تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۲

ادعای جدید دانشمندان چینی درباره منشا ویروس کرونا

"ژو لی" یکی از محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین نیز گفت که مکانی که کووید-۱۹ برای اولین بار در آن کشف شد، لزوما محل پیدایش ویروس نبوده است.

ادعای جدید دانشمندان چینی درباره منشا ویروس کرونا

رویداد۲۴ یک دانشمند چینی نظریه جدیدی در مورد منشا ویروس کووید-۱۹ ارایه کرده و مدعی شده که کووید-۱۹ ممکن است از انسان منشا گرفته باشد. به نقل از سی ان ان، "تانگ یی گانگ" دانشمند چینی فعال در دانشگاه فناوری شیمیایی پکن در یک نشست خبری با انتشار نتایج تحقیقات جدید تیم تحت سرپرستی خود مدعی شده که توالی ژنتیکی نمونه‌های ویروسی گرفته شده از بازار خیس " هوانان" در شهر ووهان چین تقریبا مشابه با بیماران مبتلا به ویروس کرونا است. او با توجه به نتایج تحقیقات مدعی شده که این احتمالا نشان می‌دهد که کووید-۱۹ ممکن است از انسان منشا گرفته باشد. این ادعا ضربه بزرگی به این نظریه وارد می‌کند که ویروس از حیوانات به انسان‌ها در بازار ووهان منتقل شده است.

در نشست خبری که از سوی شورای دولتی چین برگزار شد، "ژو لی" یکی از محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین نیز گفت که مکانی که کووید-۱۹ برای اولین بار در آن کشف شد، لزوما محل پیدایش ویروس نبوده است. او همچنین خواستار همکاری علمی جهانی برای ردیابی منشا ویروس شد.

یی گانگ گفت که دانشمندان بیش از ۱۳۰۰ نمونه حیوانی محیطی و منجمد را از بازار حیوانات دریایی ووهان بین ژانویه ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۰ برداشتند. سپس آن‌ها سه گونه از ویروس را از نمونه‌های محیطی جدا کردند. او سپس اضافه کرد که شواهد ارایه شده برای حمایت از مطالعات اخیر مبنی بر اینکه سگ‌های راکون منشا ویروس کووید-۱۹ بوده‌اند، کافی نیست.

ده‌ها نفر که در روز‌های اولیه به ویروس آلوده شده بودند، از بازار ووهان بازدید کرده بودند یا با غرفه‌های آنجا ارتباط داشتند. این بازار بدنام چین محل فروش خفاش ها، سگ‌های راکون و پانگولین‌ها و سایر حیوانات عجیب و غریب حامل ویروس‌های مشابه شناخته شده اند.


بیشتر بخوانید: منشا کرونا احتمالا سگ‌راکون‌های بازار ووهان در چین بودند


اکنون گروهی از محققان چینی ادعا کرده‌اند که انسان‌ها ویروس را به بازار آورده‌اند و از آنجا شیوع پیدا کرده و بازار مانند یک ابر انتشار دهنده کووید-۱۹ عمل کرده است. در صورت صحت این ادعا، همه فرضیه‌های سابق درباره منشا ویروس کرونا به چالش کشیده می‌شود و حتی می‌تواند این ویروس با عوامل انسانی از خارج از چین به این کشور وارد شده باشد.

در سال ابتدایی گسترش ویروس کرونا در جهان نیز نتایج تحقیقاتی در برخی از شهر‌های اروپایی حکایت از وجود ویروس در فاضلاب شهر‌هایی در ایتالیا و اسپانیا در تابستان سال ۲۰۱۹ یعنی پیش از شیوع ویروس در زمستان همان سال در شهر ووهان چین داشت.

با این حال رسانه‌ها و مقامات غربی از همان زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا، با متهم کردن دولت چین به اختفای اطلاعات و شواهد مستدل درباره منشا ویروس کرونا، دولت پکن را به مخفی کاری متهم کرده اند. در مقابل دولت پکن نیز کشور‌های غربی را متهم می‌کند که با اتهام زنی درباره منشا چینی ویروس کرونا، تلاش دارند پکن را عامل انتشار ویروس کرونا جلوه دهند.

دانشمندان و دولت‌ها در سرتاسر جهان در بیش از ۳ سال گذشته از آغاز همه گیرس ویروس کرونا، دنبال کشف سرمنشا ویروس کرونا بوده اند و فرضیه‌های مختفی درباره منشا این ویروس مطرح شده است: از یک ویروس دست ساز در ازمایشگاه تا مطرح کردن حیوانات مختلف به عنوان سرمنشا انتشار ویروس کرونا.

چند روز پیش نیز سازمان بهداشت جهانی بار دیگر دولت چین را به دلیل به اشتراک نگذاشتن اطلاعات کافی در مورد این موضوع مورد انتقاد قرار داد. این سازمان جهانی گفته که مطمئن است چین داده‌های بسیار بیشتری دارد که می‌تواند منشا کووید-۱۹ را روشن کند.
تدروس آدهانوم رئیس سازمان بهداشت جهانی در این گفت: "بدون دسترسی کامل به اطلاعاتی که چین در اختیار دارد... همه فرضیه‌ها روی میز است. "

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان