تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
فارن پالسی:

تیم ترامپ تفکرات 11 سپتامبری را به کاخ سفید بازمی‌گرداند

از بازگرداندن شکنجه تا نظارت گسترده، انتخاب‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای مشاور امنیت ملی، رئیس سازمان سیا و ستادکل یک رویکرد بدون محدودیتی را در قبال افراط‌گرایی اسلامی در داخل و خارج ترجیح می‌دهند.
رویداد۲۴- از بازگرداندن شکنجه تا نظارت گسترده، انتخاب‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای مشاور امنیت ملی، رئیس سازمان سیا و ستادکل یک رویکرد بدون محدودیتی را در قبال افراط‌گرایی اسلامی در داخل و خارج ترجیح می‌دهند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فارن پالسی، انتخاب‌های دونالد ترامپ برای تیم امنیت ملی‌اش احتمالاً سیاست‌های 11 سپتامبری را به کاخ سفید بازمی‌گرداند و از یک جنگ تمام‌عیار علیه تروریست‌ها حمایت می‌کند که به متحدان آمریکا هشدار می‌دهد، خط تقابل با ایران را بالا می‌برد و احتمالاً آزادی‌های مدنی در داخل را به مخاطره می‌اندازد.

انتصاب‌هایی که روز جمعه اعلام شد –ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا مایکل فلین به‌عنوان مشاور امنیت ملی، سناتور جف سشنز به‌عنوان دادستان کل و مایک پومپئو به‌عنوان رئیس سازمان سیا- بیانگر چرخش و تغییر تفکراتی است که پس از حملات 11 سپتامبر غالب بود. دولت بوش جنگ بدون محدودیت علیه تروریسم را اعلام کرد گسترش قدرت رئیس‌جمهور را توجیه کند که این امر شامل استفاده از شکنجه و اقدم نظامی یک‌جانبه می‌شد. تیم جدید ترامپ تقریباً بازتاب همان تیم سابق است: پومپئو از استفاده از غرق مصنوعی (شکنجه القای حس خفگی با آب) دفاع می‌کند، سشنز این‌طور استدلال می‌کند که مأموران فدرال نباید در استفاده از دیگر تکنیک‌های بازجویی پیشرفته محدودیتی داشته باشند، و فلین قوانین نظامی که از مرگ غیرنظامیان اجتناب می‌کند را مورد انتقاد قرار داده و آن‌ها را محدودیت‌هایی دانسته که نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق را فلج می‌کنند.

فلین در توصیف جنگ جهانی علیه شبکه‌های تروریستی دولت اوباما را شماتت می‌کند که نتوانست ارتباط خوبی با استبدادهای دوست مانند رژیم حسنی مبارک –که در سال 2011 سرنگون شد- در مصر ارتباط خوبی برقرار کند. وی همچنین عبدالفتاح السیسی، قدرت جدید مصر که با کنار گذاشتن رئیس‌جمهور منتخب مصر روی کارآمد را تحسین می‌کند.

او روسیه را شریک مبارزه علیه تروریسم خوانده و این مسئله را مبارزه مرگ و زندگی خوانده و این امر یادآور هشدار معروف دولت بوش پس از 11 سپتامبر است: «شما در مبارزه با تروریسم، یا با ما هستید، یا علیه ما.»

برخی دموکرات‌های کنگره نگرانی شدید خود از انتصاب‌های روز جمعه را ابراز داشته‌اند و می‌گویند فلین آمادگی خود برای چشم‌پوشی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را نشان داده بود.

فلین و دیگر نامزدهای حوزه امنیت ملی ترامپ همان‌قدر که نسبت به روسیه رویکردی دوستانه دارند، نسبت به ایران سخت‌گیرانه صحبت می‌کنند.

فلین در بخشی از کتاب خود «صحنه جنگ» با اشاره به ایران نوشته: «ما باید قاطعانه در مورد حامیان دولتی و غیردولتی این ایدئولوژی اسلامی مقابله کنیم و آن‌ها را متقاعد کنیم که  به حمایت از دشمنان ما پایان دهند.» مایکل لدین، نویسنده همراه او که یک مفسر محافظه‌کار است مدت‌ها است که از تغییر رژیم در تهران دفاع می‌کند و تقریباً منشأ تمام تهدیدات تروریستی را از ایران می‌داند.

فلین توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 نهایی شد را یک «اندیشه واهی» دانسته و این دیدگاه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه را دارد که آمریکا باید موضع قاطعانه‌تری نسبت به تهران بگیرد، نه اینکه به دنبال آشتی دیپلماتیک باشد.

لفاظی های تیم ترامپ در مورد ایران، در کنار اظهارنظرهای جمهوری‌خواهان در کنگره، متحدان اروپایی که در توافق هسته‌ای همکاری داشتند را نگران کرده است. دیپلمات‌های اروپایی به فارن پالسی گفتند که نگران‌اند که رویکرد تهاجمی علیه ایران می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و تهران را به سمت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای سوق دهد.

جیمز جفری، دستیار مشاور امنیت ملی دولت بوش و پس‌ازآن سفیر آمریکا در عراق و ترکیه در دولت اوباما گفت که پومپئو و سشنز دارای «جهان‌بینی کلاسیک جمهوری‌خواهان دولت بوش» هستند که در پی حملات 11 سپتامبر شکل گرفت. اما به عقیده جفری، دیدگاه‌های فلین ورای آن‌ها است که هیچ تهدیدی را جز به‌اصطلاح «تروریست اسلامی» برای ایالات‌متحده نمی‌بیند. او معتقد است چنین دیدگاهی کاملاً اشتباه است چراکه هرگونه بحث منطقی در مورد تهدیدهای جدی که متوجه نظم جهانی هستند، ازجمله روسیه، چین و تا حدودی ایران را تحلیل می‌برد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
United States of America
|
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
هنوزبرای اظهارنظردرباره عملکردترامپ همه چیزدرحدپیش بینی است به هرحال کشورما به همراه روسیه در زمینه مبارزه باتروریسم پیشتازهستند ونباید از این اتفاق ناخرسند باشند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان