تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

تداوم مسموميت سريالي دانش‌آموزان در سکوت مسئولان

روز گذشته (دوشنبه) مسموميت‌هاي سريالي دانش آموزان که برخي مسئولان ترجيح مي‌دهند از عنوان «بدحالي» براي آن استفاده کنند، در برخي مدارس ديگر تکرار شد.

تداوم مسموميت سريالي دانش‌آموزان در سکوت مسئولان

رویداد۲۴ با گذشت بیش از چهار ماه از نخستین نشانه‌های مسمومیت دانش آموزان در مدارس و با وجود گذشت نزدیک به دو ماه از شدت گرفتن این مسمومیت‌های سریالی، هنوز نه تنها عوامل این مسمومیت‌ها مشخص نشده، بلکه مسئولان سکوت را ترجیح داده اند و تمایلی به اظهارنظر در این رابطه هم ندارند.

روز گذشته (دوشنبه) مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان که برخی مسئولان ترجیح می‌دهند از عنوان «بدحالی» برای آن استفاده کنند، در برخی مدارس دیگر تکرار شد. بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مسمومیت سریالی در مدارس، روز گذشته دانش آموزان مدرسه دخترانه طلوع اسلام تهران، دبیرستان دختران آسمان تبریز، مدرسه دخترانه شاهد شیراز، مدرسة «۱۵ خرداد» کرج، هنرستان دخترانه امام محمدباقر ماهدشت کرج، مدرسة دخترانة امام جعفر صادق در گلشهر کرج، مدرسه دخترانه نسیبه سنندج، مدرسه معلم کرمانشاه، مدرسة دخترانة مولانا در شهرک دانشگاه ارومیه، مدرسة دخترانة فجر در بوکان، مدرسه دخترانه‌هاجر در دیواندره، مدرسه دخترانه شهدای غزه در شهر سقز، و چهار مدرسه در گیلانغریب شامل هنرستان اندیشه، مدرسة راهنمایی ۱۷ شهریور، دبیرستان عصمت و دبیرستان خدیجه کبری را درگیر کرد.

روز‌های یکشنبه و شنبه این هفته هم شاهد بروز این مشکل در تعدادی دیگر از مدارس از جمله چند مدرسه در تهران بودیم. این درحالیست که مسئولان در قبال این موضوع سکوت کرده اند و هنوز هیچ اطلاعی از عوامل بروز این حوادث که در بیش از صد شهر کشور رخ داده ارائه نشده است.

روز گذشته بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی‌در نطق میان دستور خود، با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان، خطاب به وزیر کشور گفت: متاسفانه مسمومیت سریالی دانش آموزان چند ماهی است به گستردگی ایران در حال وقوع است و به موضوعی پرچالش و بدون جواب تبدیل شده است، علیرغم تاکید مقام معظم رهبری برای جدیت در شناسایی و اشد مجازات عاملین این جنایت ضد بشری، هنوز شاهد اقدامی‌رضایت بخش و قانع کننده نبوده‌ایم.

او ادامه داد: انتظار می‌رود با جدیت تمام موضوع را پیگیری و نتیجه قانع کننده به اطلاع مردم رسانده شود، تا بیش از این شاهد برهم خوردن آرامش روانی جامعه نباشیم. این حوادث سریالی از ۹ آذر ۱۴۰۱ در یک دبیرستان دخترانه در قم آغاز شد.

از آن زمان، صد‌ها دانش‌آموز در ۶۰ مدرسه قم که عمدتا مدارس متوسطه اول و دوم دختران بوده‌اند دچار مشکل مسمومیت یا بدحالی شدند. اما از اواخر بهمن و اوایل اسفند این رخداد، در سایر شهر‌های کشور هم تکرار شد و کار به جایی رسید که برخی اولیا در اسفند ماه از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری کردند. اما با این حال خبری از عوامل اصلی این حودث نشد و پس از تعطیلات نوروز هم دوباره این حوادث تکرار شد و در روز‌های اخیر افزایش یافت. محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی‌گفته بود تا ۱۵ اسفند بیش از پنج هزار دانش‌آموز در ۲۵ استان و حدود ۲۳۰ مدرسه درگیر این حادثه شده بودند. اما پژوهش‌ها دربارهٔ نوع مسمومیت بی‌نتیجه بوده‌است. کمیته علمی‌وزارت بهداشت نیز به‌کارگیری یک «ماده محرک تحریک‌کنندهٔ عمدتاً استنشاقی» را در این مسمومیت‌ها تأیید کرده‌است.

اما نظر معاون امنیتی وزیر کشور متفاوت بود. او گفت: «چند موردی که در سال جدید پیش آمد که بسیار محدود بود، تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها و مدارس بوده است». سید مجید میراحمدی همچنین افزود که یکی دو مورد از این اتفاقات مربوط به استفاده دانش آموزان از گاز فلفل بوده.


بیشتر بخوانید: ادعای خبرگزاری فارس: بیش از ۹۰ درصد حوادث اخیر مدارس توسط دانش‌آموزان اتفاق افتاد


محمدحسن آصفری؛ عضو کارگروه حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان روز بیستم فروردین هم در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره نتایج به دست آمده توسط کمیته حقیقت‌یاب گفت: هفته گذشته نخستین جلسه کمیته در سال جدید برگزار شد، اما متأسفانه هنوز دستگاه‌های مرتبط نتوانسته‌اند علت اصلی بدحالی‌ها را مشخص کنند تا اقدامات بازدارنده انجام شود. وزارت بهداشت گزارش دقیقی درباره مواد مورد استفاده در بدحالی دانش‌آموزان ارائه نکرده است و هنوز در آزمایشگاه‌های خود در حال بررسی موضوع است.

آصفری بیان کرد: برخی معتقدند دانش‌آموزان در این موضوع نقش دارند و این کار نوعی کنجکاوی نوجوانان است، اما اینکه کار توسط دانش‌آموزان مدیریت می‌شود به هیچ عنوان صحیح نیست و باید موضوع بدحالی دانش‌آموزان با جدیت دنبال شود و نمی‌توان خوشبینانه با آن مواجهه داشت. وی گفت: کمیته حقیقت‌یاب تا به امروز خروجی چندانی در دست ندارد و به جمع‌بندی خاصی درباره بدحالی دانش‌آموزان نرسیده است.

اهمیت این حوادث به قدری بود که رهبر معظم انقلاب در نیمه اسفند ماه گذشته خواستار «اشد» مجازات عوامل این حادثه شده و تاکید کردند: «این یک جنایت بزرگ و غیرقابل‌اغماض است.» انتظار این بود که پس از تاکید رهبر معظم انقلاب، این حوادث با پیگیری بیشتری برای مشخص شدن عوامل حادثه همراه باشد، اما هنوز نتیجه روشنی حاصل نشده و تنها در برخی شهرستان‌ها برخی افراد که گفته شده دخیل در ماجرا هستند دستگیر شده اند. اما طبیعتا حوادثی با این حد از گستردگی نیازمند عواملی فراتر از این تعداد محدود در چند شهرستان انگشت شمار است.

آخرین موضع گیری مسئولان رسمی‌درباره این حوادث، سخنان وزیر بهداشت، بهرام عین‌اللهی بود که اواخر هفته گذشته درباره آخرین وضعیت بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان گفت: «کمیته علمی‌متشکل از بهترین اساتید در کشور تشکیل و وضعیت دانش‌آموزان بررسی شد؛ تصمیم گرفتیم که نام آن را بدحالی دانش‌آموزان بگذاریم زیرا شواهد محکمی‌برای مسمومیت دانش‌آموزان وجود نداشت.

جمع‌بندی ما نشان می‌دهد که در بیش از ۹۰ درصد بدحالی دانش‌آموزان، هیچ نوع مسمومیتی دیده نمی‌شود و هیچ نوع سمی‌وجود ندارد و بیشتر شاهد استرس بودیم و درصد کمی‌نیز مربوط به شیطنت‌هایی بوده که صورت گرفته و باعث بدحالی دانش‌آموزان شده است. بدحالی دانش‌آموزان عوارض پایدار نداشته و ما هیچ نوع عارضه پایداری در دانش‌آموزان ندیدیم.»

حالا باید منتظر ماند و دید گزارش نهایی کمیته حقیقت یاب مجلس چه زمانی ارائه می‌شود و آیا می‌تواند گرهی از مشکل باز کند؟ همچنین باید دید مسئولان نیروی انتظامی‌با استفاده از دوربین‌های سطح شه و خیابان‌های منتهی به مدارس می‌توانند عوامل این حوادث را لااقل در برخی شهر‌ها بیابند؟

منبع: مردم سالاری

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
0
11
اگر شیطنت است پس چرا فقط مدارس دخترانه ! پسرها که شلوغ تر هستند بنظرم دولت باید والدین را در کلاس ها دعوت و مستقر کند . سمت کشته سازی پیش میرود باید خطریابی و جلو‌گیری شود با بی تفاوتی اجازه ورود رقبای جدید ندهید . ذهن مردم و جامعه را مخدوش کردید با بی تفاوتی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
0
5
چقدر بی عرضه هستند اونایی که باید عاملان را شناسایی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
4
1
موضوع مسمومیت باید بصورت غیر رسانه ای پیگیری شود
این خواست ملت است
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
چرا از خودت حرف در میاری، مردم خواهان برخورد محکم و قاطع با عاملین این جنایت بشری هستند و باید مرحله به مرحله بصورت شفاف نتیجه رو به مردم از طریق رسانه‌ها ابلاغ کنند،
چرا باید مردم نخواهند رسانه ای بشود،
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان