تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

ریشه آلودگی هوا از کجاست؟

یکی از عوامل مهم در کاهش آلودگی کلان شهرها کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی و نظارت بر افزایش کیفیت تجهیزات کنترل آلودگی در وسایل نقلیه سبک و سنگین عنوان شده است.

 ریشه آلودگی هوا از کجاست؟

رویداد۲۴ پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف طی گزارشی به بررسی عوامل موثر بر آلودگی هوا در کلانشهر‌های ایران پرداخته است.

هم اکنون در اکثر کلانشهر‌ها ظرفیت خودپالایندگی محیطی دیگر توانایی پایش خود را ندارد؛ از سویی سهم منابع متحرک در بسیاری از شهر‌های ایران نیز قابل توجه است. طبق گزارش کنترل کیفیت هوا در سال ۱۳۹۶ برای شهر تهران حدود ۸۰ درصد منابع انتشار آلاینده‌ها از "منابع متحرک" و ۲۰ درصد از "منابع ساکن" بوده است؛ این در حالی است که کیفیت سوخت تولیدی برای خودرو‌ها در این سال‌ها مطلوب (یورو ۴ و ۵) بوده، اما کاهش محسوسی در مصرف سوخت خودرو‌های تولیدی کشور هم نیز صورت نگرفته است و از آنجا که تولید انتشار با مصرف سوخت رابطه مستقیمی دارد، مسئولان باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ بنابراین به نظر می‌رسد تمرکز برنامه‌ها باید روی کاهش منابع انتشار به خصوص کاهش شدت مصرف انرژی و افزایش کیفیت احتراق معطوف شود؛ یعنی با توجه به محدودیت منابع بهتر است علاوه بر کاهش آلاینده‌های موجود، تمرکز بر افزایش کیفیت احتراق، کاهش مصرف سوخت در صنایع و خودرو‌های سبک و سنگین تولیدی و نظارت بر افزایش کیفیت تجهیزات کنترل آلودگی در آن‌ها باشد و وزارت صمت به عنوان متولی بخش تولید و سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

در این گزارش یکی از عوامل مهم در کاهش آلودگی کلان شهر‌ها کاهش مصرف سوخت خودرو‌های تولیدی و نظارت بر افزایش کیفیت تجهیزات کنترل آلودگی در وسایل نقلیه سبک و سنگین عنوان شده است.

بطور کلی راهکار‌های کاهش آلودگی هوا برای کاهش منابع متحرک که ۸۰ درصد منابع انتشار آلاینده‌های شهر‌های ایران را شامل می‌شود به دو دسته راهکار‌های مبتنی بر سیاستگذاری و راهکار‌های مبتنی بر فناوری (شامل ارتقا، بهسازی و نوسازی ناوگان و افزایش کیفیت سوخت) تقسیم می‌شود.


بیشتر بخوانید:  آیا قبل از انقلاب آلودگی هوا بود؟ +فیلم


پژوهشکده فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه این گزارش به چالش‌ها و آسیب‌های ساختاری در موضوع آلودگی هوا می‌پردازد و در نهایت لازمه موفقیت در حل معضل آلودگی هوا را قبل از اجرای برنامه‌ها و طرح‌های کنترل کاهش و حذف انواع آلاینده ها، وجود سلسله قوانین و مصوبات همراستا و منسجم و ساختار حکمرانی خوب در اقتصاد کلان کشور عنوان می‌کند. قوانین هماهنگ، بازدارنده و شفاف در کنار ساختار اداری مالی و سازمانی نقش مهمی در نحوه اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در افق کوتاه مدت و بلندمدت دارند.

در اسناد بالادستی تأکیدات متعددی مبنی بر اهمیت محیط زیست در برنامه‌ها و طرح‌ها وجود دارد. از طرفی قوانین و مصوبات متنوعی تاکنون به دستگاه‌های مختلف جهت مبارزه با آلودگی هوا ابلاغ شده است.

از اینرو می‌توان با اقدامات منظم و پایدار به شرطی که عزم جدی در دولت وجود داشته باشد ظرف مدت کوتاهی ابتدا سرعت افزایش آلاینده‌ها را کاهش و سپس کنترل کرد. تا زمانی که حفظ محیط زیست اولویت آخر برنامه دولت‌ها باشد، نمی‌توان انتظار داشت که مشکل آلودگی در کلان شهر‌ها حل شود.

منبع: میز نفت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
0
از بی کفایتی حکومت
نظرات شما
پیشخوان