تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۰ دی ۱۴۰۱

مهارت‌های مورد نیاز دانش‌جویان

همه کسانی‌که دانشگاه‌ رفتن و درس‌خواندن را گزینش و دنبال می‌کنند می‌خواهند برای خود آینده‌ بهتری بسازند آینده‌ای که در آن از درسی که خوانده‌اند و مهارتی که به دست آورده‌اند بهره برند. اما به‌راستی بهترین مهارتی که یک دانش‌جو می‌تواند به دست آورد تا برای زندگی و آینده‌ای بهتر آماده شود چیست؟

مهارت‌های  دانش‌جویان

رویداد۲۴ همه کسانی‌که دانشگاه رفتن و درس‌خواندن را گزینش و دنبال می‌کنند می‌خواهند برای خود آینده بهتری بسازند آینده‌ای که در آن از درسی که خوانده‌اند و مهارتی که به دست آورده‌اند بهره برند. اما به‌راستی بهترین مهارتی که یک دانش‌جو می‌تواند به دست آورد تا برای زندگی و آینده‌ای بهتر آماده شود چیست؟

اگر کسی رفتن به دانشگاه و درس‌خواندن را انتخاب کند به‌هرروی پس از چند سال باید برای ورود به بازار کار آماده شود درواقع او دانشگاه رفتن را گزینش کرده است تا بازارکار بهتری برای خود فراهم کند.

می‌توان گفت دوران دانشجویی مقدمه‌ای برای ورود به بازار کار و رسیدن به موفقیت اجتماعی است. برای این که بتوانید به شغل مناسب با درآمد کافی برسید داشتن مدرک معتبر دانشگاهی، سابقه کار و رزومه کاری مناسب یک ضرورت است. درواقع هر جا که برای کار می‌روید شاید بیش‌از هر چیز از شما مهارت انجام آن کار را بخواهند، چون هر کارفرمایی نیاز دارد کاری را که می‌خواهد به دست کاردان آن بسپارد تا وقت و سرمایه‌اش هدر نرود.

به گزارش رویداد۲۴ شاید بتوان گفت هر اندازه هم که شما مدرک دانشگاهی داشته باشید، اما هیچ کاری ندانید و مهارتی برای انجامش نداشته باشید آن مدارک سودی برای شما نخواهند داشت و تنها می‌توانید قابشان کنید و به دیوار اتاقتان بزنید.

کسی که وارد دانشگاه می‌شود باید تلاش کند به جز خواندن دروس تئوریک به‌دنبال راه‌های انجام آن‌ها به صورت عملی باشد تا در کنار درس خواندن تجربه انجام کار را هم به دست آورد. دوران دانشجویی بهترین زمان برای یادگیری انواع مهارت‌های فردی و عملیست.

یک دانش‌جو باید در این دوران برای زندگی و شغل آینده خود برنامه‌ریزی و راه‌های گوناگون برای دست پیداکردن به آن را بررسی کند. باید بداند شغلی که می‌خواهند در آینده در آن مشغول به کار شود به چه مهارت‌هایی نیاز دارد و در آن راستا تلاش و کار کند. یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توان در این زمینه انجام داد انجام کارآموزی در آن شغل است حتی می‌توانید پیشنهاد دهید بدون گرفتن پول و تنها برای به دست آوردن تجربه کار می‌کنید.

در این نوشته شما را با بهترین مهارت‌ها برای دانش‌جویان آشنا می‌کنیم مهارت‌هایی که راه برای رسیدن به موفقیت هموارتر می‌کند.

تقویت مهارت‌های فردی

مهارت برقراری ارتباط

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر فرد باید در زندگی به دست آوردن برقرارکردن ارتباط درست با دیگران است.

کسانی‌که می‌توانند با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنند می‌توانند روی آن‌ها تاثیر مثبت بگذارند.

برقراری ارتباط شامل؛ سه مهارت نوشتن، گفت‌وگوکردن و گوش دادن فعال است. درواقع شاید بتوان این‌گونه بیان کرد که شما برای داشتن شغلی مناسب نیازمند روابط و اطلاعات عمومی بالا هستید.

با این دو مورد می‌توانید روی دیگران تاثیر بگذارید و در راه به دست آوردن شغلی که می‌خواهیم خود را پیش بیندازید.

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله توانایی بسیار مهمیست که چهار مهارت زیرمجموعه آن هستند؛ مهارت‌های تفکر انتقادی، تصمیم گیری، پرسش‌گری و کشف ایده‌های تازه نو است. در دنیای امروز کسانی موفقند که بتوانند این مهارت‌ها را در خود تقویت کنند.

دانش‌جویان

تقویت مهارت‌های فردی دانشجویان

مهارت تحلیل داده‌ها

داشتن مهارت برای تحلیل داده‌ها سبب می‌شود شما بتوانید در زندگی تصمیم‌های درست‌تر و دقیق‌تری بگیرید.

افزایش بهره‌وری

شاید ندانید منظور از افزایش بهره‌وری چیست. باید بگوییم این مهارت به این معناست که شما تواناییبهبود استراتژی، سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر زمان برای رسیدن به نتایج دلخواه است. افرادی که روی بهره روی خود کار کرده‌اند می‌توانند کار‌ها را به سرانجام برسانند و عضوی موفق و ارزشمند برای هر سازمانی محسوب می‌شوند. این افراد معمولا کسانی‌اند که کاری را نیمه‌کاره رها نمی‌کنند و همواره می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.


بیشتر بخوانید: چگونه "نه" گفتن را تمرین کنیم


افزایش مهارت‌های دیجیتال

دنیای امروز دنیای فناوری‌های دیجیتال است و اگر در این روزگار چیزی از این مهارت در دست نداشته باشید نمی‌توانید پابه‌پای دیگران در مشاغل گوناگون حرفی برای گفتن داشته باشید بنابراین آشنایی با فناوری‌های روز و مهارت استفاده از تکنولوژی‌های تازه سبب می‌شود تا بتوانید در کارتان از آن‌ها استفاده کنید و راه‌های بیش‌تری برای دست‌یابی به شغل موردنظرتان در اختیار داشته باشید.

خلاقیت و نوآوری

نوآوری همان چیزیست که سبب می‌شود انسان از دیگر افرار متمایز شود. افرد خلاق همیشه ایده‌ها و راه حل‌های تازه‌ای ارائه می‌دهند و ذهنشان را برای پیدا کردن راه‌های جدید و مقابله با مشکلات باز می‌گذارند.

اعتماد به نفس

کسانی که به توانایی خود ایمان داشته باشند راحت‌تر می‌توانند وظایفشان را برای رسیدن به هدف انجام دهند اگرچه ممکن است به زودی به پاسخ مشکل خود دست پیدا نکنند، اما می‌‍دانند که با ادامه تلاش موفق خواهند شد درواقع آن‌ها همواره در عین انجام کار‌ها و تلاش و کوشش به آینده نیم‌نگاه مثبتی دارند و چشم‌اندازی مثبت را در برابر خود می‌بینند.

خود انگیزشی

این افراد در هر وضعیتی انگیزه لازم برای رسیدن به هدف را حفظ می‌کنند حتی هنگام روبه‌رو شدن با مشکلات هم‌چنان به سمت خط پایان حرکت می‌کنند و پروژه‌هایی که به آن‌ها سپرده می‌شود حتی با وجود مشکلات، پیشرفت می‌کند.

شرکت در دوره‌های کارآموزی

به گزارش رویداد۲۴ همان‌گونه‌که اشاره کردیم یکی از کار‌های بسیار سودمندی که می‌توان در دوران دانش‌جویی انجام داد شرکت در دوره‌های کارآموزیست. این دوره‌ها سبب افزایش مهارت و توانایی‌های دانش‌جویان می‌شود و این‌گونه اعتمادبه‌نفس آن‌ها را هم افزایش می‌دهد. این دوره‌ها در داخل و خارج از دانشگاه وجود دارند که هر یک ویژگی‌ها و توان‌مندی‌های کارآمد در رشته و شغل آینده شما را در اختیارتان می‌گذارد و شما را با فضای آن از نظر عملی آشنا می‌کند.

شرکت در سمینار‌ها و همایش‌های دانشگاهی

شاید با خود گمان کنید که شرکت در همایش‌های دانشگاهی چندان کارآمد و حتی هدردادن وقت باشد، اما شرکت در آن‌ها سبب می‌شود تا با آخرین تغییرات و پیشرفت‌های علمی رشته خود آشنا شوید و در جریان جدیدترین مقالات چاپ شده و دستاورد‌های رشته خود قرار بگیرید و ارتباطات فعال با افرادی که در زمینه رشته شما مشغول به کار هستند، به‌دست بیاورید.

معمولا در این همایش‌ها سخن‌رانان جزو افراد موفق و صاحب دیدگاه در آن رشته هستند. شما و دوستانتان می‌توانید با این افراد ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها برای رسیدن به اهدافتان کمک و راهنمایی بخواهید.

شرکت در دوره‌های داوطلبانه

از دیگر کار‌های سودمندی که برای به دست آوردن پیشینه و تجربه در رشته و کار موردنظرتان می‌توانید انجام دهید شرکت در دوره‌های داوطلبانه مختص رشته خودتان است. شرکت در این کار‌ها سبب می‌شود روز به روز بر تجربه شما در کار مورد نظر افزوده شود و شما برای آینده و به دست آوردن کار مورد نظرتان آماده می‌کند.

آموزش زبان دوم

دانستن یک یا چند زبان جز زبان مادری می‌تواند به پیداکردن شغل مناسب کمک کند. از آن‌جا که آموزش این زبان‌ها فرصت و زمان زیادی نیاز دارد با تمرین و تکرار آن در دوران دانشجویی می‌توانید به صورت حرفه‌ای این مهارت‌ها را بیاموزید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان