تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس:

برجام زیر غبار ناشی از جنگ اوکراین قرار گرفته / سادگی برخی تصمیمات باعث شد منافع برجامی ایران تحت الشعاع قرار بگیرد

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم  معتقد است که سادگی برخی تصمیمات باعث شد منافع برجامی ایران تحت الشعاع قرار بگیرد.

احیای برجام

رویداد۲۴ حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با «انتخاب» اظهار کرد: در فاصله بین رای پارلمان اروپا تا زمانی که تمرکز طرفین بر سر موضوع هسته ای دوباره شکل بگیرد، دورانی داریم که به عنوان دوران دیپلماسی عمومی هسته ای مطرح است.

وی افزود: در این دوران آمریکا با ژست توام با غرور و همچنین اروپا سعی دارند فضای دیپلماسی بدون وجود ابتکار های دیپلماتیک حفظ شود.

وی اضافه کرد: زمانی که گفتند رای پارلمان اروپا یعنی پایان برجام و پایان دیپلماسی هسته ای، من گفتم که بعد از این اروپایی ها سعی خواهند کرد چراغ سبز هایی را به ایران در میانه برزخی که شکل گرفته بدهند.

وی با اشاره به اینکه در بحث آینده برجام دو اتفاق می تواند رخ بدهد گفت: یکی اینکه طرفین اشتراکات را برجسته کنند و سعی کنند اختلافات را محدود کنند. این یک بحث مهم است.

وی افزود: می بینیم طرفین اروپایی پیشنهاد مذاکره را طرح می کنند. آمریکایی ها پیشنهاد مذاکره را از موضوع فشار مطرح می کنند. ولی هیچ نوع ابتکار دیپلماتیکی شکل نگرفته است.

فلاحت پیشه تاکید کرد: به عقیده من در چنین فضایی پیشنهاد مذاکره، برای طرف ایرانی زیانبار است. مذاکره تنها زمانی مذاکره ای واقعی است که ابتکاری روی میز باشد، امروز هیچ ابتکاری روی میز نیست.

وی ادامه داد: آقای بورل که تا دیروز هم اعلام می کرد برجام نمرده و تنها دچار وقفه شده است، می داند که بدون یک ابتکار که معمولا اروپایی ها برای آن واسطه می شوند و کار را به نتیجه می رسانند، برجام به نتیجه نمی رسد.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه می توان انتظار داشت در آینده برجام احیا شود اظهار کرد: این انتظار تحت تاثیر چند عامل است. یک عامل مسائل داخلی ایران است.

مسائل داخلی ایران همواره کشور های غربی را وسوسه می کند که ایران را بیشتر ضعیفتر کنند.

او خاطرنشان کرد: من این قسمت را اشتباه غرب می دانم چون ایرانیان از موضع ضعف مذاکره نمی کنند و امروز نیز تلاش هایی که در داخل ایران شکل می گیرد مثل عفو معترضین و ... اگر افراطیون در داخل اجازه بدهند شکل گرفتن ساز و کاری برای حل اختلاف می تواند دیپلماسی برجام را با ابتکار پیش ببرد.

وی ادامه داد: عامل خارجی موضوع اوکراین است که پایش به بحث برجام باز شد. عملا برجام زیر غباری قرار گرفت که ناشی از دود جنگ اوکراین بود.

فلاحت پیشه ادامه داد: بارها این هشدار را دادیم و من عقیده دارم این شرایط تنها گناه چند نفر مذاکره کننده نیست. مسئولان دیپلماسی ایران در این زمینه گرفتار بازی غرب شدند و برجام تحت الشعاع ماجرای اوکراین قرار گرفت.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی در دوره گذشته مجلس گفت: سادگی برخی از تصمیمات سیاست خارجی باعث شد که منافع برجامی ایران تحت الشعاع قرار بگیرد. امروز به نظر من نوعی کیاست سیاسی در داخل می تواند اروپایی ها و آمریکایی ها را پای میز مذاکره بنشاند.


بیشتر بخوانید:  احیای برجام، تنها راه تنفس کشور است، اما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تقریبا نمی‌توانیم امیدی به احیای توافق داشته باشیم


وی تاکید کرد: حفظ حریم معقولی با جنگ اوکراین کاری است که باید صورت بگیرد.

فلاحت پیشه در بخش دیگری با بیان اینکه تصویب درخواست قراردادن نام سپاه در لیست تروریستی نتوانست ایران را در موضع ضعف قرار دهد گفت: من معتقدم اتفاقی که آمریکا و اروپا به دنبال آن بودند شکل نگرفت آنها فکر کردند ایران را به جایی کشاندند که پای اروپا و آمریکا روی گردن ایران است و می توانند در این شرایط ایران را از موضع فشار وادار به تعدیل مواضع خود کنند. چیزی که از لحاظ اقتصادی فکر می کردند در 1393 شکل گرفته است و ایرانیان به دلایل اقتصادی پای میز مذاکره حاضر می شوند و امروز فکر شد که ایران به دلایل سیاسی پای میز مذاکره می آید.

وی در پایان گفت: عدم واکنش ایران به شو تبلیغاتی کشور های غربی در شرایط کنونی خوب است و چون ابتکاری در دیپلماسی غربی ندیده است. با ادامه پیدا کردن این شرایط حتما پیش از پایان سال امکان اینکه طرحی ابتکاری از طرف اروپاییان برای پایان دادن به تعلیق مذاکرات روی میز می آید. این امکان وجود دارد که تا پایان سال جدید طرحی ابتکاری از طرف اروپاییان داشته باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
0
2
اقای فلاکت پیشه منظورتون پایان کدوم سال هست؟؟سال شمسی 1401یا سال میلادی 2023که تازه اولشه!! بابا دیونه روانی تا کی وعده سرخرمن به مردم میدید زودتر این جنگ زرگری اقتصادی سیاسی با غرب رو تموم کنید وگرنه....
نظرات شما
پیشخوان