تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۶ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

علم الهدی: در بحث اقتصاد و معیشت، نوسانات ارز چندان اهمیت ندارد

امام جمعه مشهد گفت: مسئله ارز امروز همه را دغدغه‌مند کرده است؛ متأسفانه دشمن بیشتر دارد با عملیات روانی مردم ما را ناامید می‌کند، تمام نقش دلار و ارز در اقتصاد ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است. وی افزود: آنچه به اقتصاد و معیشت ما مربوط است، نوسان این قمت ارز چندان اهمیت ندارد

علم الهدی

رویداد۲۴ نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مسئله ارز امروز همه را دغدغه‌مند کرده است؛ متأسفانه دشمن بیشتر دارد با عملیات روانی مردم ما را ناامید می‌کند، تمام نقش دلار و ارز در اقتصاد ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

حجت الاسلام علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته ۱۶ دی ماه در حرم امام رضا علیه‌السلام، با اشاره به پشت سر گذاشتن سالروز از دست دادن دو نفر از شخصیت‌های مؤثر نظام و انقلاب، اظهار کرد: هفته‌ای که بر ما گذشت، گذران دو خاطره و دو یادواره بود از دو شخصیت با عظمت، شهید بزرگوار سردار دلاور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و عالم فقیه و فیلسوف گرانقدر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی.

وی ادامه داد: در زیارت امام رضا علیه‌السلام جمله‌ای عرضه می‌داریم «لعن الله قَتَلک مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَیْدِی وَ اَلْأَلْسُنِ»، خدا لعنت کند کسانی که شما را با دو ابزار کشتند، «بِالْأَیْدِی» با دستشان و «وَ اَلْأَلْسُنِ» با زبانشان شما را کشتند؛ این‌که این عبارت را به امام رضا علیه‌السلام می‌گوییم، یک جمله راهبردی در زیارت حضرت هست و آن این که جنایات، تجاوزات، هجمه‌ها و برخورد با دین و جامعه دینی با دو ابزار صورت می‌گیرد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: یکی با ابزار «ایدی»، یعنی به مردم، مسلمانان و به جامعه شیعی تجاوز کنند که بکشتند و حدود آنان را مورد تجاوز قرار دهند و صورت دوم، «والالسن» یعنی با فتنه و توطئه با ابزار زبان، تبلیغ و سخن، جامعه اسلامی را مورد جنایت و تجاوز قرار دهند، این دو عامل، یکی تجاوز نظامی و یکی جنگ نرم که تهاجم با زبان و رسانه است.

وی به بیان دو مصداق از دو مجاهد در عرصه‌های تهاجم دشمن پرداخت و گفت: این قهرمان و دلاوری که در تجاوز «بالایدی» آمد جلوی دشمن ایستاد و با شگرد‌ها و فناوری‌های عظیم نظامی توانست دشمن را از کنار این کشور تا ساحل دریای مدیرترانه عقب براند و آنجا او را سرکوب کند، شهید بزرگوار شهید حاج قاسم سلیمانی بود و آنی که در مقابل دگراندیشی‌ها، فتنه‌های تبلیغی، شبهه افکنی‌ها و به کار گرفتن ایمان و اعتقاد نسل جوان ما ایستاد، مردانه رزمید و در مقابله با انحراف هیچ باک و ترسی نداشت، مرحم آیت‌الله مصباح یزیدی بود.

علم‌الهدی ابراز کرد: این دو شخصیت، یکی در عرصه «السن» و یکی در عرصه «ایدی»، مقابله با دشمن و سرکوب و شکست فتنه دشمن را نشان دادند؛ اگر ما حاج قاسم، نداشتیم الان داعش کجا بود و اگر آیت‌الله مصباح در حوزه علیمه قم جولان فکری و اندیشه‌ای نداشتند، سیل شبهات الان چه می‌کرد.

قدرشناس فداکاری‌ها باشیم

او با بیان این‌که اقدامات این دو شخصیت در وضعیت جامعه اثرگذار بود، خاطرنشان کرد: ما قدرشناس این عزیزان نسبت به خودمان باشیم، انچه حاج قاسم برای خودش انجام داد، مابه‌ازایی دارد که من و تو نمی‌توانیم جواب دهیم، اما نسبت به خودمان و وضعیتی که جامعه ما دارد، فداکاری‌ها، رشادت‌ها و مردانگی‌های دلاورمردانه مرد بزرگ میدان اگر نبود، امروز کجا بودیم؟

امام جمعه مشهد مقدس افزود: در تاریخ انقلاب مقدس اسلامی‌مان شهدایی دادیم، این شهدا از نظر خودشان به عالی‌ترین مقامات و مدارج رسیدند، اما ضایعه و خسارت برای ما بود که چنین روات مقدسه‌ای قربانی انقلاب شدند که انقلاب امروز به این جا رسید؛ ما در انقلاب چندتا حاج قاسم و آیت الله مصباح سرمایه‌گذاری کردیم و از دست رفتند؟ با سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در انقلاب انجام دادیم، الان وضع‌مان چطور است؟ آن وضیعتی که در جران اعتلای انقلاب و جریان دینی و نظام ما برای مردم داریم، کجای قضیه است؟ چه به دست آوریم و چه چیزی عاید ما در عرصه ارتقا و پیشرفت شد؟

وی به بیان جایگاه انقلاب و نظام اسلامی در امروزِ جهان پرداخت و اظهار کرد: یک نقطه، نقطه اقتدار و عزت ما در دنیاست، ۴۲ سال پیش انقلابمان به پیروزی رسید، امروز را با آن روز مقایسه کنید، ان روز سرزمین لبنان در طول جنایت اسرائیل بود و اسرائیل تا خود بیروت آمده بود و خانه، هستی و زندگی شیعیان و مسلمانان را تصرف کرده بود، امروز همان‌هایی که خانه‌شان در تصرف اسرائیل بود و قربانی اسرائیل شدند، الان بدون اذن و اراده آنان اسرائیل نمی‌تواند از دریا یک سطل نفت بکشد!

علم‌الهدی با تأکید بر این‌که این اتفاقات به برکت انقلاب اسلامی رخ داد، بیان کرد: این عظمت مال انقلاب بود و این انقلاب نیز در سایه هزینه‌دادن‌ها و بزل کردن‌های این رشادت‌ها و شهامت‌های مکتب حاج قاسم به اقتدار امروز رسید، اما آنچه در داخل کشور داریم، به قولی می‌گویند «بیرونمان دشمن را کشته، داخلمان خودمان را»، نخیر داخلمان اینطور هم نیست، داخلمان هم داخل بدی نیست، آنچه امروز انگشت می‌گذارید مسائل معیشتی و اقتصادی است که اگر آن روز این همه سرمایه‌گذاری کردیم، امروز وضع معیشت و اقتصاد ما در چه شرایطی است؟

وی در تبیین شرایط اقتصادی امروز کشور، تصریح کرد: اقتصاد ما سه مسئله دارد، اقتصاد ما در محاصره یک مثلث است، ضلع اول مثلث «جنگ اقتصادی» است، دشمنی که نمی‌تواند در عرصه نظامی به سراغ ما بیاید، جنگ را در عرصه اقتصادی آغاز کرده؛ ضلع دوم «تحریم» است، یک تحریم همه جانبه و آزاردهنده که در همه جای دنیا دارد ما را دور می‌زند و ضلع سوم، «توطئه و فتنه»، مرتب توطئه و فتنه می‌کند که ما نتوانیم روی پای خودمان بایستیم و نتوانیم سر سفره خودمان نان خودمان را بخوریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در این محاصره سه‌گانه، در عین حال اقتصاد ما در شرایطی قرار دارد که امروز ما در مسئله صادرات به دیگر کشورها، ۳ درصد افزایش داشته‌ایم، در مبادلات منطقه‌ای، امروز در همه عرصه‌های مبادلات منطقه‌ای حضور داریم، در مسئله قیمت نفت و انرژی، امروز با همه تحریم‌ها و مسئله اقتصادی که دشمن نسبت به ما دارد، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه تا دو میلیون بشکه صادرات نقت داریم و همه پولش را هم می‌گیریم، در مسئله دشمنی دشمنان ما در عرصه اقتصادی، آنان با شکست مفتضحانه در این جنگ اقتصادی روبرو شدند.

وی افزود: اروپا در مسئله انرژی و مواد غذایی در بدترین وضعیت به سر می‌برد در حالی که ما در مسئله تولید مواد غذایی تقریبأ به عرصه خودکفایی رسیدیم، آمار بیکاری در کشور تک رقمی شده در حالی که در گذشته از این موضوع چقدر رنج می‌بردیم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در توسعه ساخت و ساز مسکن برای جوانان ما به وجود آمده، در مقابل این مثلث اقتصادی که در آن گرفتار هستیم.

علم‌الهدی به مسئله نوسانات ارزی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: مسئله ارز امروز همه را دغدغه‌مند کرده است؛ متأسفانه دشمن بیشتر دارد با عملیات روانی مردم ما را ناامید می‌کند، تمام نقش دلار و ارز در اقتصاد ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است، ۵۰، ۶۰ میلیارد دلار در صادرات و همین میزان در واردات، مسئله ارز از نظر دولت قیمت ثابت دارد، برای واردات کشور قیمت ارز در ارز نیمایی قیمتی ثابت و ۲۸۵۰۰ تومان است، مشکل ما در ارز متشکل است که برای معاملات غیر رسمی و سفر خارجی است که در این جریان دچار توطئه دشمن هستیم.

ایشان با بیان این‌که دشمن در ارز متشکلی که نقشی در اقتصاد اصلی ما ندارد، توطئه می‌کند و مرتب مسئله ایجاد می‌کند، متذکر شد: دولت باید در این جریان دخالت کند و جلوی این توطئه‌ها را بگیرد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: مشکلی که از نظر جریان حاکمیت و نظام نسبت به مردم‌مان در مسائل اقتصادی داریم، این است که جریان اقتصادی به صورت فاش برای مردم ما مطرح نمی‌شود، این را مطرح کنند و مردم را در جریان اقتصاد کشور بگذارند؛ وقتی دشمن با یک توطئه می‌خواهد ارز متشکلی که در اقتصاد ما نقش ندارد را پررنگ کند، یعنی ارزی که هرچه بالا و پایین برود در قیمت کالای اساسی هیچ تأثیری ندارد، در مردم ایجاد عملیات روانی کنند، قیمت را بالا و پایین ببرند و مردم ناامید بشوند.

وی ابراز کرد: از طرف دیگر، یک عده عناصر سودجو بیایند نرخ کالا‌هایی که با نرخ ارز دولتی نیمایی گرفتند، بالا و پایین ببرند، اینجا دولت باید مقاومت و برخورد کند و کشور را اداره کند.

علم‌الهدی بیان کرد: آنچه به اقتصاد و معیشت ما مربوط است، نوسان این قمت ارز چندان اهمیت ندارد که با تمام تعالیات و پیشرفت‌ها که نرخ رشد اقتصادی ما نرخی قابل توجه است را نادیده بگیریم و به خاطر نرخ ارزی که ربطی به اقتصاد کلان ما ندارد، نادید بگیریم.

وی گفت: باید مراقبت کنیم که مردم ناامید نشوند، اگر لطف پروردگار را ندادیده بگیریم؛ خدا هست، خدا با همه قدرت و ثروتش هنوز بالای سر ما هست و ما در همه زندگی امیدمان به این خدا باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علم الهدی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iraq
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
15
2
درود بر عالم بزرگ و اقتصادان جهان اسلام حضرت عظما علم الهدی که در هر اموری سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی آگاه به امور هستید عارف وارسته خطه خراسان ایران زمین
علی مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
16
کلید turn off این خراب شده ! تورو خدا یکی درستش کنه.
از مهمل خسته شدیم
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
1
14
و نهایتا اینکه اقتصاد مال خر است ....
ساندیس خورهایی که معتقدند اون آشپز در زمینه ای که بهش مربوط نبود اظهار نظر کرده تحویل بگیرن !!!
۴۴ ساله متخصصان آداب طهارت دارند در زمینه معیشت مردم اظهار نظر کرده و تصمیم میگیرند نتیجه همین اوضاع میشود که میبینید ....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
14
درسته! چیزی که اهمیت داره، ارسال به‌موقع موشک و پهپاد و نفت رایگان هست!
بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
1
12
راست میگه بنده خدا اما مگه کسی گوش میده به این اراجیف....
همراه بلوچ قهرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
13
دقیقا
صد در صد عامل فلاکت مملکت ، فساد شماهاست.
بینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
1
14
سخنرانی آقایان راکه گوش می‌دهیم انسان یادفیلم برره ساخت مهران مدیری می اندازد که میگفت(ای سردار ای اقتصاددان ای مدیر) الحق والانصاف که مدیری 30سال آینده رامیدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
14
سیر از گرسنه خبر ندارد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
1
3
شانس آوردیم این اقتصاد دان را کسی ندزدید
نظرات شما
پیشخوان