تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جمهوری اسلامی می‌خواهد کشورهای منطقه مثل زمان شاه ژاندارمی ایران را بپذیرند/ توافق با عربستان مقدمه احیای برجام است

احمد بخشایش اردستانی نماینده ادوار مجلس می‌گوید: در سیاست خارجی ما علاقه داشتیم بعد از انقلاب، کشور‌های عربی مانند عربستان، کویت، عراق و... همانطور که با شاه رفتار می‌کردند و ژاندارمی شاه را پذیرفته بودند، همان نگاه را به جمهوری اسلامی داشته باشند. اما آن‌ها از نگاه آمریکا به ما می‌نگریستند.

احمد بخشایش اردستانی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: احمد بخشایش اردستانی نماینده ادوار مجلس به رویداد ۲۴ می‌گوید: سیاست خارجی جمهوری اسلامی سه محور را پوشش می‌دهد. یک کشور‌های جبهه مقاومت هستند. جمهوری اسلامی کشور‌های جبهه مقاومت را درست کرد تا ابرقدرت بودن منطقه‌ای خودش را به رخ بکشاند.

جمهوری اسلامی می‌خواهد کشورهای منطقه ژاندرمی ما را بپذیرند

نماینده ادوار مجلس می‌گوید: در سیاست خارجی ما علاقه داشتیم بعد از انقلاب، کشور‌های عربی مانند عربستان، کویت، عراق و... همانطور که با شاه رفتار می‌کردند و ژاندارمی شاه را پذیرفته بودند، همان نگاه را به جمهوری اسلامی داشته باشند. اما آن‌ها از نگاه آمریکا به ما می‌نگریستند و ایران به دلیل ناراحتی از این موضوع، جبهه مقاومت را شامل کشور‌هایی مانند سوریه، عراق، لبنان و یمن را ایجاد کرد و روابط خوبی با ایران دارند، ایران نیز در مباحث مختلفی به آن‌ها کمک می‌کند.

بخشایش می‌گوید: یک‌سری کشور‌های همسایه هستند که جمهوری اسلامی سعی کرد با قدرت منطقه‌ای خودش، آن‌ها را به درک واحد برساند؛ مانند عربستان، بحرین، امارات و کویت. در واقع بعد از اینکه مسئله آرامکو پیش آمد و بعد از آنکه جدیدا موشک‌هایی را در خلیج فارس کشف کردند و در شرق دمام یک پالایشگاه زده شد، عربستان سعودی به این نتیجه رسید به جای اینکه به آمریکا باج دهد و مدام اسلحه بخرد و کشور‌های عربی را از جمهوری اسلامی بترساند، به سمت ایران بیایند. 

نماینده ادوار مجلس می‌گوید: چه بخواهیم چه نخواهیم، ایران با آمریکا سرشاخ شده است و به همین دلیل در سیاست خارجی خود سعی کرد با کشور‌های ابرقدرتی مانند چین و روسیه مراوده داشته باشد. متاسفانه اروپا و آمریکا با فشار حداکثری به ایران، ایران را در یک سینی گذاشته و به شرق تقدیم کردند. به طوری که ایران با چین و مسکو رابطه استراتژیکی پیدا کرد. اما با غرب و آمریکا نتوانست آن رابطه منطقی مد نظر را ایجاد کند. 


فریدون مجلسی: مشکلات سیاست خارجی توسط عناصر متعصب ایجاد می‌شود/ ایدئولوژی دیپلماسی را سخت می‌کند


او ادامه داد: برای اینکه بتوانیم استفاده بهتری از فرصت‌ها داشته باشیم، بهتر است که آن ارتباط منطقی را با غرب هم داشته باشیم. سیاست خارجی رئیسی در این سه سطحی که توضیح دادم، یعنی الف) «کشور‌های مقاومت»، ب) «کشور‌های همسایه» و دیگری پ) «کشور‌های بزرگ و ابرقدرت» تا حدی می‌توان گفت که قابل قبول بوده است؛ البته نه با نمره بالا. مخصوصا موفقیتی که توانست در خصوص توافق با عربستان به دست بیاورد، چرا که این توافق هم مورد نیاز عربستان سعودی بود هم ایران. مورد نیاز عربستان بود، زیرا او را از بازخواهی آمریکا رها می‌کرد و باعث ثبات در منطقه می‌شد.

نماینده ادوار مجلس می‌گوید: ایران و عربستان دو بال ثبات‌ خلیح فارس هستند و چون صادرکننده نفت هستند، نیاز به ثبات دارند و برای ایران هم از این منظر که ایرانی‌های خارج از کشور مشروعیت‌زدایی از ایران می‌کردند و آبروی ایران را می‌بردند و این توافق به نحوی ثبات را در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که این اعتراضات و اغتشاشات مقطعی بوده و جمهوری اسلامی باید کار‌هایی را انجام دهد تا «اغتشاشات» به «اعتراضات» تبدیل شود.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت رئیسی را قابل قبول، اما نه در حد مطلوب می‌دانم، گفت: توافق با عربستان می‌تواند پیش‌مقدمه‌ای برای احیای برجام باشد و احساسم این است که در سال جدید این احیا صورت می‌گیرد. زیرا غربی‌ها همواره تمایل دارند با ایران به یک توافق برسند، اما وجه مشترکی برای این توافق وجود ندارد به جز برجام. از همین رو چون ایران به هسته‌ای شدن بسیار نزدیک شده است و فتوای رهبری اجازه ساخت این سلاح را نمی‌دهد، اما ما به عنوان کارشناس موافق ساخت آن هستیم چراکه وقتی بمب هسته‌ای داشته باشیم، نگاه این کشور‌ها به ما فرق خواهد کرد. اما چون در حال حاضر ایران به مرز دسترسی به بمب رسیده است، ولی متوقف شده، برجام احیا شود. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه ادامه داد: علت اینکه سیاست‌های غرب در خصوص مذاکره با ایران آشکار و نهان است، به خاطر اعمال نفوذ برخی ایرانی‌هایی است که در خارج از کشور با کنگره لابی می‌کنند و با مقامات دیدار دارند و به آن‌ها اینگونه القا می‌کنند که ایران در آستانه انقلاب و سقوط است. اما چون غرب دارای دستگاه‌های اطلاعاتی است، به مقامات می‌گویند که ادعای خارج‌نشینان صحیح نیست.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه شاید برجام از لحاظ اقتصادی برای ما نفعی نداشته باشد، اما از لحاظ روانی برای مردم ما مهم است، گفت: دیدیم که به محض توافق با عربستان، قیمت دلار کاهش پیدا کرد. خب برجام هم به همین سبک است و حالت روانی برای مردم دارد. در طول ۱۰۰ سال گذشته، نگاه مردم به غرب بیشتر از شرق است و با فرهنگ غربی بیشتر از شرق آشنا هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iraq
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
1
24
یک کشور کوچک مثل آذربایجان از ایران حساب نمی بره چهار دیپلمات شما رو اخراج میکنه داری دم از چی میزنی عمو
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
عمو:آدم عاقل توزمینی ک دشمن تعریف کرده بازی نمیکنه فکر میکنی الهام نمیدونه درمقابل ایران عددی نیست؟متاسفانه شمانمیدونید ک پشت پرده الهام نیست میخوان ازآذربایجان اوکراین دوم بسازن وکل دنیاروعلیه ایران بسیج کنن بله.عمویادگارخوابی یابیدار؟
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
3
24
این جماعت که همیشه بخاطر ژاندارم منطقه بودن به شاه فحش میدادند حالا چنان از هول ژاندارم منطقه شدن تو دیگ افتاده که یادش رفته قرار شده تو رسانه ها و مصاحبه ها بجای رضا شاه و شاه بگن پهلوی اول ، پهلوی دوم !
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
عه !!!از دست شما استاد همین الان اومدم همین مطلبو بنویسم دیدم شما نوشتی اینقدر خیط شدم که نگو
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
7
5
متخصصان علوم استراتژیک معتقدند موقعیت ژئواستراتژیک ژئوپلیتیک وژئو اکانومیک ایران لاجرم برای حاکمان درهرزمان نقش ممتاز ونظم دهنده در منطقه راایجاب می کند۲_قدرتهای منطقه ای دیگرچون ترکیه پاکستان اسرائیل عربستان وتاحدی امارات دررقابت بامایندوناچاریم قوی باشیم۳_من باقدرت منطقه ای قوی ایران موافقم واعتقاددارم قدرت جهانی وابرقدرت نرم افزاری فرهنگی تمدنی می توانیم باشیم البته بشرطهاوشروطهاوانامن شروطها
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
1
5
برای ژاندار منطقه بودن باید اول نیروها وتجهیزت نظامی راقوی وبروز کرد
بعد ارزش دادن به وضعیت اقتصادی نیروهای نظامی وبعدسایر اقشار جامعه
این کارها رانکردیم که آذربایجان هم برای ما شاخ میکشه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
اصلا معنا و مفهوم تاریخی ژاندارم منطقه خلیج فارس را نمی فهمی !
زمانی شاه برای مهار و کنترل پیشرفت اعراب خلیج فارس ایران را تحریک و تقویت نظامی می کرد تا مسابقه تسلیحاتی راه بیندازد و با ایجاد رعب و حشت در دل اعراب بازار اقتصادی خودرا رونق بخشد حالا جمهوری اسلامی ایران ژاندارم امنیتی کدام دولت است ، وقتی نمی فهمی نمی فهمی چک ارت میشه کرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
4
فعلا شرایط ایران بدجوری بحرانیه
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
1
5
هرچند استاد رزاقی عزیز مطلبو گفتن ولی منم همین که این نوشته ها را تا نیمه خوندم از خنده روده بر شدم اینا همونا بودن که با تمسخر هرهر کرکر میکردند که شاه ژاندارم منطقه بوده پس بگو سوزششون از کجا بوده بعد از 44سال بالاخره زبون واکردند واعتراف کردند که دلشون میخواد کشورهای دیگه اینا رو به چشم ژاندارم منطقه ببیند ...کورخوندین بشینید تو توهم که به همچین جایگاهی برسید ابلها.....
جارچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
2
7
تازه بعد از نیم قرن میخوان به جایگاه و مقام و منزلت شاه فقید در ایران برسند. عجب اعتراف شیرینی. اما موضوع اینجاست که با تحجر گرایی و اعتقاد به واپس گرایی که در نهاد ولایت نهادینه شده، هرگز به قد و قواره ی ارزشمند شاه نمی رسید. تغییرات و بازسازی مدرن نیاز دارید
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
قشنگ گفتی امایه قلم روکم گفتی پشت شاه به چه کشوری گرم بود؟بلوک غرب میدونی چه کشورهایی بودن؟یه ذره تاریخ رومطالعه کن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
بله شاه ادم وطن پرستی بود اما وابسته و اگر امریکا نبود هیچی نبود پس صحبت اضافی نکن اما به هر حال این حکومت هم بعضی ارمان هاش عمل نکرده اما لطفا تاریخ رو جوری که خودتون میخاید نبینید واقعیت ها رو نگاه کنید خود ما ایرانی ها هم بی تقصیر نیستیم در عدم پیشرفت کشور با فرهنگمون
صفورا
|
Canada
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
3
2
تازه بدوران رسيده هاى انقلابى اون مادر مرده رو چقدر فحش مى دادند که خودش رو مقيد به حفظ امنيت در خليج فارس مى دونست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
حالا مثلا مادر مرده یعنی چه .درست حرف بزن
Amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
4
5
وضعیت اقتصادی کشور در زمان شاه طوری بوده که شاه میتونسته به آمریکا(ابرقدرت) و اروپا وام های کلان بده .
مسلما همچین کشوری از نگاه بقیه ی کشورها یه کشور بسیار قدرتمند به حساب میاد .
در عوض بعد از رفتن شاه ، کسی که قدرت رو به دست گرفت یه پیرمرد 80 ساله بود که عملا هیچی درمورد سیاست نمیدونست و شعارش هم " اقتصاد مال خر است " بود .
بعد از به قدرت رسیدن هم برای تثبیت جایگاه و قدرتش ، ولایت فقیه رو ایجاد کرد تا بدون داشتن هیچگونه دانش و سواد سیاسی و اقتصادی ، تا آخر عمرش در قدرت بمونه .
الان هم همون وضع ادامه داره .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
1
2
پهلوی ژاندارم منطقه بودمخصوصا اینکه به تعبیرهویدا بحرین رومانند دختری شوهردادن ورفت خواهشاتاریخ ایران رومطالعه کنیدتاحرفی براگفتن داشته باشید
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
بله این بخشش بحرین به عربها نشانه اقتدار و وطن پرستی شاه بوده، فقط قاجاریه بد بودن پهلوی ها وطن پرست بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
0
0
۱۳:۴۹ – ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
قاچاق لباس بد حجاب ها چگونه و چطور وارد ایران می شود؟ با هماهنگی مسئولین و در سایه سکوت بی شرمانه نمایندگان مجلس درخانه ملت!
قاچاق لباس بد حجاب ها چگونه و چطور وارد ایران می شود؟ با پرداخت و دریافت رشوه!
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
0
0
این آقا همون آدمیه که میگه گرانی هست ولی فاجعه نیست...کلا ما دوتا ایران داریم...۱. ایرانی که مسولین توش زندگی میکنن...۲. ایرانی که مردم توش زندگی میکنن..ایرانی که مسولین توش زندگی میکنن هیچ اتفاقی توش نیوفتاده و نخواهد افتاد..
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان