تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱

آیا نوشتن اجاره‌نامه دستی اعتبار دارد؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ اطلاع از این موضوع که نحوه تنظیم متن اجاره‌نامه دستی به‌صورت ساده چگونه است و میزان اعتبار آن تا چه اندازه است، برای طرفین قرارداد اجاره ضرورت دارد.

آیا نوشتن اجاره‌نامه دستی اعتبار دارد؟

رویداد۲۴ اعتبار نوشتن اجاره نامه دستی یک موضوع بسیار مهم است. عقد اجاره به این معنا است که یکی از طرفین، مال خود را که می‌تواند شامل مواردی همچون خانه، زمین، مغازه و غیره باشد، برای مدت‌زمان مشخصی به دیگری داده تا از منافع آن استفاده نماید و در مواعد مشخص، اقدام به پرداخت بهای آن نماید. همچون سایر عقود و قراردادها، تنظیم اجاره‌نامه توسط طرفین، موضوع بسیار مهمی است که با رعایت ضوابط قانونی در آن، می‌توان از اختلافات بعدی جلوگیری نمود.

اعتبار نوشتن اجاره نامه دستی

اجاره‌نامه دستی، همان‌طور که از نام آن مشخص است، ناظر بر تنظیم متن اجاره‌نامه میان طرفین بر روی یک برگه عادی و ساده است. اما سؤالی که دراین‌خصوص ممکن است مطرح شود، این است که اعتبار نوشتن اجاره نامه دستی چقدر است و به لحاظ حقوقی، تا چه اندازه می‌توان به آن استناد نمود؟

در پاسخ به این سؤال، باید گفت که متن قرارداد اجاره، چه به‌صورت دستی توسط خود طرفین نوشته شده و چه با مراجعه به بنگاه‌های املاک و یا دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد، از لحاظ حقوقی و قانونی، اعتبار کامل داشته و لازم‌الاجرا تلقی می‌شود و طرفین، می‌بایست به مفاد آن پایبند بمانند؛ حتی اجاره شفاهی نیز از لحاظ حقوقی معتبر است.

بااین‌حال ازآن‌جهت که ممکن است میان طرفین در خصوص اجاره‌نامه منعقده، مشکلاتی رخ‌داده و مثلاً یکی از طرفین قصد فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان مهلت آن را داشته باشد، تنظیم قرارداد اجاره دستی ساده، ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی شود و به همین دلیل، تنظیم اجاره‌نامه به صورتی که قابل‌استناد در دادگاه باشد، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.بنابراین توصیه می‌شود که اگر طرفین، قصد مراجعه به بنگاه‌های املاک برای تنظیم قراردادهای اجاره هولوگرام‌دار را ندارند، حتماً تنظیم متن اجاره‌نامه دستی، با لحاظ قانون روابط موجر و مستأجر صورت گیرد تا از مشکلات احتمالی بعدی در خصوص اعتبار این قرارداد جلوگیری شود.

بر اساس قانون روابط موجر و مستأجر، تنظیم اجاره‌نامه‌های دستی لزوماً می‌بایست با قید مدت‌زمان اجاره، در دو نسخه تنظیم شده و به امضای موجر و مستأجر برسد. علاوه بر این، حتماً باید توسط دو نفر شاهد، امضا شود. دراین‌صورت، اجاره‌نامه مشمول قانون روابط موجر و مستأجر ۱۳۷۶ بوده و می‌توان به استناد چنین اجاره‌نامه‌ای، دستور تخلیه ملک را به‌صورت فوری دریافت کرد.

در غیر این صورت، اجاره‌نامه دستی که شرایط فوق را نداشته باشد، مشمول قانون ۱۳۷۶ نبوده و اگر اختلافی میان طرفین در خصوص این قرارداد ایجاد شود، طبق قانون مدنی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و از مزایای مذکور در قانون ۱۳۷۶ برخوردار نخواهد بود. بنابراین اعتبار نوشتن اجاره نامه دستی تابع شرایط خاصی است.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان