تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲

مجلس سمت کارنامه صمت می‌ایستد؟

اگرچه کشور در شرایط اقتصادی نامطلوبی قرار دارد و مشکلات معیشتی، تورم و گرانی به سختی زندگی مردم به‌ویژه قشر محروم منجر شده است، اما آنچه بیش از هر عامل دیگری باعث نارضایتی مردم شده، ناکارآمدی مدیران ضعیف کابینه است.

مجلس سمت کارنامه صمت می‌ایستد؟

رویداد۲۴ معصومه معظمی در روزنامه شرق نوشت: اگرچه کشور در شرایط اقتصادی نامطلوبی قرار دارد و مشکلات معیشتی، تورم و گرانی به سختی زندگی مردم به‌ویژه قشر محروم منجر شده است، اما آنچه بیش از هر عامل دیگری باعث نارضایتی مردم شده، ناکارآمدی مدیران ضعیف کابینه است. البته به نظر می‌رسد دولت استیضاح وزرای کابینه اش را خط قرمز خود می‌داند و طبق آنچه نمایندگان از آن به‌عنوان توافق نانوشته با دولت نام می‌برند، هرگاه استیضاح وزیری جدی می‌شود دولت خودش دست به تغییر او می‌زند، اما این مسئله در قبال همه وزرای کابینه صدق نمی‌کند و مثلا وزیر صمت از حساب ویژه‌تری نزد رئیس‌جمهور برخوردار است، به همین دلیل برخی نمایندگان از او به‌عنوان «نورچشمی» یا «محبوب دل کابینه» یاد می‌کنند.

تأیید این ادعا هم تغییر وزیر مستعفی کار بود. اصلاح بعدی هم درخصوص وزیر آموزش و پرورش رقم خورد و با بالاگرفتن انتقادات از نوری، این امر محقق شد. حتی با اوج‌گرفتن قیمت کالا‌های اساسی، مجلس قبل از اینکه وزیر مقصر را استیضاح کند، دولت دست به کار شد و وزیر جهاد کشاورزی را به جای وزیر صمت قربانی کرد تا بهانه را از دست مجلسی‌ها بگیرد و به گفته جلال رشیدی‌کوچی از وزیر محبوب خود محافظت کند. وزیری که یک بار مجلس موفق شده بود او را به استیضاح بکشاند، اما با لابی و حمایت دولت و برخی نمایندگان استیضاحش به نتیجه نرسید و با وعده‌هایی توخالی، فاطمی‌امین توانست با رأی بالایی از تیغ استیضاح بجهد. بااین‌حال، اکنون با محقق‌نشدن وعده‌های فاطمی‌امین و التهابات بازار و افزایش ۳۰ تا ۷۰‌درصدی قیمت خودرو، یک بار دیگر استیضاح وزیر صمت در مجلس کلید خورده است. استیضاحی که به گفته رشیدی‌کوچی، این بار همه تلاشش را به کار خواهد بست تا به نتیجه برسد.

اگرچه در بحبوحه و کوران تغییرات هفته گذشته در مدیران ارشد اجرائی کشور که شامل جابه‌جایی در ریاست سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت صندوق نوآوری و شکوفایی بود، شایعه برکناری وزیر صمت نیز شنیده شد، اما روز گذشته با مطرح‌شدن استیضاح فاطمی‌امین در مجلس، خود وزیر در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برکناری‌اش، آن را شوخی دانست و گفت قرار شد «شوخی نکنید»! عبارتی که به خوبی نشان می‌دهد فاطمی‌امین از علاقه رئیسی به خود اطلاع دارد و خبر تغییر و جابه‌جایی خود در دولت را شوخی‌ای بیش نمی‌داند. به همین دلیل با جدی‌شدن ماجرای استیضاح دوباره او در مجلس، دولت دست به کار جالبی زد و یک بار دیگر لایحه‌ای فوریت‌دار برای تشکیل سازمان بازرگانی به مجلس فرستاد. موضوعی که پیش از این بار‌ها لغو شده بود، اما دولت دوباره آن را امتحان کرد شاید این بار به هدف بنشیند. اقدامی که نمایندگان آن را تلاش دولت برای حفظ فاطمی‌امین در جایگاه وزارت صمت به هر قیمتی دانستند. به همین دلیل با دوفوریت تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار با رأی بالایی مخالفت کردند. حتی در ادامه با تقاضای دولت مبنی بر بررسی این لایحه به صورت یک‌فوریتی نیز مخالفت کردند تا در نهایت رئیس مجلس اعلام کند این لایحه به صورت عادی در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استیضاح دوباره فاطمی‌امین جان گرفت

اگرچه نوبت قبل وزیر صمت توانسته بود با حمایت‌های گسترده دولت و برخی لابی‌ها یک‌شبه نظر استیضاح‌کنندگان را تغییر دهد و با رأی اعتماد دوباره از مجلس امضا بگیرد، اما ماجرای استیضاح دوباره فاطمی‌امین این‌طور که نمایندگان استیضاح‌کننده او می‌گویند، با نوبت قبل متفاوت است. از این‌رو، هفته گذشته فهرستی با امضای تعدادی از نمایندگان مجلس در فضای مجازی مبنی بر طرح استیضاح دوباره فاطمی‌امین منتشر شد و برخی نمایندگان امضاکننده از‌جمله رمضانعلی سنگدوینی آن را در توییتر بارگذاری کردند.

این نماینده مجلس که نوبت قبل هم از متقاضیان استیضاح فاطمی‌امین بود، در گفت‌وگوبا «شرق» درخصوص افزایش قیمت بی‌ضابطه خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی و لازمه پاسخ‌گوبودن وزیر صمت گفت: «اگر قیمت خودرو را در سالی که گذشت نسبت به همین یک ماهی که از سال جدید می‌گذرد مقایسه کنیم، متوجه افزایش دوبرابری قیمت خواهیم شد. د‌رحالی‌که قرار بود امسال سال مهار تورم و رونق تولید باشد».

او بیان کرد: «سؤال اینجاست کارمندی که هفت میلیون تومان دریافتی دارد، چطور می‌تواند پراید ۴۰۰ میلیون تومانی خریداری کند؟ حتی برای سال جدید اجازه افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو داده شده و وزیر صمت مسئول این نابسامانی بازار است».

این نماینده مجلس با انتقاد از بی‌توجهی دولت به نام‌گذاری امسال که توسط رهبری صورت گرفته است، گفت: «لااقل اجازه می‌دادید از صحبت‌های رهبری و تأکیداتشان بر کنترل تورم و توجه به تولید داخل کمی بگذرد و تجزیه و تحلیل کنید، بعد اجازه افزایش قیمت‌ها را می‌دادید! این امر به‌هیچ‌وجه قابل توجیه نیست».

سنگدوینی اضافه کرد: «قیمت برخی خودرو‌های داخلی یک‌میلیارد‌و ۱۰۰ میلیون تومان را رد کرده، در‌حالی‌که کیفیت آن هم نامطلوب است؛ بنابراین من یکی از استیضاح‌کنندگان وزیر صمت هستم و پیگیر استیضاح او خواهم بود».

این نماینده استیضاح‌کننده، فاطمی‌امین را مسئول شرایط پیش‌آمده بازار خودرو دانست و گفت: «آقای فاطمی‌امین چطور می‌خواهد با این افزایش قیمت‌ها به افکار عمومی پاسخ‌گو باشد؟ افکار عمومی سرمایه اجتماعی ما است. با این وضعیت قیمت بازار و خودرو چطور می‌خواهیم این سرمایه اجتماعی را که در سرما و گرما در راهپیمایی‌ها حضور دارند، حفظ کنیم؟ کشور‌های دیگر با بهترین کیفیت و استاندارد و نازل‌ترین قیمت‌ها خودرو تولید می‌کنند، اما ما هر روز به بهانه‌های مختلف قیمت خودرو‌های بی‌کیفیت را افزایش می‌دهیم و این اصلا قابل توجیه نیست»؛ بنابراین به گفته نمایندگان روز گذشته استیضاح‌کنندگان از توضیحات وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن قانع نشدند و آن‌طور که حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید، اگر گزارش امشب یا فردا به صحن ارسال شود، طی دو روز جلسه علنی بعدی مجلس اعلام وصول می‌شود و ظرف مدت ۱۰ روز آینده جلسه استیضاح برگزار می‌شود.

طرح دوفوریتی برای الزام دولت به واردات خودرو‌های کارکرده تهیه کرده‌ام

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مردم مرودشت که تاکنون تلاش بی‌وقفه‌ای برای واردات خودرو‌های کارکرده خارجی داشته است و از منتقدان و مخالفان جدی وزیر صمت به شمار می‌رود نیز در گفتگو با «شرق» توضیح داد: «روز گذشته نمایندگان استیضاح‌کننده از توضیحات وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن قانع نشدند و با توجه به اینکه تعداد امضاکنندگان استضیاح بیش از ۱۰ نفر بودند، گزارش استیضاح به صحن علنی ارسال خواهد شد».

رشیدی‌کوچی همچنین تعداد امضا‌های استیضاح را در حال حاضر ۳۰ امضا اعلام کرد و گفت که لابی‌ها از هم‌اکنون برای پس‌گرفتن امضای نمایندگان استیضاح‌کننده مثل نوبت قبل شروع شده و سعی دارند استیضاح را منتفی کنند، اما استیضاح‌کنندگان این بار در تصمیم خود جدی هستند.

سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس همچنین به لایحه دوفوریت دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی اشاره کرد و آن را تلاش دولت برای ابقای فاطمی‌امین در کرسی وزارت دانست و گفت: «این بار استیضاح وزیر صمت جدی است. به همین دلیل آن را بی‌ربط به لایحه دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار نمی‌دانم. لایحه‌ای که مخالف آن صحبت کردم و معتقدم تشکیل این سازمان ضرورتی ندارد و نظارت مجلس را کم می‌کند». او افزود: «هم‌زمانی این لایحه دوفوریتی با بحث استیضاح وزیر صمت و اتفاقات دیگری که در حوزه رسانه ملی افتاد و حمایت‌های آن رسانه از آقای فاطمی‌امین و همچنین مصاحبه آقای وزیر برای واردات خودرو نشان می‌دهد این اقدام برای نگه‌داشتن او به هر قیمتی است. به همین دلیل مخالف این لایحه صحبت کردم و مجلس هم خوشبختانه مخالفت قاطع خود را با رأی بالایی نشان داد».

نماینده استیضاح‌کننده وزیر صمت اضافه کرد: «این اقدام پیام مجلس به دولت و آقای فاطمی‌امین بود و در صورتی که استیضاح دوباره وزیر صمت به صحن بیاید، این بار دیگر به نتیجه خواهد رسید؛ چراکه بسیاری از نمایندگان متوجه شده‌اند وعده‌هایی که آقای وزیر نوبت قبل داد توخالی است و او توانایی تحقق آن وعده‌ها را ندارد».

رشیدی‌کوچی با بیان اینکه «معتقدم این بار استیضاح رأی می‌آورد»، گفت: «در این صورت، امیدوارم رئیس‌جمهور شخصی را به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی کند که تغییری در نگرش و رفتارش به نفع مردم داشته باشد و شخص شجاعی باشد نه اینکه همان مسیر قبل را طی کند».

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه اگر کسی کاری را برای رضای خدا انجام دهد خدا او را کمک می‌کند، ادامه داد: «این بار همه تلاشم را به کار می‌برم که زورم به مافیای خودرو بچربد؛ بنابراین از همه همکاران مجلس درخواست می‌کنم به‌طور جدی پای کار بیایند و تعارف‌ها و مصلحت‌اندیشی‌ها را کنار بگذارند؛ چراکه وضعیت خودرو نارضایتی جدی در کشور ایجاد کرده و در حال شکل‌دهی ناامیدی انبوهی در جامعه است».

در شرایطی که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو‌های کارکرده خارجی را بایکوت کرده و از دستور کار خارج کرده است، رشیدی‌کوچی تأکید دارد که دولت می‌تواند بدون نیاز به مصوبه مجلس این کار را انجام دهد، اما به دلیل فشار مافیا این کار را انجام نمی‌دهد؛ لذا از تهیه طرحی دوفوریتی برای تکلیف به دولت برای واردات خودرو‌های کارکرده خبر داد و گفت: «طرحی دوفورتی در‌این‌باره تهیه کرده‌ام و تا فردا آن را ثبت خواهم کرد. به نظر می‌رسد دولت عزمی برای واردات خودروی کارکرده ندارد، بنابراین قصد داریم با این طرح دوفوریتی، واردات خودرو‌های کارکرده خارجی را به دولت تکلیف کنیم. دولت با وجودی که می‌تواند خودروی خارجی کارکرده وارد کند، اما عزمی در این زمینه ندارد و ما قصد داریم این کار را به دولت تکلیف کنیم».

او همچنین توضیح داد: «صفر تا صد جزئیات آن را نوشته‌ام و آیین‌نامه را به وزارت صمت واگذار نخواهیم کرد؛ لذا قصد داریم این موضوع را برای دولت تکلیف قانونی کنیم تا هر شخص حقیقی و حقوقی بتواند یک خودروی خارجی برای خودش وارد کند».

این نماینده استیضاح‌کننده وزیر صمت همچنین در توضیح لازمه استیضاح وزرای ضعیف در حوزه‌های مختلف بیان کرد: «استیضاح یا تغییر وزرای ضعیف ضروت دارد، اما معتقدم دولت در تعویض وزیر جهاد کشاورزی عجله کرد و وزرای ضعیف دیگری مثل وزیر صمت می‌توانستند در اولویت این تغییر باشند. این اقدام دولت عجولانه و شاید برای نجات برخی وزرای ضعیف، اما محبوب بوده است».

اگرچه استیضاح نوبت قبل فاطمی‌امین به گفته برخی نمایندگان به دلیل لابی‌های سنگین منتفی شد و وزیر صمت توانست با وعده‌وعید‌های غیرعملی حتی از رأی اعتماد اولیه خود رأی بالاتری بگیرد و در سمتش ابقا شود، اما این بار این امیدواری وجود دارد که دیگر مجلس یازدهم که فرصتی برای جبران ندارد و تا چند ماه آینده باید جواب رأی‌دهندگان را بدهد، اشتباه قبل را تکرار نکند. هرچند ممکن است ۱۰ روز آینده آبستن حوادث دیگری باشد و شرایط باز به نحو دیگری رقم بخورد.

درا‌ین بین معصومه پاشایی در گفت‌وگویی با ایرنا مدعی شده «تعدادی از نمایندگان امضای خود از طرح استیضاح وزیر صمت را پس گرفتند»؛ ادعایی که رشیدی‌کوچی، دیگر نماینده مجلس تا زمان تنظیم این گزارش آن را رد کرد و گفت: «اصرار برای پس‌گرفتن امضا‌ها ادامه دارد، اما فعلا ۳۰ امضا جمع شده است».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزیر صمت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان