تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲

ایران محور نشست روز دوشنبه جی ۷ / احیای برجام مجددا در دستور کار غربی‌ها قرار گرفت؟

بند ۷ بیانیه جی ۷ به ایران اختصاصپیدا کرده و در این بیانیه بار دیگر از توافق برجام حمایت شده است. در نشست گروه هفت وزیر خارجه آمریکا حضور داشته است. آیا این بیانیه پالس مثبتی برای احیای برجام تلقی می‌شود؟

ایران محور نشست روز دوشنبه جی ۷ / احیای برجام مجددا در دستور کار غربی‌ها قرار گرفت؟

رویداد۲۴ نشست وزرای امورخارجه گروه هفت از روز یک‌شنبه ۲۷ فروردین به میزبانی ژاپن آغاز شده و روز دوشنبه نشستی با موضوع «ایران و خاورمیانه» برگزار کردند و امروز اخرین جلسه برگزار و بیانیه‌ای منتشر شد. این نشست با موضوع ایران که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان حضور داشتند، بیش از یک ساعت بطول انجامید.

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا همزمان با برگزاری نشست گروه هفت در توئیتر خود درباره این نشست نوشته بود: گروه هفت در قبال ایران با اتفاق نظر پیش می‌رود؛ شامل تنش‌زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه در توییتر خود حول محور نشست گروه ۷ از ایران بعنوان اولین مساله و چالش در جلسات نام برده است. او در در هفته‌های اخیر نیز هم با حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران و هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده دیدار داشته است.

بعد از ماه‌ها بی خبری از مذاکرات احیای برجام و تکذیب ادامه مذاکرات توسط آمریکا، احتمالاً شاهد رویکرد جدیدی از واشنگتن با اتفاقات چند روز اخیر هستیم. البته این رویکرد را در بیانیه جی ۷ می‎توان دنبال کرد.

بند ۷ بیانیه گروه هفت به ایران اختصاص پیدا کرده و در این بند آمده است: ما بر عزم صریح خود مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تاکید می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف کند؛ و در ادامه نوشته شده است: راه حل دیپلماتیک همچنان راه ترجیحی ما برای حل نگرانی‌های بین المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.


بیشتر بخوانید: علی ماجدی: از مذاکره نترسید؛ سیاست خارجی نیاز به تحول جدی دارد


در این زمینه، برنامه جامع اقدام مشترک همچنان به ارائه یک مرجع مفید ادامه می‌دهد. ما آمادگی اعلام شده ایران را برای ارائه اطلاعات بیشتر و دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدگی به مسائل پادمان باقی‌مانده و موافقت این کشور با اجازه به آژانس برای اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیشتر مورد توجه قرار می‌دهیم. ما از ایران می‌خواهیم که به تعهدات پادمان و تعهدات اعلام شده خود با اقدام سریع و ملموس پایبند باشد.

در واقع در این بیانیه تاکید شده که برجام همچنان به ارائه یک مرجع مفید ادامه می‌دهد. در واقع از پیمانی صحبت شده که شرایط نابسامانی در سال‌های اخیر داشته و هنوز مشخص نیست که بار دیگر احیا شود. با این حال نکته حائز اهمیت این است که وزیر خارجه آمریکا در نشست جی ۷ حضور داشته و بدون شک با متن بیانیه موافق بوده است.

البته اخبار برجامی در روز‌های اخیر فقط به نشست گروه هفت خلاصه نمی‎شود. ایران هفته‌ها است که منتظر سفر سلطان عمان به تهران است که این سفر را کارشناسان راهی برای شروع مذاکرات تلقی می‌کنند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز همزمان با نشست گروه هفت دوشنبه شب با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان گفته تلفنی داشته و اعلام شده که در خصوص موضوعات مورد اهتمام در روابط دوجانبه و همچنین پرونده‌های مهم منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

در حقیقت بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی پرونده احیای برجام بعد از سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران شاهد تغییراتی در روند این پرونده هستیم. پیش از شروع سال جدید در خصوص مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا سخن گفته شد. در نشست گروه هفت در چند روز اخیر نیز شاهد پالس‌های مثبتی در خصوص پرونده برجام هستیم.

با این حال بار‌ها قطار مذاکرات احیای برجام به مقصد نزدیک شده است، اما شاهد تغییر مسیر آن به بیراهه بودیم. باید دید این بار این قطار به مقصد می‎رسد یا خیر؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان