تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

سفر معاون خزانه‌داری آمریکا به خاورمیانه برای هشدار در مورد دور زدن تحریم‌های ایران و روسیه

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا هفته آینده به خاورمیانه سفر می‌کند. هدف او از این سفر هشدار به مقامات دولتی و شرکت‌های تجاری چند کشور درباره قطع مبادلات تجاری با نهادهای تحریم‌شده توسط آمریکا علیه روسیه و ایران است.

تحریم های آمریکا

رویداد۲۴ برایان ادی نلسون، معاون خزانه‌داری آمریکا از ۲۹ ژانویه تا سوم فوریه (۹ تا ۱۴ بهمن) به خاورمیانه سفر می‌کند. او در این سفر در زمینه تروریسم و جرایم مالی به کشورها و شرکت‌ها هشدار می‌دهد که در صورت انجام تجارت با نهادهای مشمول تحریم‌های آمریکا، ممکن است دسترسی به بازار آمریکا را از دست بدهند.

علت آن است که واشنگتن با تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو به‌خاطر جنگ در اوکراین مقابله می‌کند.

نلسون در جریان این سفر از کشورهای عمان، امارات متحده عربی و ترکیه دیدار می‌کند. یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته، او در این سفر با مقامات دولتی و نیز نهادهای تجاری و مالی دیدار و بر ادامه تشدید تحریم‌های آمریکا تاکید خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است: «افراد و مؤسساتی که در حوزه‌های قضایی مجاز فعالیت می‌کنند، به دلیل انجام تجارت با نهادهای تحریم‌شده یا عدم انجام بررسی‌های لازم، به طور بالقوه دسترسی به بازارهای ایالات متحده را از دست می‌دهند.»

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در جریان این سفر درباره تلاش‌های وزارت خزانه‌داری برای مقابله با فرار روسیه از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی اعمال‌شده به دلیل جنگ این کشور علیه اوکراین، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، خطرات مالی غیرقانونی تضعیف‌کننده رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی صحبت خواهد کرد.

سفر در زمان تنش میان آنکارا و واشنگتن

این سفر آخرین سفر یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا به ترکیه برای بحث در مورد تحریم‌ها، پس از یک رشته هشدار در سال گذشته از سوی مقامات خزانه داری و وزارت بازرگانی این کشور به آنکارا برای اطمینان از اجرای محدودیت‌های آمریکا علیه روسیه است.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در حالی به ترکیه سفر می‌کند که این دو کشور عضو ناتو اخیرا بر سر بسیاری مسائل با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند.

ترکیه اخیرا با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مخالفت کرده است. آنکارا از اینکه درخواستش برای خرید جت‌های جنگنده F-16 از آمریکا به طور فزاینده‌ای با توافق این کشور برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مرتبط شده، سرخورده است.

نلسون روزهای دوم و سوم فوریه از آنکارا، پایتخت ترکیه و مرکز مالی استانبول بازدید خواهد کرد. سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته او به شرکت‌ها و بانک‌ها هشدار می‌دهد که باید از تراکنش‌های مالی مربوط به انتقال فناوری‌های دوگانه که در نهایت می‌تواند توسط ارتش روسیه استفاده شود، اجتناب کنند.

فناوری‌های دومنظوره می‌توانند کاربردهای تجاری و نظامی داشته باشند.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر و تبدیل شدن شهرهای اوکراین به ویرانه شده، واشنگتن و متحدانش چندین دور تحریم را علیه مسکو اعمال کرده‌اند.

ترکیه تهاجم روسیه را محکوم کرده و پهپادهای مسلح به اوکراین داده است. در عین حال، با تحریم‌های غرب علیه روسیه مخالف است و روابط نزدیکی با مسکو و کی‌یف، همسایگانش در دریای سیاه دارد.


بیشتر بخوانید: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ۴۰ فرد و نهاد ایرانی مرتبط با اعتراضات مردمی


ترکیه همچنین تجارت و گردشگری با روسیه را افزایش داده است. برخی از شرکت‌های ترکیه‌ای دارایی‌های روسیه را از شرکای غربی خریداری کرده یا به دنبال خرید آن هستند، چرا که شرکت‌‌های غربی به دلیل تحریم‌ها دیگر مایل به همکاری با شرکت‌های روسی نیستند.

با این حال آنکارا تاکید کرده که تحریم‌های بین‌المللی در ترکیه دور زده نخواهند شد.

نگرانی آمریکا درباره تحریم‌های ایران

علاوه بر نگرانی از دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه، واشنگتن نگران تحریم‌های ایران نیز هست. ماه گذشته آمریکا تحریم‌هایی را علیه "سیتکی آیان"، تاجر ترک و شبکه شرکت‌های او به اتهام تسهیل فروش نفت و پولشویی از طرف سپاه پاسداران اعمال کرد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته، نلسون در جریان سفرش به امارات نیز به "رعایت ضعیف تحریم‌ها" از سوی این کشور اشاره خواهد کرد.

واشنگتن یک سری تحریم‌ها علیه شرکت‌های امارات متحده عربی به دلیل ارتباط با ایران اعمال کرده و روز پنجشنبه گذشته نیز از یک شرکت هواپیمایی ثبت شده در امارات نام برده که از گروه مزدوران واگنر در روسیه که با اوکراین می‌جنگند، حمایت می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحریم ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
0
و رودش برای خر کردن برده های غربزده وطن فروش احمق هست ربطی به تحریم ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
0
هدف دزد بین المللی این است که ایران از غرب فاصله نگیرد تجربه جنگ سوریه را دارند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان