تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
قاسم ساعدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت امنیت روانی در حوزه اقتصاد را از بین برده است/ با شعار‌های توخالی نمی‌توان سرمایه اجتماعی را حفظ کرد

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان می‌گوید: مردم به لحاظ مشکلات اقتصادی و معیشتی که بر زندگی‌شان سایه انداخته، هم گله‌مند هستند و هم عصبانی و آشفته. یک زمانی می‌گفتیم تورم، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده، چون فلان جنس یا خدمات که سال قبلش فلان قیمت بود حالا رشد ۳۰ درصدی داشته است. الان رشد ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصدی برخی اقلام، گاهی هفتگی و ماهانه شده و اساساً دیگر چیزی به نام برنامه‌ریزی برای خانواده‌ها باقی نگذاشته است.

قاسم ساعدی

رویداد۲۴ محمد آیتی: قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان و هویزه با انتقاد از وضعیت مدیریتی کشور به رویداد۲۴ می‌گوید: ماه‌هاست که نه بنده، بلکه بسیاری دیگر از همکاران در مجلس داریم فریاد می‌زنیم که این روند اداره کشور، مورد قبول ما نیست. در اینکه لااقل یک دهه است که موضوع اصلی کشور اقتصاد است، شکی نیست. از این‌رو تیم اقتصادی دولت باید با تیم اقتصادی دولتی که ۲۰ سال پیش بر سر کار بوده، تفاوت داشته باشد، زیرا الان شرایط به لحاظ اقتصادی، جنگی است.

او می‌گوید: وقتی دشمن با تمام توان، عزم خودش را جزم کرده تا اقتصاد ایران را به خاطر معارض بودن با تفکر سیاسی‌اش فلج کند، راهی نداریم جز اینکه افراد کاربلد و باهوشی را بر مسند کار بگذاریم که نقشه‌های دشمن را خنثی و کاری کنند که معارضان نظام بفهمند ما آسیب‌پذیر نیستم تا روال کارشان را تغییر دهند، اما سوال بنده این است که در این سال‌ها که چنین چالشی داشتیم، روسای جمهور ما چنین افرادی را در کانون‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار دادند؟

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان می‌گوید: تغییر در بدنه اقتصادی دولت، ضروری است، اما باید توجه داشت که تغییر باید توام با تحول شود وگرنه اگر بنا باشد فردی برود و فردی دیگری بیاید و رویه‌ها همان همیشگی‌ها باشد، چه فایده؟ از طرفی مدیران ارشد کشور باید بدانند که هر چیزی، زمانی دارد. مثلاً اگر فردی بخواهد استاد دانشگاه شود باید تا ۳۵ سالگی دکترای خود را بگیرد که با قوای جوانی که دارد بر سر کلاس درس حاضر شود و بتواند ۳۰ سال روی آموزش دانشجویان کار کند. حال اگر این سن به ۴۵ یا ۵۰ برسد، آن فرد برای سیستم آموزشی کشور یا خروجی ندارد یا اگر هم داشته باشد، بسیار ناچیز است. در اداره کشور هم، همین موضوع صدق می‌کند. باید برای رفع هر بحرانی، زمان تعیین شود. اینکه یک چالش، ۱۰ سال ادامه داشته باشد و ریشه بدواند، حلش به این آسانی نیست.

ساعدی می‌گوید: مردم به لحاظ مشکلات اقتصادی و معیشتی که بر زندگی‌شان سایه انداخته، هم گله‌مند هستند و هم عصبانی و آشفته. یک زمانی می‌گفتیم تورم، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده، چون فلان جنس یا خدمات که سال قبلش فلان قیمت بود حالا رشد ۳۰ درصدی داشته است. الان رشد ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصدی برخی اقلام، گاهی هفتگی و ماهانه شده است و اساساً دیگر چیزی به نام برنامه‌ریزی برای خانواده‌ها باقی نگذاشته و از طرفی دولت هم مرتب می‌گوید مردم روی به خرید ملک، زمین، خودرو، طلا، سکه و ارز نیاورند که این کار، کمک به تولید نیست. باید به دولتمردان بگویند شما امنیت روانی در حوزه اقتصاد را از بین برده‌اید و حالا دنبال نصیحت هستید؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: من با نصحیت دولت‌ها به مردم مخالف نیستم. مثلاً ما در کشور باید الگوی مصرف انرژی داشته باشیم و مرتب باید با کار فرهنگی این موضوع به مردم گفته شود، اما نصیحت زمانی اثرگذار است که مردم تلاش و اعتمادسازی را در رفتار دولتمردان ببینند. حفظ سرمایه اجتماعی، جزو مهمترین اولویت دولت‌های سراسر جهان است. با سر دادن شعار‌های توخالی آن هم در طول سال‌های متمادی، نمی‌توان به حفظ سرمایه اجتماعی دل بست.

وی می‌گوید: همان‌طور که قبلاً هم گفته بودم، بنای مجلس حرکت در مسیر رضایت مردم است و برای همین، با دولت روی به تعارف و رودربایسی نخواهیم آورد و از این‌رو می‌بینید که وزیر صمت دوباره استیضاح شده است و امکان دارد در ماه‌های آتی، این شرایط، دامن‌گیر دیگر وزرا هم شود.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه می‌گوید: وظیفه نماینده، قانون‌گذاری و نظارت است، اما به واسطه عملکرد دولت‌ها، نماینده درگیر صد جور کار اجرایی که وظیفه‌اش نیست، شده است. یعنی ما اگر این کار‌ها را نکنیم، از طرف بسیاری از مردم، محکوم به کم‌کاری می‌شویم. کاش دولت‌ها امور مربوط به خود را درست انجام می‌دادند که وظایف قوا، جابجا نمی‌شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
1
0
چرا از افراد به اصطلاح نماینده که شهرشان از فرهنگ نیاز به یاری و کمک دارد حرف‌هایتان را به این نماینده ها می خورانید که مطالب شما از نماینده احمق یا کم شعور گفته شود و بعد فریاد عدم آزادی و شراکت و یکی بودن دولت مجلس دروغ و شایعه سازی پردازش می سازید
نظرات شما
پیشخوان