تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

ماجرای نحسی ۱۳ به در چیست؟

در تقویم رسمی ایران روز سیزده بدر به نام روز طبیعت نام‌گذاری شده که جزء تعطیلات رسمی به‌حساب می‌آید و نمایانگر پایان تعطیلات نوروزی است. اما آیا واقعاً ۱۳ به در نحس است و یا این یک شایعه‌ای است که سر زبان‌ها چرخیده تا به اینجا رسیده؟

ماجرای نحسی ۱۳ بدر چیست؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: ایام عید یکی از بهترین زمان‌های سال برای ما ایرانی‌هاست. از تعطیلات پشت سرهم گرفته تا هوای فوق‌العاده بهاری این فصل زیبا برای ما به یادماندنی و خاطره‌انگیز به‌حساب می‌آید. در انتهای این روزهای خوب به  ۱۳ به در می‌رسیم. به نظرتان ماجرای نحسی  ۱۳ به در چیست؟ آیا درست است یا خیر؟

آیا واقعاً ۱۳ به در نحس است و یا این یک شایعه‌ای است که سر زبان‌ها چرخیده تا به اینجا رسیده؟ امروز آمده‌ایم از این ماجرا حرف بزنیم و با کمی جست‌وخیز به این ماجرا پی ببریم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

۱۳ به در

به گزارش رویداد۲۴ روز سیزدهم فروردین روزیست که همه در جنب‌وجوش تمام کردن این تعطیلات هستند. همه در تلاش‌اند تا بتوانند به بهترین شکل این تعطیلات را تمام کنند. در این روز همة خانواده‌ها بساط تفریح را در گوشه‌گوشه شهر پهن کرده‌اند و سرگرم خوش‌گذرانی‌اند. هرکسی در این روز فرصت یک استراحت عالی و خلق بهترین و ماندگارترین لحظات را دارد. در تقویم رسمی ایران روز سیزده به در به نام روز طبیعت نام‌گذاری شده که جزء تعطیلات رسمی به‌حساب می‌آید و نمایانگر پایان تعطیلات نوروزی است.

آیا ۱۳ به در نحس است؟

روایت‌های متفاوت و جالبی در مورد روز سیزدهم عید و به‌طورکلی عدد سیزده وجود دارد و متأسفانه رایج‌ترین آنها نحس بودن این روز است. اما آیا این یک عقیده درست است و یا خرافاتی بیش نیست؟

در گذشته، مردم روز سیزده‌بدر در بهار را زمان آشتی و همدلی و دوستی با طبیعت می‌دانستند. در واقع فلسفه اصلی سیزده‌بدر، پناه بردن به طبیعت برای نو شدن و از بین بردن سیاهی‌ها و تیرگی‌ها در سال جدید است.

در افسانه‌های قدیمی به نحسی روز سیزدهم اشاره می‌شود و اعتقاد مردم ایران باستان بر این بوده که با گذراندن روز سیزدهم بهار در طبیعت، نحسی آن را به در می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: معرفی آیین‌های ایرانی سال نو توسط میکی ماوس + فیلم


نکته

آیا می‌دانستید ریشه کلمه «در» در سیزده‌بدر، از دشت و دمن می‌آید و سیزده‌بدر به معنای گذراندن روز سیزدهم در دشت است؟ از نظر علمی سیزده نحس است؟

در جامعه امروزی افراد دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی دارند برخی عدد سیزده و روز سیزده به در را نحس می‌پندارند و برخی دیگر این قبیل عقاید را خرافاتی بیش نمی‌دانند. از نظر عقلی اعداد نمی‌توانند نحس باشند و هیچ‌گونه شری و بدی ندارند و بدی و نحسی حاصل نتیجه و عملکرد خود انسان است. خرافات در همه فرهنگ‌ها و نقاط جهان وجود دارد و هر منطقه‌ای خرافات خاص خود را دارد و کشور ما و مردمان نیز مستثنی از این موضوع نیستند.

طبق تحقیقات انجام شده هیچ منبعی به این موضوع اشاره نکرده که عدد سیزده نحس است. همچنین طی بررسی‌هایی که در مؤسسه هلسینکی علوم رفتاری در فنلاند انجام شده این نتیجه به دست آمد که دلیلی وجود ندارد که هیچ‌کدام از اعداد منحوس و بدشانس هستند.

واقع‌بینانه بخواهیم نگاه کنیم این اصطلاح به خود فرد و باور قلبی او مربوط می‌شود. هر شخصی که به این باور غلط ایمان داشته باشد؛ یعنی خودش را در معرض اتفاقات و وقایع منحوس قرار داده است. در نهایت با کوچک‌ترین و کمترین ناراحتی و بدشانسی در این روز همه چیز را به آن ربط می‌دهد و روز خود را به بدترین شکل به پایان می‌رساند.

عدد ۱۳ از چه زمانی نحس شد؟ 

ایرانیان باستان عمر جهان را ۱۲ هزار سال می‌دانستند و به همین دلیل، عدد ۱۳ را به‌عنوان نماد نوزایی و شروع یک دوران جدید پذیرفته بودند. اما با گذشت زمان کم‌کم عدد سیزده از اعتبار افتاد و نحس و بدیمن شد. بعد از آن با نفوذ فرهنگ‌ها و خرافات عدد سیزده عددی نحس شناخته شد که مردم باید برای دوری از بلا و بدی به طبیعت می‌رفتند.

همچنین بعضی محققان زمان ورود خرافات در مورد نحسی عدد ۱۳ را در زمان صفویان و پس از ورود غربی‌ها به ایران می‌دانند. دلیل این مسئله وجود خرافه‌های مشابه آن در فرهنگ غربی است. روایتی قدیمی نیز در بعضی کتب مختلف وجود دارد که روایت‌گر یک حادثه طبیعی عظیم در روز سیزده نوروز است که در آن روز انسان‌های زیادی از بین رفته‌اند.

این‌گونه شد که به ‌مرور زمان باورهای اشتباه درباره نحس بودن عدد ۱۳ و روز سیزده به در به وجود آمد. لازم به ذکر است دیدگاهی کاملاً خرافاتی به سیزده به در وجود دارد که تمام بلاهای بدیمن یک سال در روز سیزده فروردین نازل می‌شود.

کلام پایانی

به پایان محتوا ماجرای نحسی  ۱۳ به در چیست رسیدیم. امیدواریم که با خواندن آن متوجه این خرافات شده باشید. امروز به این واقعیت رسیدیم که در هیچ‌کدام از کتاب‌های کهن ایرانی و فرهنگ اصیل سرزمینمان به نحسی روز خاصی اشاره نشده است. همچنین هیچ عددی نحس و بد یمن نیست.

در فرهنگ اصیل و یگانه ایرانی، هیچ اشاره‌ای به نحس بودن عدد ۱۳ و روز سیزده‌بدر نشده و این روز از گذشته تا امروز، از معروف‌ترین جشن‌های ایرانیان به شمار می‌آید. با آرزوی اینکه همة ما به بهترین شکل بتوانیم در کنار دوستان و خانواده خود آن را سپری کنیم. ممنون که تا انتهای مطلب همراه ما بودید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
2
کشور عزیزمان همیشه بعنوان سرزمینی خشک ونیمه خشک بوده ومردم در روز سیزدهم که در تقویم اصیل ایرانی بنام ایزد تیر(تیرروز)نامیده میشد به بیابان ودشت میرفتند وبه نیایش این ایزد که آورنده باران ورساننده میوه ها بودپرداخته و تقاضای سالی پرباران میکردند... نویسنده محترم باید به این موضوع اشاره میکرد. سالی پربرکت برای همه مردم کشورم آرزو مندم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان