تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

چقدر احتمال دارد مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان، «هیستری جمعی» باشد؟

تئوری هیستیری جمعی جدیدترین فرضیه‌ای است که به عنوان علت مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان مطرح شده است. اما این موضوع چقدر احتمال دارد؟ رویداد۲۴ در گفت‌وگو با چهار روانشناس و روانپزشک احتمال بروز «هیستیری جمعی» یا «بیماری روانی انبوه» را بررسی کرده است.

هیستری جمعی دانش آموزان

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: مسمومیت سریالی مدارس دخترانه ایران که از آذرماه آغاز شده، در یک هفته گذشته شدت گرفته و شهر به شهر دیده می‌شود. تا لحظه نگارش این گزارش در ساعت ۱۱ صبح روز ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ حدود ۱۲۷ مدرسه در ۲۵ استان کشور دچار مسمومیت شده‌اند. در فقدان اطلاعات شفاف درباره این سلسله حوادث، هر عاملی می تواند علت مسمومیت دانش‌آموزان باشد و هیچ تحلیلگری قادر به راستی‌آزمایی آن نیست.

در چنین وضعیت مبهمی، تئوری «هیستیری جمعی» مطرح شده است. دو رسانه خارجی هم این تئوری را مطرح کرده‌اند. بی‌بی‌سی فارسی در گفت‌وگو با یک کارشناس و وال‌استریت ژورنال در یادداشتی، احتمال دخالت داشتن عوامل روانی در مسمومیت‌های سریالی مدارس دخترانه ایران را رد نکرده‌اند. رسانه‌هایی نظیر خبرگزاری فارس، تسنیم، صدا و سیما و مشرق که برخلاف رویکرد ضد غربی‌شان، همواره به دنبال تایید از غربند، به طور بی‌سابقه‌ای از گزارش این دو رسانه انگلیسی و آمریکایی استقبال کرده‌اند.

تئوری «هیستیری جمعی» به عنوان عامل مسمومیت‌های سریالی در حالی که رییس قوه قضاییه عوامل مسمومیت مدارس را «مفسد فی‌الارض» خوانده عجیب است. آیت‌الله خامنه‌ای هم روز دوشنبه خواستار «اشد مجازات» افرادی شده که موجب مسمومیت دانش‌آموزان شده‌اند و گفته «بلاشک افرادی در این ماجرا دست دارند» و «این جنایت بزرگ غیر قابل اغماض است و افرادی که در این قضیه دست دارند، حتی عفو هم نخواهند شد.» رویداد۲۴ در گفت‌وگو با چهار روانشناس و روانپزشک احتمال بروز «هیستیری جمعی» یا بیماری روانی انبوه را رد کرده است.

وقتی مسمومیت وجود دارد، نمی‌توان از عامل روانی صحبت کرد

شیوا دولت‌آبادی روان پزشک دانش آموخته دانشگاه هایدلبرگ آلمان که به طور خاص روی کودکان فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با رویداد۲۴ احتمال بروز هیستیری جمعی را رد کرده است. او گفته «اولا پراکندگی ماجرا و ثانیا مدت زمانی که این جریان ادامه پیدا کرده این نظریه را رد می‌کند. معلوم نیست این مسمومیت ناشی از چیست، اما حداقل اطلاعاتی که ما داریم، وجود نوعی مسمومیت در تنفسی را شناسایی و تایید کرده است؛ بنابراین وقتی چنین شاهدی وجود داشته باشد، تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم از بروز عوامل روانی صرف صحبت کنیم.

دولت آبادی می‌گوید «مس هیستریا» یا همان هیستیری جمعی نشانه‌های دیگری دارد و زمان، مکان و اتفاقات در آن موثرند. مشاهدات درباره اتفاقات اخیر در مدارس دخترانه ایران با این بیماری همخوانی ندارد.


بیشتر بخوانید: نگاه غرب به ماجرای مسمومیت‌های سریالی مدارس دخترانه ایران چیست؟/ هیستری جمعی یا اقدام اپوزیسیون؟


این روانشناس می‌گوید وقتی شواهدی برای آلودگی‌های تنفسی وجود دارد دیگر اصلا داشتن فرضیه «هیستیری جمعی» جایی ندارد. والدین و مردم در حال حاضر نگرانند که این مسمومیت‌ها از کجا می‌آید و چطور ایجاد می‌شود و چه عوارضی می‌تواند داشته باشد. این سوالات برای هر کسی که دل نگران بچه‌هاست وجود دارد و باید به این‌ها پاسخ داد. او تاکید کرده وقتی عامل بیرونی، حتی ناشناخته وجود داشته باشد نباید سراغ عامل روانشناختی، آن هم عواملی غیرتیپیک یعنی غیرکلیشه‌ای صحبت کنیم.

وقتی می‌گویند هیستری جمعی، یعنی می‌خواهند لاپوشانی کنند

سیما فردوسی روانشناس و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی هم وجود بیماری روانی انبوه را رد کرده است. او به رویداد۲۴ گفته «مساله هیستیری جمعی با آنچه در حال رخ دادن است متفاوت است. در حال حاضر گفته شده که یک چیز خارجی در هوا ایجاد می‌شود و بچه‌ها در اثر استنشاق این عامل خارجی دچار مسمومیت می‌شوند.»

فردوسی تاکید کرده وقتی صحبت از هیستری است، یعنی فردی برای جلب توجه دچار رفتار هیستریک است. این مورد (مسمومیت‌های سریالی مدارس) را نمی‌توانیم در زمره هیستیری جمعی قرار دهیم.

این روانشناس تاکید کرده هیستیری جمعی در مورد این بچه‌ها «مطلقا صدق نمی‌کند»، چون هیستری جمعی در جایی اتفاق می‌افتد که برای مثال یک فشار و استرس زیاد از یک نوع به یک عده‌ای وارد شده باشد و افراد یکی یکی عکس‌العمل نشان می‌دهند و بقیه تحت تاثیر آنها، تقلید می‌کنند.

او تاکید کرده در مورد مسمومیت‌های سریالی مدارس دخترانه در ایران «اصلا نباید موضوع هیستیری جمعی را مطرح کنیم»، چون برداشت این خواهد بود که می‌خواهند اصل موضوع را لاپوشانی کنند.

فردوسی به اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره تحقیقات روی نمونه‌های گرفته شده از دانش‌آموزانی که دچار مسمومیت شده‌اند اشاره کرده و گفته وقتی وزیر چنین حرفی می‌زند که پزشک‌ها در حال تحقیق روی دانش‌آموزانی هستند که در بیمارستان بستری شده‌اند، طرح موضوع هیستیری جمعی کار اشتباهی است.

وزارت بهداشت از وجود سم ضعیف در مدارس گفته، پس موضوع روانی نیست

فربد فدایی روانپزشک متخصص اعصاب و روان درباره احتمال بروز هیستیری جمعی و نشان دادن علائم فیزیکی واقعی در پی بروز چنین بیماری روانی، به فقدان اطلاعات درباره افرادی که مسموم شده‌اند اشاره کرده و گفته تا زمانی که اطلاعاتی درباره نمونه‌های برداشته شده از بیماران وجود داشته باشد نباید از عوامل روانی حرف زد. او به رویداد۲۴ گفته «هیچ معاینه‌ای روی این افراد انجام نشده و هیچ پژوهشی هم در مورد عوامل روانی اتفاق نیافتاده است. ابتدا باید عوامل دیگر را رصد کرد و بعد چنین فرضیه‌ای را مطرح کرد.»

فدایی گفته تا جایی که اطلاع داریم وزارت بهداشت اطلاعیه داده و اعلام کرده سمی وجود دارد که ضعیف است. جز این، اطلاعات دیگری در دست نیست و باید از پزشکی قانونی درباره جزییات ماجرا سوال کرد. اما در مورد بروز هیستیری حملی اول باید این عوامل (وجود سم) بررسی شود و با حدس گمان نمی‌شود از عوامل روانی حرف زد. این روانپزشک تاکید کرده ابتدا باید عوامل بیولوژیک بررسی شود، بعد عوامل دیگر را طرح کنیم.

مقابله با استرس را به کودکان و دانش آموزان آموزش دهیم

الهام شیرازی متخصص اعصاب و روان فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوان و عضو هیئت علمی گروه روان‌پزشکی اطفال دانشگاه علوم پزشکی ایران طرح موضوع «مس هیستیری» در شرایط کنونی را اشتباه خوانده و گفته حتی در مورد هیستیری جمعی هم ابتدا باید عامل فیزیکی وجود داشته باشد که در ادامه منجر به ایجاد اضطراب در یک گروه شود.

او به رویداد۲۴ گفته در هر موردی شبیه به مسمومیت‌های سریالی مدارس، بخشی از افراد، ناخودآگاه دچار این علامت‌ها می‌شوند بدون اینکه عامل فیزیکی وجود داشته باشد. چند سال پیش در یکی از شهرستان‌ها، بچه‌ها فکر می‌کردند دستشان فلج شده است. بعد از بررسی‌های انجام شده دیدند که گروهی از افراد دچار هیستری شده‌اند. یعنی به لحاظ روانی، استرسی که به آن‌ها وارد شده، مغز آن‌ها را وارد پروسه‌ای کرده که چنین علامت‌هایی را نشان بدهند.

شیرازی در مورد پراکندگی ماجرای مسمومیت‌های سریالی و احتمال بروز هیستیری جمعی در چنین ابعادی گفته وقتی یک بیماری ایجاد می‌شود، گروهی هم ممکن است به لحاظ روان پزشکی و به دنبال استرس حالت‌های مشابهی را احساس کند. منتها این گروه درصدی از جامعه افرادی هستند که علائم را بروز داده‌اند و همه آن‌ها به دلیل روانی دچار مشکل نشده‌اند.

این روانپزشک حوزه کودکان و نوجوانان معتقد است تاکید روی هیستیری جمعی به عنوان علت مسمومیت مدارس باعث می‌شود یک گروهی فکر کنند دولت در حال عادی‌سازی است و می‌خواهد اصل موضوع را لاپوشانی کند. این رویکرد مردم را عصبانی می‌کند و به صلاح نیست.

او گفته بهترین راه این است که قضاوت نکنیم، چون الان تحقیقات انجام نشده و مشخص نیست که چقدر مس هیستری است چقدر واقعی. بهتر است بگوییم مثل هر استرسی، از قبیل سونامی، زلزله یا جنگ، باید سازگاری با استرس را آموزش دهیم که آسیب نبینیم. خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید آموزش ببینند که چطور استرس را مدیریت کنند.

شیرازی تاکید کرده ابتدا ارزیابی و تحقیقات باید انجام شود تا جریان مشخص شود و بتوانیم مانع ادامه آن شویم. اگر عواملی وجود دارد باید تکلیفشان روشن شود. در این شرایط از «مس هیستیری» حرف زد. هر چند مثل هر استرس دیگری مانند سیل و جنگ باید مدیریت استرس هم بکنیم.

این روانپزشک گفته حتی در مس هیستیری‌ها هم یک مساله واقعی باید ابتدا وجود داشته باشد. «یک چیزی باید باشد که پشتش القا صورت بگیرد. در نتیجه تمام عوامل باید اول بررسی شود. اگر در خون بچه‌ها چیزی پیدا نشد هم باز به سختی می‌توان آن را به عوامل روانی نسبت داد. حتی در مورد عوامل روانی هم مغز کاری می‌کند که فرد واقعا دچار مشکل فیزیکی شود.»

او پیشنهاد کرده که در این شرایط به روانشناسی اجتماعی توجه شود و مدیریت استرس جدی گرفته شود. شیرازی در پاسخ به سوال برخی والدین در مورد آنکه آیا باید بچه‌ها را در این شرایط مدرسه فرستاد یا نه پیشنهاد کرده مساله را برای بچه‌ها بزرگ نکنید. به دانش آموزان بگویید اگر کسی چیزی داخل مدرسه انداخت با دستمال خیس جلوی بینی را بگیرید و روی جسم خارجی یک سطل بگذارید. چند هزار مدرسه در کشور داریم. چقدر احتمالش هست که در همه مدارس این مسمومیت‌ها رخ بدهد؟ در نتیجه نباید مدارس را تعطیل کرد بلکه باید جلوی استرس را گرفت و با شجاعت با ماجرا برخورد کرد. یا در نهایت باید کلاس را مجازی برگزار کنند. باید شجاعت و مقابله را به بچه‌ها یاد بدهیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
حقیقت یاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
2
0
شرم بر این سایت رویداد..که بر استرس مردم می افزاید ..هیستری جمعی است دربرابر فهم مقاومت نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
2
صفر درصد . کار تندرو ها با پشتیبانی حکومت هست ! انتقام سخت... مرحله دوم
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
4
هیستری جمعی اونایی دارن که شصت هزار میلیارد تومان پول ریختن واسه ثبت نام خودروی وارداتی که اصلا معلوم نیست چی هست . همونایی که چند سال پیش حمله ور شدن به بورس و دار و ندارشون تو بورس از بین رفت . همونایی که حتی اگه بگن ثبت نام می کنیم واسه پیش فروش پشکل و پهن ، بازم هجوم میارن برا ثبت نام . به این چیزا میگن هیستری جمعی نه مسمومیت بچه های معصوم .
برکه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
4
هیستری دسته جمعی ،یعنی توهین به جنس زن
یعنی خانومها احساسات بیخودی دارن که یه دفعه فوران میکنه
در حالیکه این حرکتا سریالیه مثل اسید پاشی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
3
5
مقابل درب ورودی ساختمان
دو قطره خون ؟
خون شرف
پلیدی ممنوعه بود
جاده جهنم
چه حماقتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
مرگ بر بوقچی های دشمنان ایران ومردم ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
خدا شفات بده سر و ته نظرت معلوم نیست چیه
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
گاز سمی
دشمن انسانیت
دشمن زن
دشمن مرد
دشمن آدمیت
دشمن خدا بود
چه ظلمی
تاریکی جهل
ظلمت و تاریکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
1
18
هسیتری جمعی چرنده
کرامت سلیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
5
8
خطر بزرکی در کمین همه ماست. قحطی و جنگ شیمیایی و ....که مخصوصا جنگ شیمیایی را علاوه بر مدارس و دانشگاه ها به مکان های عمومی مثل ترمینالها ، بازار ، پاساژها ، مترو ها و.... نیز ممکن است سرایت دهند.

از ما که گذشت بچه های بی گناهمون چطور باید این دنیای وحشتناک و ترسناک را تحمل کنند و بگذرانند و من همیشه خودم را ملامت و سرزنش می کنم که چرا این بچه ها را به دنیا اوردیم.

همه پدر و مادر ها ی نسل بعد از انقلاب یک عذر خواهی را به فرزندانشان بدهکار هستند.

در تعدادی از کامنتهایی که در سایت و کانال شما فرستاده ام گفته ام که تنها راه نجات از این خطرات افشای دروغ بودن سلاح هسته ایست.

شاید این حرف بنده بی ربط به نظر برسد اما واقعیت همین است که با افشای این دروغ دنیا از حالت جنگی و تهاجمی خارج خواهد شد.

متاسفانه دنیا در تسلط و استیلای سازمانهای نظامیست و این سازمانهای نظامی با بزرگنمایی قدرتشان و ترساندن ملتها انها را به بردگی می گیرند و انطور که می خواهند هدایت و کنترل می کنند.

قویترین سلاحی که در زرادخانه این سازمانهای نظامی وجود دارد ، فریبکاریست.

بزرگترین دروغی که سازمانهای نطامی به ملتها باور دادند و ملتها را با ان ترساندند ، سلاح هسته ایست که یک سلاح دروغین و خیالیست و فقط در داستانهای تخیلی وجود دارد.


افشای این دروغ باعث تضعیف سازمانهای نظامی خواهد شد و دیگر نظامیان این مجموعه ها مثل قبل بازیچه دست سیاستمداران و دولتمردان فریبکار نخواهند شد. و تمایلی به ایجاد جنگها نخواهند داشت.

و دیگر هیج کشوری نمی تواند به دروغ وجهه یک ابرقدرت را به خود بگیرد و از در قلدری و زورگویی وارد روابط بین الملل شود و دیگر نمی توانند با تکیه بر دروغهایشان از ملتها باج بگیرند و اخاذی کنند. و می توان به سمت دنیای بدون جنگ و عدالت اجتماعی حرکت نمود.

تنها راه این است که دست ابرقدرتهای دروغین را رو نمود تا بتوان از قدرت انها کاست و در شیوه عملشان تجدید نظر کنند.
بنده مقاله ای نوشته ام در باره دروغ بودن سلاح هسته ای و ان را برای

رسانه ها و اشخاصی فرستادم از جمله برای بعضی از فرماندهان سپاه پاسداران و وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی..

که مورد استقبال بعضی از انها قرار گرفت و حتی بخش سیاسی سایت وزارت دفاع این مقاله را در سایت اینترنتی خود منتشر نمود.

از همه جالبتر اینکه سازمان انرژی اتمی این مقاله را در بولتن خبری خود منتشر نمود و نشان می دهد که این سازمان کوچکترین اعتقادی به وجود این سلاح ندارد..


لینک بولتن خبری منتشر کننده مقاله بنده در بولتن سازمان انرژی اتمی:

https://www.aeoi.org.ir/portal/file/?271451/-__-%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-1397.7.17-(1).pdf




اگر کمترین اعتقادی به وجود سلاح اتمی بود وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی هیچ اهمیتی به مقاله بنده نمی دادند و بی تفاوت از کنار ان می گذشتند.

همچنین بخش فارسی سایت اسپوتنیک روسیه ( کشور مدعی داشتن سلاح هسته ای ) نیز این مقاله را منتشر نمود.



اگر افرادی که توانایی اثرگذاری بر جامعه را دارند این اراجیف را متعصبانه باور کنند و این فرصت را به دیگران ندهند تا این دروغها افشا شود در اینده ای نزدیک کشور ما به کشوری ویران و فقیر در حد کشورهای افریقایی تبدیل خواهد شد و دیگر گفتن حقایق بی فایده خواهد بود.


افرادی که عنوان دانشمند هسته ای را یدک می کشند فریبکارانی هستند که کارشان فقط باور دادن این موضوع به ملتها ( برده ها ) و ایجاد ترس و وحشت در دل انها می باشد.

چراغ هدایت جامعه دروغهاییست که در باورهاست و تا دروغهایی همچون بمب اتمی ، هارپ، مثلث برمودا و دروغهایی از این دست در باورها و ترس از این باورها در دلهاست اوضاع جهان و علی الخصوص منطقه همیشه در بحران خاورمیانه همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
وطن فروش از اکاذیب چه می خواهید ثابت کنید اینکه شما برده هستید شکی نیست از اینکه دشمن ایرانید بلکه خودتان را برهنه کنید برای سواری دادن به غرب با رسانه موفتضح رویداد که این هم رویداد است چه اطلاع رسانی می خواهید بکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
رویداد Zero Zero خاک بر سرت که که به کودکان معصوم هم رحم ندارید از این لحاظ که نسل شما خاتمه خواهد یافت خدا را سپاس گذاریم
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
دراین جمعیت زیاداحتمال رفتارهیستریک کم است امکان دارد دربین ایشان تا۳۰-۴۰درصدهم رفتارهیستریک بروزدهندولی از اکثریت بعید است مگر به عنوان روش اعتراض ونافرمانی مدنی و آگاهانه باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
1
0
عوامل مسمومیت دانش آموزان مفسد فی الارض هستند و شایعه سازان و مزدوران وطن فروش هم دست بادشمنان مردم ایران هستند
آرش1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
1
فرزندان عزیزم...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
بی همه چیز تر از شما ها که میخواهید عادی جلوه بدید نیست . مدرسه بچه من در شهرستان قرچک را که همه اول و دوم ابتدایی هستند را زدند بعد میگید هیستوری . خاک بر سرشما
ناشناس
|
Iraq
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
حتی اگر در بعضی شهرها جنبه روانی داشته باشه ، بازم جای بسی نگرانی و تاسف هست که چرا باید بچهوها اینقدر روح و روانشون تحت فشار باشه
نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
1
1
اینها دانش آموزان من هستند

عکس هم مربوط به روزیه که شهید گمنام آوردن

نه برای مسمومیت

خجالت هم خوب چیزیه

از شهدا خجالت بکشید لااقل

به هر قیمتی شده میخواهید به هدف ما اکنون برسید رویداد ۲۴؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
1
واقعا لطفا آقایان بفرمایند چرا این هیستری جمعی اتفاق افتاده؟! علتش چیست و چی بوده؟!
خوب چطور افرادی را بخاطر آتش زدن سطل آشغال و کندن نرده ها و ایجاد تشویش و ناامنی بلافاصله مجازات نمودید چون مردم از نظر روحی دچار مشکل شده بودند،!!؟

اما الان هنوز کی بود کی بود میکنین
شایدهم روپیشونی همه ما نوشته شده ...
نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
2
1
سلام
عکس مربوط به مراسم تشییع شهدای
چندبار گفتم
چرا منتشر نمیکنید؟

چقدر شماها بی آبرویید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
0
0
این صداوسیما وگزارشگر سلامی حتی حرف رهبر وهم قبول ندهرن رهبر گفتن مسمومیت اینا میگن بدحالی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان