تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

نگاه گاردین به برگزاری نمایشگاه هنرمندان عرب در ایران

نمایش نقاشی‌های هنرمندان عرب کنار آثار هنرمندان ایرانی در موزه هنرهای معاصر تاکیدی بر پیوندهای فرهنگی دیرین دارد.
رویداد۲۴-نمایش نقاشی‌های هنرمندان عرب کنار آثار هنرمندان ایرانی در موزه هنرهای معاصر تاکیدی بر پیوندهای فرهنگی دیرین دارد.

برگزاری نمایشگاه هنر مدرن عرب با حضور کشورهایی چون عربستان و امارات متحده عربی تاکیدی بر وجود پیوندهای فرهنگی میان ایران و این کشورها برخلاف تنش‌های سیاسی دارد. در این نمایشگاه ۴۰ اثر از هنرمندان نامی عرب در کنار ۴۰ نقاشی از هنرمندان ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه هنرهای معاصر تهران بهترین و باارزش‌ترین مجموعه آثار هنر مدرن غرب را خارج از اروپا و آمریکا در اختیار دارد. در میان دارایی‌های این موزه شاهکارهایی از جکسون پولاک، فرانسیس بیکن و اندی وارهول به چشم می‌خورد.

حسن نوفرستی از مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران اعلام کرد این موزه پیوندهای فرهنگی خود را با دنیا حفظ کرده است. او گفت:‌ «در اوج تحریم‌ها نیز ما میزبان آثار هنری از گوشه گوشه جهان بودیم. او ادامه داد که نمایشگاه «دریای آونگان» آثاری از هنر مدرن عرب بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ میلادی را از کشورهایی چون مصر، عراق، آفریقای شمالی و شبه جزیره عربستان به نمایش می‌گذارد.»

کریم سلطان از بنیاد هنری بارجیل شارجه که در برپایی این نمایشگاه با موزه هنرهای معاصر همکاری کرده، براین اعتقاد است که هنر از قدرت برتری نسبت به سیاست برخوردار است.

او در این باره گفت:‌ «تلاش ما این بود که به یک دیالوگ فرهنگی برسیم، تا گفت‌وگویی درباره هنر و هنرمندان راه بیاندازیم. شرایط هر چه که باشد هنر راهی برای حرکت ورای آن می‌یابد و شاید بسیاری را به شیوه‌ای مثبت درگیر گفت‌وگوهایی دیگرگون کند.» سلطان در ادامه تهران را یکی از مهم‌ترین شهرهای منطقه دانست و موزه هنرهای معاصر تهران را سازمانی شگفت‌انگیز با پیشینه‌ای غنی توصیف کرد.

براساس برخی تخمین‌ها ارزش آثار هنری موزه هنرهای معاصر تهران بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است. برای نمونه « نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» یکی از مهم‌ترین آثار جکسون پولاک نقاش برجسته آمریکایی است که در این موزه نگهداری می‌شود و بیش از ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارد. علاوه بر این آثاری از پیکاسو، ونگوگ، مونه، پیسارو، گوگن و ویسلر نیز در این موزه وجود دارد.

نمایشگاه «دریای آونگان» تا سوم دی (۲۳ دسامبر)‌ در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.

منبع: گاردین / ۱۸ نوامبر

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان