تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵
نماینده مرم ایلام در مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

آثار معنوی اربعین با چنین مدیریتی به دست نمی‌آید/برای این پیاده‎روی بزرگ‌نمایی نشود

نماینده مردم ایلام در مجلس، با انتقاد از مدیریت برگزاری مراسم پیاده روی اربعین تاکید کرد: هدف از مراسم اربعین دست یافتن به آثار معنوی این مراسم است که با چنین مدیریتی نه‌تنها این آثار به دست نمی‌آید، بلکه در کل هم از مراسمی عبادی و معنوی که می‌توانست با تعداد کمتر اما کیفیت بالاتر برگزار شود بسیار فاصله گرفته است.
رویداد۲۴ - نماینده مردم ایلام در مجلس، با انتقاد از مدیریت برگزاری مراسم پیاده روی اربعین تاکید کرد: هدف از مراسم اربعین دست یافتن به آثار معنوی این مراسم است که با چنین مدیریتی نه‌تنها این آثار به دست نمی‌آید، بلکه در کل هم از مراسمی عبادی و معنوی که می‌توانست با تعداد کمتر اما کیفیت بالاتر برگزار شود بسیار فاصله گرفته است.

حماسه بزرگ اربعین درحالی‌که باید هرچه باشکوه‌تر برگزار شود اما مسئولان در حالی برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین تبلیغات گسترده می‌کنند که به نظر می‌رسد شرایط و امکانات موجود پاسخگوی حضور این حجم از جمعیت نیست. شهرهای مرزی در این ایام با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و سازمان‌های متولی اصلی این مراسم هنوز نتوانسته‌اند در برقراری نظم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم برنامه مدونی اجرا کنند در مدیریت این حماسه باشکوه عاجز مانده‌اند.

جلال میرزایی، نماینده مرم ایلام در مجلس درباره بی‌نظمی‌های رخ‌داده در مرز مهران به رویداد۲۴ گفت: با توجه به این‌که در جریان مسائل مربوط به برگزاری مراسم اربعین قرار دارم، معتقدم مدیریت و برنامه‌ریزی مناسبی برای کنترل رفت‌وآمد در مرز مهران انجام‌نشده است.

میرزایی تأکید کرد: در چند روز گذشته بارها اعلام شد که مرزها باز است و هیچ مشکلی نیست. این در حالی است که مرز مهران با تجمع بسیار زیادی مواجه بود. از سویی دیگر بعد از اعلام سهمیه‌بندی شدن مرزها، اعلام شد مرز شلمچه و چزابه به خارجی‌ها اختصاص پیداکرده و مرز مهران مختص ایرانی‌هاست. این در حالی است که به دلایل بسیاری مرز مهران تراکم بیشتری دارد.

به گفته وی، ستاد مدیریت مراسم اربعین برای زائران تاریخ خروج و بازگشت دوباره به کشور را تعیین کرده است، این در حالی است که چنین برنامه‌هایی به معنای بی‌توجهی کامل به تجربه سال‌های قبل است. ما نمی‌توانیم بی‌توجه به تجربه سال‌های قبل و در نظر نگرفتن متن اصلی تجربه، تجربه جدیدی را اجر کنیم.

نماینده ایلام در ادامه گفت: یکی دیگر از بی‌برنامگی‌هایی که در برگزاری مراسم اربعین، مردم را دچار مشکلاتی می‌کند و درواقع بی‌توجهی به این مراسم است، بازگرداندن مردم از مرز مهران به سمت مرزهای چزابه و شلمچه است. زائران به 100 کیلومتری مرز مهران می‌رسند و در این مرحله به دلیل ازدحامی که در این مرز وجود دارد آن‌ها را به سمت خوزستان بازمی‌گردانند و این موضوع به معنی پیاده‌روی 300 تا 400 کیلومتر دیگر است.

میرزایی افزود: هدف از مراسم اربعین دست یافتن به آثار معنوی این مراسم است که با چنین مدیریتی نه‌تنها این آثار به دست نمی‌آید، بلکه در کل هم از مراسمی عبادی و معنوی که می‌توانست با تعداد کمتر اما کیفیت بالاتر برگزار شود بسیار فاصله گرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره تغییر بعد مذهبی و عبادی مراسم اربعین به بعد سیاسی گفت: به‌هرحال هر کار بزرگی نارسایی‌هایی دارد ولی بحث این است که مسئولین برای حل مشکلات، بیش ازنظرهای اجرایی و عملکرد اجرایی شعار می‌دهند. حتی پیگیری‌های آن‌ها بیش‌تر نمایشی است تا اجرایی و عملی. این در حالی است که به‌جای حرکات نمایشی باید قبل از شروع مراسم اربعین برنامه‌ریزی‌های هدفمندی انجام می‌دادند. درحالی‌که از روز اول تاکنون ایرادات بسیاری بر روش برگزاری مراسم اربعین به این شکل وارد است.

از سویی دیگر میرزایی تأکید کرد، ازآنجایی‌که مسیر ایلام کوتاه‌ترین و امن‌ترین مسیر برای رسیدن به کربلا است. بنابراین با توجه به تجربه سال‌های قبل باید سرمایه‌گذاری می‌کردند تا جاده را ایمن، عریض و منظم کنند. همین نظام‌مند کردن مسیر مهران ابزار تسهیل برای استفاده از راهی امن برای رسیدن به کربلا را فراهم می‌کرد.

وی افزود: این در حالی است که به اعتقاد وی نه‌تنها مدیریت مسیر مهران به‌درستی انجام‌نشده است بلکه دو مسیر چزابه و شلمچه را هم برای این مراسم اضافه کرده‌اند. این در حالی بود که روش بهتر تجمع امکانات سه منطقه در منطقه مهران بود. مرز مهران نه‌تنها امنیت بیشتری دارد بلکه مسیر نزدیک‌تری هم هست. مرز شلمچه و چذابه از خاک ایران تا کربلا 7 کیلومتر پیاده‌روی بیشتری دارد. این موضوع اصلاً منطقی نیست که سه مسیر را زخمی کنیم و امکانات هیچ‌کدام از این مسیرها برای زائران کافی و مناسب نباشد. باید امیدوار باشیم که در سال‌های آتی از تجربه‌های اخیر استفاده شود و درنهایت شاهد این بی‌نظمی‌ها نباشیم.

نماینده ایلام درباره تأثیر این حجم از جمعیت زائر بر موقعیت شهری ایلام و مهران گفت: در حال حاضر نزدیک به یک ماه است که اداره‌های ایلام تعطیل است و فعالیت شهر از حالت عادی خود خارج‌شده است.

به گفته وی، اداره‌های شهر در حالی درگیر حواشی برگزاری مراسم اربعین شده‌اند که حتی کار مثبتی برای بهبود شرایط از دست آن‌ها برنمی‌آید.

وی تأکید کرد، اصل موضوع در برگزاری درست مراسم اربعین و پیاده‌روی آن مربوط به جاده می‌شود که در تمام سال‌هایی که این مراسم برگزار می‌شود نسبت به آن بی‌توجهی شده است. این در حالی است که حجم زوار سفر پیاده به کربلا مختص به مراسم اربعین نیست. این نکته بسیار اهمیت دارد که مرز مهران در ایام تابستان هم روزانه پذیرای 6 تا 7 هزار نفر زائر کربلا است.

میرزایی افزود: جلسات متعددی برای برنامه‌ریزی مدیریت این مراسم برگزار می‌شود اما جلساتی که خروجی مناسبی نداشته باشد بی‌ثمر است و دردی از مشکلات را درمان نمی‌کند. متأسفانه مراسم اربعین تبدیل‌شده است به مسئله‌ای نمایشی.

وی معتقد است: برای مدیریت هدفمند و مناسب مراسم اربعین بهتر است این مراسم بیش از این بزرگ‌نمایی نشود و برنامه‌ریزی‌های این امر مقدس با توجه به ظرفیت و توانمندی منطقه باشد.

نماینده ایلام در پایان اظهار کرد: ازآنجایی‌که هیچ نظارت نظام‌مندی بر هزینه‌های مربوط به مراسم پرفیض اربعین نیست در پی آن هستیم که در صحن مجلس این موضوع مطرح شود که در بودجه سال آینده یک ردیف بودجه مشخص به این موضوع اختصاص پیدا کند و نظارت ویژه‌ای هم بر آن اعمال شود.

پیش از این نیز صادق زیباکلام استاد دانشگاه با انتقاد از مدیریت مراسم اربعین گفته بود: مسئولان به زائران پشت سایر مرزها توصیه کردند که به مرز چزابه مراجعه کنند، مگر مسئولان ما سعودی‌ها را به بی‌توجهی به مسئله زائران محکوم نمی‌کنند. حال سؤال از مسئولان این است که شما پیش‌بینی این جمعیت را نمی‌کردید؟ چرا با مقامات عراقی هماهنگ نکردید که به مدت یک هفته کنترل‌های ساده‌تری درباره زائران ایرانی انجام دهند. عراقی‌ها که خسارات جنگ را به ایران نپرداختند اما مطمئناً می‌توانند از خیر 50 یا 100 دلاری که از هر زائر ایرانی دریافت می‌کنند گذشته و اجازه دهند زائران ایرانی آزادانه از مرزهای کشور عبور کنند. به نظر نمی‌رسد چنین رایزنی‌ای غیرممکن باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رویداد24 ، اربعین ، مهران ، ایلام
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان