تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

سید حسین موسوی تبریزی کیست؟

سید حسین موسوی تبریزی از چهره‌های نزدیک به امام خمینی بوده است که در سال‌های اول انقلاب نقش مهمی در حوادث آن زمان داشته است اما بعد از چندی عملاً از عرصه سیاست بیرون رانده می‌شود. در این مقاله به زوایای مختلف بیوگرافی سید حسین موسوی تبریزی خواهیم پرداخت.

سید حسین موسوی تبریزی کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس:  سید حسین موسوی تبریزی از روحانیونی است که اول انقلاب در سمت‌های مهم قضایی فعالیت می‌کرد. او این روز‌ها در موضوع‌های مختلف مواضعی همسو با جریان اصلاحات دارد.

بیوگرافی سید حسین موسوی تبریزی

سیدحسین پورمیرغفاری معروف به سیدحسین موسوی تبریزی در سال ۱۳۲۶ در تبریز زاده شد. دو برادر کوچکتر از خودش به نام‌‏های سیدمحسن متولد سال ۱۳۳۰  و سیدحسن متولد سال ۱۳۳۳ دارد. پدرش سید میرجبار پورمیرغفاری از فرش فروش‌‏های بازار تبریز بود.

موسوی تبریزی در سال ۱۳۴۱ برای تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد، و پس از آن در سال ۱۳۴۵ به نجف رفت و در کلاس‌های درس آیت‌الله خمینی(س) و آیت الله خوئی شرکت کرد، او پس از دو سال در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و پس از بازگشت به ایران با دختر آیت الله حسین نوری همدانی ازدواج کرد.

آیت الله موسوی تبریزی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ رئیس کل دادگاه‌های انقلاب اسلامی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی شد. همچنین او از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ نیز دادستان کل انقلاب اسلامی بود.

تبریزی در دوره‌های اول و سوم نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی بود. دو برادر وی سید حسن پور میرغفار و سید محسن پورمیرغفار نیز در اولین دوره مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس از حوزه‌های انتخابیه هشترود و تبریز بودند. وی که در زمان انقلاب ۱۳۵۷ قاضی دادگاه هم بوده، حکم اعدام حسین تکبعلی‌زاده را صادر کرده بود. وی در مصاحبه‌ای در سال شصت و زمانی که دادستان کل کشور بود درباره مخالفین جمهوری اسلامی و به نقل از روایات گفت: «زخمی آن‌ها را باید زخمی‌تر کرد و اسیرشان را باید کشت.»

موسوی تبریزی در بهارستان

سید حسین موسوی تبریزی در دوره‌های اول و سوم مجلس به عنوان نماینده مردم تبریز به بهارستان راه یافت. او در انتخابات مجلس اول ۱۱۶۴۳۹ رای ۶۲٫۴۰ درصد و در مجلس ۵۴۲۱۰ رای ۴۰٫۲۰ از مجموع آرای به صندوق ریخته شده را از مردم گرفت. البته او به دلیل اینکه از طرف امام خمینی دادستان کل انقلاب اسلامی شد، نمایندگی مجلس را در دور اول نیمه‌کاره رها کرد.

سید حسین موسوی تبریزی کیست؟

موسوی تبریزی در گفتگویی که چند روز پیش از انتخابات مجلس یازدهم انجام داد، در واکنش به رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان، انتخابات فعلی را با انتخابات اوایل انقلاب مقایسه کرده و گفت: «ما در آن زمان با همه طیف‌ها رقابت می‌کردیم. یعنی هم نزدیکان امام، همه افراد نهضت آزادی، حتی امثال مسعود رجوی و ... هم مجوز حضور در انتخابات را داشتند. اما الان نظارت استصوابی بلای انتخابات شده است، به طوری که مردم هیچ انگیزه‌ای برای رای دادن ندارند»

موسوی تبریزی و اولین حکم ابراهیم رئیسی

سید حسین موسوی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به اینکه همه رای به برنده شدن ابراهیم رئیسی به خاطر بی رقیب بودنش می‌دادند، در گفتگویی گفته است «من نمی‌دانم ابراهیم رئیسی چرا اصرار به رئیس جمهور شدن دارد. ایشان اولین حکمش را از من برای دادستانی کرج گرفت و اصلاً به جز امور قضایی توانایی خاصی ندارد و همان بهتر که به خدمت در قوه قضاییه ادامه بدهد.»


بیشتر بخوانید: عبدالحسین خسروپناه کیست؟


موسوی تبریزی و اعدام‌های ۶۷ 

موسوی تبریزی در گفتگویی که در اسفند ۹۷ انجام شده بود در پاسخ به خبرنگار درباره اعدام‌های ۶۷ اینطور گفته بود: «این سؤال را باید از آقای ری‌شهری بپرسید  که آن زمان وزیر اطلاعات بود و شروع آن ماجرا از وزارت اطلاعات بود. در واقع پس از حمله مرصاد که بعد از قطعنامه رخ داد، آقای ری شهری به امام نامه نوشته و توضیح داده بود که مجاهدین با صدام کنار آمده‌اند و می‌خواهند شهر‌ها را تصرف کنند. ظاهراً قرارشان هم این بود که منافقین زندانی هم بیرون بیایند و به هم سلفان خود در سازمان مجاهدین بپیوندند. به همین دلیل امام گروهی را تشکیل دادند تا با زندانی‌ها صحبت کنند و بدانند چه کسی توبه کرده و چه کسانی هنوز به سازمان وفادارند. هر کسی ادعای توبه می‌کرد و راضی به مصاحبه می‌شد یا آزاد می‌شد یا در زندان باقی می‌ماند و هر کسی توبه نمی‌کرد یا حاضر نبود توبه‌اش را در مصاحبه اعلام کند، اعدام می‌شد. البته من آن زمان مسئولیت نداشتم و مجلسی بودم، اما می‌دانم که آقای منتظری گفته بودند این قضیه در آینده برای نظام و انقلاب بد تمام می‌شود.»

سید حسین موسوی تبریزی کیست؟

نظر موسوی تبریزی درباره آیت الله شریعت مداری

به گزارش رویداد۲۴ حکایت مربوط به آیت الله شریعت مداری یکی از موضوعات مبهم دهه شصت است. به هرحال ایشان مرجعی عالیقدر آن زمان بود و به همین دلیل هر آنچه اتفاق افتاد، از اهمیت بالایی برخوردار بود.

موسوی در این باره به خبرنگار گفته بود: «من متاسفم که درباره مرحوم آیت الله شریعتمداری اتفاق‌هایی افتاد. آیت‌الله شریعتمداری عظمت و مرجعیت غیرقابل انکاری در قم داشت و حتی بعد از پیروزی انقلاب هم نسبت به مراجع دیگر دارای مرجعیت قوی‌تری بود. البته منظورم این نیست که از نظر علمی بالاتر بود، بلکه در میان مردم حتماً نفوذ بیشتری داشت. حتی امام هم به ایشان توجهی خاص نشان می‌داد.»

موسوی تبریزی و حزب خلق مسلمان

جریان موسم به حزب خلق مسلمان که متشکل از تبریزی‌ها بودند، در روز‌های اول انقلاب تحرکاتی داشتند و به همین دلیل برخورد‌هایی هم با آن‌ها شد. سید حسین موسوی تبریزی درباره رفتار همشهریانش که بنا را بر ناسازگاری گذاشته بودند، اینطور گفته است که «پسر آیت‌الله شریعت مداری که هم‌اکنون در خارج از کشور سکونت دارد بعد از تاسیس حزب جمهوری اسلامی فوری حزب خلق مسلمان را راه اندازی کرد و شروع کردند به نفی انقلاب! به طوری که اگر روزنامه‌های خلق مسلمان را پیدا کنید و بخوانید، متوجه می‌شوید هر روز بنا را بر تقابل با انقلاب گذاشته بودند. در تبریز حدود ۴۵ کمیته بود که خلق مسلمانی­‌ها حدود ۳۵ تا از کمیته‌ها را تشکیل داده بودند و اسم کمیته را امام شریعتمداری گذاشته بودند. اسلحه داشتند و با ژاندارمری و شهربانی ساخت و پاخت کردند و کار‌هایی انجام دادند. اعضای حزب خلق مسلمان حمله کردند و ژاندارمری و استانداری را گرفتند و در نهایت رادیو و تلویزیون را گرفتند. آقای حسن شریعتمداری ۲ نفر را از قم به تبریز فرستاد که یکی از آن‌ها از آدم‌های بنی‌صدر بود تا مدیریت رادیو و تلویزیون را به دست بگیرند. ما حدود ۲ هفته صبر کردیم تا اینکه دوستان مان حمله کردند و رادیو و تلویزیون را از آن‌ها گرفتند و در مراحل بعد طی سه هفته، فرمانداری و استانداری را هم گرفتند. در این اثنا آیت‌الله شریعتمداری و برخی از سران خلق مسلمان از جمله سید‌هادی خسروشاهی اعلام کردند دیگر از حزب خلق مسلمان هیچ حمایتی به عمل نخواهند آورد.»

سید حسین موسوی تبریزی سینما رکس

ساعت ۲۱:۴۵ شبِ شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ آبادانی هایی که خانه ها و مغازه های شان در نزدیکی سینما رکس بود، به یکباره با دود سیاهی مواج شدند که ناشی از آتش گرفتن سینما بود. آنهم آتشی که بعد از بسته شدن درب های سالن نمایش شعله ور شده بود تا 677 نفر را به عمد در آتش بسوزانند.

سید حسین موسوی تبریزی که در روز حادثه در آبادان به منبر رفته بود، درباره تکلیف نهایی این پرونده جنجالی گفته است: «اما در حالی بررسی دو پرونده جاسوسی محمدرضا سعادتی از اعضای سازمان مجاهدین خلق و دیگری دادگاه عاملان آتش‌سوزی سینما رکس را به من پیشنهاد دادند که من گفتم، نماینده مجلس هستیم و نمی‌توانم قضاوت کنم. مگر اینکه راه حلی پیدا کنید. آن‌ها پیش امام رفتند و حکم گرفتند که من می‌توانم قضاوت کنم. امام گفته بود گرچه من نمایندۀ مجلس هستم اما می‌توانم هفته‌ای دو روز در دادگاه‌ها نظارت داشته باشم»

او درباره سرانجام دادگاه سینما رکس گفته است: « در‌‌ فاصله یک ماهه از برگزاری دادگاه تا شروع جنگ آثار مثبت رسیدگی به پرونده سینما رکس و صدور احکام ظاهر شده بود. همه اعترافات و شهادت‌ها گرفته و از تلویزیون خوزستان بدون حذف و سانسور پخش شد و اثر مثبت خود را گذاشت. اما بلافاصله جنگ شروع شد و این موضوع بایکوت شد تا مساًله همچنان لاینحل بماند»

موسوی تبریزی و حجاب

سید حسین موسوی تبریزی همسو با نگاهی که اصلاح طلبان به مقوله حجاب دارند، معتقد است که با زور و بگیر و ببند نمی‌توان چیزی با به مردم القا کرد. دادستان کل اسبق انقلاب در این باره گفته بود: «در روایات است، در زمان خلفای عباسی یک نفر به خانم که در بیت‌الله حرام چادر سر نکرده بود، چادر دادند تا سر کند که آن خانم ناراحت شد. امام معصوم در واکنش به این مساله معترض شده و گفتند هیچ کس را مجبور نکنید چادر سر کند تا با چینن عمل‌هایی از اصل دین برنگردند. در واقع اول اصول دین را در دل مردم بگنجانیم و بعد به فروع دین برسیم. اینکه مادری جلوی ماشین پلیس را گرفته بود و التماس می‌کرد که دختر مریضش را رها کنند. این صحنه‌ها که متاسفانه در خارج از کشور هم نشان داده شد، چقدر به دین و کشور ضرر زد. مراقب باشیم، به بهانه  دین جوانان را از دین زده نکنیم.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
1
7
به نظر می‌آید گذر زمان آقای موسوی تبریزی را از تندروی و خشونت بازداشته و معتدل و میانه رو شده است...!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
1
4
وظاهرا بیشتریاهمه انقلاب ها به تدریج اصلی هاراتارانده اندومسیر رامنحرف کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
شما اول نامحرمان انقلاب را مشخص می کردید تا جلوی نامحرمان را بگیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
2
فرق نمی کند با این لباس متعهد به همان قبیله .... پیشه ای،اگر درش بیاوری هم گذشته ات را نمی توانی در بیاوری
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
حاجی، دهه شصت رو بخاطر داری؟ واقعا میتونی شبها راحت بخوابی؟ عذاب وجدان نداری؟ محاله
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان