تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۷ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر

مهاجری: سخنان اخیر رئیسی برای راضی کردن گروه‌های تندرو است

فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه بگوییم معاندین کسانی هستند که دست به سلاح سرد یا گرم بردند یا قتل و غارتی انجام داده‌اند و بقیه فریب‌خورده بودند دردی را دوا نمی‌کند.

اعتراضات مردمی

رویداد۲۴ «هم‌میهن» نوشت: محمد مهاجری، تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا صحبت‌های اخیر رئیسی در مراسم تشیع شهدای گمنام را ارزیابی و تاکید کرد: «آقای رئیسی چند موضوع را با هم تلفیق کرده و از پس هیچ کدام برنیامده است. بخشی از صحبت‌های او راجع به مسائل عقیدتی و حضرت‌زهرا (س) است. از همان‌جا بحثی راجع به حقوق و ملت استخراج کرده که ناقص بیان شده است. بعد از آن، بحث نسبتا طولانی‌ای داشته راجع به اینکه رهبران انقلاب معمولا هدایت درستی داشته‌اند و اگر اشتباهی وجود داشته در سطح مدیران بوده است. مشخص نیست که شأن و دلیل عنوان شدن این حرف در این سخنرانی چیست. چون در روزهای اخیر ندیدم کسی در این مورد صحبت کرده باشد که او در مقام دفاع بربیاید.»

مهاجری افزود: «رئیسی در بخش بعدی صحبت‌هایشان به پیام‌هایی برای مذاکرات اشاره کرده است و اینکه می‌خواهند ما را فریب بدهند و خیلی سریع از این موضوع عبور کرده است. بخش دیگری از صحبت‌هایش که گفته «آغوش ملت برای همه فریب‌خوردگان باز است، ولی به معاندین رحم نخواهیم کرد!» مقدمه و موخره ندارد و مشخص نیست راجع به چه چیزی صحبت کرده است.

البته او به ناآرامی‌های اخیر اشاره کرده است، اما مناسبت مطرح کردن موضوع معاندین مشخص نیست. به نظرم مجموعه حرف‌های آقای رئیسی آیتم‌های زیادی دارد، ولی در توضیح این آیتم‌ها موفق نبوده است. شاید برنامه‌ای برای سخنرانی‌های آقای رئیس‌جمهور وجود ندارد و او تصمیم گرفته یک سخنرانی داشته باشد. شاید هم افرادی که متن سخنرانی‌های رئیس‌جمهور را می‌نویسند، ضعیف هستند. یا آقای رئیسی به آن‌ها بی‌توجهی می‌کند.»

مهاجری با بیان اینکه این اشکال فقط به آقای رئیسی وارد نیست، چون روسای‌جمهور گذشته هم سخنرانی‌هایی داشته‌اند که مرتب و منظم نبوده و با فکر قبلی بیان نشده است، گفت: «اما احتمال دارد که آقای رئیسی مبدع این موضوع باشد که رئیس‌جمهوری مجبور نیست اینقدر صحبت کند؛ هفته‌ای یکی‌دو بار کفایت می‌کند.»

بیشتربخوانید:روزنامه اعتماد: آقای رئیسی نوک پیکان حمله را به سمت خودتان برگردانده‌اید

او گفت: «رئیس دولت نکته‌ای را خیلی در حرف‌هایش تکرار می‌کند که «دشمن به دلیل پیشرفت‌هایی که داشتیم به ما فشار می‌آورد». این حرف به عنوان توجیه بسیار خوب است که هفته‌ای دوسه بار بیان می‌شود. اما اگر تعداد توجیه‌ها هم زیاد شود، به ضد خودش تبدیل می‌شود.»

این تحلیل‌گر اصولگرا در پاسخ به این سوال که جامعه چطور در این شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی چاره‌ای جز پیشرفت ندارد؟ گفت: «او درست می‌گوید ما مجبوریم و چاره‌ای جز پیشرفت نداریم. اما پیشرفت مقدماتی لازم دارد و مقدمات آن داشتن یک برنامه است. دولت آقای رئیسی حتی حاضر نشده برنامه هفتم توسعه را بنویسد. یعنی دولت از اکنون بی‌برنامه است و کاری می‌کند که دولت بعدی هم بی‌برنامه باشد، یا برنامه با تاخیر نوشته شود. ضمن آنکه دولت باید مدیران کارآمد هم داشته باشد، در حال حاضر برخی از دولتی‌ها از مدیران به‌ویژه افرادی که در حوزه اقتصاد کار می‌کنند، به ستوه آمده‌اند.»

مهاجری در پاسخ به این سوال که معترضان واقعا فریب‌خورده بودند یا شرایط آن‌ها را به خیابان کشاند؟ گفت: «رئیس‌جمهور باید توضیح دهد که چه منظوری دارد. اما اگر هر آدمی که به خیابان بیاید، ما به او فریب‌خورده بگوییم، ساده‌انگاری و ساده‌لوحانه است. البته این صحبت برای آرام کردن خود آدم خوب است، اما در عالم واقع معلوم نیست که این اتفاق رخ داده باشد. یعنی مطرح کردن دوقطبی فریب‌خورده‌ها و معاندین مشکلی را حل نمی‌کند. اینکه بگوییم معاندین کسانی هستند که دست به سلاح سرد یا گرم بردند یا قتل و غارتی انجام داده‌اند و بقیه فریب‌خورده بودند دردی را دوا نمی‌کند؛ بنابراین این حرف‌های دوپهلو که هدف خاصی ندارد، بیشتر برای راضی کردن بعضی از مدافعان و افرادی که در احزاب و گروه‌های تندرو حضور دارند، زده می‌شود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
خاقان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
0
13
خلاصه اش یعنی اینکه "لکوموتیر" آقای رئیسی راننده ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
در عوض این لوکوموتیر!!! تا دلت بخواهد تندرو است چون همه تندروهای کشور از دولت و مجلس و شورای نگهبان و غیره... سوار بر آن هستند و با حداکثر سرعت و بدون ترمز!! ما را به سمت دره های هولناک می برد...!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
هیچ احمقی حاضر نیست لکوموتیران این ژیستانگ بشود . چون همه میدانند که ریل نداردند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
0
14
هرروز یه متنی بهش میدن ازبر کنه یهو قاطی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
بیچاره شش کلاس سواد حوزوی داره چه انتظاری ازش دارید؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
0
5
ولش کنین این بنده ی خدا زدن نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
ترحم بر پلنگ تیزدندان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
1
1
اصلاح طلب، اصولگرا، تندرو، میانه رو، هی چی نرو، بفهمید فقط مردم، فکری بحال خود کنید!
نظرات شما
پیشخوان