تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

کارشناس مسائل بین‌الملل: راهی جز مذاکره نیست؛ هزاربار مذاکره کردن بهتر از یک لحظه جنگیدن است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: از نظر من هزاربار مذاکره کردن بهتر از یک لحظه جنگیدن است. راه حل دیگری جز مذاکره نیست. شما باید از موضع قدرت مذاکره کنید و از طرفی هم باید اقتصاد را سامان دهید.

مذاکره ایران و امریکا

رویداد۲۴ حسن بهشتی‌پور تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل  در پاسخ به این سوال که با توجه گزارش ادعایی علیه برنامه هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی‌ها برای سفر آقای گروسی به تهران چه وضعیتی پیدا خواهد کرد، گفت: این گزارش آژانس نیست. بلومبرگ به نقل از دو منبع ادعایی مطرح کرده و باید منتظر ماند تا چند روز دیگر که اجلاس شورای حکام که قرار است ۱۵ اسفند برگزار شود، آقای گروسی که طبق روال گذشته هر سه ماه یکبار گزارش برنامه هسته‌ای ایران را ارائه می‌دهد باید دید روایت او چیست زیرا به نظر می‌رسد که یک نوع بهره‌برداری تبلیغاتی از ماجرا اتفاق افتاده است. 

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی بهشتی پور را در ادامه می خوانید:

آقای کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفتند آزمایشی که انجام شده، آن شیر مربوط به سانتریفیوژ بوده که غنای ۸۴ درصد آن را دیدند و ثبت کردند. اما برای آژانس همیشه محصول مهم بوده است.

یعنی در فرآیند غنی‌سازی، قسمت آخر که به عنوان سوخت تعیین می‌شود آن را آزمایش می‌کنند که تا به حال ایران بیشتر از ۶۰ درصد غنی سازی انجام نداده است. آن ۸۴ درصد مورد اشاره به نوع نمونه‌گیری از شیر سانتریفیوژ مربوط می‌شود که این مورد پیش آمده است.

بنابراین انتظار دارم جلوی این اتفاق را بگیرند زیرا این موضوع را سوژه‌ای کردند تا نهادهای مختلف اروپایی و آمریکایی علیه ایران دست به تبلیغات منفی بزنند.

این اتفاق برای اولین بار نیافتاده است، قبلا اتفاق می‌افتاد و ایران هم برای آژانس توضیح داده و مشکل را حل می‌کردند.

ملاک و قضاوت اصلی برای آژانس، آن محصولی است که به عنوان سوخت هسته‌ای از سانتریفیوژها حاصل می‌شود. وقتی آن غنای ۶۰ درصد را دارد دیگر بحثی نخواهد داشت که بخواهد ۸۴ درصد باشد. ضمن آنکه ایران اصلا مصرفی ندارد تا بخواهد ۸۴ درصد غنی‌سازی کند. 

بنابراین این موضوعات سوژه خیلی خوبی برای سوءاستفاده منابع خبری علیه ایران است تا مرتب این موضوعات را مطرح کنند. به هرحال ما باید منتظر گزارش آقای گروسی باشیم تا ببینیم این موضوع را در گزارش خود نقل می‌کند یا خیر.

نکته دیگری که وجود دارد این که سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده که سفر آقای گروسی در حال بررسی است اینکه چه موضوعی را بررسی می‌کنند برای من مشخص نیست اما معتقدم که ما می‌توانیم مشکلاتمان را با آژانس خیلی بهتر حل کنیم. 

ما باید با آقای گروسی مسائل خودمان را در چارچوب همکاری دو جانبه با آژانس حل کنیم. باید به دنبال راه حل جدیدی برای پاسخ به سه سوال در چارچوب مسائل پادمانی باشیم.


بیشتربخوانید: پلن بی غرب برای تهران چه خواهد بود؟


بهترین راه همکاری با آژانس است و اینکه باید به دنبال مدلی همانند راه حلی که آقایان لاریجانی و البرادعی پبدا کردند باشیم تا بتوانیم پاسخ این سوالات را بدهیم که در آن صورت گره بزرگی از روند مذاکرات باز خواهد شد. 

ما یک سیاست اعلامی داریم که در رسانه‌ها و تبلیغات دنبال می‌شود و یکسری سیاست اعمالی داریم که پشت میز مذاکره نشسته، مذاکره کرده و به توافق می‌رسند. همیشه هم این دو سیاست منطبق نیستند. بنابراین الزاما آن موضوعی که تبلیغ و ترویج می‌شود، سیاست غرب نیست. 

امروز غربی‌ها بعد از آنکه متوجه شدند ناآرامی‌ها و اعتراضات به نتیجه نرسید منتظر هستند آیا در رفتار ایران تغییری رخ خواهد داد یا منتظر تاثیر تحریم بر آثار اقتصادی ایران هستند که محاسباتشان غلط است.

بنابراین به نظر می‌رسد تاخیر در مذاکرات به ضرر هر دو طرف است و بهترین کار این است که هرچه سریع‌تر مذاکرات از سر گرفته شود تا به نتیجه برسند. طبیعی است همیشه مبنای آغاز مذاکرات، همان توافق قبلی است و توافق قبلی مبنای خوبی برای رفع اختلافات و مشکلات است. 

توافق برجام رسمی بود و اجرا شد. اما این آقای ترامپ بود که با بحث‌های مطرح شده از سوی اسرائیلی‌ها که اسناد مربوط به تورقوز آباد را منتشر کردند، رئیس جمهور آمریکا را وادار کردند تا از برجام خارج شود وگرنه توافق برجام خیلی محکم اجرا شد و برخی از تعهداتی که طرف مقابل باید انجام می‌داد را انجام نداد. 

از نظر من هزاربار مذاکره کردن بهتر از یک لحظه جنگیدن است. راه حل دیگری جز مذاکره نیست. شما باید از موضع قدرت مذاکره کنید و از طرفی هم باید اقتصاد را سامان دهید.

زمانی که قیمت ارز به ۵۰ هزار تومان می‌رسد و شاخص تورم هم بالا می‌رود مشخص است در روند مذاکرات تاثیر منفی می‌گذارد.

حالا ما بگوییم مذاکرات را به سفره مردم گره نمی‌زنیم. چه گره بزنیم چه نزنیم این موارد با هم مرتبط است و کسی گره نمی‌زند.

بنابراین اولا راه حلی جز مذاکره وجود ندارد و اگر روزی این مساله بخواهد حل شود باید مذاکره حل و فصل شود. ثانیا در مذاکره باید با قدرت و قوت وارد شد و یکی از مولفه‌های اساسی آن مسئله اقتصاد و بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

این کارها باید در دستور کار قرار بگیرد با توجه به اینکه انجام اصلاحات اقتصادی خیلی کند و بد پیش می‌رود و معلوم نیست چه زمانی به نتیجه برسد و بعد از گذشت یک سال به جای آنکه وضعیت بهتر شود، بدتر شده است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
1
2
برنامه دموکرات های امریکا اینه که "بیشتر طول بدهد تا وضعیت تهدید ناشی از برنامه هسته ایی ایران برای اسرائیل بدتر شود".
۵ درصد
۲۰ درصد
۶۰ درصد
۸۵ درصد
و نهایتا نهایتا کار را بجایی بکشاند که برجام را دوباره به اسرائیل بقبولاند.
ناشناس
|
Turkey
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
1
0
با سلام و خسته نباشيد جناب بهشتي پور محاسباتشان غلط هست؟؟؟ چگونه غلط هست 600000% ارزش ريال در ٤٠ سال محاسبات غلط هستش با احترام، غلط نظر كارشناسان و مشاورين ارشد هستش كه تهديد به مرگ غربيها در زمستان اگر امضا نكنند فرياد زدند يكنفر در غرب حتي سرما خوردگي پيدا نكرد انطرف قضيه جالب هستش قيمت نفت از ١٢٥ دلار به حدود ٨٠ دلار و گاز طبيعي از ١٢ دلار به كمتر از ٢/٥ دلار محاسبات كي غلط هستش؟ با تشكر خداوند نگهدارتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
2
آقای کارشناس. اول تعامل با داخل بعد با خارج. تا خارجیها بفهمند که حکومت پشتوانه قوی داخلی دارد. در غیر این صورت محال است موفقيت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
2
0
ارازل اوباش به محارم شما تجاوز می کنند مذاکره. بعد دوباره تکرار مذاکره فکر می کنید این نوع مذاکره توجیح داره. شما برجام ظریف را گره زدید به ایران دزدان بین المللی ایران را بردن بالا زدن زمین که دلار ۶۰۰٪ و تورم ۶۰٪ شد در صورتی که بدون برجام ظریف ایران چنیین مشکلی نداشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
1
چرا واقعیت را تحریف میکنی بعد از توافق برجام این این اصولگرایان، پایداریها بودند که بر طبل مخالفت با برجام کوبیدند شما ها فکر می کنید اینها از حافظه مردم پاک شده یک مشت باصطلاح نماینده در مجلس داد و هوار َر سر دادند که ما برجام را آتش می زنیم حالا آویزان پادشاه عمان شدند که واسطه شو ما دوباره در مورد برجام مذاکره کنیم خاک تو سرشون یک مشت متوهم بر سرنوشت مردم حاکم شدند و زندگی مردم را نابود کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
2
1
نه "مذاکره"میکنیم،نه"جنگ"میشود؟؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
1
ببینیم آقا حسین چه نظری دارن در مورد احیا برجا میگه برگردیم به میز مذاکره را تنگه را ببندیم
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
2
حرف حسابی برای آدم های حسابی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
1
امروز غربی ها...منتظر اثار تحریم براقتصاد ایران هستند که محاسبتشان غلط است. آره زمانی شما بخودتون میاید که نظام نابود شده و مردم درگیر جنگ داخلی هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
1
0
آمریکا جنایتکار از سال ۲۰۱۵ تاکنون تسلیحات عربستان سعودی را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
آمریکا جنایتکار از سال ۲۰۱۵ تاکنون تسلیحات امارات را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
آمریکا جنایتکار از سال ۲۰۲۱ تاکنون تسلیحات اوکراین را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
1
0
جنگ شود بهتر تا مذاکره
بی حاصل
۲۵سال مردم سرکار گذاشتن
اگر هم توافقی صورت
بگیره برای کشورهای دوست
هست نه مردم ایران
فقر جامعه فرا گرفته
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان