تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۹ دی ۱۴۰۱

آیا مهریه زن خیانتکار پرداخت می‌شود؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ عقد ازدواج یا نکاح مانند سایر عقود، سبب می‌شود که حقوق و تکالیفی به عهده زوجین قرار گیرد. برای مثال زوج پس از عقد باید به زن مهریه پرداخت کند.

مهریه زن خیانتکار

رویداد۲۴ پرداخت مهریه زن خیانتکار یکی از مواردی است که در مورد آن بسیار سؤال می‌شود. درصورتی‌که زن به همسر خود خیانت نماید یا مرتکب رابطه نامشروع شود، آیا همچنان حق مهریه دریافت خواهد داشت؟ به‌عبارت‌دیگر، آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد؟

حق مهریه زن

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، ” به‌مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید “. به‌عبارت‌دیگر طبق این ماده، به‌محض اینکه عقد نکاح به طور صحیحی واقع شد، زن مالک مهریه می‌شود.

پرداخت مهریه زن خیانتکار

در پاسخ به این سؤال و باتوجه‌به مواد مختلف قانونی، این چنین باید گفت که حق مهریه، باتوجه‌به عقد ازدواج به زن تعلق‌گرفته است و او مالک مهریه‌اش شده است؛ بنابراین، باوجودآنکه خیانت زن یا برقراری رابطه نامشروع از جانب زن، جرم است و مرد می‌تواند دراین‌خصوص علیه زن شکایت کیفری کند، حق مهریه زن وجود دارد و درصورتی‌که زن مهریه‌اش را مطالبه کند، مرد مکلف است که مهریه را به زن پرداخت کند.

در واقع، خیانت زن یا برقراری رابطه نامشروع از سوی زن سبب ازبین‌رفتن حق مهریه زن نخواهد شد؛ چرا که مالکیت زن بر مهریه در زمان عقد نکاح محقق شده و مرد مکلف به پرداخت مهریه زن شده است. اما درصورتی‌که مرد نسبت به خیانت زن آگاه شود و خواهان طلاق توافقی با زن (طلاق به‌خاطر خیانت) باشد، در این حالت زوجین می‌توانند شرط قرار دهند که به‌ازای عدم شکایت مرد از زن به دلیل خیانت، زن نیز مهریه خود را به مرد ببخشد.

آیا می‌توان با وجود خیانت زن مهریه را پرداخت نکرد؟

پرداخت مهریه مرتبط با خیانت زن نیست و باید پرداخت شود؛ اما راهکارهایی برای عدم پرداخت آن نیز وجود دارد. بنابراین پرداخت مهریه زن خیانتکار در حالت کلی امکان دارد مگر در شرایط خاص.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان