تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

واکنش‌ها به مسمومیت ۸۱ دانش‌آموز در بروجرد/ فقط دخترها مسموم می‌شوند!

مسمومیت دانش‌آموزان دختر بروجردی در ۲ حادثه متوالی نگرانی‌هایی را بابت تکرار شرایط مدارس قم که ۳ ماه است درگیر همین وضعیت هستند، به وجود آورده است.

واکنش‌ها به مسمومیت ۸۱ دانش‌آموز در بروجرد/ فقط دخترها مسموم می‌شوند!

رویداد۲۴ مسمومیت‌های سریالی در مدارس قم هنوز تعیین‌ تکلیف و دلیل آن اعلام نشده که مسمومیت دانش‌آموزان بروجردی هم به آن اضافه شد. مسئولان استان لرستان از بروز مسمومیت دانش‌آموزان یک مدرسه در شهرستان بروجرد طی ۲ روز متوالی (سه‌شنبه و چهارشبه هفته جاری) خبر می‌دهند.

نخستین مسمومیت عصر سه‌شنبه در دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد رخ داد و ۲۰دانش‌آموز را راهی اورژانس بیمارستان آیت‌الله بروجردی این شهرستان کرد. دومین حادثه هم صبح چهارشنبه در همان دبیرستان به اورژانس گزارش شد، اما این بار جمعیت دانش‌آموزان مسموم شده حدود ۳ برابر بود؛ ۶۲نفر.

البته حال این دانش‌آموزان خوب است و تعداد زیادی از آنها هم از بیمارستان ترخیص شده‌اند، اما نگرانی خانواده‌ها همچنان برقرار است؛ اینکه شاید حوادث مدارس قم برای دختران آنها هم تکرار شود؛ چراکه دانش‌آموزان قمی هم مسمومیت‌های شدیدی ندارند و پس از درمان کوتاه‌مدت از بیمارستان ترخیص می‌شوند، اما هنوز سریال مسمومیت‌هایشان مُهر پایان نخورده و تاکنون ۲۴۲دانش‌آموز را راهی اورژانس‌های این استان کرده است.

تعطیلی مدرسه احمدیه تا تعیین وضعیت

کارشناسان آتش‌نشانی در نخستین گزارش‌هایشان عنوان کرده‌اند، نشت گاز از سالن مجاور دبیرستان منجر به مسمومیت دانش‌آموزان شده، اما با توجه به مسمومیت‌هایی که اکنون ۳‌ماه است در مدارس قم ادامه دارد و یک مورد مسمومیت در دبیرستان دخترانه تهران، نگاه به این حادثه دیگر صرفاً یک گازگرفتگی ساده و مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن نیست و زنگ خطر تکرار مسمومیت‌های مدارس قم در بروجرد به صدا درآمد تا مسئولان به سرعت پای کار بیایند.

جلسه شورای تأمین و مدیریت بحران این شهرستان عصر دیروز با حضور مسئولان تشکیل شد. رسانه‌های محلی بروجرد هم اعلام کردند که در جلسه اضطراری شورای تأمین بروجرد اعلام شده؛ شیفت عصر برخی از مدارس این شهرستان پس از اتفاق صبح دیروز تعطیل شود و برای دایر یا تعطیل بودن مدارس در هفته آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

البته پیگیری‌های همشهری حاکی از آن است که با وجود انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی تعدادی از مدارس، تنها همین دبیرستان دخترانه احمدیه برای بررسی‌های بیشتر تعطیل شده است. البته سازمان بازرسی استان لرستان هم به موضوع مسمومیت دختران دانش‌آموز بروجردی ورود کرده و براساس اعلام مدیرکل این سازمان، علت مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دبیرستان احمدیه بروجرد هنوز به‌خوبی روشن نیست؛ به‌همین دلیل این موضوع به‌صورت ویژه در دستورکار سازمان قرار گرفته است.

بخاری باشگاه ورزشی تا حالا کجا بوده؟

یکی از معلمان بروجردی که نمی‌خواهد نامش در این گزارش منتشر شود، خبر تعطیلی مدارس این شهرستان را تکذیب می‌کند و به همشهری می‌گوید: «شیفت عصر در سایر مدارس برقرار بود و تاکنون مشکلی برای دانش‌آموزان مدارس دیگر وجود نداشته و خبری هم در این‌باره نشنیده‌ام. در دبیرستان احمدیه هم اینطور می‌گویند که وسیله گرمایشی در سالن ورزشی مجاور این مدرسه بخاری بوده و دودکش آن به سمت مدرسه قرار داشته است. البته هنوز صحت و سقم این مسئله مشخص نیست، اما خانواده‌ها را به‌شدت نگران و پیگیر شرایط کرده است.»

او ادامه می‌دهد: «۳‌ماه است که در قم تعدادی از دانش‌آموزان دچار مسمومیت شده‌اند و کسی هم دلیل آن را نمی‌داند. بعضی می‌گویند این مسئله فقط درباره دانش‌آموزان دختر در حال تکرار بوده و به‌شدت موجب نگرانی شده است. البته شنیده‌ام که مشکل دانش‌آموزان دبیرستان احمدیه به‌صورت سرپایی حل شده و آنها مرخص شده‌اند، اما سؤال اینجاست که در این چندماه مگر بخاری این سالن روشن نبوده که حالا در این ۲روز که هوا نسبت به روزهای دیگر گرم‌تر شده، گاز مونوکسید باعث مسمومیت دانش‌آموزان شده باشد؟»


بیشتربخوانید: سناریوهای مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان مدارس قم؛ از منوکسید کربن تا سلاح شیمیایی!


یک تیم ۲۵نفره برای بررسی وضعیت

محمد غفاری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بروجرد در زمان بروز مسمومیت دانش‌آموزان بروجردی جزو نخستین نفراتی بود که به همراه تیمش در دبیرستان احمدیه این شهرستان حضور داشت.

او به همشهری می‌گوید: «مسمومیت دانش‌آموزان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گزارش شد، اما از صبح دیروز که برای دومین‌بار دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند، همراه با تیم ۲۵نفره در حال بررسی وضعیت مدرسه و پیگیری دلایل بروز این مسمومیت‌ها هستیم.»

غفاری با بیان اینکه این مدرسه احمدیه در شیفت عصر تعطیل شده است، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر این دبیرستان از نظر ایمنی و حفاظتی کاور شده و به محض مشخص شدن نتایج، اطلاع‌رسانی خواهد شد. محتمل‌ترین و تنها گزینه‌ای که اکنون مورد توجه ماست. همان نشت گاز از سالن ورزشی مجاور دبیرستان است، اما بررسی‌های بیشتر هم در حال انجام است تا به‌صورت دقیق اعلام نتیجه کنیم.»

بوی گاز و سوختن ناقص در فضای مدرسه

«علائمی که بچه‌ها در ابتدا به تکنیسین‌های اعزامی اورژانس گزارش کرده‌اند، سرگیجه، بی‌حالی و ضعف و در تعدادی هم حالت تهوع بوده است.»

مسلم مرادی، فرماندار بروجرد با بیان این مطلب، درباره بررسی وضعیت دلایل مسمومیت دانش‌آموزان یکی از مدارس این شهرستان به همشهری می‌گوید: «در همان زمان‌های اولیه بروز مسمومیت‌ها اقدامات اولیه انجام شد و دانش‌آموزان به مراکز درمانی اعزام شدند. تعداد زیادی از این دانش‌آموزان اکنون ترخیص شده‌اند، به جز ۱۱ نفر که مراحل درمانی خود را سپری می‌کنند و به‌زودی ترخیص می‌شوند.»‌

او در پاسخ به این سؤال که آیا این دانش‌آموزان هم وضعیت مشابه دانش‌آموزان قمی را داشته یا شرایطی مثل فلجی برای آنها هم رخ داده است، می‌گوید: «من اطلاع دقیقی از شرایط دانش‌آموزان در قم ندارم، اما فقط تعداد کمی از این بچه‌ها حالت تهوع داشتند و حال هیچ‌یک از این دانش‌آموزان هم وخیم و حاد گزارش نشده است.»

مرادی هم به استقرار تیم‌های فنی در این مدرسه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «بررسی‌های اولیه به‌صورت دقیق در حال انجام است و تقریباً تمام دستگاه‌های فنی اعلام کرده‌اند که نقص فنی در سیستم‌های گرمایشی و سوخت‌رسانی در این مدرسه وجود داشته است. خود ما هم در بازدید میدانی از این مدرسه بوی گاز و یک جور سوختن ناقص را استشمام کردیم. البته بررسی‌ها برای دستیابی به  نتیجه کامل و قطعی مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه احمدیه ادامه دارد و مردم به شایعات توجه نکنند.»

او در پاسخ به این سؤال که خانواده‌ها اکنون نگران تکرار حوادث قم در مدارس بروجرد هستند و آیا احتمال تعطیلی مدارس وجود دارد هم عنوان می‌کند: «ما نظر کارشناسان را می‌گیریم و با رفع نقص، مدرسه احمدیه به روال عادی خود برمی‌گردد. مدارس دیگر مشکلی ندارند و دلیلی بر تعطیلی آنها نیست.»

تمرکز بیشتر روی مسمومیت‌ها در قم

وزارت بهداشتی‌ها هنوز به ماجرای مسمومیت‌ها در مدرسه بروجرد ورود نکرده‌اند و پدرام پاک‌آیین سخنگوی این وزارتخانه درباره اینکه آیا علت مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در بروجرد مورد بررسی قرار خواهد گرفت، به تسنیم گفته: «در حال حاضر تمرکز روی مسمومیت دانش‌آموزان بیشتر است و اگر در استان‌های دیگر نیز مواردی از مسمومیت یافت شود، سازوکارهای بررسی علت مسمومیت اتخاذ می‌شود.»

او درباره آخرین خبرها از بررسی علت مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم هم توضیح داده که تاکنون نتایج نشان می‌دهد که مسمومیت از نوع غیرحاد بوده و عوارض پایدار ندارد. پس از مشخص شدن نتایج بررسی، به‌زودی جزئیات آن اعلام می‌شود و امیدواریم در روزهای آینده به جمع‌بندی نتایج آزمایش‌ها درخصوص علت مسمومیت دانش‌آموزان برسیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
6
اگر اقتدار قانون بجای خود بود باید دادستان قم رو محاکمه می کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
3
1
اون زمان که درهای کشور رو روی افغانها و طالبان باز کردید و بچه های اونا رو تو مدارس دولتی راه دادین عقل تو کله تون نبود دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
3
موضوعي كه مطرح ميشود اين است كه اين گاز از چه طريق وارد مدارس شده و فقط شاگردان را درگير ميكند؟ چرا تا الان يكي از مسئولين مدارس مسموم نشده؟
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
0
من نمیدونم مقصر کیه!
و اصلا چه اهمیتی داره کسی بدونه!
فقط خواهشا ملتمسانه درخواست میکنم دختران بی گناه سرزمینم را قاطی مسائل سیاسی خودتون نکنه
همین و تمام
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
0
من نمیدونم مقصر کیه!
و اصلا چه اهمیتی داره کسی بدونه!
فقط خواهشا ملتمسانه درخواست میکنم دختران بی گناه سرزمینم را قاطی مسائل سیاسی خودتون نکنه
همین و تمام
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان