تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

سیدمحمد خاتمی: متاسفانه اولین بار من از مفهوم مردم سالاری دینی استفاده کردم/ منظور موسسان از جمهوری اسلامی، حکومت آخوندی نبود

سید محمد خاتمی روز سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ با تعدادی از فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای دیدار نورزوی داشت.

سید محمد خاتمی

رویداد۲۴ به گزارش دیدارنیوز، سیدمحمد خاتمی در این دید و بازدید نوروزی با اشاره به شرایط امروز ایران و تفاوت میان براندازی و اصلاح‌طلبی عنوان کرد: «بسیاری از اشکالات نظام جمهوری اسلامی امروز روشن شده است و اشکالات و ایرادات آن از چند دهه پیش آرام آرام خود را نمایان کرده بود و دقیقا به همین خاطر هم ضرورت و نیاز به اصلاح از همان سال‌های دهه ۷۰ احساس شد».

رییس جمهور پیشین ایران با اشاره به ترکیب و مفهوم جمهوری اسلامی گفت: «جمهوری تاریخ و معنا و لوازمی دارد. از دوران روم باستان، یونان و تا به امروز جمهوری به اشکال مختف وجود داشته و توسعه یافته است و امروز اشکالی از آن در جهان وجود دارد و در حکمرانی موفق بوده‌اند».

متاسفانه اولین بار من از این مفهوم استفاده کردم، اما منظور ما از مردم سالاری همان دموکراسی و از دینی بودن همان اخلاق دینی سازگار با عرف بود. امروز شاهدیم جمهوری اسلامی به سمت حکومت اسلامی تمایل پیدا کرده است، در حالی که منظور موسسان از جمهوری اسلامی، حکومت آخوندی نبود

وی ادامه داد: «اینکه جمهوری اسلامی در ایران معنا دارد یا ندارد، باید در مورد آن بحث شود و مدافعان آن دلایلی دارند و معتقدان به ضدیت عرف و دین نیز برای خود فکت و استدلال دارند، اما شخصا معتقدم نسخه اسلام سازگار با عرف، اشکالی را ایجاد نمی‌کند».

خاتمی در مورد مردم سالاری دینی به مزاح گفت: «متاسفانه اولین بار من از این مفهوم استفاده کردم، اما منظور ما از مردم سالاری همان دموکراسی و از دینی بودن همان اخلاق دینی سازگار با عرف بود. امروز شاهدیم جمهوری اسلامی به سمت حکومت اسلامی تمایل پیدا کرده است، در حالی که منظور موسسان از جمهوری اسلامی، حکومت آخوندی نبود».

رییس دولت اصلاحات با ذکر خاطره‌ای از اول انقلاب و دوران حیات امام (ره)، اضافه کرد: «یکی از فرماندهان ارتش در همان روز‌های ابتدایی بعد پیروزی انقلاب - که فکر می‌کنم تیمسار مصطفی رحیمی بود- نگران کلمه جمهوری اسلامی بود و به امام نامه نوشت و نگرانی خود را با ذکر دلایلی ابراز کرد».

وی ادامه داد: «من شخصا پیگیر نامه بودم و می‌خواستم بدانم حضرت امام چه نظری دارند. از مرحوم احمد آقا [سید احمد خمینی]پرسیدم چه شد. سید احمد آقا به من گفت، امام نه یک بار که دوبار نامه را مطالعه کرد و گفت به رحیمی بگویید منظور از جمهوری اسلامی، حکومت آخوندی نیست، این مردم نگرانند اسلام با جمهوری سازگار نباشد».

خاتمی خاطرنشان کرد: «مردم در همه پرسی تعیین نظام به کدام جمهوری اسلامی رای دادند؟ اگر همان زمان می‌گفتیم که قرار است با اسلامیتش تو سرتان بزنیم، ایا کسی به آن رای می‌داد؟»

برانداز می‌گوید این نظام باید برود، تفکر اصلاح‌طلبی مبنا را بر تغییرات و اصلاحات کم هزینه می‌گذارد. من معتقدم اگر زندگی و آزادی می‌خواهید آن را در براندازی و انقلاب جستجو نکنید، در صورتی که آن اتفاق حادث شود، ایران روزگار خوبی نخواهد داشت، اگر "زن، زندگی، آزادی" می‌خواهیم باید بدانیم، براندازی زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد.


بیشتر بخوانید: سیدمحمد خاتمی: به لحاظ توازن قوا و امکانات حکومت، براندازی ممکن نیست/ نشانه‌ای از تمایل حاکمیت به اصلاح مشاهده نمی‌شود


رییس جمهور پیشین ایران با تاکید براینکه جمهوری اسلامی اندک اندک به اسلامیت میل کرده است، اظهار کرد: «می‌گویند اگر زنی روسریش تا نصفه عقب باشد، اشکالی ندارد و بچه‌های خودمان هستند، اما اگر روسری افتاد و چهار تار مو بیشتر آشکار شد، دیگر بچه‌های خودمان نیستند. بله اسلام نسبت به بی حجابی محض حرف دارد و البته اختلاف نظر‌ها هم زیاد است، ولی اسلام دین رکود نیست بلکه برای زمان و مکان انعطاف دارد».

وی با اشاره به شعار زن زندگی آزادی گفت: «برانداز می‌گوید این نظام باید برود، تفکر اصلاح‌طلبی مبنا را بر تغییرات و اصلاحات کم هزینه می‌گذارد. من معتقدم اگر زندگی و آزادی می‌خواهید آن را در براندازی و انقلاب جستجو نکنید، در صورتی که آن اتفاق حادث شود، ایران روزگار خوبی نخواهد داشت، اگر «زن، زندگی، آزادی» می‌خواهیم باید بدانیم، براندازی زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد».

سید محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود مهدی نصیری، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی را خطاب قرار داد و به او گفت: «به نظر من تفکرات و مقالات پراکنده خود را در یک کتاب جمع آوری کنید، بسیار مسائل درست و مهمی را مطرح می‌کنید».

رییس دولت اصلاحات در بخش دیگری از گپ و گفت‌وگوی خود با حاضران در دیدار نورزوی با اشاره به بحث ولایت مطلقه فقیه، یادآور شد: «آقای سعید حجاریان در همان سال‌های ابتدایی حرکت اصلاحی در کشور (بعد از خرداد ۷۶) در توجیه ولایت مطلقه می‌گفت، این مفهوم برای عرفی کردن شرع است، در حالی که من فکر می‌کنم این ترکیب و مفهوم عملا در حال «شرعی کردن عرف» است».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سید محمد خاتمی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
5
51
نکات خوبی است اما حیف که بیست و پنج سال دیر بیان می شود . هر سخن جایی و هر نکته مکانی و زمانی دارد جناب خاتمی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
8
27
زنده باشی عزیز
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
7
27
راه شما عالیجنابان از همان ابتدا بیراهه بود ..یک کشور متمدن و رو به جلو را گرفتند و ویرانه ساختند لعنت بر همتون
سید حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
4
28
قرار نبود حکومت آخوندی باشد. یعنی مملکت فقهی اداره شود
وقتی مردم برای اصلاح به شما و امثال شما رای دادند و همه مخالفان زوردار و قدرت دار جلوی اصلاحات را می گیرند(حتی رهبری) یعنی باید بفکر براندازی بود هر چقدر که هزینه داشته باشد.
یک خانه که درست نمی شود از بنیان خرابش می کنند.
اکثریت قید اصلاحات را زده اند.
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
4
13
اوچون جدش علی بن ابیطالب علیه السلام نظاره گراست که چگونه میراث انقلاب یک ملت را راباتزویروریابه تاراج می برند.
asd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
5
20
آسید این همه در اصلاحات محافظه کاری کردی به کجا رسیدی ؟! سید معلومه دلت پاکه و دوست داری قدمی برای مردم برداری ولی نه جرات داری و نه توان شاید هم ساده ای ! سید وقتی با هفتاد درصد آرا و کسب ۲۰ میلیون رای رییس جمهور شدی چکار اساسی برای جمهوریت نظام کردی ؟ هیچی! و گفتی من تدارکات چی بودم! سید وقتی به تو گفتند همه چیز برای تو ممنوع است چکار کردی ؟ هیچی! منتظر چرخ گردون و شانس ماندی و اعتراض هم نکردی! سید تو که با این همه اعتبار و موقعیت نتوانستی اصلاحی در نظام بوجود بیاوری حداقل تویکی باید تایید کنی که این نظام اصلاح پذیر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
آفرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
4
13
متاسفانه ان رای دزدک یزدی تو بودی
اگر ان عصر ۱۸ تیر صاف واستاده بودی پای دانشجویان کیهان را اتش میزدند از فلسطین میامدند پایین و باقی داستان و جلسه برادرا و پیغام به تو این نمیشد
اگر پای مجلس ششم وا یمیستادی این نمیشد
میردامادی به کروبی گفت خاج اقا اینجا مجلس است و موقع رای گیری لایحه حکم چیه
این نمیشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
3
23
اقای خاتمی ، یکبار نشد رک وراست ومردانه بگوید ، ولایت فقیه با دمکراسی و اراده اکثریت مردم نمی سازد هی حرف را میپیچانید
سينا
|
United States of America
|
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
2
12
چرا براى يک بار هم که شده اين تابو را نمى شکنيد و نمى گوييد که ايشان در پى حکومت ولايت مطلقه فقيه بوده و حرفهائى نيز ميزده که من و شما لايه زيرين آن را نمى ديديم.
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
8
15
نه بابا

خاتمی یک جسد سیاسی است
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
4
13
این مفهوم برای بازی کردن با الفاظ است این را هم بگو که تیمسار رحیمی بنده خدا را هم اعدام کردید در حالی که در جواب این سوال از رحیمی که س: درباره وضع فعلی خود چگونه فکر می کنید؟ رحیمی می گوید
خوشحالم که اگر اسیر هستم اسیر دست مسلمانان هستم و حق و عدالت اجرا خواهد شد. منبع خبر مشرق نیوز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
21
2
تو ۸ سال رئیس جمهور بودید چقدر از بودجه مردم را صرف فاحشه سازی برای معاندان نظام جمهوری کردید تو اولین فردی خرافه پرستی را مدرنیته کردید و افراد را جمع کردید که عدد ۱۲ خیلی بزرگ‌تر از ۱۹ است و هنوز درب صندوق باز نشده از غیب دروغ خبر دادید تو اولین فرد خرافه ای هستید که رسانه چی ها مانند حیوان دورت جمع می شوند که البته آنها هدف سواری گرفتن از تو را دارند
رضا بلوچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
1
14
لطفا برسد به دست آقای خاتمی،
با تشکر از رویداد 24.
( هر چند ظاهرا مدتی است پیام بنده را منتشر نمی کند!)

آقای سید محمد خاتمی گرامی،
با سلام. احترام آقای مصطفی رحیمی ، ارتشی نبود ، تیمسار هم نبود. ایشان یک حقوق دان و جامعه شناس بودند. در سال 1358 در نامه ای به آقای روح الله خمینی با عنوان " چرا با جمهوری اسلامی مخالفم؟" نظریه های خود را مطرح کردند. ایشان در آن نامه مسیری که جمهوری اسلامی به سمت استبداد دینی خواهد رفت را هشدار داده بودند.
همچنین ایشان از نخستین هشدار دهندگان نسبت به احمد فردید و جریان انحرافی وی و خطر ورود جریان وی به نهادهای آموزشی و امنیتی بودند که متاسفانه در هر دو مورد بی توجهی شد.
سلامت باشید. رضا بلوچ
مارلین دیتریش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
1
1
خاتمی از اولش هم خاتمه ! یافته بود . ایشان انسانی بغایت ترسو و اهل مماشات برای حفظ قدرت بوده و هست . اطرافیان ایشان را ببینی متوجه خصوصیات او خواهی شد . یک عده بیکار و الاف که چرخ روزگار در پاستورشان نشاند . مانند آن چت ! باز دلقک تا ...... خاتمی همیشه مواظب بود کسی سر تر و بالاتر از خود را در حلقه خود راه ندهد تا مبادا از ارج و قرب نداشته اش کاسته نشود .... ایشان تیر 78 بطور کامل خاااااااتمه یافت و به تاریخ پیوست . بی جهت میت را گور به گور نکنید لطفا
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
2
1
سخنانی بسیار عالبی و پخته از بهترین شخصیت سیاسی ایران
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان