تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

در طول تاریخ فوتبال ایران، دروازه‌بانان خوبی ظهور کرده‌اند که به اسطوره‌های فوتبال کشور تبدیل شده‌اند و صحنه‌های ماندگاری را در ذهن فوتبال دوستان به‌جا گذاشته‌اند. در این مطلب بهترین درواژه‌بانان تاریخ فوتبال ایران معرفی شده‌اند.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

رویداد۲۴ الهام عندلیب‌مقدم: در تیم یازده نفره فوتبال، دروازه‌بانان جزو کلیدی‌ترین مهره‌ها هستند؛ چراکه یک دروازه‌بان خوب می‌تواند باعث موفقیت تیم شود و اشتباه یک دروازه‌بان ممکن است آسیب جبران ناپذیری به مجموعه وارد کند.

در طول تاریخ فوتبال ایران، دروازه‌بانان قدر و شش دانگی ظهور کرده‌اند که به اسطوره‌های فوتبال کشور تبدیل شده‌اند و صحنه‌های ماندگاری را در ذهن فوتبال دوستان به‌جا گذاشته‌اند. 

در اینجا به اسامی ۲۱ نفر از بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال ایران اشاره می‌شود:

۱- ناصر حجازی

ناصر حجازی دروازه‌بان اول تیم ملی فوتبال ایران در دهه ۱۳۵۰ بود و دو قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، یک قهرمانی در بازی‌های آسیایی و شرکت در المپیک فوتبال را در کارنامه خود دارد. 

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال، حجازی را دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستم آسیا پس از محمد الدعایه دروازه‌بان عربستان معرفی کرده است. ناصر حجازی، غلامرضا تختی و علی پروین تنها چهره‌های ورزشی هستند که نامشان در مجموعه کتاب در دست چاپ مفاخر و نام‌آوران ایران زمین آورده شده است. او به عنوان بزرگترین اسطوره باشگاه استقلال شناخته می‌شود.

ستاره بودن در زمین بازی، اخلاق پهلوانی و شخصیت بزرگ ناصر حجازی او را به یک اسطوره تبدیل کرد. حجازی در سال ۱۳۹۰ بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۲- احمدرضا عابدزاده 

دروازه‌بانی که طرفداران تیم پرسپولیس به او لقب عقاب داده‌اند. عابدزاده هم در استقلال تهران و هم در پرسپولیس تهران بازی کرده است، ولی همه او را به‌عنوان یک پرسپولیسی می‌شناسند. او هجده ساله که بود به اردوی تیم ملی جوانان دعوت و در اواخر همین سال عضو ثابت تیم ملی شد.

عابدزاده در سال ۷۴ با خوردن ۵ گل در ۱۸ بازی، رکورد به‌جای گذاشت. او در مجموع ۷۸ بازی ملی، ۵۲ گل دریافت کرده که این خود یک رکورد بوده است. عابدزاده در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه یکی از عوامل اصلی صعود تیم ملی به جام جهانی بود.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۳- سیدمهدی رحمتی

 دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و استقلال تهران بوده است. او بعد از احمدرضا عابدزاده، با ۷۷ بازی ملی، دومین دروازه‌بان با بیشترین بازی‎ در تیم ملی ایران است. او همچنین در تیم‌های مطرح ایران حضور داشته و با چهار قهرمانی یکی از پر افتخارترین بازیکنان لیگ است.


بیشتر بخوانید: ورزشکاران مدال‌آور المپیکی ایران چه کسانی هستند؟


رحمتی همچنین در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان بهترین دروازه‌بان آسیا و در سال ۲۰۱۳ دومین دروازه‌بان برتر آسیا شناخته شد. او در درسال ۹۲–۹۱ در لیگ برتر فوتبال ایران با تیم استقلال، از مجموع ۳۴ بازی توانست ۲۱ بار دروازه خود را بسته نگه دارد. همچنین توانست در ۳ بازی از ۴ بازی برگزار شده در جام حذفی، دروازه‌اش را بسته حفظ کند که در تاریخ فوتبال ایران ثبت چنین رکوردی بی‌سابقه بوده است.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۴- منصور رشیدی

دروازه‌بان بزرگ تاج تهران (استقلال کنونی) و تیم ملی ایران بود. رشیدی با وجود اینکه یکی از بهترین‌های فوتبال ایران بود، بدشانسی آورد و به دلیل هم دوره شدن با ناصر حجازی، در مقام مقایسه قرار گرفت. این دو اسطوره همبازی و هم تیم بودن را افتخار خود می‌دانستند.

به گزارش رویداد۲۴ منصور رشیدی دروازه‌بانی دو المپیک پیاپی ۱۹۷۲ آلمان‌غربی و ۱۹۷۶ کانادا را در کارنامه خود دارد. از دیگر افتخارات او مقام قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ تایلند با غلبه تیم ملی بر تیم قدرتمند کره جنوبی بود.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۵- بهرام مودت 

دروازه‌بان تیم پیکان و پرسپولیس تهران بود. او با بسته نگه داشتن دروازه خود به مدت ۸۴۴ دقیقه، رکوردی بزرگ ثبت کرد و با این رکورد در جهان به مقام ۱۲۸و در ایران به مقام اول رسید.

مودت همچنین در رده‌بندی سال ۲۰۱۲ دروازه‌بانان جهان، در ایران رتبه اول و در جهان رتبه ۱۲۴ را از آن خود کرد.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۶- بهزاد غلام‌پور

دروازه‌بان تیم‌های پاس سایپا و استقلال تهران بود. او در جام ملت‌های ۱۹۹۶، مقام سوم را کسب کرد. غلام‌پور در زمان مربی‌گری علی دایی، به‌عنوان مربی دروازه‌بانان تیم ملی برگزیده شد، سپس مربی دروازه‌بانان تیم استقلال تهران شد. او دروازه‌بان تیم فوتسال هم بوده و توانست با تیم ملی فوتسال به مقام چهارم جام جهانی برسد.

از افتخارات بزرگ دیگر او قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا به‌همراه تیم پاس بود. یکی از مواردی که او را از سایر دروازه‌بانان متمایز می‌کرد، این بود که او هیچ وقت با شورت سنگربانی نمی‌کرد و همیشه با شلوار و جوراب‌های ورزشی که روی آن می‌کشید در دروازه می‌ایستاد.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۷- ابراهیم میرزاپور 

تنها دروازه‌بانی است که در تیم‌های بزرگ استقلال و پرسپولیس بازی نکرد، ولی به تیم ملی راه یافت و در هر سه بازی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، سنگربان تیم ملی ایران بود.

ابراهیم میرزاپور گل‌های ناجور زیادی خورد. یکی از ویژگی‌های منفی او این بود که وقتی از او انتقاد می‌شد افت می‌کرد. تیم‌های باشگاهی او فجر خرم آباد، فولاد خوزستان، استقلال اهواز، استیل‌آذین، سایپا، پیکان قزوین و شهرداری تبریز بوده است.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۸- علیرضا حقیقی

زمانی مشهور شد که وقتی فرشید کریمی در بازی با سایپا خطا کرد و اخراج شد، به جای او وارد بازی شد و پنالتی علی دایی را گرفت. حقیقی در هجده سالگی وارد پرسپولیس شد، ولی مدت زیادی نیمکت‌نشین مهدی واعظی و حسن رودباریان بود، اما بالاخره با مصدومیت میثاق معمارزاده و افت واعظی، دروازه‌بان اول پرسپولیس شد.

حقیقی در هر پنج رده برای تیم ملی ایران بازی کرد و تنها کسی است که به این عنوان دست یافته است. با آمدن افشین قطبی، حقیقی به تیم ملی دعوت شد و اولین بازی ملی‌اش مقابل فلسطین بود. با آمدن کارلوس کیروش، دروازبان اول تیم ملی شد و در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل دروازبان اول تیم ملی بود و در اولین بازی با نیجریه، با تساوی صفر بر صفر تنها دروازه‌بانی بود که در تاریخ فوتبال ایران در بازی‌های جام جهانی گلی دریافت نکرد. حقیقی بعد از جام جهانی در باز‌های آسیایی استرالیا هم دروازبان اول ایران بود.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۹- وحید قلیچ

دروازه‌بان محبوب پرسپولیسی‌ها است. در آن زمان که ناصر حجازی اسطوره تاج بود، وحید قلیچ اسطوره پرسپولیس بود. دروازه‌بانی که شیرجه‌های بلند می‌زد و، چون زیادی ریسک می‌کرد گل‌های بدی هم می‌خورد. 

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۰- هادی طباطبایی

دروازه‌بان خوش اخلاق و بی‌حاشیه تیم استقلال بود. او دروازه‌بانی تیم ملی را نیز در کارنامه خود دارد. طباطبایی علاوه بر این به خاطر قیافه و صدای خوبش به دبلوری و بازیگری دعوت شد، اما قبول نکرد.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۱- وحید طالب‌لو 

دروازه‌بان خوش اخلاق تیم استقلال است که محبوب هم آبی‌ها است و هم قرمزها. طالب‌لو دروازه‌بان استثنایی بود که به قول خیلی‌ها به آنچه لایقش بود نرسید. او در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و در بازی‌های آسیای ۲۰۰۷ در تیم ملی به‌عنوان دروازه‌بان دوم حضور داشت. طالب‌لو پنالتی‌گیر قوی‌ای بود، به همین دلیل در بازی مرحله یک چهارم نهایی ایران و کره، به‌جای رودباریان وارد میدان شد تا ضربات پنالتی را بگیرد.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۲- بهروز سلطانی

دروازه‌بان قد بلند پرسپولیس که به دلیل شکستن پایش در زمین در سن بیست پنچ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد، وگرنه بی‌شک به یکی از بازیکنان شماره یک ایران تبدیل می‌شد. بهروز سلطانی هنوز یکی از اسطوره‌های تیم پرسپولیس است.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۳- نیما نکیسا

دروازه‌بانان خوش‌قامت تیم پرسپولیس است که اغلب نیمکت‌نشین عابدزاده بود. او با پشتکارش توانست به تیم ملی راه یابد و در جام جهانی فرانسه در اولین بازی ایران مقابل یوگسلاوی به دلیل مصدومیت عابدزاده بازی کند. او خیلی زود از فوتبال حرفه‌ای ایران فاصله گرفت که به گفته خودش دو علت دارد، یکی لژیونر شدن و دیگری عابدزاده.

نکیسا طی مصاحبه‌ای گفت آن زمان در ایران رسم نبود دروازه‌بانی لژیونر اروپا شود، ولی من این ریسک را کردم و اتفاقی افتاد که نباید می‌افتاد. نکیسا دلیل رفتنش از پرسپولیس را عابدزاده دانست و گفت من از پرسپولیس رفتم، چون من به عابدزاده به چشم یک استاد نگاه می‌کردم، ولی او به من به چشم یک رقیب نگاه می‌کرد.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۴- حسن رودباریان

در سال ۲۰۰۷ به دعوت قلعنه‌نوعی به تیم ملی رفت و در تمام بازی‌های آسیایی بازیکن شماره یک تیم ملی بود. تیم‌های باشگاهی او پاس تهران، تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس تهران بوده است.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۵- امیر آقاحسینی

با سابقه‌ترین دروازه‌بان ایران بوده که اکنون ۸۵ سال سن دارد. او دروازه‌بان شاهین بود و در چهار بازی تیم ملی نیز حضور داشت.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۶- کریم بوستانی

دروازه‌بان استقلال و تیم ملی ایران بود. او مدیر دروازه‌بان‌های تیم استقلال نیز است.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۷- داوود فنایی

دروازه‌بان پرسپولیس تهران بود که در ۱۰۴ بازی این تیم حضور داشت و به تیم ملی نیز راه یافت.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۸- هادی طاوسی

بازیکنی است که از تیم شاهین تهران به تیم ملی راه یافت. او پس از انحلال شاهین به پرسپولیس پیوست و در سال ۵۳ از فوتبال خداحافظی کرد.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۱۹- فرامرز ظلی 

از برترین‌های تیم ملی بوده و تیم باشگاهی‌اش پاس تهران بود. فرامرز ظلی درحال حاضر دبیر کانون پیشکسوتان فوتبال ایران است.

فرامرز ظلی

۲۰- پرویز برومند

 یکی از دروازه‌بانان سابق تیم ملی ایران بود. او در باشگاه‌های بزرگی، چون استقلال اهواز و استقلال تهران حضور داشته است.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

۲۱- علیرضا بیرانوند

علیرضا بیرانوند سال‌هاست که دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ایران است. او در جام جهانی روسیه، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و در در جام جهانی قطر هم با وجود اینکه مرد شماره تیم ملی بود، اما بازی انگلیس و ولز را به خاطر مصدومیت از دست داد و تنها در بازی با آمریکا توانست همه نود دقیقه را در دروازه تیم ملی بایستد. بی‌تردید یکی از عوامل اصلی، چهار قهرمانی از پنج قهرمانی متوالی پرسپولیس، علیرضا بیرانوند بوده است.

بهترین دروازه بانان فوتبال ایران

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iraq
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
1
3
خورخه کامپوس هم دروازبان خوبی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
1
3
فرامرز ظلی و ناصر حجازی یکی بودن مگه یه عکس گذاشتین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
1
0
کاش یادی از مرحوم دکتر علیرضا نیک‌مهر، دروازه‌بان اسبق تیم تراکتورسازی هم می‌کردید که در عین ورزش حرفه‌ای و عضویت در تیم ملی، با طی کردن مدارج علمی، پزشک هم شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
0
0
ه
نظرات شما
پیشخوان