تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۲

۱۵ نماینده مجلس به شفافیت آرا اعتقادی ندارند

اواخر سال ۱۳۹۸ بود که انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و می‌توان گفت یکی از شعارهای اصلی اکثر نمایندگانی که با رای مردم انتخاب شدند تصویب طرح شفافیت آرا بود.

شفافیت آرا

فارس نوشت: مجلس روز گذشته از راه‌اندازی آزمایشی سامانه شفافیت آرا نمایندگان خبر داد و آرا نمایندگانی که داوطلب شده‌اند به نمایش گذاشته شد، اما فقط نام سه نفر از ۱۸ نماینده استان فارس در لیست و نمایندگان داوطلبان این امر مشاهده می‌شود.

اواخر سال ۱۳۹۸ بود که انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و می‌توان گفت یکی از شعارهای اصلی اکثر نمایندگانی که با رای مردم انتخاب شدند تصویب طرح شفافیت آرا بود.

بعد از نشستن منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر روی صندلی‌های خود، طرح شفافیت آرا نیز به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات مردم هر شهر تبدیل شد، با آغاز به کار مجلس یازدهم و در اولین جلسه صحن علنی، عده‌ای از نمایندگان از ارائه طرح جدید شفافیت آراء نمایندگان خبر دادند.

طرح جدید علاوه بر شفافیت آراء نمایندگان، الزاماتی در مورد شفافیت عملکرد آن‌ها نیز داشت و از این جهت، تصویب آن کمک قابل توجهی به ارتقای شفافیت می کرد و به موجب بند دوم این طرح، گزارش عملکرد ماهانه کمیسیون‌ها شفاف شده و به اطلاع مردم می رسید.

اما در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه با کلیات این طرح موافقت نکردند.

اما با توجه به مطالبه جدی جامعه، در سال ۱۴۰۰ طرح جدیدی از شفافیت آرا، که به گفته تعدادی از نمایندگان به دلیل برخی از مخالفت‌ها از دامنه شفافیت آن کاسته شده بود، مجدد آماده ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

در ادامه جمعی از نمایندگان طی نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تسریع در روند تصویب طرح «شفافیت آرای نمایندگان» شده و نسبت به اجرای داوطلبانه مفاد طرح نسبت به آرای خود اعلام آمادگی کردند. این نامه در ابتدا حدود ۶۰ امضا داشت که به مرور تعداد امضاهای آن افزایش یافت.

بعد از گیر و دارها و چالش‌های فراوان سال گذشته، حال مجلس از راه‌اندازی آزمایشی سامانه شفافیت آرا نمایندگان خبر داد و آرا نمایندگانی که داوطلب شده‌اند به نمایش گذاشته شد، اما فقط نام سه نفر از ۱۸ نماینده استان فارس در لیست و نمایندگان داوطلبان این امر مشاهده می‌شود.

از ۱۸ نماینده استان فارس تنها نام سه نماینده جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت ارسنجان و پاسارگاد، روح الله نجابت نماینده شیراز و زرقان و حجت الله فیروزی نماینده فسا دیده میشود و سایرین تا این لحظه تمایلی به درج آرای خود بر همین چند طرح محدود نیز نداشته اند.

وعده تصویب طرح شفافیت آرا از شعارهای اصلی اکثر ۱۵ نماینده دیگر استان فارس در زمان تبلیغات انتخابات سال ۹۸ بود، حال چه شده این سامانه که می‌توانست محکی برای عمل به وعده‌های آنان باشد از سوی نمایندگان استان فارس استقبالی نشده است؟

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شفافیت آرا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان