تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ماجرای اخراج خبرنگار ایرنا چه بود؟

محمدحسین آجرلو تنها خبرنگاری نیست که به دلیل رویکرد سیاسی و موقعیت همسرش از خبرگزاری دولتی ایرنا اخراج شده است. شنیده‌ها حاکی است که «مریم قناد» دیگر خبرنگار این رسانه که در جریان اعتراضات اخیر بعد از مرگ مهسا امینی بازداشت شده بود، از ایرنا اخراج شده است.

خبرگزاری ایرنا

رویداد۲۴ روزنامه کیهان صبح روز چهارشنبه سوم اسفندماه گزارشی با عنوان «تحریریه روزنامه‌های زنجیریه‌ای یا شعبه رسانه‌های بیگانه؟» نوشت در آن به رویه مرسوم حسین شریعتمداری در پرونده‌سازی برای روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب و رسانه‌های آن‌ها پرداخته است. این یادداشت که درواقع به مناسبت «توجیه» توقیف روزنامه سازندگی در روز‌های گذشته نوشته شده، یک قدم از رویه همیشگی پیش گذاشته و رسما برای حرفه «خبرنگاری انتقادی» اعلام جرم کرده است. پیش از این شریعتمداری و چند رسانه نزدیک به نهاد‌های نظامی مسئول این قبیل پرونده‌سازی‌ها برای رسانه‌های منتقد دولت‌های اصولگرا بودند، اما به تازگی نام ارگان اطلاع‌رسانی دولت را هم باید این به این فهرست اضافه کرد.

روز سه شنبه محمدحسین آجرلو خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) با انتشار نامه اداری این خبرگزاری از قطع همکاری خود خبر داد. آجرلو، خبرنگاری که سابقه ۱۳ سال همکاری با خبرگزاری ایرنا را دارد، همسر نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق است که به اتهام انتشار خبر‌های مرتبط با مرگ مهسا امینی بیش از ۵ ماه در بازداشت به سر می‌برد.

محمدحسین آجورلو

ظاهرا پیش از اعلام این حکم، از یک ماه پیش آجرلو اجازه ورود به خبرگزاری ایرنا را نداشته و کارت ورود او به ساختمان خبرگزاری باطل شده بوده. در حکم کارگزینی ایرنا هم علت قطع همکاری «عدم نیاز سازمان به خدمات» ذکر شده که با توجه به رده این خبرنگار در خبرگزاری ایرنا و سابقه کاری او عجیب به نظر می‌رسد. خبرگزاری ایرنا به عنوان یک نهاد دولتی، رده‌بندی مشخصی برای کارکنانش دارد. رده نخست کارمندان رسمی، سپس رسمی آزمایشی هستند. بعد از این رده، کارکنان پیمانی قرار می‌گیرند و این کارکنان در واقع به پاس سابقه خدمتشان در خبرگزاری می‌توانند ظرف مدت کوتاهی به عنوان کارمند رسمی استخدام شوند.

محمدحسین آجرلو استخدام پیمانی بوده و در نتیجه انتظار می‌رفت نه تنها به طور اتوماتیک قراداد سال آینده او تمدید شود بلکه این قراداد به قراداد رسمی آزمایشی ارتقا پیدا کند. علی نادری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا پاسخ خبرنگار رویداد۲۴ درباره علت این اتفاق را نداد و به محض شنیدن سوال در مورد دلایل اخراج محمدحسین اجرلو، تلفن را قطع کرد.

ظاهرا آجرلو تنها خبرنگاری نیست که از یک خبرگزاری دولتی ایرنا به دلیل رویکرد سیاسی و موقعیت همسرش اخراج شده است. شنیده‌ها حاکی است که «مریم قناد» دیگر خبرنگار این رسانه که در جریان اعتراضات اخیر بعد از مرگ مهسا امینی بازداشت شده بود، از ایرنا اخراج شده است.

علی نادری ایرنا

خبرگزاری ایرنا از زمان در دوره جدید از لحاظ حرفه‌ای افت محسوسی پیدا کرده است. آمارسازی‌های این رسانه درباره دستاورد‌های اقتصادی دولت سیزدهم یکی از اقدامات غیر حرفه‌ای این رسانه بوده است به گونه‌ای که حتی در برخی موارد مجبور شد به اشتباهش اعتراف کند. برای مثال در یک مورد نمودار آماری وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در دولت‌های مختلف در این رسانه منتشر شده بود که رشد نجومی سرمایه گذاری خارجی در دولت ابراهیم رئیسی را نشان می‌داد! آش به حدی شور بود که نادری مجبور شد شخصا نمودار را تکذیب کند و نمودار صحیح را منتشر کند. اما جالب‌تر اینجاست که خبرگزاری ایرنا در نمودار جدید، سال‌های ریاست جمهوری ابراهیم را رئیسی حذف کرده بود، چون احتمالا نمی‌خواست شیب نزولی در دولت را نمایش دهد.

نادری سردبیر پیشین سایت رجانیوز و از اعضای سابق شورای مرکزی جبهه پایداری است. او سال ۹۷ رجانیوز را به مقصد سردبیری برنامه «جهان آرا» در شبکه افق ترک کرد. جبهه پایداری جریان اصلی پشت پرده طرح موسوم به «طرح صیانت از فضای مجازی» در مجلس است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
8
ادمهای حقیر وپست تحمل مخالف ومنتقد را ندارند از هر ابزاری برای عقده گشایی استفاده می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
5
در کشورهای دیکتاتوری خبرنگاران با هم ازدواج نکنند خبرنگاری شغل مطمئنی نیست.
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
5
چه بگویم نگفته هم پیداست.
غم این دل مگر یکی و دوتاست.....
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان