تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۵

امریکا: آب سنگین ایران باید به سطح مجاز بازگردد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایران باید برای بازگرداندن میزان ذخایر آب سنگین خود به حد مجاز، اقدام کند.
رویداد۲۴-سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایران باید برای بازگرداندن میزان ذخایر آب سنگین خود به حد مجاز، اقدام کند.

 «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد وضعیت ذخایر آب سنگین ایران واکنش نشان داد.

در این گزارش عنوان شده است که حجم ذخایر آب سنگین ایران به 130/1 متریک تن رسیده است. بر اساس توافق هسته‌ای، سقف مجاز ذخایر آب سنگین ایران 130 متریک تن است.

کربی که در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت ایران باید برای بازگرداندن سطح آب سنگین خود به سقف مجاز، «اقدام فوری» انجام دهد.

وی سپس به تمجید از توافق هسته‌ای پرداخت و گفت اینکه واشنگتن از عبور ذخایر ایران از حد مجاز اطلاع یافته، به واسطه ساز و کارهای نظارتی برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «در جلسات توجیهی در کنگره گفته بودیم که از این موارد مطلع می‌شویم و این اتفاقی است که اکنون افتده است.»

وی گفت میزان تجاوز ایران از حد مجاز «اندک» است و همین که ایران در تلاش است تا این میزان را از کشور خارج کند، نشاندهنده این است که تهران می‌خواهد به توافق پایبند باشد.

کربی گفت ایران در تلاش است تا با کشوری برای فروش یا انتقال آب سنگین مازاد، به توافق برسد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا واشنگتن فعلا تصمیمی برای خرید مجدد آب سنگین از ایران ندارد.

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز گفت تهران گام‌های اولیه برای انتقال بخشی از آب سنگین خود به خارج از کشور را برداشته است. 
منبع: فارس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان