تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

ترفندهای خانه تکانی اصولی

چیزی به سال نو و نوروز نمانده است و بسیاری با تمام مشکلاتی که وجود دارد تلاش می‌کنند با هر سختی خود را برای آغاز سال آماده کنند. یکی از کارهایی که رسم است در این دوران انجام دهیم خانه‌تکانی است.

خانه‌تکانی اصولی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: چیزی به سال نو و نوروز نمانده است و بسیاری با تمام مشکلاتی که وجود دارد تلاش می‌کنند با هر سختی خود را برای آغاز سال آماده کنند. یکی از کار‌هایی که رسم است در این دوران انجام دهیم خانه‌تکانی است. خانه‌تکانی از آیین‌ها و آداب و رسوم نوروز است که افراد در آستانه سال نو به استقبال آن می‌روند و خود و خانه‌هایشان را تمیز می‌کنند و برای ورود به سال نو آماده می‌شوند.

خانه‌تکانی کار آسانی نیست و اگر راه‌هایی را انجام دهیم می‌توانیم آن را برای خود آسان‌تر کنیم. به گزارش رویداد۲۴ کار خانه اصلا آسان نیست و افراد زیادی چه زن و چه مرد از آن فراری‌اند و نمی‌خواهند آن را انجام دهند و از دید آن‌ها این کار سخت‌ترین کار دنیاست. اما می‌دانیم که خانه به‌هرروی و با هر راه و شیوه‌ای باید تمیز شود تا هم خودمان راحت‌تر باشیم و هم بهداشت را رعایت کرده باشیم.

شاید کارکردن و تمیزکردن خانه دشوار باشد، اما برای پیش‌برد زندگی و برای این‌که در خانه آسایش و آرامش داشته باشیم اهمیت زیادی دارد و باید انجام شود و البته همه از داشتن و بودن در خانه‌ای تمیز و مرتب لذت می‌برند.

بسیاری از ما تنها می‌خواهیم تمیزی خانه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین نتایج انجام دهیم. این خواست همه است، اما این کار نیاز به نظم و ترتیب دارد که با آن می‌توانید به خواسته خود برسید. در این مطلب به چند اشتباه اشاره می‌کنیم که ممکن است در هنگام تمیزکردن خانه آن را انجام دهید. می‌توانید با رعایت این نکات تغییراتی در روال تمیز کردن خود به‌وجود آورید و این روند را سرعت بخشید. در ادامه و با اشتباهات در تمیزکردن خانه با ما همراه باشید.

تمیزکردن خانه

به تعویق انداختن تمیزکاری‌های خانه

تمیزکردن هر چیزی درست پس از آن‌که می‌ریزد و جایی را کثیف و لک می‌کند آسان‌ترین کاریست که می‌توانید انجام دهید. آیا شما جزو کسانی هستید که به محض ریختن چیزی روی زمین آن را پاک می‌کنید یا آن را به زمان دیگری موکول می‌کنید؟

توجه داشته باشید که اگر هر چیزی که روی زمین و یا هر سطح دیگری از خانه می‌ریزد بلافاصله پاک شود بسیار آسان‌تر تمیز می‌شود تا این‌که بماند و خشک شود که این‌گونه حتی ممکن است رد آن هم برای همیشه باقی بماند و به آسانی تمیز نشود.

اگر بلافاصله اثر خوراکی ریخته شده روی زمین را پاک کنید، تنها ۱۵ یا ۲۰ ثانیه زمان خواهد برد. اما اگر آن را برای بعد بگذارید ممکن است به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای پاک کردن لکه روی زمین نیاز داشته باشید. همین اصل برای تقریبا هر کاری در زمینه نظافت صدق می‌کند. چند دقیقه صرف برای تمیز کردن یک اتاق در هر روز، نظافت از نظافت سنگین بعدی پیش‌گیری می‌کند.

اگر بخواهیم این اصل را به کل فعالیت‌های نظافت خانه تعمیم دهیم؛ قسمت‌های آماده سازی غذا در آشپزخانه باید هر روز ضد عفونی شوند، لباس‌های کثیف، بلافاصله بعد از تعویض باید در محفظه مخصوص لباس‌ها برای شست‌وشو قرار داده شوند، سینک‌های حمام و در‌های دوش بعد از هر بار استفاده پاک شوند و هر روز وضعیت بهم ریخته خانه باید مرتب شود. سپس کار‌های نظافت هفتگی یا خانه تکانی سالانه مانند گردگیری، جاروبرقی، تمیز کردن توالت، تمیز کردن کف آشپزخانه و شست‌وشوی لباس بسیار ساده‌تر خواهد بود.

یعنی اگر هر روز زمان کوتاهی را برای تمیزکردن خانه در نظر بگیرید نیازی به کار سنگین در پایان سال و خانه‌تکانی‌های طاقت‌فرسا نخواهید داشت.
نظافت را از نقطه درست انجام دهید


بیشتر بخوانید:  ایده‌هایی برای چیدمان میز تلویزیون


هیچ یک از ما نمی‌خواهیم بیش‌تر از آن‌چه برای نظافت کردن نیاز است، وقت بگذاریم. اگر هنگام تمیز کردن اتاق از نقطه اشتباهی شروع کنید، باید دوباره مراحل نظافت را دوباره تکرار کنید. ابتدا، با برداشتن وسایلی که به اتاق تعلق ندارند، شلوغی را کم کنید. اگر دور ریختی هستند، آن‌ها را دور بیندازید یا به فضای مناسب خود برگردانید. به صرف زمان برای تمیز کردن آن‌ها نیاز نیست. وقتی آماده نظافت شدید، از بالای اتاق شروع کنید و به سمت پایین بروید. اگر با تمیز کردن کف اتاق شروع کنید و سپس به گردگیری پنکه سقفی، پاک کردن تار عنکبوت و گردگیری مبلمان ادامه دهید، دوباره روی زمین گرد و غبار می‌نشیند و پس از نشستن گرد و غبار باید دوباره کف را تمیز کنید. هنگام تمیز کردن دیواره‌های حمام یا در‌ها و پنجره‌ها، از بالا شروع کنید، چراکه اگر از پایین به بالا نظافت را انجام دهید آب دوباره چکه خواهد کرد و محبور خواهید شد دوباره قسمت پایین دیوار را تمیز کنید.

خانه‌تکانی اصولی

استفاده از محصولات پاک کننده نادرست

برای جایی که می‌خواهید پاک کنید باید محصول مرتبط با آن را تهیه کنید. اگر از یک محصول تمیز کننده قوی برای نظافت استفاده نکنید، به احتمال زیاد این محصول اثر پاک کننده کافی نخواهد داشت و میزانی از حاک روی سطوح باقی خواهد ماند و شما ناگزیر خواهید شد که دوباره کار گردگیری را تکرار کنید.

این در مورد همه چیز درست است برای نمونه در مورد شستن لباس‌ها. حتما تاکنون برای شما هم رخ داده است که پس از شست‌وشوی لباس‌ها متوجه شده‌اید به اندازه کافی تمیز نشده‌اند این به این معناست که زمان کافی برای شست‌وشو در نظر نگرفته‌اید و یا محصولی که برای شستن آن‌ها استفاده کرده‌اید کم بوده و یا کیفیت لازم را نداشته است.

برچسب‌های ظرف‌های شوینده لباس را با دقت بخوانید و دستورالعمل‌های روی این برچسب‌ها را دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. بررسی برچسب‌ها نه تنها می‌تواند در زمان صرفه جویی کند، بلکه در هزینه نیز صرفه جویی می‌کند. استفاده از محصول پاک کننده نادرست می‌تواند به طور دائمی به برخی از سطوح آسیب برساند.

تلاش کنید تا جای ممکن از مواد شیمیایی برای تمیزکردن خانه استفاده نکتید و محصولات پاک‌کننده طبیعی را جایگزین آن‌ها کنید. این‌گونه در حفظ محیط زیست هم کوشا خواهید بود و برای آن کاری انجام داده‌اید.

خانه‌تکانی

لوازم نظافت را پس از هر بار استفاده تمیز کنید

یکی از نکاتی که بسیاری از ما فراموش می‌کنیم این است که وسایل تمیزکاری خانه مانند تی و جاروبرقی و ماشین لباس‌شویی و ... را پس از هر بار استفاده تمیز کنیم. ابزار‌هایی که برای تمیز کردن استفاده می‌کنید، در صورت آلوده بودن می‌توانند محیط را کثیف‌تر کنند و باکتری‌ها و خاک را در اطراف پخش کنند.
دقت داشته باشید که دست‌کم هر سه ماه یک بار و براساس میزان مصرفتان اسکاچ و سیم ظرف‌شویی را عوض کنید.

کودکان را در کار‌های خانه شریک کنید

اصول تربیتی از کودکی شکل می‌گیرد بنابراین اگر در خانه فرزند دارید او را از ابتدا با کار‌های خانه آشنا کنید تا در آینده هم در کار خانه خود و کمک به شریک زندگی‌اش دچار مشکل نشود. از کودک کار‌هایی را که می‌تواند انجام دهد بخواهید و بخواهید در کار‌های خانه به شما کمک کند. برای نمونه می‌توانید از آن‌ها بخواهید حوله‌ها را تا کند یا لباس‌های کثیف را در جای ویژه و مخصوص خود قرار دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان