تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۵ دی ۱۴۰۱
نامه روان‌پزشکان ایران به رئیس جمهور:

کمبود دارو‌های روان‌پزشکی خطر بازگشت بیماری‌های روانی را در پی دارد

درنامه انجمن علمی روان‌پزشکان ایران خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران یادآور شده که «در این شرایط، روان‌پزشکان ایران هر روزه با مراجعانی روبه‌رو هستند که به دلیل تهی شدن بازار از داروی مصرفی آن‌ها یا ناکافی بودن دارویی که داروخانه به آن‌ها تحویل می‌دهد، در خطر بازگشت علایم شدید بیماری هستند».

کمبود دارو‌های روان‌پزشکی
رویداد۲۴ انجمن علمی روان‌پزشکان ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به سید ابراهیم رئیسی با اعلام کمبود دارو‌های روان‌پزشکی و هراس بیماران و خانواده‌ها از بازگشت مجدد بیماری نسبت به پیامد‌های این مساله اظهار نگرانی کرده و از رئیس جمهور خواستار رسیدگی و رفع این کمبود شدند.

به گزارش عصر ایران، در این نامه دکتر مجید صادقی رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران با تاکید بر این که «شاهد فراز و فرود دسترسی مردم به دارو‌هایی هستیم که قطع مصرف آن‌ها و حتی تغییر ناگزیر یکی از آن‌ها ممکن است تبعاتی بسیار ناگوار داشته باشد» یادآور شده که «در این شرایط، روان‌پزشکان ایران هر روزه با مراجعانی روبه‌رو هستند که به دلیل تهی شدن بازار از داروی مصرفی آن‌ها یا ناکافی بودن دارویی که داروخانه به آن‌ها تحویل می‌دهد، در خطر بازگشت علایم شدید بیماری هستند».

دکتر صادقی با اشاره به این که «روان‌پزشکان اغلب با مراجعانی مواجه می‌شوند که به دلیل ناپایداری دسترسی به دارو‌ها همواره نگران پایان مجدد دوره‌ی دسترسی و در هراس رویارویی مجدد با بیماری هستند» و ذکر این موضوع که «مکاتبات رسمی و پیگیری‌های غیررسمی مکرر انجمن با وزارت بهداشت از حجم این معضلات نکاهیده و با روند کنونی چشم‌انداز روشنی در پیش نیست»، از رئیس جمهور خواسته اند که «نسبت به شناسایی و رفع زمینه‌های این نابسامانی در اسرع وقت اقدام کنید.»

نامه روان‌پزشکان ایران به رئیس جمهور: کمبود دارو‌های روان‌پزشکی خطر بازگشت بیماری‌های روانی را در پی دارد.

متن کامل این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار عصر ایران قرار گرفته به شرح زیر است:

جناب آقای ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند معضل کمبود دارو‌های مرتبط با حوزه‌ی روان‌پزشکی مدتهاست گریبانگیر کشور شده و جمعیت بزرگی از هم‌وطنان عزیز را که نیازمند شروع یا ادامه درمان با این دارو‌ها هستند متحمل دشواری‌های جدی کرده است. هرچند تذکرات مکرر انجمن علمی روان‌پزشکان ایران به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره‌ی غذا و داروی این وزارت‌خانه گاه به شکلی گذرا به کاهش یا رفع برخی از کمبود‌ها انجامیده است، در نهایت با کمال تأسف شاهد فراز و فرود دسترسی مردم به دارو‌هایی هستیم که قطع مصرف آن‌ها و حتی تغییر ناگزیر یکی از آن‌ها ممکن است تبعاتی بسیار ناگوار داشته باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی برای استمرار سلامت روان خود روزانه به مقدار معینی از دارو‌هایی نیاز دارند که ترکیب مؤثر آن‌ها پس از مدت‌ها ارزیابی و پیگیری تخصصی به دست آمده است و در این شرایط، روان‌پزشکان ایران هر روزه با مراجعانی روبه‌رو هستند که به دلیل تهی شدن بازار از داروی مصرفی آن‌ها یا ناکافی بودن دارویی که داروخانه به آن‌ها تحویل می‌دهد، در خطر بازگشت علایم شدید بیماری هستند. هم‌چنین روان‌پزشکان اغلب با مراجعانی مواجه می‌شوند که با وجود سلامت کنونی و دسترسی به دارو‌های لازم، به دلیل ناپایداری دسترسی به دارو‌ها همواره نگران پایان مجدد دوره‌ی دسترسی و در هراس رویارویی مجدد با بیماری هستند. این موضوع، نگرانی مشترک بسیاری از خانواده‌های این بیماران در سطح کشور است.

از آن‌جا که مکاتبات رسمی و پیگیری‌های غیررسمی مکرر انجمن با مسئولان محترم وزارت بهداشت از حجم این معضلات نکاهیده و با روند و عملکرد کنونی چشم‌انداز روشنی در پیش نیست، از جناب‌عالی تقاضا می‌شود نسبت به شناسایی و رفع زمینه‌های این نابسامانی در اسرع وقت اقدام کنید.

دکتر مجید صادقی

رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران

کمبود دارو‌های روان‌پزشکی خطر بازگشت بیماری‌های روانی را در پی دارد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کمبود دارو
نظرات شما
پیشخوان