی اطلاعات میاد همه اینا درست میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
اره مثل بقیه پیشرفتها !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
یک دفعه فکر نکنن دوستان که شبکه ملی اطلاعات اعلان جنگ به مردم است
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
14
عالی بود تحلیلی واقعی و عین حقیقت....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
23
کلا این وزیر باید استعفا بده بره وجودش برای کل ایران و ارتباطات ایران خطرناک هست ،ایشان ضداینترنت جهانی ،ضد بازیهای گیمینگ ،ضد اینترنت بین الملل همراه و ثابت هستند و تمام هدفشان ایجادنت ملی و شبکه ملی و قطع اینترنت جهانی و قطع کامل فیلترشکنها و شبکه های اجتماعی و محدودیت شدید اینترنت و ایجاد اینترنت طبقاتی شدیدا کنترل شده شبیه چین و روسیه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
کجا بره همین کارارو می کنین نخبه ها از کشور فراری می شن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
21
وزیر دولت بیسواد کاری جز دروغگویی نداره
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
20
ولی کسب و کارهای خودشان سکه شده بازار فیلتر شکن و انحصار واردات خودرو شکوفا شده یعنی دزدی تو روز روشن ...
محسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
19
#زارع_پور_پینوکیو
#وزیر_قطع_ارتباطات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
4
9
خدا بزرگه
اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
18
زارع پور حتما و حتما باید در یک دادگاه صالح بخاطر زدن خسارت های هنگفت به بیت المال و مردم دادگاهی بشه تا فکر نکنه لات سر چهارراه بزن و در روئه
استاد رازقی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
3
9
هر تهمتی به دولت و هیئت دولت بچسبد تهمت دروغ و دروغ گویی نمی چسبد . این دولت انقلابی همیشه راست می گوید و آنکه پدیده عجیبی است و زل میزند توی دوربین و دروغ می گوید داعش است نه وزیر محترم پست و تلگراف و تلفن و موبایل و مخابرات و ارتباطات .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
بامزه بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
ببین من فقط به عشق کامنتای تو میام که بخندم خره
آشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
11
باقطعی این سه ماه اینترنت چه خسارتها که به مردم نزدند چه کسانی که ازنون خوردن ننداختن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
2
تو مناظرات رییسی حرف از حمایت از گیمر ها میزد گیم و بازی که هیچی اینترنت عادی رو هم از ما گرفتن. سال هاست هر کی میاد وعده میده و هیچ غلطی نمیکنه، این مردم کی میخوان درس بگیرن معلوم نیست.
SR
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
2
جاله که افزایش ساعتی نرخ ارز به وقایع اخیر کشور ربط داره و نه جبران کسری بودجه دولت از ملت، ولی افت و قطعی اینترنت و زیان های مالی اپراتورها به ضعف مدیریتی اونا، عجججببب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
1
خوب چکار کنه وزیر محترم می خواین اینترنت رو فیلتر نکنه دسته جمعی پاشین برین سایتای اونور آب گمراه بشین برگردین ؟ آره اینو می خواین ،شما اگه واقعا دلتون برای این مملکت سوخته ومی خواین توسعه وپیشرفت کره شمالی رو پیدا کنین باید صبر داشته باشین اجازه بدین قدم به قدم بهتون قول می دم از کره شمالی هم جلو بزنین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان