تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۰ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکنش کیهان به تغییر رئیس بانک مرکزی: تثبیت نرخ ارز سیاست جدید بانک مرکزی است!

رئیس‌کل بانک مرکزی تثبیت نرخ ارز را سیاست جدید این بانک اعلام کرد.

واکنش کیهان به تغییر رئیس بانک مرکزی: تثبیت نرخ ارز سیاست جدید بانک مرکزی است!

رویداد۲۴ روزنامه کیهان نوشت: محمدرضا فرزین که روز پنجشنبه با تایید هیئت دولت و حکم رئیس‌جمهور، جایگزین علی صالح‌آبادی در سمت رئیس‌کلی بانک مرکزی شد در گفتگو با بخش خبری ساعت ۲۱ سیما، اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و کنترل نرخ ارز است و این دو متغیر‌های مهمی هستند که بانک‌های مرکزی وظیفه کنترل آن را دارند.

وی افزود: البته کلیه ارکان حاکمیتی در انجام این کار نقش بسیار مهمی دارند و قاعدتا این مهم باید در قالب یک برنامه مشخص اقتصادی انجام شود و با همکاری همه مدیران و وزرای اقتصادی دولت این کار انجام پذیرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر من در یک عبارت بخواهم سیاست جدید ارزی را بیان کنم، می‌گویم سیاست جدید ما سیاست تثبیتی است. ارز را تثبیت خواهیم کرد و حتما این دغدغه فعالان اقتصادی کشور را برطرف می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آقای رئیس‌جمهور نسبت به مسائل معیشتی مردم و شرایط تولیدکنندگان نگرانی‌های اساسی داشتند، گفت: در هر صورت سیاست اقتصادی جدید دولت کاملا متمرکز بر این موضوع خواهد بود.

به گزارش فارس، فرزین در پاسخ به این سؤال که نوسانات ارزی این روز‌ها و تورم اعتماد مردم را به برخی سیاست‌های اقتصادی کاهش داده است، شما چطور می‌خواهید این اعتماد را به مردم بازگردانید، گفت: این نکته، نکته درستی است، به هر حال نارسایی‌هایی در سیاست‌ها وجود داشته که ما باید حتما رویکرد جدیدی را اتخاذ کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: شما مستحضرید که بخش عمده‌ای از نیاز‌های ارزی کشور در سامانه نیما تامین می‌شود و ما در این بازار نرخ ارز را روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت می‌کنیم. تمام نیاز‌های کالای اساسی و نیاز‌های تولیدکنندگان، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز را با این نرخ در نیما تامین خواهیم کرد. منابع ارزی کشور بسیار مطمئن است و ما می‌توانیم با این نرخ تامین کنیم.
وی ادامه داد:، اما سایر نیاز‌های ارزی که بیش از ۴۰ نیاز ارزی برای مردم وجود دارد را در بازار مبادله ارز تامین خواهیم کرد.

تلاش خواهیم کرد این بازار به بازار آزاد نرخ بدهد؛ نرخ بازار آزاد را فراموش نخواهیم کرد، چون آن هم یک بازاری است که متاسفانه به فعالان اقتصادی علامت می‌دهد. اگرچه سهم کمی دارد، اما علامت می‌دهد.

فرزین تصریح کرد: تلاش ما این خواهد بود که تمام نیاز‌های اصلی را در نیما و بازار مبادله رسمی ارز تامین کنیم و بازار آزاد ارز را مستمر کوچک کنیم، نیازهایش را کم کنیم و نرخ در آن بازار را به بازار رسمی نزدیک کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر بازار ملتهب است اجازه دهید یک نکته را عرض کنم؛ آنچه که بسیار مهم است، اعتماد مردم است و مردم و فعالان اقتصادی باید به من به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی اعتماد کنند و به سیاست‌گذار اقتصادی اعتماد کنند. حتما تلاش خواهیم کرد پاسخ اعتمادشان را بدهیم و نرخ ارز را در بازار تثبیت کنیم.

تفاوت دلار جهانگیری با ارز نیمایی

پس از اعلام سیاست جدید ارزی بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز کالا‌های اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی برخی این سیاست را مشابه همان سیاست دلار جهانگیری در دولت روحانی دانستند.

این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی که به دلار جهانگیری شهرت یافت، با ادعای تامین تمام تقاضا‌های ارزی و حذف سایر نرخ‌ها از جمله نرخ بازار آزاد متولد شد که به توزیع فسادآلود ۶۶ میلیارد دلار ذخایر ارزی حاصل از صادرات نفت و حتی ذخایر بانک مرکزی توسط دولت دوازدهم برای واردات همه نوع کالا حتی لوکس و غیرضروری منجر شد.

دولت سیزدهم با حذف این رانت عظیم ارزی، یارانه حاصل از صرفه‌جویی در تخصیص این ارز را مستقیما به یارانه نقدی مردم افزود.

اما نرخ ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی که رئیس جدید بانک مرکزی وعده داده، اولا شامل ارز‌های صادرات غیرنفتی است نه ارز نفتی، و ثانیا فقط برای کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات اختصاص می‌یابد، نه همچون ارز ۴۲۰۰ برای همه مصارف ضروری و غیرضروری؛ بنابراین سامانه نیما صرفا محل تامین ارز واردکنندگان است و دیگر فعالان اقتصادی و آحاد مردم به آن دسترسی ندارند.
به گزارش رجانیوز؛ در سامانه نیما در ماه‌های اخیر همواره عرضه ارز بیش از تقاضا (حتی تا ۱۰ برابر) بوده است چراکه فقط واردکنندگان کالا‌های اساسی، تجهیزات، ماشین‌آلات و مواد اولیه که از دستگاه‌های مربوطه مجوز ثبت سفارش دارند می‌توانند از این سامانه اقدام به تامین ارز واردات کنند. این سامانه کاملا با ماهیت ارز ۴۲۰۰ تومانی متفاوت است که ارز ارزان نفتی را در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌داد و به همین جهت، تقاضا برای آن همواره چند برابر عرضه دولت بود.

حمله دلالان و سفته‌بازان به سیاست جدید ارزی

نکته عجیب اینکه پس از پایان گفت‌وگوی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی با شبکه یک سیما و اعلام سیاست تثبیت نرخ ارز، این موضوع مورد هجمه کانال‌های دلالی دلار که رسالت خود را نابودی معیشت مردم می‌دانند قرار گرفت. همچنین برخی گروه‌های سفته‌باز بازار سرمایه هم که آن‌ها نیز تنها هدف نهایی خود را افزایش ارزش سهم خود به هر قیمتی می‌دانند به تثبیت نرخ ارز حمله کردند.

تغییرات نشان از اهتمام دولت دارد

در همین حال، خبرگزاری فارس در واکنش به تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی نوشت: این موضوع، نشان از دغدغه‌مندی و اهتمام دولت برای مدیریت بازار ارز و افزایش قدرت ریال دارد. البته مدیریت بازار ارز تنها به وسیله بانک مرکزی میسر نخواهد شد، بلکه همکاری وزارت صنعت در توسعه صادرات صنعتی با هدف ارزآوری، وزارت نفت در توسعه صادرات پتروشیمی، وزارت خارجه در تسهیل تجاری با کشور‌ها و پیمان‌های پولی چندجانبه و تجارت با ارز‌های ملی و در نتیجه کاهش تقاضای دلار، وزارت جهاد کشاورزی در تولید نهاده‌ها و کاستن از نیاز به واردات نهاده دام و طیور، سازمان برنامه و بودجه در تدوین بودجه متعادل و بدون کسری و سایر دستگاه‌ها در کاستن از هزینه جاری و کمک به رفع کسری بودجه هم لازم است.

بازار معاملات آتی ارز و نرخ کانال‌های تلگرامی ریزشی شد

پنجشنبه گذشته همچنین بعد از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی با محوریت انجام معاملات توافقی ارز بدون دامنه نوسان، بازار معاملات آتی به شدت ریزشی شد.

همچنین طی دو روز اخیر نرخ ارز حتی در کانال‌های تلگرامی که به قیمت سازی مشغول بودند هم کاهشی بود. علاوه‌براین بررسی‌های خبرنگار فارس از میدان فردوسی در روز پنجشنبه هم نشان داد تقاضای ارز کاهشی شده است و فروشنده‌های ارز بیشتر شده‌اند.
گفتنی است طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی ایران، بر پایه اطلاعیه شرکت مدیریت بازار متشکل ارز ایران، همه صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی، در روز پنج‌شنبه ۰۸/۱۰/۱۴۰۱ براساس «کشف نرخ ارز توافقی بدون دامنه نوسان»، معاملات خویش را کمافی‌سابق انجام می‌دهند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: همه صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران، نرخ کشف شده روزانه در بازار متشکل ارز ایران را به عنوان نرخ مرجع معاملات نقدی ارز روی تابلو‌های اعلام نرخ درج کرده و فعالان اقتصادی، به صورت لحظه‌ای شاهد نرخ رسمی ارز‌ها در تابلو فروشندگان رسمی ارز خواهند بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
0
1
در واقع تثبیت نرخ اختلاس منظورشه ...
نظرات شما
پیشخوان