تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵

فاصله گرفتن قاهره از ریاض/مصر حضور نظامی خود را در سوریه تقویت می‌کند

مصر 18 خلبان به سوریه فرستاده است و قصد دارد از 23 ژانویه 2017، با اعزام نیروهای بیشتر، حضور نظامی خود را در این کشور تقویت کند.

رویداد۲۴-پمصر 18 خلبان به سوریه فرستاده است و قصد دارد از 23 ژانویه 2017، با اعزام نیروهای بیشتر، حضور نظامی خود را در این کشور تقویت کند.

 روزنامه السفیر چاپ لبنان در پایگاه اینترنتی خود نوشت: مصر تاکنون، 18 خلبان به سوریه اعزام کرده است. قاهره همزمان با دور شدن از ریاض قصد دارد حضور نظامی خود را در سوریه از 23 ژانویه 2017، با اعزام نیروهای بیشتری به این کشور، تقویت کند. 

السفیر با اعلام این مطلب در گزارشی با عنوان «18 خلبان مصری به پایگاه هوایی حماه پیوسته‌اند و پیشقراولان نظامی مصر در سوریه» نوشت: جهش کوچک در روابط بین سوریه و مصر که چهار روز پیش «ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه، از آن سخن گفت شاید اتفاق افتاده باشد و برای آنکه این جهش به زودی تقویت شود منتظر ورود یک دیپلمات مصری بلند‌پایه به دمشق است و امکان دارد «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر یا یکی از معاونان ارشد وی به سوریه سفر کنند. 

ولید المعلم گفته بود: «جهش کوچکی نیاز است تا روابط سوریه-مصر به حال طبیعی خود بازگردد .»

مصری‌ها دیگر از اینکه فقط نظاره‌گر رویدادهای سوریه باشند دست برداشته‌اند و تصمیم گرفته‌اند فراتر از کنجکاوی در آنچه در جبهه شام و در زمینه امنیت ملی‌شان روی می دهد عمل کنند و به تدریج در حال ورود به سوریه هستند. 

از روز دوازدهم ماه نوامبر، یک یگان مصری متشکل از هجده خلبان در پایگاه هوایی حماه فعالیت می کند که خلبانان بالگرد هستند. هنوز مشخص نیست که آیا خلبانان مصری در این پایگاه، مشارکت در عملیات هوایی را آغاز کرده‌اند یا خیر. اما پیوستن آنان به عملیات پایگاه حماه و انتخاب خلبانانی از بین یگان بالگردهای مصری نشانگر تصمیم مصر و سوریه برای تسریع در پیوستن نیروهای مصری به نیروهای سوری است؛ زیرا ارتش مصر با وجود آنکه نیروی گسترده هوایی آن در دهه 1980 آمریکایی شد اما همچنان اسکادران‌هایی متشکل از 60 فروند بالگرد روسی از نوع «می هشت» دارد.


این در حالی است که پس از پنج سال نبرد از مجموع 50 فروند بالگرد روسی می هشت تنها 25 فروند آنها باقی مانده است. این بالگردها موشک‌های غیر هدایت شونده شلیک می کنند و مخصوص حمل نیروهای ویژه هستند و قادرند در میدان‌های عملیاتی با سرعت عمل کنند. 

چهار نفر از افسران ارشد ستاد مشترک ارتش مصر هنگام ورود به سوریه در پیشاپیش این یگان حرکت می کردند. دو افسر مصری با رتبه سرتیپی بیش از دو ماه است در مقر ستاد مشترک ارتش سوریه در دمشق و در نزدیکی اتاق‌های عملیات فعالیت می‌کنند. برخی منابع عربی آگاه به السفیر گفتند این دو سرتیپ مصری از یک ماه پیش که به سوریه رسیده‌اند در جبهه‌های سوری مأموریت‌های شناسایی انجام می‌دهند.

این دو افسر مصری در بیشتر جبهه ها کار ارزیابی نظامی انجام داده‌اند که آخرین آن در جبهه جنوبی و در قنیطره و در خطوط حد فاصل با نیروهای (رژیم صهیونیستی) در جولان اشغالی و همچنین درعا بوده است.


این دو سرتیپ مصری دو روز پیش در نشست ارزیابی در منطقه عملیاتی لشکر پنجم سوریه که در اطراف درعا قرار دارد شرکت کردند. نشست اول مصری- سوری در مقر لشکر پنجم سوریه در شهر ازرع و پس از ماموریت شناسایی بود که آن دو در پایگاه هوایی الثعله در حومه السویداء انجام دادند. 

به احتمال زیاد آنچه رخ می دهد نتیجه تلاش‌ها و تماس‌های مصر و سوریه است که در هفته‌های گذشته پس از مجموعه‌ای از نشست‌های امنیتی غیر‌علنی که از بیش از دو سال پیش بین قاهره و دمشق آغاز شده، تشدید شده است. یگان مصری سه هفته پس از سفر یک‌روزه «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه، به قاهره، وارد دمشق شده است. مملوک در سفر یک روزه خود به قاهره با ژنرال «خالد فوزی» معاون سازمان امنیت ملی مصر، دیدار کرد.

برخی منابع عربی احتمال می دهند ورود مصر به موضوع سوریه با وجود معانی سیاسی و راهبردی که طبیعت منازعه منطقه‌ای درباره سوریه دارد بیشتر از یک عملیات نمادین و فراتر از اعزام نیروهای «صاعقه» مصری برای مشارکت گسترده در حمایت از ارتش سوریه باشد. 

برخی منابع به نقل از یک مسئول امنیتی سوری بلند‌پایه گفتند مصری‌ها به طرف سوری وعده داده‌اند که به سوریه نیرو اعزام کنند و حضور نظامی مصر در سوریه و از بیست و سوم ژانویه آینده شدت خواهد یافت؛اما از نظر رسمی مشخص نشده است که سقف و حد و مرز ورود نظامی مصر به سوریه تا چه حدی خواهد بود. 

یک منبع سوری نزدیک به این پرونده به السفیر گفت پس از ژانویه شمار زیادی از نیروهای مصری برای شرکت در عملیات نظامی وارد سوریه خواهند شد و حمایت‌های مصر به پشتیبانی هوایی در پایگاه حماه محدود نخواهد ماند. 

ورود یگان مصری به پایگاه هوایی سوریه در حماه که از چند ماه پیش صحنه عملیات گسترده جنگی است با اظهارات روشن و صریح «عبد الفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر که گفت قاهره از ارتش سوریه حمایت می کند همراه شده است. 

در ادامه گزارش آمده است: این سخنان فراتر از دعوت به مبارزه با تروریسم و همکاری قاهره، دمشق و بغداد برای ترمیم مجموعه امنیت منطقه‌ای عربی است که مداخله‌های ترکیه و آمریکا و سلطه سعودی بر نهادهای مشترک عربی به خصوص اتحادیه عرب، این مجموعه امنیت منطقه‌ای عربی را از بین برده است و از اتحادیه عرب نیز فقط نامی باقی مانده است و هیچ حضوری ندارد. 

موضع گیری السیسی در گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی پرتغال به دمشق نزدیک است . السیسی گفته بود: «اولویت ما حمایت از ارتش ملی است. به عنوان مثال در لیبی از کنترل ارتش ملی بر خاک لیبی و برخورد با عناصر افراطی و ایجاد ثبات مطلوب حمایت می کنیم و همین سخن درباره سوریه نیز مصداقیت دارد. ما از ارتش سوریه و نیز از عراق حمایت می کنیم.»

السیسی با گسترش مداخله بین‌المللی در سوریه حتی زیر پرچم سازمان ملل متحد مخالفت کرد و گفت: «محور هرگونه عملیاتی باید ارتش سوریه باشد که هدفش بازگرداندن ثبات و امنیت به این کشور است. بهتر است نیروهای ملی کشورها امنیت و ثبات را در چنین وضعی حفظ کنند.»

رئیس جمهور مصر افزود: سوریه پنج سال است از بحران عمیقی رنج می‌برد و موضع ما آن است که از اراده ملت سوریه حمایت می‌کنیم و یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه نیز بهترین راهکار است و باید با گروه‌های تروریستی با جدیت برخورد شود و آنها خلع سلاح شوند، علاوه بر اینکه تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و این کشور تجزیه نشود و نیز ویرانی‌های جنگ در سوریه نیز بازسازی شود.»
برچسب ها: مصر ، سوریه ، ریاض
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان