تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رد صلاحیت برای «حفظ نظام»؟ / رد صلاحیت آیت الله هاشمی با دخالت وزیر وقت اطلاعات

اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری در دولت روحانی که سال ۹۲، رییس ستاد انتخاباتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود، در گفت‌وگویی تازه، در مورد ردصلاحیت هاشمی، سخن گفته است. او ردصلاحیت هاشمی را «جوک» خوانده و گفته: برای همه سناریو‌ها در ارتباط با هاشمی خود را آماده کرده بود غیر از رد صلاحیت او در انتخابات.

رد صلاحین هاشمی

رویداد۲۴ اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری در دولت روحانی که سال ۹۲، رییس ستاد انتخاباتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود، در گفت‌وگویی تازه با اکوایران در مورد ردصلاحیت هاشمی، سخن گفته است.

او به «اکوایران»، ردصلاحیت هاشمی را «جوک» خوانده و گفته: برای همه سناریوها در ارتباط با هاشمی خود را آماده کرده بود غیر از رد صلاحیت او در انتخابات.

سال ۹۲، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در آخرین ثانیه‌ها، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، در میان بهت ناظران سیاسی ردصلاحیت شد.

هاشمی قبل از ثبت‌نام تاکید کرده بود که درصورت موافقت رهبری، کاندیدا خواهد شد. او در آخرین لحظات روز ثبت‌نام، تلاش کرده بود نظر رهبری را در این‌مورد بداند.

محسن هاشمی در این مورد گفته که «۲۱ اردیبهشت‌ماه و روز آخر ثبت‌نام بود که آیت‌الله هاشمی با دفتر رهبری تماس گرفتند و از آقای حجازی خواستار صحبت با رهبری شدند. چون رهبری، استراحت می‌کردند امکان صحبت و مشورت فراهم نشد و شخص آقای حجازی، پیغام ایشان را به رهبری منتقل کردند که البته، پاسخ موافق یا مخالفی نیامد و چون پاسخ مخالفی دریافت نشده بود، آیت‌الله هاشمی رفتند و ثبت‌نام کردند»

پس از ثبت‌نام هاشمی، هیجان و موج کم‌نظیری در «جامعه‌ی ناامیدِ وقت» ایجاد شد. روحانی و ولایتی دو کاندیدای دیگر در تماس با هاشمی از او پرسیدند که «چه کنیم؟ انصراف دهیم؟» که هاشمی پاسخ داده بود : فعلاً بمانید تا ببینیم اوضاع چه می‌شود»

محسن هاشمی می‌گوید: ۳۰ اردیبهشت‌ماه بود که حضور پررنگ پلیس در شهر احساس می‌شد. آقای روحانی آمدند منزل نزد آیت‌الله هاشمی و گفتند شورای نگهبان او را شب دعوت کرده و خواسته‌اند که از آیت‌الله هاشمی بخواهد، انصراف دهند.

لاریجانی در دیدار با هاشمی پرسیده بود که اگر رهبری از شما بخواهند که انصراف دهید چه می‌کنید؟، هاشمی هم پاسخ داد که «می‌پذیرم و اعلام می‌کنم طبق نظر رهبری کناره‌گیری کرده‌ام»

هاشمی‌رفسنجانی سال ۹۲ برای نخستین‌بار، طی گفتگویی مشروح از نقش وزیر وقت اطلاعات دولت احمدی‌نژاد در ردصلاحیت خود، پرده برداشت:

«مصلحی به شوررای نگهبان رفته و گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به ۷۰ درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از ۹۰ درصد بالاتر می‌رود، رأی بی‌سابقه‌ی ۳۰ میلیونی کسب می‌کند و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.» سایت انتخاب - آبان ۹۲

این سخنان هاشمی، همان موقع به‌شدت از سوی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان تکذیب شد.


بیشتر بخوانید: بازنشر سخنان مرحوم رفسنجانی درباره کارشکنی‌های کاسبان تحریم +فیلم


۸ سال بعد اما «حیدر مصلحی» طی گفتگویی صراحتاً گفت، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ به پیشنهاد او هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد، چرا که «برای حفظ نظام» لازم بوده که او رئیس جمهور نشود.

پس از این اظهارات، خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی فیلمی را منتشر کرده که هاشمی بر روی «تردمیل» می‌دود و می گوید: اقدام شورای نگهبان «سیاسی امنیتی» [حیدر مصلحی] و یک حرکت باندی بود که توسط نیروهای امنیتی انجام شده است.

این فیلم از آن‌جهت حائز اهمیت بود که شورای نگهبان در سال ۹۲، علت ردصلاحیت هاشمی را «کهولت سن» دانسته بود.

حالا با اظهارات دوباره‌ی جهانگیری درباره ردصلاحیت هاشمی، بار دیگر پرونده‌ی آن اتفاق تاریخی بازگشایی شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
1
6
اینها خودشان هم به خودشان رحم نمیکنند و ظاهرا برای حفظ نظام و در واقع برای حفظ منافع نامشروع جناحی و باندی خودشان هر کسی را قربانی می‌کنند همانطور که در گذشته شورای نگهبان هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد و لاریجانی را برای حفظ منافع جناحی خودشان ردصلاحیت و قربانی کرد...!!!
نظرات شما
پیشخوان