تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

چه اموالی از شوهر را بابت مهریه، می‌توان توقیف کرد؟

به‌مجرد عقد نکاح، زن مالک مهریه شده و می‌تواند هر تصرفی را که بخواهد در آن مهریه انجام دهد. از جمله اینکه به‌محض وقوع عقد نکاح، زن می‌تواند تمام مهریه خود را از شوهر مطالبه کرده، ولو اینکه نزدیکی میان آن‌ها انجام نگرفته و زن هنوز به خانه شوهر نرفته باشد.

چه اموالی از شوهر را بابت مهریه، می‌توان توقیف کرد؟

رویداد۲۴ توقیف اموال بابت مهریه یکی از موضوعاتی است که زوجین پیرامون آن بسیار سوال می‌پرسند. مسئله‌ای که زن در مطالبه مهریه با آن روبه‌رو است آن است که مرد معمولاً بااطلاع از اینکه زوجه قصد مطالبه و وصول مهریه خود را دارد اقدام به انتقال آن اموال به اقوام و نزدیکان خود می‌کند و در نتیجه تلاش زن برای دریافت تمام مهریه‌اش با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. به این دلیل است که مسئله توقیف اموال مطرح می‌شود تا از انتقال اموال توسط زوج جلوگیری شود. 

توقیف اموال بابت مهریه

طبق قانون جدید مهریه، زوجه برای توقیف اموال بابت مهریه باید الزاماً ابتدا به اجرای ثبت مراجعه کرده و در صورت‌پیدانکردن مالی از شوهر به دادگاه خانواده مراجعه نماید. اکنون در این بخش به بررسی لیست اموال قابل‌توقیف بابت مهریه می‌پردازیم.

به‌طورکلی، تمامی اموال منقول و اموال غیرمنقول را می‌توان بابت مهریه توقیف کرد البته، اموال قابل‌توقیف بابت دریافت مهریه نباید در دسته اموال غیر قابل‌توقیف باشند وگرنه این امکان برای شوهر وجود داشته تا به توقیف آن‌ها اعتراض کند و از آن‌ها رفع توقیف نماید.

اموال قابل‌توقیف بابت مهریه

اموال غیرمنقول شامل زمین، آپارتمان و خانه

اتومبیل

حقوق پرسنلی کارمندان دولت (تا یک‌سوم در صورت نداشتن همسر و فرزند و تا یک‌چهارم در صورت داشتن همسر یا فرزند)

سهام

حساب سپرده

مطالبات شوهر از اشخاص ثالث

نکته‌ای که باید دررابطه‌با لیست توقیف اموال بابت مهریه به آن توجه نمود آن است که توقیف خانه و آپارتمان بابت مهریه در صورتی امکان‌پذیر است که آن خانه یا آپارتمان جزو اموال غیر قابل‌توقیف یا مستثنیات دین نباشد. هم‌چنین درصورتی‌که اتومبیل، تاکسی بوده و وسیله امرارمعاش شوهر باشد، قابل‌توقیف نخواهد بود.

اموال غیر قابل‌توقیف بابت مهریه

اموال غیر قابل توقیف بابت مهریه در حقوق کشور ما و قوانین مربوط، تحت عنوان مستثنیات دین مطرح شده و احکام مربوط به آن‌ها بیان گردیده است. آخرین قانونی که در مورد اموال غیر قابل‌توقیف به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال ۱۳۹۳است. باتوجه‌به ماده ۲۴ این قانون، لیست اموال غیر قابل‌توقیف بابت مهریه یا مستثنیات دین عبارت‌اند از:

منزل مسکونی اعم از خانه یا آپارتمان در حدی که درشان زوج باشد.

لوازم زندگی و اثاثیه موردنیاز زندگی زوج و افرادی که تحت تکفل وی هستند.

مواد غذایی موجود در منزل زوج که موردنیاز او و افراد تحت تکفل وی بوده برای مدتی که این مواد غذایی عرفاً ذخیره می‌شود.

کتاب‌ها و ابزار علمی و تحقیقاتی متعلق به شوهر

وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان درصورتی‌که برای امرارمعاش ضروری آن‌ها و افراد تحت تکفل آن اشخاص ضروری و موردنیاز باشد.

خط تلفن همراه

ودیعه‌ای که ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، درصورتی‌که شوهر مستأجر باشد، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌بها بدون آن ودیعه، با عسروحرج برای شوهر همراه بوده و آپارتمان یا خانه مورد اجاره، موردنیاز زوج بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
1
0
پس چرا مستثنیات دین زن ها رو هم در نظر نمیگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
1
خاک تو سر ازدواجی که زن بابت یک مهریه دنیوی یک انسان را گروگان بگیرد و او را بیچاره کند بمیرد آن ازدواج
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان