تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۵ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
ناصر کنعانی:

اتهامات مقامات اوکراینی را رد می‌کنیم/ معتقدیم زمینه دستیابی به توافق احیای برجام وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما اتهامات مقامات اوکراینی را رد می‌کنیم و بار‌ها تأکید کرده‌ایم و مجددا تأکید می‌کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و تأکید کرده و می‌کنیم برای کمک به حل بحران و صلح در اوکراین آمادگی داریم.

ناصر کنعانی
رویداد۲۴ به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست صبح امروز ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و تبریک فرارسیدن سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) به همه پیروان دین حضرت عیسی و مسیحیان عالم و پیروان ادیان آسمانی و سماوی و همه موحدان عالم به ویژه هموطنان مسیحی و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی، در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعای رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه بحران‌ها در عراق و سوریه و لبنان با کاهش نقش ایران حل می‌شود، گفت: در خصوص این موضوع دو روایت کاملا متفاوت و متناقض مطرح است. ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی در لبنان با این مضمون که اشاره شد و ادبیات متفاوتی که توسط منابع خبری دیگر مشخصا لوموند مطرح شده و اشاره می‌کند که حل مسائل منطقه با توجه به نفوذ ایران در منطقه، بدون حضور ایران میسر نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید باید روایت دقیق و اصلی این روایت توجه کنیم. بررسی‌های ما دال بر غیر صحیح بودن مطالب نشریه النهار لبنان است. فارغ از اینکه بگوییم این روایت یا آن روایت، نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است و با روایت‌های این فرد یا آن فرد و یا آن نشریه و رسانه شکل نمی‌گیرد و متکی بر توانایی‌های ملی ایران است و این توانایی محل توجه منطقه‌ای و بین‌المللی است و نفس دعوت از ایران برای حضور در امان و تأکید مکرر از سوی میزبان و طرف‌های مختلف مبنی بر اهمیت حضور ایران در این نشست و گفتگو‌ها و دیدار‌های مختلف در حاشیه این نشست بین وزیر خارجه و طرف‌های دیگر شرکت کننده صورت گرفته دال دیگری بر اهمیت نقش ایران در منطقه و مکشوف بودن این نقش برای طرف‌های دیگر است. خودمان را درگیر روایت‌ها و ادبیات این و آن نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران نسبت به سخنان یکی از مقامات اوکراین مبنی بر اینکه باید به کارخانه‌های تولید پهپاد در ایران حمله کرد، گفت: موضع خودمان را در خصوص موضوع اوکراین بار‌ها و بار‌ها اعلام و از زبان مقامات عالی ایران موضع و دیدگاه اصولی ایران بیان شده است. اتهام زنی به این و آن و ایران کمکی به اوکراین و مردم این کشور و کمکی به رهبران این کشور نمی‌کند. ما اتهامات مقامات اوکراینی را رد می‌کنیم و بار‌ها تأکید کرده‌ایم و مجددا تأکید می‌کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و تأکید کرده و می‌کنیم برای کمک به حل بحران و صلح در اوکراین آمادگی داریم. ادبیات تهدید آمیز را از سوی هر مقامی باشد، غیر مسؤولانه می‌دانیم و پیامد‌های حقوقی و سیاسی این گونه اظهارات را متوجه دولت اوکراین می‌دانیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که با توجه به دیدار وزیر امور خارجه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اردن، آخرین تحولات حوزه احیای برجام چیست، گفت: در اجلاس بغداد ۲ فرصت بسیار خوبی برای دور جدید گفتگو‌ها میان ایران و مذاکره کننده ارشد اروپایی مهیا شد و نشست مهمی میان وزیر امور خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد. دو ساعت گفتگو در این نشست انجام شد و در مورد همه مسائل مرتبط با مذاکرات رفع تحریم‌ها گفتگو و جزئیات مرور شد و جع بندی این بود مسیر برای رسیدن به گام‌های نهایی ادامه پیدا کند.


بیشتر بخوانید: برجام به این ۳ دلیل احیا نشد


وی ادامه داد: توافق همچنان روی میز است و پنجره به سمت توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران باز است. البته باید اشاره کنم که رویکرد دولت آمریکا رویکرد توام با سرگردانی و عدم تصمیم است و دوگانه و متناقض است. ما معتقدیم زمینه دستیابی به توافق وجود دارد. در این نشست موضوعات دیگری هم مطرح شد و آقای وزیر در خصوص مواضع مداخله جویانه برخی کشور‌های اروپایی گلایه کردند و این مداخلات را مردود دانستند. همچنین در خصوص تحولات اوکراین هم گفتگو شد و مواضع اصولی ایران بار دیگر منتقل شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه امکان دستیابی به توافق را مطرح کرده است، پاسخ طرف غربی به این تمایل چیست، گفت: جواب باید در حوزه عملی ترجمه شود. موضوع مهم این است که جمهوری اسلامی ایران در انتظار اقدام عملی دولت آمریکا برا ازگشت به توافق است. این در ارتباط با ایران است. اینکه آن‌ها مذاکره می‌کنند نشانه تمایل به دستیابی به توافق است، اما ما منتظر اقدام عملی هستیم. تاکید می‌کنم سیاست خارجی ایران به پرونده احیای برجام گره نخورده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در رابطه با اتهام دست داشتن مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق در ترور شهید قاسم سلیمانی گفت: هیچ اظهارنظری در رابطه با این موضوع نمی‌کنم. پیگیری ترور ناجوانمردان شهید سلیمانی از سوی ایران در ابعاد مختلف در حال پیگیری است و دولت آمریکا و مشخصا عامل و مسؤول اصلی این ترور ناجوانمردانه و اقدام تروریستی غیرقانونی در خاک عراق می‌دانیم. ما بر مسئولیت دولت آمریکا تأکید و این دولت را پاسخگو دانسته و پاسخگو خواهیم کرد و اقدامات خود را تا زمانی دولت آمریکا پاسخگو باشند ادامه خواهیم داد و از همه روش‌های قانونی و مشروع و شناخته شده استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در جریان حضور حسین امیرعبداللهیان در اردن، اقدامی در راستای ابتکار وزیر امور خارجه برای میزبانی از وزرای امور خارجه و دفاع کشور‌های منطقه در ایران که در مجمع تهران مطرح شد، صورت گرفته است، گفت: نشست بغداد ۲ در اردن در ارتباط با موضوع عراق برگزار شد و تمرکز این نشست بر موضوع عراق بود، هرچند در حاشیه این نشست گفتگو‌های مختلف دوجانبه برگزار شد. سیاست ایران در مورد منطقه مبتنی بر رویکرد جدید و مورد تأکید دولت سیزدهم تقویت سیاست همسایگی است و پیشبرد این سیاست می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد.

وی افزود: ابتکاری که وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در مجمع گفتگوی تهران مطرح کرد ناظر بر بخشی از رویکرد ایران برای تقویت سیاست همسایگی مبتنی بر نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع بود و این ابتکار در نشست اردن به صورت علنی و رسمی اعلام شد. ایران در سفر‌های پیش رو این ابتکار را دنبال می‌کند و اجرای این ابتکارات موکول به همراهی و همکاری کشور‌های منطقه خواهد بود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ناصر کنعانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
1
7
خوب رد کنید کی به کیه
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
3
3
زمینه برای احیای برجام و دستیابی به توافق وجود دارد اما همانگونه که کیهان نوشته است باید از غرب خسارت گرفت . از خساراتی که اسکندر مقدونی به ما زده تا همین الان . پس ابتدا غرب باید خسارت حمله اسکندر مقدونی و آتش زدن تخت جمشید را بدهد تا بعد بنشینیم مذاکره کنیم برای گرفتن خسارت آتش زدن سطل های زباله در اغتشاشات اخیر !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
البته استاد عنایت دارید اینها دروه حکومت شاهان رو جز تاریخ ایران نمی دونن ! بنابراین نمیشه درباره اسکندر حرف زد !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
7
مملکت به افتضاح کشیده شد، دلار رفت بالا، اروپا سرد نشد، از چین چیزی گیرتون نیومد، روسیه بهتون پشت پا زد و حالا معتقد شدید زمینه دستیابی به توافق وجود داره. الدنگها خجالت بکشید بمیرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
دستمالهاروبیرو ن اوردند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
0
دم خروس زده بیرون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
0
0
درسته بخشی ازجنگ نیستید خودجنگید تبول تبول تبولور تلوبرتربلور
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان