تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

آمار کرونا واقعی است؟/ چرا وزارت بهداشت تست نمی‌گیرد

آمار روزانه وزارت بهداشت از موارد ابتلا و فوتی های کرونا در کشور، نشان می‌دهد که اوضاع خوب است؛ اما این آمارها چقدر درست است.

آیا آمار کرونا واقعی است/ چرا وزارت بهداشت تست نمی‌گیرد

رویداد۲۴ این روزها که آمار کرونا در کشور سیر نزولی پیدا کرده و به نظر می‌رسد در حال عبور از موج هشتم هستیم، اما واقعیت امر چیز دیگری است. زیرا، گزارش‌های میدانی حاکی از افزایش موارد سرماخوردگی در این فصل از سال است.

در تماس با چند پزشک عمومی مطب دار، مشخص شد که روزانه چندین مورد بیمار با علائم سرماخوردگی داشته اند.

با توجه به اینکه وزارت بهداشت همواره در توصیه‌های خود به این موضوع اشاره داشته که هر گونه سرماخوردگی را کرونا فرض می‌کنیم. حالا اگر بخواهیم چنین فرضیه‌ای را در نظر بگیریم و آمار مراجعات به مطب پزشکان را مورد توجه قرار دهیم، می‌توان تصور داشت که آمار کرونا که وزارت بهداشت روزانه ارائه می‌دهد، تا حدود زیادی غیرواقعی به نظر می‌رسد.

در همین راستا بهتر است به اظهار نظر یک استاد اپیدمیولوژی توجه کنیم.

حمید سوری که تا چندی پیش یکی از اعضای فعال کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا بود، حالا به آمار وزارت بهداشت واکنش نشان داده و گفته است؛ اطلاعاتی که وزارت بهداشت از آمار کرونا می‌دهد را غیرواقعی می‌داند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مشکل این است که با پنهان کاری آمار کرونا و نگه داشتن داده‌ها در انحصار چندین نفر به بهانه اینکه محرمانه است، نمی‌شود تحلیل درستی از وضعیت کرونا در کشور داشت.


بیشتر بخوانید: ادامه روند افزایشی کرونا در بهار/ هر علامت سرماخوردگی فرض بر کروناست


این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که باید بدانیم تعداد تست‌های کرونا ظرف یک سال اخیر، قطره چکانی بوده و شاید دیگر هیچ جا از بیماران تست کرونا نمی‌گیرند. در صورتی که دقیق‌ترین و مستندترین ابزار تشخیص کرونا، تست‌هایی است که انجام می‌شود.

بنابر جداول روزانه کرونا، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، تعداد تست‌های انجام شده ۵۱ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۲۰۸ مورد بوده است که بعد از گذشت یک سال، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۵۶ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۸۳ مورد رسیده است.

بررسی این آیتم از جدول روزانه کرونا، نشان می‌دهد که در یک سال گذشته فقط ۵ میلیون تست انجام شده است.

اگر بخواهیم این تعداد تست را با جمعیت کشور مقایسه کنیم، عدد خیلی کوچکی به دست می‌آید که نشان می‌دهد وزارت بهداشت نسبت به انجام تست کرونا چندان جدی نبوده است.

این قبیل ابهامات از کرونا در کشور، این شائبه را به ذهن متبادر می‌سازد که وزارت بهداشت آمار سازی می‌کند.

در عین حال، رها شدن پروتکل‌های بهداشتی به دنبال روند نزولی آمار کرونا، می‌تواند خطرناک باشد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان