تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر

برای ارتباط با نمایندگان مجلس چکار کنیم؟

عموم مردم از راه‌های مختلفی می‌توانند با نمایندگان خود در ارتباط باشند. دیدار با وکلای ملت در مجلس، کار دشواری نیست، فقط باید با روش‌های آن آشنا باشید.

مراجعه به نمایندگان مجلس

رویداد۲۴ مریم آیتی: رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور، مجلس شورای اسلامی شامل ۲۹۰ نفر نماینده منتخب مردم است که به طور مستقیم توسط مردم برای پیگیری امور ملت در سطح کلان انتخاب می‌شوند. پس از انقلاب از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۸۳ اولین ساختمان مجلس شورای اسلامی، در خیابان سپه (امام خمینی کنونی) قرار داشت و از سال ۱۳۸۳ (یعنی از دوره هفتم مجلس شورای اسلامی) ساختمان جدید در میدان بهارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوره نمایندگی در مجلس چهار سال است که انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود، به‌طوری‌که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد. بسیاری از مردم، وقتی زندگی روزمره و یا کاری‌شان با مشکل روبرو می‌شود و یا اساساً خواسته و پیشنهادی دارند، سعی می‌کنند با نماینده شهر خود و یا نماینده کارشناس در آن حوزه خاص، ملاقات کنند. حال این پرسش برای این افراد پیش می‌آید که چطور می‌توانم با نماینده و یا نمایندگان، ارتباط بگیرم.

انواع نحوه ملاقات با نمایندگان مجلس

عموم مردم از راه‌های مختلفی می‌توانند با نمایندگان خود در ارتباط باشند. دیدار با وکلای ملت در مجلس، کار دشواری نیست، فقط باید با روش‌های آن آشنا باشید. 

ملاقات حضوری با نماینده

زمانی که نماینده مجلس در ساختمان مجلس حضور دارد، مردم می‌توانند با حضور در ساختمان مجلس که در خیابان بهارستان تهران واقع در خیابان مجاهدین اسلام قرار دارد، با نمایندگان ملاقات داشته باشند. این کار باید از درب شمال شرقی مجلس که به درب ۲ معروف است، صورت گیرد. در مقابل درب ورودی، چند برگه نصب شده که شماره تلفن دفتر نمایندگان بر روی آن نصب شده است. باجه‌هایی نیز در درب ورودی قرار دارد که هر کدام از این باجه‌ها مختص به چند استان است. می‌توان با مراجعه به آن‌ها با مسئول دفتر نماینده ارتباط گرفت و وقتی برای دیدار با نماینده تعیین کرد.
ملاقات‌های مردمی که از این طریق انجام می‌شود، معمولاً در زمانی است که نماینده در جلسه صحن علنی مجلس یا کمیسیون نباشد.

ارتباط با نمایندگان مجلس

تلفنخانه و صندوق صوتی مجلس

برای بسیاری از مردم به دلیل دوری راه، صرف هزینه‌های زیاد و یا مشکلات دیگر، مراجعه حضوری به ساختمان مجلس امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر بهترین راه برای برقراری ارتباط با نمایندگان مورد نظر، ایجاد ارتباط تلفنی است که در سرتاسر کشور مقدور می‌باشد. یعنی از طریق ارتباط با تلفنخانه مجلس شورای اسلامی می‌توان به راحتی مسائل خود را طرح نموده و منتظر دریافت پاسخ از مرجع مورد نظر بود. پس از تماس با تلفنخانه مجلس شورای اسلامی به شماره تماس ۳۹۹۳۱ و ثبت پیغام صوتی خود، این تماس‌ها بررسی شده و از طرف نماینده مدنظر پاسخ داده خواهد شد.

صندوق پستى شماره ۱۷۷- ۱۱۵۷۵ نیز آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات کتبى مردم است و یا جهت هماهنگی می‌توان با تلفنخانه مجلس شورای اسلامی به شماره‌های ۶۱۳۵۳۸۷ و ۶۱۳۵۴۸۷ تماس حاصل کرد؟

ارسال نامه به روابط عمومی و دبیرخانه مجلس

براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی همه گروه‌های علاقمند به شرکت در جلسات علنی مجلس و مکاتبه با نماینده شهر خود می‌توانند درخواست‌شان را به صورت مکتوب و با ذکر آدرس و شماره تلفن به روابط عمومی و دبیرخانه مجلس ارسال کنند. تمامی مکاتبات مردم با نمایندگان توسط دبیرخانه مستقیماً در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد. 

ارتباط اینترنتی با نماینده

مراجعه کننده‌ای که موفق نشود به صورت شفاهی به شکل حضوری و تلفنی با نمایندگان ملاقات داشته باشد، می‌تواند از طریق اینترنت پیامش را به‌دست آن‌ها برسانند. روش کار هم این است که ابتدا به سایت www.parliran.ir بروید. در این پایگاه اینترنتی مجلس شورای اسلامی، گزینه‌ای به نام «درگاه ارتباط مردمی» وجود دارد. در این درگاه می‌توان گزارش، درخواست، پیشنهاد، شکایت را با حوزه ریاست مجلس و همچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در میان گذاشت.

سایت اختصاصی نماینده مجلس

نمایندگان مجلس برای خودشان یک سایت اختصاصی دارند که در این سایت‌ها معمولاً بخش ارتباط با نماینده وجود دارد که در آنجا می‌توان به راحتی خواسته‌ها، نظرها، گلایه‌ها و پیشنهاد‌ها را وارد کرد.

ارتباط با حوزه انتخابیه مجلس

معمولاً نمایندگان پس از برگزاری سه یا چهار هفته نشست علنی در مجلس، برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود، عازم سفر می‌شوند که در این حوزه‌های انتخابیه برنامه‌های ثابتی برای ملاقات‌های مردمی در دفتر ملاقات با نمایندگان دارند که می‌توان به دفاتر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه مراجعه کرد.

دفاتر استانی نمایندگان مجلس

همه وکلای ملت علاوه بر حضور در حوزه انتخابیه خود در ایام تعطیل، می‌توانند در دفاتر استانی با موکلین خود در ساعاتی مشخص که توسط روابط عمومی از رسانه‌ها اعلام می‌شود، دیدار داشته باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
کتایون ریاحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
0
بسمع تعالی...
بجا صحبت ملت مشکل دار و فقیر با نمایندگان مجلس باس راه حل ریشه ای و اصولی اعمال شود تا مشکلات ملت حل گردد.. تا وقتی صلح دولت و حکومت ایران با امریکا و اسرائیل و عربستان سعودی و اوکراین و جمهوری آذربایجان و .... تمام جهان نباشد تا تحریمهای حداکثری و فلج کننده و عمیق غربی ها و آمریکا و اروپا برطرف و کنسل گردد گرانی دلار و گرانی و بیکاری وحشتناک و آلودگی هوا و کمبود گاز و برق و آب ناشی از تحریمها و عدم سرمایه گذاري خارجی ها و غیره.. در تمامی زمینه ها باعث مشکلات برای ۸۰ درصد ملت شریف و وطن پرست ایران میگردد.. فقط یه عده محدود آقازاده های بی درد و مرفه و دلال و تاجر و پرسنل ادارات پولدار نظير شرکت نفت و گاز یا ذوب آهن یا بانکها و نظایر آنها از ترکشهای گرانی وحشتناک ناشی از تحریمها در امان هستن.. به نظر میرسه که با عدم تنش زدایی مسولان برا رفع کامل و صددرصدی تحریم های غرب، این تز خودنمایی میکند که شاید مسولان دلشان میخاد ملت بی مسکن و مشکل دار و بی سواد باشند تا راحت‌تر بر آنان حکمرانی کنند..
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
1
اگربگویدغلط کردم انقلاب کردم شماراضی میشوید ؟!اگرقراربررضایت امریکاواسراییل است هیچوقت رضانخواهندشداگرآنهاول کنندشماول نخواهیدکردگویا شماوکیل آنان هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
1
سلام درزاهدان زندگی میکنم همسرم درتعاونی تاکسیرانان زاهدان له مدت ۳سال است که کارمیکنداکنون که مدت سه ساله تمام شده جریمه ی چندملیاردی که تعاونی ازدوره های قبل داشته به گردن همسرم افتاده چون فقط اوخانه داردکه بهاسمش است تاکسی وخانه مان راهم دارندبه این بهانه مصادره میکننددرکجای دنیااین بی عدالتی وجوددارد حتی بافلستینیان هم اینگونه نمیکنند توروخداتوروقران توروبه پیغمبرقسم کمکمان کنید ۰۹۱۵۱۴۰۳۴۰۸
حسین فندقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
0
1
با سلام و احترام. نمایندگان محترم مجلس ( باستحضار می رساند پسندیده و صحیح نیست به نام نیروهای

کار کشته خربزه زیر بغل نیروهای 30سال سابقه بگذارید و دهها سال ما را نگه دارین. نیروی بی انگیزه به چه

درد می خورد. نیروی جوان تازه نفس و با علاق ه بگیرین. ما هم دنبال زندگی و امورات خود برویم).
حسین فندقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
0
0
لطفا"نظر منتشر هم نشود. افراد آبرو دارند.
احمد - دال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
0
0
بسیار عذر خواهی می نمایم. عفونمائید و ببخشایید. بچه را یه طوری ( خر) می نمایند. ما کارکشته نیستیم. مثل

اینکه به فرد برای اینکه خرش نمایند می گویند آقای.........
اسفندیار قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
0
0
معافیت پزشکی مانع ازدواج است
اسفندیار قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
0
0
معافیت پزشکی مانع ازدواج است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان