تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶۹ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

فاصله ایران و اسرائیل به مرزهای ایران رسید!/ ترکمنستان متحد اسرائیل شد؟

در حالی که ایران درگیر بستن جبهه‌های تخاصم در جنوب بعد از هفت سال تیرگی روابط با عربستان است جبهه‌ای در شمال در حال شکل گرفتن است. ترکمنستان حالا متحد جدید اسرائیل شده که این مسئله یعنی علاوه بر آذربایجان، ایران دغدغه جدیدی پیدا کرده است.

جنگ ایران و اسرائیل

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: «یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفته «ایران در حال قدرتمندتر شدن است و این چیزی نیست که از چشمان اسرائیل و جهان دور مانده باشد. جامعه امنیتی اسرائیل به این درک رسیده اند که دولت یهود با وضعیت امنیتی جدیدی روبه روست که ممکن است تهدید‌های واقعی همه جانبه را به دنبال داشته باشد.»

اوایل هفته گذشته هم اداره اطلاعات نظامی اسرائیل نتیجه یک برآورد را منتشر کرد و اعلام کرد خطر یک جنگ در سال پیش رو، رو به افزایش است. وزیر دفاع اسرائیل با استناد به همین گزارش گفته ما به این نتیجه رسیده‌ایم که دوران رویارویی‌های محدود به پایان رسیده و ایران هم نیروی محرکه همگرایی جبهه‌های تهدید است.

درگیری ایران و اسرائیل در کدام جبهه‌هاست

او جبهه‌های مختلف درگیری را هم شرح داده و گفته سپاه پاسداران ایران از یک سو، حوثی‌های یمن، شیعیان عراق، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه، حزب‌الله لبنان، گروه‌های مستقر در غزه و عرب‌های اسرائیلی ساکن در دولت یهود از جبهه‌های مختلف فعالند.

وزیر دفاع اسرائیل به مصر و اردن هم اشاره کرده و گفته با وجود اینکه این دو کشور رابطه خوبی با اسرائیل دارند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این وضعیت صلح در آینده و در زمان جنگ همه‌جانبه در منطقه باقی بماند.

همین برآورد اطلاعاتی اسرائیل را به سمت یک سیاست در همسایگان شمالی ایران سوق داده است. «الی کوهن» وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه قبل از سفر به عشق‌آباد برای افتتاح سفارت اسرائیل در ترکمنستان، توقفی در باکو داشت و با الهام علی‌اف دیدار کرد. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه اسرائیل بعد از دیدار کوهن با رئیس جمهور آذربایجان منتشر کرد گفته شده علی‌اف در این دیدار از روابط دیپلماتیک و اتحاد امنیتی فزاینده اسرائیل و آذربایجان قدردانی کرده و گفته دو کشور در حال تقویت روابط اقتصادی و توریستی‌اند و آذربایجان اسرائیل را به عنوان یک نقطه حیاتی برای دسترسی به اوراسیا می‌داند.

کوهن هم در این سفر از تصمیم یک ماه گذشته علی‌اف برای افتتاح سفارت اسرائیل در باکو برای اولین بار بعد از سی سال فقدان روابط دیپلماتیک تشکر کرده است.

وزیر اسرائیل در راس هیاتی متشکل از ۳۰ شرکت فعال در حوزه‌های اطلاعاتی، امنیت سایبری، مدیریت آب و کشاورزی هوشمند به باکو سفر کرد. بیش از ۱۰۰ دیدار در جریان این سفر با مقامات و شرکت‌های آذربایجانی ترتیب داده شده بود.

روابط اسرائیل و آذربایجان

حتی قبل از این دیدار‌های علنی هم رابطه اسرائیل و آذربایجان به ویژه در ماه‌های اخیر تقویت شده بود و این تقویت روابط در راستای هدف اسرائیل برای ایجاد ائتلاف با کشور‌های مسلمان برای مقابله با ایران است. گزارش‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد اسرائیل مهمترین تامین‌کننده سلاح آذربایجان است و در عوض آذربایجان به تامین‌کننده نفت دولت یهود تبدیل شده است. گزارش رسانه‌های آذربایجانی نشان می‌دهد پهپاد‌های وارداتی از اسرائیل نقش مهمی در آزادسازی سرزمین‌های قره‌باغ در جریان جنگ اخیر با ارمنستان بازی کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: چرا ایران از تحولات خاورمیانه خوشحال است؟


به گزارش رویداد۲۴ پیروزی آذربایجان در قره‌باغ به نقطه عطفی در رابطه آذربایجان با اسرائیل از یک سو و با ایران از سوی دیگر تبدیل شد. در جریان جنگ قره‌باغ، آذری‌ها ایران را به همکاری با روسیه جهت ارسال سلاح از طریق خاک ایران به ارمنستان متهم کردند. پایان جنگ قره باغ با درگیری ایران و آذربایجان بر سر ادعای آذری‌ها در مورد دالان زنگزور مصادف شد. این درگیری تنها لفظی باقی نماند و ایران در نزدیکی مرز دو کشور در کنار رودخانه ارس چندین مانور نظامی برگزار کرد تا به همسایه شمالی‌اش درباره هر گونه تغییر مرز‌های بین‌المللی هشدار بدهد؛ هشداری که بی‌جواب نماند و مانور مشابهی در آن سوی ارس از سوی باکو ترتیب داده شد.

درگیری دو کشور تا جایی ادامه پیدا کرد که باکو به بهانه حمله یک شهروند ایرانی به سفارت این کشور در تهران، سفیر خود را فراخواند و روابط دیپلماتیک را به صورت یک‌جانبه قطع کرد. تحولاتی که به زعم تهران بدون ضمانت‌های امنیتی از سوی اسرائیل و همراهی‌های ترکیه امکان‌پذیر نبود.

ماه گذشته و در جریان مراسم گشایش سفارت آذربایجان که با حضور «جیحون بایراموف» وزیر خارجه آذربایجان و الی کوهن همتای اسرائیلی‌اش انجام شد، کوهن آذربایجان را «شریک استراتژیک اسرائیل» خواند و گفت «اسرائیل و جمهوری آذربایجان درک مشترکی از تهدید‌های ایران دارند؛ رژیم ایران هر دو کشور را تهدید، تروریسم را تأمین مالی و تمامی خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند.»

بایراموف به این سخنان کوهن واکنشی نشان نداد، اما از حمایت اسرائیل از «حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در طول تقریبا ۳۰ سال اشغال غیرقانونی اراضی آذربایجان توسط ارمنستان» تشکر کرد؛ اظهارنظری که با اعتراض ایران همراه شد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان وزیرخارجه آذربایجان درباره «مرحله جدید شراکت استراتژیک بین آذربایجان و اسرائیل» را «تأیید ضمنی جهت‌گیری ضدایرانی» همکاری‌های آذربایجان و اسرائیل خواند و خواستار توضیح مقامات جمهوری آذربایجان در این رابطه شد اما آذربایجان تنها عامل نگرانی ایران در شمال کشور نیست. در جریان سفر کوهن به عشق آباد بعد از باکو، قرار افتتاح سفارت اسرائیل در ترکمنستان در کمتر از ۱۷ کیلومتری مرز ایران (یعنی فاصله‌ای کمتر از راه آهن تهران تا خیابان تجریش) گذاشته شده است.

روابط اسرائیل و ترکمنستان

اسرائیل و ترکمنستان از زمان امضای پیمان اسو در سال ۱۹۹۳ روابط دیپلماتیک دارند. سال ۱۹۹۴ شیمون پرز وزیر خارجه وقت اسرائیل به ترکمنستان سفری داشت و پایه‌های این روابط را گذاشت، اما از آن سال به بعد هیچ سفری در این سطح به عشق آباد نشده بود.

المانیتور در گزارشی علت فقدان سفر‌هایی در این سطح بین اسرائیل و ترکمنستان را فشار ایران به عشق آباد خوانده و گفته ترکمنستان به خاطر ایران در همه این سال‌ها از پذیرش سفرای اسرائیل در کشورش سرباز می‌زد و روابطش را با اسرائیل برخلاف آذربایجان در سطح بسیار محدودی، متمرکز بر همکاری‌های کشاورزی نگه داشته بود. سفرای اسرائیل در همه این سال‌ها بدون وجود سفارت در هتلی در عشق آباد ساکن بودند اما ظاهرا جمع‌بندی ترکمنستان تغییر کرده و فصل جدیدی در روابط ترکمنستان و اسرائیل آغاز شده است. روز پنجشنبه الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل سفارت جدید این رژیم را در عشق آباد افتتاح کرد.

ایران و ترکمنستان ۷۱۳ کیلومتر مرز مشترک دارند. روزنامه اسرائیلی «تایمز آو اسرائیل» افتتاح سفارت را راه خوبی برای اسرائیل جهت «ورود به جمهوری اسلامی» در جریان تلاش‌هایش برای توقف برنامه هسته‌ای ایران خوانده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۹
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
14
31
کتاب خدا
موسی پیامبر
معرفت و دانایی
خداپرستی و انساندوستی
و
سامری ستمگر
دشمن بنی آدم
دشمن بنی اسرائیل
دشمن خدا بود
جاده جهنم
جاده تباهی
پرتگاه ظلم و ستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
آقای معصومی یک کلام.قوم یهود.قومی نفرین شده خداهستند.حال که به مرزهای ایران نزدیک شدن کمترشرارت میکنن چون میدونن ایران میزبان اسرائیل رومقصرمیدونه وشخم زنی روازکشورهای میزبان یعنی.ترکمنستان وآذربایجانک شروع میکنه.پس صددرصدبه اسرائیل این دوکشور هشدارهای لازم رو نسبت به شیطنتش دادن.(خیبرشکن.فاتح.)کفایت میکنه تاسجیل وخرمشهر
میرزای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
106
257
بابا گور پدر فلسطین لبنان سوریه اگر شما هم دل تون برای ما مردم ایران میسوزد با اسرایل صلح کنید به خدا ما مردم ایران هیچ مشکلی با اسراییل نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
ازطرف خودت حرف بزن
چغندر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
لطف‌کنید‌شما‌زرت‌وپرت‌نکنید‌این‌دفعه
اخرت‌باشه‌از‌موتوری‌جنس‌می‌گیری‌بیا‌جا‌خودم
شاهین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
این جنگ نیابتیه اگه بیرون مرز جنگ نگه نداشته بشه اون وقت عملا گور ما با پدرامونو کلی میکنن
کرار۱۱۰
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
پسرجون اگر مشق سیاست نمیفهمی خب نظرنده برو دنبال تخصصی که داری
اسرائیل میدونی هرساله بابت کشتن اجدادماایرانی ها چه جشن باشکوهی میگیره؟میدونی چقدر دانشمندان مارو ترورکرده؟فکرمیکنی مابگیم بیادوست بشیم میگه باشه؟اونا هدفشون نابودی اسلام و ایران اسلامی و مقتدرهست وبس
اینا میخوان مثل شاه بی شرف فقط ایران جنگنده داشته باشه وتانک نمیخوان شیعه قدرت بگیره
اینا اصل دعواشون باما امام زمان عج هست یه کم تحقیق کن
مشکل اقتصادماهم همه اش تحریم نیست یه مشت مدیرنالایق سالهاست چسبیدن به میزریاست و رهانمیکنن
دردما مدیردلسوز و پای کارهست
مگه روحانی نمیگفت تحریم هستیم وبه ماواوسن کردنا نمیدن؟چرا رئیسی اوند تو۱ماه بیش از۱۰۰میلیون دوز واکسن واردکرد؟ ازاین دروغ بزرگترداریم؟
مگرنمیگفت منم صبح جمعه فهمیدم بنزین گرون شدو...
کمی تحقیق وتفکر لطفا
ناشناس
| Denmark |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
ای عرزشی تو منو با تحقیقت کشتی!
شما عرزشی ها خیلی وقیح هستید هر وقت با ایدئوۀوزی اسلامی کار حجاب و دشمنی با اسرائیل و امریکا رو نتونستید پیش ببرید شیفت میکنید به ایران باستان!
داستان استر و مردخای یک دروغه . استر یک بابلی بوده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
مرتیکه اسکل اگه همین محورمقاومت سوریه ولبنان نبودکه الان هم داعش واسرائیل کنارمرزهای ایران داشتن جولان میدادن وتواسکل هم هیچکاری بدبخت ازدستت برنمی امد.یک ادم بیسوادازتوبهترتحلیل میکنه.نفوذی مزدور.!!قدرت سوریه ولبنان باعث شده اسرائیل توآذربایجان هیچ غلطی بکنه.آخه چقدرتو بیسوادی.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
71
106
اسرائیل با طرح و برنامه روسیه به شمال ایران اردوکشی کرده است! روسیه از این طریق می خواهد ایران را در جبهه خودش نگه دارد. این یک امر واضح است. ترکمنستان و باکو و امثالهم فقط اسمی از اتحاد جماهیر شوروی جدا شدند اما از نظر امنیتی و سیاسی تحت سلطه روسها هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
از شما که ترک هستی بعیده که نمیدانی باکو و ترکها دلخوشی از روس ها ندارند.
روسیه هم پیمان ارمنستا هست. و ارتباطات نزدیکی با غرب دارد.
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
43
237
میلیاردها دلار از هزینه و ارز کشور صرف دشمنی و جنگ فرضی با اسرائیل میشه در حالیکه اسرائیل و ایران منافع مشترکی با هم ندارند نه مرز خاکی نه ابی و نه مشکلات تاریخی و فرهنگی و ایران نابخردانه خودشو وارد معرکه با اسرائیل کرده در حالیکه چشمشو روی کشتار مسلمانان در قره باغ سین کیانگ کشمیر برمه بسته بنظر میاد ایران داره به دولتها و ملتهای جهان باج میده و برای مردم خودش قلدری میکنه خواست با قلدری برای اذربایجان خط مشی سیاسی دیکته کنه دیدیم نتیجه عکس داد و ترکمنستان هم روابط با اسرائیل رو از سر گرفت و ایران دیدیم از ترس اتحاد اذربایجان و ترکمنستان با هم سکوت معناداری کرده شاید فهمید ملتهای دنیا و کشورهای دنیا مردم مظلوم و توسری خور ایران نیستند بشه بهشون زور گفت فعلا به عربستان باج دادیم و الان هم داریم به اردن باج میدیم تا با اسرائیل مقابله به مثل کنیم این دشمنی نابخردانه با اسرائیل داره منافع ملی ایران رو به باد میده درحالیکه نبرد فلسطین و اسرائیل ربطی به ما نداره و ما تنها میتوانیم مثل ملل نرمال جهان کمکهای بشردوستانه به فلسطین اونهم در حد معمول بکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
اینا به ظاهر با اسرائیل دشمنی میکنند تا مردم را در. کشور خفه کنند .خوب ببینیم آیا ترکمنستان را ام مثل آذربایجان میتوانند تحدید. کنند .مسئله اینا اسرائیل نیست وجود تورکهای آذربایجان در ایران است .به آن خاطر شئونیست ها اینقدر از نام آذربایجان میترسند که به جمهوری آذربایجان جمهوری باکو میگویند و یک عده آذری چی های آسمیله با اینا هم نوا هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
برعکس گفتی بدبخت این دشمنهای ایران هستندکه میلیاردهاخرج دشمنی باایران میکنند.بعدتوقع داری ایران هیچکاری نکنه.چقدر کوته فکر هستی.بدبخت ایران نصف این پول رو خرج همپیمانانش تومنطقه نکرده.ولی قدرتش بیشتراز اسرائیل غاصب هست.دستش بهت برسه سفره میکننت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
45
238
شما برا فلسطین مارو بدبخت کردین بعد فلسطینیها یه میدان بنام صدام درست کردن اسمش میدان شهید صدامه تا کی باید بهای نادانی شما رو بپردلزیم فلسطین مگه اتحادیه عرب نداره همشون صلح کردن حالا اگه اسراییل نابود شد همین فلسطین نشد یه حکومت سنی افراطی علیه ما
منیژه.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
31
203
وقتی یک ادم تو ایران به دنیا می اید.از لحظه تولد تا پایان عمر به فکر مرگه. دائما تو فکر مرگ هستی.انگار به دنیا امدی که دائما به فکر مرگ باشی. مرگ برات می شه رویا و ارزو. فقط همین.......
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
21
190
به خاطر روابط اسرائیل با دنیا ایران باید با دنیا بجنگد، حتی با ارمنستان زیرا اسرائیل در ارمنستان سالهاست سفارت دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
با سلام
این وظیفه هر انسان آزاده است که از مردم فلسطین حمایت کند
نفرت از رژیم جعلی اسراییل در بین مردم دنیا وجود دارد
بنابراین القا نکنید این فقط ماییم که مخالفیم
حتی بسیاری از یهودی های عالم با این رژیم غاصب مخالفند
محمدسهند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
متاسفانه از ارتباط ارمنستان و اسرائیل صحبتی نمیشه
متاسفانه ارمنی ها عزیز دردانه بعضی از حضرات هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
1
10
شما فقط اون ادم های که بیکار بودند عورزه هیچ کار نداشتند کذاشتین تورسانها به همسایها توهین میکنند شما فکر میکنین همسایها ازایران می ترسن نه نمی ترسن ایران جنگ طلب است ولی همسایها فقط می خوان زندگی کنند می خوان مزاهم از سر راهشون بردارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
2
12
اسراییل به نظرم از طرفی با نواختن شیپور حجاب در ایران از طریق برخی نزدیکانش کشور را مشغول آن کرده و آرام آرام به مرزهای ایران نزدیک می شود.با این کار می خواهد هم پشتوانه مردمی کم و هم محاصره تنگ تر شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
1
13
به اعمالتان نگاه کنید که چراهمسایه هاازشمافرارمی کنندوبه اسرایل غاصب می پیوندند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
8
6
یک سوال، الان اعلام کنیم ما با اسرائیل مشکل نداریم، اونا بنظرتون آرام میشینن،؟
علی حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
19
24
این بچه یتیم هرجا که باشد تو سری خواهد خورد و.......
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
61
27
چه اتفاقی افتاده که بعضیها از زدن سفارت دردیگردشورها توسط اسرائیل اینقدر ذوق زده میشوند اسرائیل در خیلی انگورها سفارت داردمگرقراره چه اتفاقی بیفتدباور کنید اسرائیل و آذربایجان هیچ کاری نمیتوانند علیه ایرا انجام دهند ایران تو دندان مسلح میباشد واهمه ای ندارد شما هم آرام باشید هیچ گزندی بشما نمی رسد ایرانیمردمش دلیر و شجاع هستند با تعصب حتما شما هم وطندوست و وفادار به ایران می باشید. درود
پاسخ ها
احمد شاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
شما اگر طالب جنگید برید کشور تمام فارس در آنطرف ایران یعنی افغانستان است جای خوبی برای مردن و کشتن همانجا جمع شوید ما اهل جنگ نیستیم برای کی بمیریم‌برای کی بجنگیم
نجفی خله
|
Austria
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
29
41
شما که عبر قدرت خاورمیانه و صاحب هلال شیعی از یمن تا شام هستید چرا اینقدر از هم پیمانی کشور درمانده! اسرائیل که بقول سرلشکر موسوی گفت در عرض یازده روز نابودش میکنیم. و.... با کشور عقب مانده ترک من ستان نگران شدید. شیر ژیان که از کفتار نمیترسه!
لیلا فرهادی شما سر یک مرغ تا حالا بریدی اینقدر از مسائل امنیتی و نظامی و سیاسی مینویسی!
پاسخ ها
احمد شاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
هر کی با تورک در افتاد ور افتاد
شما که پول و مال کشور را تصاحب برید بجنگید و شهید شوید اجرکم عندالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
لیلا فرهادی یه عمو داره سر اژدهارو هم قطع میکنه
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
22
53
حاکمان ترکمنستان بدون اجازه روسیه یه لیوان آب هم سرخود نمیتونن بخورن! کار دقیقا کار روسیه است ..که ایران را در چنته خودش نگهداره ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
8
43
هیچکس ازسیاه بازیهاوسیاستهای دولتی خبرندارد ومعلوم هم نیست جنگ بسرچی هست. میگن اسرائیل ازایران وحشت دارد .اما اسرائیل روز بروز دارد نزدیک ونزدیکتر به ایران میشود. میگن ایران نصبت به کشورهای مسلمان ازنظرقدرت نظامی خوبی برخوردار است اما کشورهایی مثل اذربایجان. ترکمنستان برای ایران خط نشان میکشند. که هردو کشور به اندازه یک استان ایران هم وصعت یا جمعیت ندارند. خب اگر ایران صاحب قدرت هست پس این کشورهای کوچک چجوری جرات حمله به ایران اعلام میکنند با اینکه ایران باانها درصلح بوده .این مهمه
یک وطن پرست واقعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
67
29
میبینم پیر پاتال های سایبری همشون جمع شدن اینجا البته سایبری های اسقاطیل هم هستن مثلا میخوان بگن دیگه کار ایران تمومه ولی کور خوندین بزودی نوبت آذربایجان و ترکمنستان مثل اینکه قراره گروه مقاومت بزرگتر بشه شما هم سعی نکنین با کامنت پراکنی وانمود کنین مثلا مردم ایرانین و باید با اسقاطیل صلح کنیم هنوز مدت زیادی از جشن ایرانی کشتن اسقاطیل نمیگذره مثلا میخواین بگین اسقاطیل با جمهوری اسلامی مشکل داره نه با ایران شمارو فرستاده کامنت پراکنی چون پایان عمرش نزدیکه بزودی مزدور ها بفکر صاحبکار جدید باشید
پاسخ ها
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
فعلا کار یکی دیگه داره تموم میشه نه اسرائیل
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
بشین تو آب خنک ، ساندیست رو بنوش وطن پر س ت ...خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
امثال شماها وطن پرست نیستید افتاب پرستید و شبها ماه پرست هر چی جلوتون قوی بنظر میاد اونو میپرستید چاپلوسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
18
49
جمهوری اسلامی ناخواسته وبا سیاستهای غلط واشتباه خارجی خود باعث شد که دوهمسایه شمالی از نارضی بودن گسترده مردم ایران از دولتمردان سوی استفاده کرده و اقدام به بازگشایی سفارت کنند ..فعالیت در قفقاز جنوبی از راه ایلام گرایی برای ایران غیر ممکن بود .قفقاز عراق نبود که دولتمردان ما مثل عراق دراون مناطق عمل کنند .فعالیت در قفقاز بایستی از راه ایران گرایی وایرانشهر امکان پذیر بود .که جمهوری اسلامی در این مورد وخیلی از موارد دیگر درک درست از ماجرا نداشت
کریم پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
6
23
سالها غفلت دیپلماتیک وسیاسی واقتصادی نسبت به تحولات آسیای مرکزی وعدم استفاده ازفرصت های تاریخی موجب شد تا اسرائیل با فرصت طلبی به جای ایران با نزدیک ترین همسایگان ایران و کشورهای که قبلا جزئی از خاک ایران بودند شراکت استراتژیک تشکیل دهد زوم کردن تنها روی تحولات خاورمیانه و غفلت از همسایگانی که در طول تاریخ استانی از ایران بزرگ بودند عواقب نابخشودنی دارد عدم حساسیت وعدم شناخت و عمق سنجی از لایه های اجتماعی و فرهنگی کشورهای آسیای میانه این فاجعه را رقم زده از زمان جداشدن این کشورها از شوروی دل خوش کردن وانفعال درمقابل روسیه نیز یکی از دلایل است جنگ اوکراین به سرکردگی غرب به اندازه کافی روسیه را سرگرم و گرفتار تله آمریکا و غرب کرده است اسرائیل از فرصت استفاده کرده تا ضمن جانشینی روسیه خودراحامی و منجی این کشورها جلوه دهدعلیرغم کشتی سوراخی که خواستارشده است
پاسخ ها
محمدرضا
| Germany |
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
اسراییل درحال کندن گور خود می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
67
28
باکو اگر با اسرائیل زیاد ادامه بدهد ..بهانه خوبی داریم نه تمام خاک قسمت‌های بزرگی از خاک قدیمی خود از جمله نخجوان وتالش گو تپه ماسالی جبرائل رایونی آستارا ی باکو آغ دام بیله سوار باکو را پس خواهیم گرفت .باکو بداند دست از پا خطا کنه این مناطق را که شمردم شکی ندارم با سلاح نیمه سنگین پس خواهیم گرفت .اتفاق فرصت خوبی برای ما خواهد بود .اما مدارا میکنیم .به ارتش باز خواهم گشت واین این کار را عملی خواهیم کرد .اجازه از ولایت فعلا نداریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
تو رو خدا بهشون رحم کنید.نگذارین مثل ما بدبخت بشن.بنده های خدا دارن زندگیشون و میکنن!!! می خواهید ارزش پولشون و مثل ارزش ریال به پهن تبدیل کنید!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
میدونید جالب اینجاست که شما جماعت از اونجایی که بویی از شرف نبردید در هر وضعیتی فقط حماقت خودتون رو فریاد میزنید .نادان تنها نتیجه پافشاری بر روی حماقت فقط و فقط شکسته . تقریبا چیزی از فلسطین باقی نمونده میدونید چرا بخاطر وجود احمقهایی مثل تو هست . بیچاره مردم فلسطین که طرفدارهاش احمقهایی مثل تو هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
59
28
باکو اگر با اسرائیل زیاد ادامه بدهد ..بهانه خوبی داریم نه تمام خاک قسمت‌های بزرگی از خاک قدیمی خود از جمله نخجوان وتالش گو تپه ماسالی جبرائل رایونی آستارا ی باکو آغ دام بیله سوار باکو را پس خواهیم گرفت .باکو بداند دست از پا خطا کنه این مناطق را که شمردم شکی ندارم با سلاح نیمه سنگین پس خواهیم گرفت .اتفاق فرصت خوبی برای ما خواهد بود .اما مدارا میکنیم .به ارتش باز خواهم گشت واین این کار را عملی خواهیم کرد .اجازه از ولایت فعلا نداریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
داداش یه چند تا کام دیگه بگیر به امید خدا مرزها رو میرسونی به زمان هخامنشی . داری میری ارتش از پاده رو برو . خداییش شما جماعت واقعا تعطیل هستین یا ادا در میارین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
هررررر
محمدرضا
| Germany |
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
خودشون درحال سر خوردن به ایران جهت الهاق .
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
2
12
دشمن اصلی ایران روسیه هس نه اسرائیل نه آمریکا،،والا انسان هسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
2
12
سلام به نظرات همه شما عزیزان احترام میزارم ولی خدایش ماایرانیا الان واسه نون شب مون موندیم چراباس به خاطر فلسطین و هم سال اون بابقیه کشورها جنگ کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
1
11
سلام به نظرات همه شما عزیزان احترام میزارم ولی خدایش ماایرانیا الان واسه نون شب مون موندیم چراباس به خاطر فلسطین و هم سال اون بابقیه کشورها جنگ کنیم
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
11
2
باسلام من یک آدری هستم وفعلا در ایران هستم ایران بشار اسد راباکمک خدا وحضور مستشاران نظامی نگذاشت سقوط کند آنهم در مقابل شیاطین دنیا از جمله اسرائیل و آمریکا....
ضمنا پیشنهاد می کنم در سیاست خارجی گوشتان بدهان رهبرتان باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
5
1
کم کم اسرائیل مثله فلسطین زمین اراضی می‌خره و شروع به گرفتن وجب به وجب ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
0
11
فکر کشور باشید که فقر و بدبختی مردم را اسیر کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
11
2
یاشاسین بویوک آزربايجان و تورک میلتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
1
6
سیاست یعنی دروغ ومخفی کارب وحیله دشمنان ما که ابر قدرت هم بوده وهنوز هم که قوی تر از ایران هستند و حد اکثر دشمنی را با ایران انجام می دهند نمی گویند ایران باید از بین برود و ما در زمانی که خیلی ضعیفتر از حالا بودیم از اول انقلاب داد زدیم اسرائیل باید از بین برود این سیاست نیست
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
2
8
دنیای امروز دنیای تبادل و اعتدال است نه دنیای رجز خوانی و سودای محو یک کشور عضو سازمان ملل!!!!!
جمهوری اسلامی تنهاتر از همیشه ...
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
1
1
نظری ندارم سؤال بعدی لطفان
ستار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
1
8
مستبدان قدرت پرست مثل اختاپوس در ایران باید ملتو یکجوری سرگرم کنند تا بتوانند حکومت کنند وبچاپند وبرای مزدوران حلقه به گوش خود بفرستن/واین میسر نیست جز با ایجاد دشمن خیالی/ودیکتاتورها هم که به ملت جوابگو نیستن
ایرانی مسلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
0
7
روسیه ،این خرس قطبی اصلا دوستی و رفاقت سرش نمیشه ورحم و مروت نداره ، فقط منافع براش مهمه و به این هم راضی نمیشه و از آب گل آلودماهی میگیره و چشمش به شمال ایرانه که به خاک خودش الحاق کنه!!! این واقعیت را نه حاکمیت میفهمند و نه برخی تهی مغزهاو خشک کله های تندرو و مقلد !! کشور درخطره!! انوقت ما مردم هم وطن بجان هم افتادیم و همدیگر را میکشیم و به بند میکشیم!! یادمان نرفته که در شرایط جنگی مردم پشتوانه نظام و ارتش و سپاه بودند !!!حاکمیت بهوش باشند و دوستی با روسیه دوستی خاله خرسه اس!!!پای منافع بمیان بیاد ابرقدرتها به راحتی باهم معامله میکنند
شاید این حرف باورکردنی نباشه اما بجرات میگم اعتماد به اسراییل و دوستی با ان کشور از دوستی با روسیه توسعه طلب عاقلانه تره و عربها هم گربه صفتند و بی وفا وهرگز از ایرانیها خوششان نمی اید!! اگر باور ندارید امتحانشان کنید و جیره و کمک به حماس و جهاد وعراق و حزب الله لبنان و یمن و... را قطع کنید تا ببینید این حقیر غلط پیش بینی میکنه یا حرف مفت میزنه؟!!!!
امریکا و غرب هم مثل روسیه فرقی ندارند مگه ندیدید شاه بدبخت را هیچ کشوری راه نداد و تحویل نمیگرفت و دربدرشد لااقل عبرت بگیرید!! کار به انجا برسه روسیه دودستی پناهندگانرا تحویل میده یا مسموم میکنه و دلارها رو میکشه بالا!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
9
2
منم دنبال بهانه ام به باکو حمله کنیم اسرائیل بیاد اونجا شلوارشو درمیاریم شیطونه میگه بریم یه خنجر فرو کنیم توبالش الهام یکی هم تو اونجای ناتانی یابو بنویسیم روخنجر خنجر بعدی سینه شمارا خواهد شکافت حساب کار دستشون بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
تا ابلهانی با تو هم وطنمونه وضعمون روز بروز بدترم میشه
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
1
14
جهت اطلاع فلسطین به رهبری یاسر عرفات در صف اول ارتش بعث در حمله به ایران بود هم اکنون بعد از گذشت چهل سال فلسطینیان بزرگداشت هرساله برای صدام برگزار میکنند اما چون طرفداران جمهوری اسلامی پول برای نفهمی می‌گیرند این مسائل را درک نخواهند کرد
محمدرضا
|
Germany
|
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
2
5
یه روز یه اصفهانی تواتوبوس بین شهری بانک برآورد.که یک دسته اسکناس بیست تومانی گم کرده.یک عده گفتن ما.او برگشت گفت من کششو پیدا کردم.شده حکایت سفارتخانه اسراییل در ترکمنستان.اینها کش پیداکردن توفکر پیدا کردن یه بسته اسکناس می باشند.شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه
امیر حمزه عسگری وش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
3
3
دست ایران هم خالی نیست و باید به شدت به تحرک دیپلماسی حساب شده بپردازد همه اینها روی هم در شرایط فعلی بازنده میدان خواهند بود اما آقایانی که فقط خودتان را محرم و بقیه را هیچی می‌خوانید هر لحظه ممکن است ما تنهای تنها شویم و آن موقع فقط باید روی خودمان حساب کنیم پس همه پلها را خراب نکنید اینقد بی دلیل مردم را طرد نکنیدبه قانون عمل کنید داخل را سر و سامان دهید از تمام کسانی که به ناحق ظلم کرده‌اید دلجویی کنید لذت پیروزی در احترام به حقوق همه ایرانیان است هیچ کس بر دیگری برتری ندارد الا به قانون
بابک ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
8
1
سلام یعنی درک این موضوع خیلی سخته که مشکل ایران با صهیونیستها فسلطین نیست اسراییل در یه کف دست زمین دزدی میخواد گردن کلفت منطقه باشه هر غلطی خواست بکنه شما تو محلت یکی به زن و بچه مردم زور بگه کاری نکنی فردا نوبت زن و بچه خودته اسراییل جانوریه که باید نابود بشه
عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
8
آقای پوتین تا دنیارانابود نکنی دست بردار نیست کشورهای زیرنظر روسیه با دستور پوتین اسرائیل را به میدان می کشن اطراف ایران پایگاه بزند منافع را روسیه ببرد الان کشور چین وروسیه کل منطقه آسیا نفوذ کردن باهم از درآمد ایران استفاد کنن این سیاست روسیه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
2
6
انشالله ی جنگ ی جنگ واقعی بین اسرائیل و ایران شروع بشه که دیگه کار ی طرفه بشه یا اینطرف بشه یا اون طرفی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
9
یعنی الان که انگلیس در شما سفارتخانه داره شما با انگلیس خبیث متحدید!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
1
6
نمی دانم چرا ما با بعضی‌ها اهل سنت مال واموالمان میدیم آنهای که وصله تمان هستن بی توجه سیاست پدر ومادر نداردبخشکه
محمدعلی احراری
|
United States of America
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
1
2
لال بشود زبان‌هایی که به جای آذربایجان کلمه نامفهوم آذری رابکار می برند.ایران مشتبه شده خودش را مادربزرگ منطقه حساب می کند.برای کشورهای دیگرسیاست خارجی تعیین می کند وخودش درکشورهای کوچک دخالت می کندونوچه پروری می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
0
من خیلی از این میترسم که اسرائیل به ایران حمله کنه????????????????
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان